Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nibe, IVT, Bosch mfl är ju alla bra grejer. Men kan man hitta några faktiska skillnader dem emellan? Comfortzone har ju ett gäng anhängare men vad är det som gör dem speciella?
Jag vill som vanligt ha mest för pengarna, dvs så mycket energi för så lite krona som möjligt. Billig i inköp men ändå bra kvalité.

Däremot förstår jag att detta är en marknad som är så fruktansvärt styrd av reklam och andra köpta kanaler (mutade leveratörer etc) så det är säkerligen svårt att få fram olika oköpta åsikter :(
Dessutom är det ju såna prylar som ingen möjligt kan ha vetskap om alla och haft möjlighet att testa alla olika. Eller jo, såklart att en del oberoende installatörer har haft den möjligheten men vart får man tag på en sån...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nibe, IVT, Bosch mfl är ju alla bra grejer. Men kan man hitta några faktiska skillnader dem emellan? Comfortzone har ju ett gäng anhängare men vad är det som gör dem speciella?
Jag vill som vanligt ha mest för pengarna, dvs så mycket energi för så lite krona som möjligt. Billig i inköp men ändå bra kvalité.

Däremot förstår jag att detta är en marknad som är så fruktansvärt styrd av reklam och andra köpta kanaler (mutade leveratörer etc) så det är säkerligen svårt att få fram olika oköpta åsikter :(
Dessutom är det ju såna prylar som ingen möjligt kan ha vetskap om alla och haft möjlighet att testa alla olika. Eller jo, såklart att en del oberoende installatörer har haft den möjligheten men vart får man tag på en sån...

IVT lever mycket på gamla meriter. Jag har IVT490 och den är inte tyst, är väl inte jättesnål med energin och har ett ganska krångligt styrsystem.

NIBE har bra kvalitet, är lite billigare och har ett herrejössesbra styrsystem, det gör pumpen effektiv. Det var detta styrsystem som IVT-killen utvecklade och blev utskrattad åt..

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ok, men vad är det som gör just ert system så trögt då?

Men en norrgivare fungerar ju perfekt i de allra flesta fall, åtminstone i de allra flesta enplansvillor med endast golvvärme men har man tvåplan så får man oftast lösa det på andra vis eller komplettera.

Inte just vårat systen som är trögt. Generellt är golvvärmesystem "tröga".

En kompis som jobbar som tekniker åt ITV...eller om det var Nibe, strunt samma, sa till oss att det bara är onödigt att ha givare inne i kåken, och att pannan jobbar bättre om man inte har några.

Vi kör en Nibe Fighter 1280 eller 1250 eller nåt sånt. Det funkar klockrent utan givare. Pannan varvar bara upp lite när det behövs lite mera kräm

Och vi har just en enplanskåk, men vi har även golvvärme i garaget och förrådet, och från förrådet där pannan står, går det kulvert till garage och hus. En hel jävla vetenskap att gräva ner bland alla andra avloppsrör och grejer.. :rolleyes:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Inte just vårat systen som är trögt. Generellt är golvvärmesystem "tröga".

En kompis som jobbar som tekniker åt ITV...eller om det var Nibe, strunt samma, sa till oss att det bara är onödigt att ha givare inne i kåken, och att pannan jobbar bättre om man inte har några. Vi kör en Nibe Fighter 1280 eller nåt sånt. Det funkar klockrent utan givare.

Och vi har just en enplanskåk, men vi har även golvvärme i garaget och förrådet, och från förrådet där pannan står, går det kulvert till garage och hus. En hel jävla vetenskap att gräva ner bland alla andra avloppsrör och grejer.. :rolleyes:

Men då har du ingen kamin då? För då eldar du ju för kråkorna till 80%. Har man kamin är ditt sätt att göra helt förkastligt, då pumpen värmer likväl trots det är onödigt.

Många installatörer säger emot din installatör för att få en effektiv (energimässigt) installation.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Men då har du ingen kamin då? För då eldar du ju för kråkorna till 80%. Har man kamin är ditt sätt att göra helt förkastligt, då pumpen värmer likväl trots det är onödigt.

Många installatörer säger emot din installatör för att få en effektiv (energimässigt) installation.

Jo...vi har en braskamin. Men kaminen är för mys, inte för att värma kåken. Och det lilla som pannan skulle spara på om vi hade en givare som höll nere värmen medans vi eldar är försumbar.

Pannan är gjord för att bara ge så mycket som behövs. Alltså energieffektiv. Inga kråkor som får någon värme. :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jo...vi har en braskamin. Men kaminen är för mys, inte för att värma kåken. Och det lilla som pannan skulle spara på om vi hade en givare som höll nere värmen medans vi eldar är försumbar.

Pannan är gjord för att bara ge så mycket som behövs. Alltså energieffektiv. Inga kråkor som får någon värme. :)

Jo, jag förstår. Men jag tar ett exempel:

Det är -10 grader ute.
Du eldar i kaminen hela dagen (kanske på kvällen med på vardagskvällarna)
Din värmepump har inga rumsgivare, den vet alltså inte att du eldar.
Du baserar värmen i golven efter utetemperaturen (och en given kurva som är ställd efter att få ett behagligt klimat vid en viss utetemp)
Eftersom du har kallt ute brassar pumpen på (den vet inte bättre)
Du eldar samtidigt i kaminen och får få dubbel värmepåverkan i bottenplan helt i onödan. Alltså kostar det lika mycket i elvärme trots att du eldar upp tempen ganska ordentligt (antar att ni kör en Contura eller liknande runt 5-6 KW)

Då hade en rumsgivare sagt till att stänga av eller sänka framledningen för att spara energi tills tempen sjunker igen.

Om Kaminen ger 5-6KW så är det just det man sparar. Alltså 5-6kronor/timma(plus framledningsavgifter) du eldar, under hela vintern :fakta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kåken jag säljer nu (110kvm två plan) har direktverkande el, gamla dammbrännare med bimetalltermostat till radiatorer alltså inte oljefyllda med intelligenta termostater.

16100kW per år deklarerade mäklaren, min senaste elräkning påstod annorlunda....

Den uppskattade årets slutnota till 15500kW....

Så, ja, någon här på forumet bor i sveriges otätaste hus :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kåken jag säljer nu (110kvm två plan) har direktverkande el, gamla dammbrännare med bimetalltermostat till radiatorer alltså inte oljefyllda med intelligenta termostater.

16100kW per år deklarerade mäklaren, min senaste elräkning påstod annorlunda....

Den uppskattade årets slutnota till 15500kW....

Så, ja, någon här på forumet bor i sveriges otätaste hus :D

Du gnäller över 15500kWh med direktverkande el? Har du +8 grader inne på vintern eller :näsblod
Jag skulle fan vara nöjd med den slutnotan, helt seriöst.
Vårt hus hamnade på 32 000kWh total energi förra året, varav hushåll var väldigt liten del av det. Nu vet jag inte om man kan jämföra fjärrvärme-watt kontra direktverkande el-watt men det bör man ju kunna göra, watt som watt liksom :va

Öppnade precis fjärrvärmeräkningen för oktober månad; 2,15MWh, totalkostnad 1687:-. Och vi ska få den kallaste vintern på över tusen år sägs det :krossaspargrisen

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du gnäller över 15500kWh med direktverkande el? Har du +8 grader inne på vintern eller :näsblod
Vårt hus hamnade på 32 000kWh total energi förra året, varav hushåll var väldigt liten del av det. Nu vet jag inte om man kan jämföra fjärrvärme-watt kontra direktverkande el-watt men det bör man ju kunna göra, watt som watt liksom :va

Öppnade precis fjärrvärmeräkningen för oktober månad; 2,15MWh, totalkostnad 1687:-. Och vi ska få den kallaste vintern på över tusen år sägs det :krossaspargrisen

Näpp, jag gnäller inte!

Däremot tycker jag att andra har haft förskräckligt höga siffror.

Kåken är inte modern på något vis, annat än treglasfönster, som dock är av den äldsta sorten (när vi köpte var den mäklaren förvånad över att en så gammal kåk byggdes med treglas)

Jag har haft en inomhustemperatur på 18-19 grader, alla lampor har IOFS varit av snålaste lågenergityp och jag har inte haft någon jättetv på dygnet runt, däremot har jag nog haft ganska många datorer igång 24/7

Huset jag har flyttat till har jag grundställt el-värmen på 16 grader och så eldar jag när jag är hemma, men jag håller 18-19 grader nu med.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Du får jämföra kostanaden, inte kilowatten.

Vad kostar en kilowatt fjärrvärme?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jaha, idag har man snackat med säljare på nån hus-mässa i Örebro.
De är ju precis som politiker, ett rakt svar går inte att få :)

En kille på CTC försökte förklara för mig varför frånluftsvärmepumpar är skit medan berg/värme samt luft/vatten är bra. Han menade på att det går inte att utvinna energi på ett försvarligt sätt på det viset då man "tar energi från luften och tillför inte så mycket" :va
När jag försökte få ett rakt svar på frågan "Hur mycket energi får man från 1kW tillförd el?" så blev det aldrig raka svar. Och när jag sa att Comfortzone mfl hävdade att de kunde plocka ut 5kW ur inneluften (antaligen på 1kW tillförd el?) så påstod han att det inte var jämförbart med deras system.
Och har man gjort ett system som plockar energi ur inneluften så har man juu uppfunnit en evighetsmaskin menade han på, varför skulle man då inte sätta in tex deras uteaggregat inomhus? Ja, det är väl typ det Comfortzone mfl har gjort?

Jag blir så trött på säljare, speciellt såna som hetsar upp sig och kommer med dåliga förklaringar samt argument när jag spelar dum och frågar konstiga frågor och indirekt menar att alla säljare ljuger sig blå för att få deras produkt att framstå som bäst :D

Och på frågan hur mycket varje kWh värme kostar i de olika alternativen så var det ungefär så här: Fjärrvärme 60-80öre, pellets 60 öre, frånluft 50 öre, luft/vatten 40 öre och berg/jord/sjö ca 30 öre.
Om dessa siffror stämmer och har nåt att luta sig emot så var det ett bra svar då det faktiskt är dessa siffror som i slutänden är de intressanta. Beroende på installationskostnad så klart.

Och ni med frånluft: Bara så ni vet så har ni sparat MAX 20% jämfört med om ni hade haft direktverkande el :D Inte mina ord utan säljarens...

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Hade jag haft villa hade jag lätt haft en Skandia eller Seffle i källaren
När jag Hi-Fi-nördade som värst var jag inne på en sådan lösning för att få ren sinusström utan elektronikhack. Tänkte mig dock en liten, modern marindiesel med gigantiskt svänghjul typ remdrivhjul i gjutjärn med 1,5-2 m diameter. Total audio burnout dödade dock projektet och 200+ kg ljudprylar hamnade i ett förråd.

OnT: Braskamin och 15 m3 ved á 320:- värmer ca 170 m2 i 1,5 plan. Tillkommer 6-7000 kWh ström för hushåll och varmvatten nu när vi bara är två i huset. Med två duschglada döttrar hemma gick det åt runt 10 000 kWh/år.
Med direktverkande el, utan braskamin och 4 personer låg vi runt 20 000 kWh/år så braskaminen ersätter ca 10 000 kWh/år.

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Installerade värmepumpar förra hösten. Elräkningen slutade på runt 17000 kWh förra året, om årets höstförbrukning är likvärdig med förra året landar vi på runt 11-12000....
125kvm på två plan!

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Har luft/luft i 1,5 plans 70 tals hus med alla rutor i 3 glas isoler osv, låg på ca 16000kwh förra året, första vintern vi bodde i huset, o det var rekord kallt för att vara i skåne, låg i snitt på 2500/ månad i elräkning på vintern

Vi har pumpen inställd på 22 grader och det funkar bra sålänge dörrarna är öppna in i alla rummen i huset,

Vi är dock ganska snåla med strömmen, släcker i rummen vi inte är i osv, sen beställde jag hem ett rejält gäng med ledlampor från kina i vintras med, så alla utelampor (20st) är led 3w istället för 30w osv alla fönsterlampor som går på timer är led, är smålänning i generna =), man kan spara mer än man tror utan att försaka bekvämlighet

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
OnT: Braskamin och 15 m3 ved á 320:- värmer ca 170 m2 i 1,5 plan. Tillkommer 6-7000 kWh ström för hushåll och varmvatten nu när vi bara är två i huset. Med två duschglada döttrar hemma gick det åt runt 10 000 kWh/år.
Med direktverkande el, utan braskamin och 4 personer låg vi runt 20 000 kWh/år så braskaminen ersätter ca 10 000 kWh/år.

Ja, ved är ju ganska billigt :D Men varför eldar du inte för varmt tappvatten också istället för varmvattenberedare, krånglig lösning?

Edit/ Missade det där med braskamin, tänkte vedeldad panna :huvet

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Lösningen för er med golvvärme o MEGA fönster då det gäller hyffsat rumstermeratur på sommaren heter:

Solmfilm! :chock

Nämligen så att polarn byggde ny kåk, en funkis villa på 220kvm med hur fett stora fönster åt alla håll o kanter.
Ny kåk = golvvärme givetvis
Första sommaren hade de svinaktit varmt i kåken fastän all värme var avstängd.
Sen föreslog en släkting till polaren att stoppa dit nån speciell typ av solfilm. Skadar ju inte tänkte polarn o anlitade ett proffsföretag som gjorde allt.

Alla sommrar sen dess har det varit normal temperatur i kåken hans.

Tänkte bara som ett tipps till er som har mycket stora fönster.

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Som om 4 projekthojar inte var nog...:va

Kvällsnöje (läs höstnöje:dummer)att installera en Comfortzone CE50L + 500L tank, vore en baggis om det fanns vattenburen värme i kåken... Man får tacka grannen som fixade ved i sommras den behövs just nu.. Alla el elment är utkastade å braskaminen går nonstopp i morgon är alla element på plats dax att dra rören till fördelaren å provtrycka!

Kombinationen braskamin Jötul och FLVP är idealisk så är ska elen ned rejält. 70tals kåk 230+24m2, snittar på 32-33kwh (en vinter utan ved men med 22gr i garaget taskigt med isolering där..) är man hemma å eldar flera ggr per dag kommer man under 25kwh.
Men nu ska vi ned mot 12kWh är det tänkt med någon enstaka brasa när det är riktigt kallt..så vi slipper tilläggs El. :hihi
Nya fönster å isolering på vinden gjorde inte mycket på elförbrukningen men fint att slippa kondens på rutorna...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår