Är det någon här som har luft/vatten-pump i ett ~100 kvm hus med källare?
Jag har precis köpt ett hus med sådan installerad. Ägaren innan hade väldigt hög årsförbrukning på el (ca 30k) men han hade också brassat på i det externa garaget med byggfläktar så det är ju ganska missvisande att gå på de sifforna.
Antar att en luft/vatten är sämre än en jordvärmepump (som både far och bror har med väldigt låga kostnader), men hur mycket kan man räkna med i förbrukning under ett "normaltkallt" år?
Jag monterade Bosch Luft/vatter från vvs-butiken i förra veckan för 60.000:- + 10.000:- i montage.. Huset är från tidigt 60tal med 100kvm + 100kvm källare.
Har haft ca 32000kwh tidigare, ska enl. de nya kalkylerna hamna på ca 17-18000kwh. OM nu detta stämmer, är återbetalningstiden 4år.
Tittade på Bergvärme men fick inget bra pris trots 6st offerter, hamnade på 135.000:- (ink att ta bort gamla pannan)
Med 5-8% bättre verkningsgrad för Bergvärme än Luft/Vatten..... Är det ändå bra mycket längre återbetalningstid för Bergvärme.
Livslängden ska dock vara längre för Bergvärme.
Många parametrar att ha i åtanke
Ah okey. Det låter ganska vettigt. Hur är ditt hus med isolering osv? Modernt eller 1800-tals kåk?
Sen som Skrotnisse säger, hur många timmar har elpatron gått in och hjälpt och hur kallt har det varit då ungefär?
Innan justering ca 22000 kwh (för lite köldmedium -> larm -> elpatron)
Nu efter justering plus påfyllning har nog inte patronen kickat in nån gång
En justering/kontroll kan vara bra känns det som
Vårt e 102 kvm(trä) plus källare 80kvm.
Det kan ju vara så med, att den behöver kollas över.
Hur mycket gör du av med nu när den är schysst?
Har undersökt min värmekostnad (eller rättare sagt elkostnad eftersom det inte går att mäta enbart pumpen) och det är helt åt helvete.
Något allvarligt fel är det iaf som måste åtgärdas, en reparatör kommer i början på nästa vecka och ska kika på den.
Har jämfört lite med min bror och ett hushåll till som är snarlikt mitt. Vi har antecknat antal kwh vid 21-tiden på kvällen och kollat ett dygn senare hur mycket mellanskillnaden är.
Bror mig gör av med ca 50 kwh per dygn i dagsläget och det andra hushållet gör av med ca 40 kwh per dygn.
Jag gjorde av med 132 kwh från den 17e till den 18e januari.
Det är för mig helt obegripligt att den förra ägaren aldrig gjorde något åt detta. Han gjorde av med 23530 kwh förra året. På en 100 kvm kåk som är relativt välisolerad (det lilla jag känt iaf). Helt sjukt!
Fan vad less man blir!
Har du jordfelsbrytare?
Du kan ha ett fel någonstans som "dumpar" el.
Har undersökt min värmekostnad (eller rättare sagt elkostnad eftersom det inte går att mäta enbart pumpen) och det är helt åt helvete.
Något allvarligt fel är det iaf som måste åtgärdas, en reparatör kommer i början på nästa vecka och ska kika på den.
Har jämfört lite med min bror och ett hushåll till som är snarlikt mitt. Vi har antecknat antal kwh vid 21-tiden på kvällen och kollat ett dygn senare hur mycket mellanskillnaden är.
Bror mig gör av med ca 50 kwh per dygn i dagsläget och det andra hushållet gör av med ca 40 kwh per dygn.
Det är för mig helt obegripligt att den förra ägaren aldrig gjorde något åt detta. Han gjorde av med 23530 kwh förra året. På en 100 kvm kåk som är relativt välisolerad (det lilla jag känt iaf). Helt sjukt!
Fan vad less man blir!
Fan vad less man blir!
Annars kan du köpa en kWh-mätare som du sätter bredvid säkringen du vill mäta. Samma storlek som en automatsäkring och kostar från 500:- och uppåt.
Jag köpte 3st häromdagen för 300:-, var nedsatta från 895:-/st, och tänker sätta en på badrummets säkring, en på köket och en på belysning. På så vis får man någorlunda hum om vad som drar vad.
Har du jordfelsbrytare?
Du kan ha ett fel någonstans som "dumpar" el.
Typ vv-beredare.
Det låter helt klart fel men ändå inte omöjligt. Om man har gammal kyl o frys, kass VV-beredare m.m. så kan det skilja en del, sedan kan man bli förvånad av hur mycket av förbrukningen som ligger i eget beteende också som för varmt inne, slösar varmvatten och står med fönster/dörrar öppna mycket.
När jag hade kåk så förde jag ganska noga bok över förbrukningen så man kunde härleda till om man gjort nå särskilt (t.ex bastat-, badat- och svattsat mycket m.m.) Då kan man ganska omgående se om något är galet också så man slipper få hutlösa räkningar utan att veta om det.
Jäkligt svårt att säga, men 23500kWh förra året som var ett av de kallaste på årtionden låter inte helt åt helvete.
Vårt hus gjorde av med 32 000kWh 2009, dock 90+90kvm, ganska dåligt isolerat.
Men ni har ju några grader kallare där uppåt också...
Men börja slå av en säkring i taget, skippa frysarna
Annars kan du köpa en kWh-mätare som du sätter bredvid säkringen du vill mäta. Samma storlek som en automatsäkring och kostar från 500:- och uppåt.
Jag köpte 3st häromdagen för 300:-, var nedsatta från 895:-/st, och tänker sätta en på badrummets säkring, en på köket och en på belysning. På så vis får man någorlunda hum om vad som drar vad.
50kWh/dygn låter dock jäkligt bra, den energiförbrukningen skulle jag vara väldigt nöjd med om det är hushållsel OCH uppvärmning.
Det sitter en vv-beredare precis bredvid värmepumpen. Pumpen styr tempen i detta, men i övrigt vet jag ärligt talat inte hur det är inkopplat. Har ej hunnit med att sätta mig in i det pga. vatten i källaren och andra trevligheter.
?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |