Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Synd att grannarna hunnit borra bergvärme i området, ju fler i ett bostadsområde som borrat för bergvärme desto mindre effektiv blir bergvärmen = mindre besparing.

Ska det inte ganska mycket till för att tömma berget på energi så att det märks av? Det är den uppfattningen jag har fått men vem kan säga säkert, har det gjorts forskningar på det som man kan ta del av?
Man ska inte lyssna så mycket beroende på vem man hör det ifrån.
En säljare på berättade för mig på en mässa att bergvärme inte är speciellt bra för att bergen töms på energi för fort med några få anslutna till det. Behöver jag nämna att han krängde luft/luft?

Men visst, någon gång måste ju energin ta slut, frågan som är av intresse är ju hur lång tid det kan då. Sen är det ju en klar fördel att använda bergvärme till kyla också och då återladda borrhålet för att ha mer värme att använda till vintern. Så har jag fått berättat för mig men då jag inte är insatt i det så litar jag blint på vad de säger :crash

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Men visst, någon gång måste ju energin ta slut, frågan som är av intresse är ju hur lång tid det kan då. Sen är det ju en klar fördel att använda bergvärme till kyla också och då återladda borrhålet för att ha mer värme att använda till vintern. Så har jag fått berättat för mig men då jag inte är insatt i det så litar jag blint på vad de säger :crash

Som jag har uppfattat det så klarar berget att ta upp ganska mycket värme. Att grannarna sitter med bergvärme ska i 98% av fallen inte påverka den andra grannens bergvärmepump.

Ja att kyla under sommarmånaderna är ju trevligt. Köldbärarkretsen får cirkulera i en fläktkonvektor i huset innan den leds ner i backen igen. Billig och bra kyla det.

Nu vet jag inte riktigt hur man brukar koppla in frikyla i praktiken. Men om man i teorin låter köldbäraren cirkulera i hemmets fläktkonvektor innan den leds in i värmepumpens förångare så ökar värmefaktorn/COP= billigare tappvatten under sommarmånaderna! :fakta

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ska det inte ganska mycket till för att tömma berget på energi så att det märks av? Det är den uppfattningen jag har fått men vem kan säga säkert, har det gjorts forskningar på det som man kan ta del av?
Man ska inte lyssna så mycket beroende på vem man hör det ifrån.
En säljare på berättade för mig på en mässa att bergvärme inte är speciellt bra för att bergen töms på energi för fort med några få anslutna till det. Behöver jag nämna att han krängde luft/luft?

Tömma på energi gör man nog inte, men av egen erfarenhet så har ju verkningsgraden på pumpen minskat sen den installerades pga att tempen från borran sjunkit med ca 4 grader sedan start.

nu är den sedan några år stabil och där jag ligger nu kommer jag nog att ligga i framtiden också.

Men jag slipper ju gråta som vännerna med Luft/luft bara för att yttertempen närmar sig -15 och pumpen går på konstant tillskott.

Kommer inte riktigt ihåg när min IVT driftsattes men har för mig att det var 2002 och den har hittills 310 tillskottstimmar.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Har en 115 kvm 1-plansvilla i norrlandsklimat. Uppvärmningen består av vattenburen golvvärme i hela kåken och en 6/9 Kw elpanna (med 9 kw-läget spärrat). Har inte bott här ett helt år än men det ser helt klart lovande ut, var ganska kallt under november/december och under den tiden förbrukade jag 2100 Kwh. Tidigare ägare har de senaste åren förbrukat mellan 11 och 13000 kwh och jag skulle gissa på att jag hamnar nånstans runt 10.

Eldar dock en del när jag är hemma (bor själv för närvarande). Har en kamin som ger drygt 7 kw och ett ventilationssystem som sprider värme i hela huset från kaminen. Jobbar oftast borta på veckorna (mån-tors) och då jag inte är hemma är det ca. 13 grader inomhus. Går dock fort att få upp värmen med några brasor i kaminen då jag kommer hem.

Funderar dock på nytt uppvärmningssystem och ska då prioritera att få till styrning/övervakning av det hela via smartphone. Har dock ännu inte lyckats klura ut nåt bra som ger en tillräcklig besparing då jag redan nu förbrukar relativt lite energi.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske skrivt här men jag e ganska nöjd. 128kvm
ca 5000 kwh hushållsel och ca 6000 på värmen.
kakelugn med ca 5kb ved samt luft/luft

mctommy

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Aprilia mille
85m2 torp med bergvärme och vattemantlad kamin. 20m2 gäststuga med luft/luft.
60m2 garage med nödvärmesel. Hushållsel 2500kWh, värme 2500kWh.
Vedhantering i stället för gymaktivitet ca 2000 kr/år. Vedkostnad under 500 kr.
Det mesta i vedhanteringen rö transporter och motorsågskostnad.
Västmanland.(2022)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fick nyss elräkningen för november: 4300 kr...
Direktverkande el samt lvp. Knappt 200 kvm i Västerbotten.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fick nyss elräkningen för november: 4300 kr...
Direktverkande el samt lvp. Knappt 200 kvm i Västerbotten.
Hur många kWh? Jag hade det dubbla (SE3) med semi-bundet avtal. Ca 4kr/kWh och lv-pumpar och elpatron för varmvatten ca en vecka in i november innan bergvärmen var färdigt installerad.

Ska bli intressant att se vad det blir i december. Två hus som värms upp helt nu med bergvärme. Sparar en del där och dessutom vedkostnaden på 4-5 tusen per månad som nu är borta.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi eldar med ved från egna träd så det var kostnaden när vi såga och klöv tror vi kan har ca 10 kubik kvar sen har vi ett stort träd som vi ska såga och klyva blir väl efter jul .Men varmvatten har vi på el så blir mellan 2,5 och 3,5 kwh om dygnet

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur många kWh? Jag hade det dubbla (SE3) med semi-bundet avtal. Ca 4kr/kWh och lv-pumpar och elpatron för varmvatten ca en vecka in i november innan bergvärmen var färdigt installerad.

Ska bli intressant att se vad det blir i december. Två hus som värms upp helt nu med bergvärme. Sparar en del där och dessutom vedkostnaden på 4-5 tusen per månad som nu är borta.
1677 kWh totalt i november.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Dyrt, i snitt en årsförsäkring för hojen i månaden…
150kvm boyta + dubbelgarage med förråd, har lite elvärme där, 5-10 gr.
NIBE från- och tilluftsvärmepump, samt luft-luft värmepump.
Snålar inte med värme, har ca 21-22 grader året runt, kör lite AC på sommaren.
5099A968-98EE-4854-AED1-5D7B7729CDFE.jpeg

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Dyrt, i snitt en årsförsäkring för hojen i månaden…
150kvm boyta + dubbelgarage med förråd, har lite elvärme där, 5-10 gr.
NIBE från- och tilluftsvärmepump, samt luft-luft värmepump.
Snålar inte med värme, har ca 21-22 grader året runt, kör lite AC på sommaren.
View attachment 479233
Är glad att jag inte köpte den där villan jag kollade på 2020. Räntorna och elen hade inte varit skoj. Lider med alla som drabbas och minns barndomen mitt i 90-talskrisen när vi inte hade råd att fylla olja i pannan.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Är glad att jag inte köpte den där villan jag kollade på 2020. Räntorna och elen hade inte varit skoj. Lider med alla som drabbas och minns barndomen mitt i 90-talskrisen när vi inte hade råd att fylla olja i pannan.
Läste nån som hadde räknat på det och tydligen var oljeeldning billigare nu i område 4

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
December lär bli som månadskostnaden för en helförsäkring på en 2022 års R1a för en ung kille, med nytaget körkort, boendes i närheten av en storstad.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vedeldning å de kostar bara lite jobb me att lasta skottkärran å rulla in den i pannrummet..

Raderad medlem 51742

Guest
Senaste året (till och med november) låg jag på ca 3 900 kWh för uppvärmningen, vilket ger totalt ca 10 000 kr inklusive nätavgift med det elavtal jag har.

Detta är för ett hus på ca 100 kvm i Västra Götaland, gäststuga och 60 kvm garage/förråd. Huset värms med luftvärmepump och med visst stöd från elradiatorer i ett par rum när det är som kallast. Garage/verkstad har luftvärmepump inställd på 17 grader (lägsta som går) och gäststugan håller 5 grader via elradiator. Eldar en del med ved i braskaminen. Har inte räknat med några kostnader för ved, då jag hittills klarat mig med den ved jag har från träd på tomten. Medräknat är också att jag använder AC en del på sommaren.

I november låg uppvärmningskostnaden på ca 800 kr (300 kWh). Nu de senaste dagarna då det varit runt 10 minusgrader drar uppvärningen det tredubbla (ca 35 kWh per dygn) jämfört med snittet för november.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Vedeldning å de kostar bara lite jobb me att lasta skottkärran å rulla in den i pannrummet..
Mjo... den där ekonomin har jag några på jobbet som kör.
Tyvärr funkar det inte så.
De flesta har inte gratis ved.
...och de som har... de går ju miste om den extrema prisstegringen om de eldar upp den själv.
800-1500 per kubik ligger priserna på häromkring... och då är det inte gratis längre.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras