FettSnok
96% enligt läkaren
Synd att grannarna hunnit borra bergvärme i området, ju fler i ett bostadsområde som borrat för bergvärme desto mindre effektiv blir bergvärmen = mindre besparing.
För liten tomt för jordvärme?
Synd att grannarna hunnit borra bergvärme i området, ju fler i ett bostadsområde som borrat för bergvärme desto mindre effektiv blir bergvärmen = mindre besparing.
Men visst, någon gång måste ju energin ta slut, frågan som är av intresse är ju hur lång tid det kan då. Sen är det ju en klar fördel att använda bergvärme till kyla också och då återladda borrhålet för att ha mer värme att använda till vintern. Så har jag fått berättat för mig men då jag inte är insatt i det så litar jag blint på vad de säger
Ska det inte ganska mycket till för att tömma berget på energi så att det märks av? Det är den uppfattningen jag har fått men vem kan säga säkert, har det gjorts forskningar på det som man kan ta del av?
Man ska inte lyssna så mycket beroende på vem man hör det ifrån.
En säljare på berättade för mig på en mässa att bergvärme inte är speciellt bra för att bergen töms på energi för fort med några få anslutna till det. Behöver jag nämna att han krängde luft/luft?
Men visst, någon gång måste ju energin ta slut, frågan som är av intresse är ju hur lång tid det kan då. Sen är det ju en klar fördel att använda bergvärme till kyla också och då återladda borrhålet för att ha mer värme att använda till vintern. Så har jag fått berättat för mig men då jag inte är insatt i det så litar jag blint på vad de säger
Hur många kWh? Jag hade det dubbla (SE3) med semi-bundet avtal. Ca 4kr/kWh och lv-pumpar och elpatron för varmvatten ca en vecka in i november innan bergvärmen var färdigt installerad.Fick nyss elräkningen för november: 4300 kr...
Direktverkande el samt lvp. Knappt 200 kvm i Västerbotten.
1677 kWh totalt i november.Hur många kWh? Jag hade det dubbla (SE3) med semi-bundet avtal. Ca 4kr/kWh och lv-pumpar och elpatron för varmvatten ca en vecka in i november innan bergvärmen var färdigt installerad.
Ska bli intressant att se vad det blir i december. Två hus som värms upp helt nu med bergvärme. Sparar en del där och dessutom vedkostnaden på 4-5 tusen per månad som nu är borta.
Är glad att jag inte köpte den där villan jag kollade på 2020. Räntorna och elen hade inte varit skoj. Lider med alla som drabbas och minns barndomen mitt i 90-talskrisen när vi inte hade råd att fylla olja i pannan.Dyrt, i snitt en årsförsäkring för hojen i månaden…
150kvm boyta + dubbelgarage med förråd, har lite elvärme där, 5-10 gr.
NIBE från- och tilluftsvärmepump, samt luft-luft värmepump.
Snålar inte med värme, har ca 21-22 grader året runt, kör lite AC på sommaren.
View attachment 479233
Läste nån som hadde räknat på det och tydligen var oljeeldning billigare nu i område 4Är glad att jag inte köpte den där villan jag kollade på 2020. Räntorna och elen hade inte varit skoj. Lider med alla som drabbas och minns barndomen mitt i 90-talskrisen när vi inte hade råd att fylla olja i pannan.
Mjo... den där ekonomin har jag några på jobbet som kör.Vedeldning å de kostar bara lite jobb me att lasta skottkärran å rulla in den i pannrummet..
Men om du är ärlig mot dig själv... Eller du har burit hem stockarna själv, och sedan sågat och klyvt för "hand"?Vedeldning å de kostar bara lite jobb me att lasta skottkärran å rulla in den i pannrummet..
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|