Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Borrade 2002 och fick hem pumpen i samma veva. Driftsatte 2004!!

Så jag förstår vad du menar med att inte få arselet ur vagnen. När jag väl kom till skott och började dra alla rör och skifta radiatorerna så fixade jag det på 2 veckor.

Det värsta med det var skallebanken från flussmedlet, jag lödde en helvetes massa koplingar och flusset innehöll zink, innan jag fattade vad huvudvärken kom ifrån var jag ju lite orolig över att jag blivit överkänslig mot öl, det gick ju ner några under augusti när allt sattes in.

Vad lödade du med?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du använde väl 95/5 lod?

Men är det zink i pastan, vilken pasta kör du med?

Det är 8 år sedan... Lod har jag en rulle kvar av i verkstan så det kan jag kolla men flusset har jag ingen aning om fabrikat, men huvudvärk genererade det i stora mängder.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är 8 år sedan... Lod har jag en rulle kvar av i verkstan så det kan jag kolla men flusset har jag ingen aning om fabrikat, men huvudvärk genererade det i stora mängder.

Skumt, men är det så man får huvudvärk är det nog bra.:D

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
En FLVP är mycket bra i ett hus som är välisolerat då den endast använder energin i inomhusluften som är begränsad. Du har antagligen även en elpatron monterad i denna för att skjuta på när det behövs, det kan ju vara så illa att pumpen är felinställd och att det är elpatronen i den som går väldigt frekvent?
Har du vattenburna radiatorer eller luftburen distribution via ventilation?

Jag ska spela poker med min rörmokare ikväll och han monterar Bosch-pumpar så jag kan fråga honom om han kan komma på vad som är fel om det kan vara pumpen.
Han kollade en kombipanna i december som slukade enorma mängder el och han sa någonting om tersmostat som styrde shunten hade gett upp så den gick på högvarv konstant eller nåt sånt, jag fattar ingenting. Men ägaren till huset (där jag byggde badrum) tyckte att det var lite väl varmt och elräkningarna var lite för extrema :näsblod

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Googlar man runt lite så verkar den allmänna uppfattningen om att den typen skall fungera bra i en normalisolerad villa, och vissa gillar den inte.

Ja, elpatron finns och den är aktiverad dom gånger jag tittat på pumpen (lampa som lyser på panelen).
Däremot har jag inte hittat på något sätt att se hur mkt elpatronen gått i timmar ännu, kanske finns i menyn.

Jag ska iaf reparera den och kika på förbrukningen när den funkar som den ska. Är den fortfarande onormalt hög pga. pumpens ineffektivitet så byter jag till jordvärme.

Det är vattenburen värme i hela huset vilket också bidrar till att jag blir sugen på en jordvärmepump eftersom allt är "klart" redan. Men jag ska ge min pump en chans såklart innan några förhastade beslut tages.

Är det fel på pumpen så kommer jag även kontakta försäljaren av huset och kräva ersättning för merkostnaden som blivit. Inte undra på att man blir förbannad ibland!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fick hem besked från Vattenfall. 11201kwh förbrukade jag under 2011. Inte illa på 60tals radhus med 10cm isolering på taket. 117kvm. Vatten buret och elgolvvärme i kök, hall, badrum och toalett. Vanlig Nibe EVC13 elpanna.
Men då eldar jag och i höstas kom nya fönster in. Dom gamla 2 glas från 63, blåste det rakt igenom vid lite vind, trots bra tätlister mm.
Har 16-17 grader inne och eldar resten.
Jag är nöjd, ska jag kanske under 2012 gå in under 10 000kwh då bor man i rena rama ekohuset. Har planer på solcellsanläggning på taket, en 3kw skulle vara fint.

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
Fick också hem årsbesked från 2011 häromdagen. ligger på 11 340kwh hushållsel/varmvatten/värme. Då snålar vi inte med värmen heller, ligger på ca 22 grader i hela huset(128kvm).

Vi har luft/vatten(ivt) med återvinning och i badrummen elgolvvärme.

Huset byggt 1992, med rockwoll isolering på vind, tre glas fönster etc.

Har även öppen spis men den eldar vi sällan, mest för mysfaktorns skull.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tänkte lyfta den här gamla tråden. :)

Kastade ut den gamla frånluftvärmepumpen som nämns ovan här och installerade en Nibe Split som togs i drift den 15e december.
Egentligen är det ju lite för tidigt att jämföra eftersom datan är lite fattig då den nya pumpen varit i drift så kort tid.
Jag kikade lite på Vattenfalls hemsida med den finfina funktionen där man kan se sin förbrukning samt temperatur ute dag för dag.

Den femte januari 2013 och sjunde januari 2012 så låg tempen på -6 grader. 2012 gick det åt 150 kWh att värma huset den dagen och 2013 gick det åt ca 75 kWh att värma samma hus.
Så halva förbrukningen med den nya pumpen.
Detta är ju bara under en dag så inga slutsatser kan ju dras ännu, men det ska bli intressant att se fortsättningen på året. :)

GZhu8.jpg

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Notera att dagen före var det 7-8 grader varmare och det tar sin tid att kyla ner ett hus, dvs du levde nog lite på ackumulerad energi den dagen också.

Absolut, ett hus är ju ganska trögt.
Det är som sagt för tidigt att dra några slutsatser, men det ser ut att gå åt rätt håll iaf.

Jag gjorde av med 4578 kWh i januari 2012 och då var det -10 grader som kallast.. :gnissla

Edit: Värt att tillägga är att jag säkerligen har 3-4 grader varmare inne nu än samma tid 2012 då den pumpen inte orkade hålla värmen i kåken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut, ett hus är ju ganska trögt.
Det är som sagt för tidigt att dra några slutsatser, men det ser ut att gå åt rätt håll iaf.

Jag gjorde av med 4578 kWh i januari 2012 och då var det -10 grader som kallast.. :gnissla

Edit: Värt att tillägga är att jag säkerligen har 3-4 grader varmare inne nu än samma tid 2012 då den pumpen inte orkade hålla värmen i kåken.

:tummenupp Själv monterade jag för 1-2 veckor seda in 2 st av den billigaste pumpen jag kunde hitta, 5kkr. Förvisso liten, 3 kW och dåligt COP på lite drygt 3 men skulle jag hållt mig till bara en pump så skulle den betalat sig på första året. Den andra behöver nog ytterligare en vinter för att betala sig.

En eller två bättre pumpar med COP på 5 skulle kosta ca 10-15 kkr mer och den skulle ändå bara spara 400 W mer än min billiga, så det skulle nog tagit ytterligare 10 år att räkna hem dom sista 10 tusenlapparna. Och om några år när dessa pumpar börjar vara slut om 5-10 år så räknar jag med att det finns bättre pumpar till bra pris.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Thermia Atria Luft/Vatten VP 6kW
160 m2 hus 21 grader, 50 m2 garage 12-14 grader. Byggt tidigt 70 tal (1970 tal)
9000-10000 kWh 2012.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
:tummenupp Själv monterade jag för 1-2 veckor seda in 2 st av den billigaste pumpen jag kunde hitta, 5kkr. Förvisso liten, 3 kW och dåligt COP på lite drygt 3 men skulle jag hållt mig till bara en pump så skulle den betalat sig på första året. Den andra behöver nog ytterligare en vinter för att betala sig.

En eller två bättre pumpar med COP på 5 skulle kosta ca 10-15 kkr mer och den skulle ändå bara spara 400 W mer än min billiga, så det skulle nog tagit ytterligare 10 år att räkna hem dom sista 10 tusenlapparna. Och om några år när dessa pumpar börjar vara slut om 5-10 år så räknar jag med att det finns bättre pumpar till bra pris.

Ja, man måste ju ta återbetalningen i beaktningen vid val av pump.

Totalt gjorde jag av med 26538 kWh i mitt lilla skithus 2012.
Jag räknar kallt (no phun intended) med att halvera den kostnaden/förbrukningen med min nya pump om allt funkar som det ska.
Sparar jag då 13k per år så är pumpen betald på ca 6 år med en installationskostnad på ca 77k.
Säg 8 år då om/när barn osv börjar göra av med massa energi så är det ju en väldigt kort återbetalningstid sett till hur länge jag räknar med att den håller. :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det låter otroligt lite, välisolerad kåk?

Nja inte annat än det den byggdes med, men så är det ivarjefall.
Totala energiförbrukningen var 15000 kWh 2012
Och innan vi bytte till VP låg vi på 5-6000 kWh + ca 2 m3 eldningsolja / år.
Har även mekanisk ventilation med FTX

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Nja inte annat än det den byggdes med, men så är det ivarjefall.
Totala energiförbrukningen var 15000 kWh 2012
Och innan vi bytte till VP låg vi på 5-6000 kWh + ca 2 m3 eldningsolja / år.
Har även mekanisk ventilation med FTX

Aha, jag trodde 9-10k kWh var den totala förbrukningen. Då låter det klart rimligt. :)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hur länge räknar du att den skall hålla då?

Pumpen som sådan håller nog mycket länge. Kompressorn går väl först och jag har kikat omkring lite tidigare och sett siffror på 20 år som allra bäst.
Det tror jag dock inte på, men säg att den behöver bytas ut om 10-15 år så anser jag det lätt vara värt det ändå.

Str3 R

Guest
Jag längtar tillbaks till gamla huset där vi hade olja. Funkade alltid med gammalt skit och ingen ny teknik inblandad. Sålde kåken i maj 2008 och flyttade till nytt. Tjena, dyraste skit som säljaren hade installerat: direktel. Det var ett virrvarr av andra enheter inkopplat som inte ens var i bruk men som drog ström (bl a ved-/oljepanna) och 2 x 500 liter varmvattenberedare. Efter rensning åkte en luftvärmepump in, kostnaden kapades direkt med ca 70%. Men man får springa ut och starta om skiten, när den stannar stannar andra saker runt huset, som garagets uppvärmning så man får springa in där och sätta igång värmen igen. Om skiten hade funkat som i förra huset så hade jag varit nöjd, jag trodde inte att man skulle behöva springa och kolla pumpen stup i kvarten men det är väl baksidan för att spara pengar på uppvärmning. Synd att grannarna hunnit borra bergvärme i området, ju fler i ett bostadsområde som borrat för bergvärme desto mindre effektiv blir bergvärmen = mindre besparing.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras