n_andersson
Sporthojsnörd
2100 kr för november. 789kw tillkommer ledningsavgiften som kommer på separat faktura. Bor själv på 128 kvadratmeter. Frånluftpump inställt på 17° eldar i kaminen när jag är hemma på helgerna
Hur går det med det där?Hon får ta på sig fler tröjor. Och skämmas.
Frös lite förra vintern,blev lite sport att hålla ner. Nu har jag sänkt förbrukningen ytterligare något tiotal procent.Liten uppdatering då drygt 10 år senare:
Fortfarande 3cm kutterspån som isolering och fönster från -35. Ingen luft/vattenpump än även om det med nuvarande elpriser hade varit VÄLDIGT lönsamt. Varmvattnet görs altså till viss del med vattenmantlad kamin och resten av elpatron.
Numera har vi elbil som drar upp lite så klart.
Elhandelsräkningen för nov hamnade på 2255kr för 1579 kWh med Tibber. December känns ju som att det kommer bli lite tuffare.
Hur hamnar man då på så pass låg förbrukning i ett så omodernt hus?
Man fryser. Vi har sovrummen och badrum i källaren där vi siktar på 15°C och ovanvåningen har hittills denna vinter fått leva på spillvärmen från källaren och vad den vattenmantlade kaminen ger till luften. Det har nog inte varit kallare än 10°C på morgonen så här långt men utomhustempen har ju varit ganska mild hittills också.
För att få ner snittpriset per kWh värmer vi nu dessutom vattnet i tankarna endast nattetid vilket sparar en hel del men leder till att när det är under +5°C så har vi inte tillräckligt varmt tappvarmvatten för att kunna duscha. Det hade varit bättre med separat vvb men systemet designades innan spotprisets tidevarv.
Nu när du säger det så verkar hon inte alls inse varken det humoristiska eller den poetiska rättvisan i att just hon sitter i sitt hem och fryser.Hur går det med det där?
Kan lätt få kyliga konsekvenser av annat slag. Dåligt samvete brukar dock ge en del effekter man nästan undrar var de finns annars...vill jag minnas.
Hejdå.Nu när du säger det så verkar hon inte alls inse varken det humoristiska eller den poetiska rättvisan i att just hon sitter i sitt hem och fryser.
Kan det vara för att jag inte har tagit upp det tillräckligt många gånger? Ska nog nämna det igen när hon kommer hem ikväll.
Den konsekvensen är det få som kopplar ihop med tidigare val av röstsedel. Det finns ju en anledning att de röstat tokigt - inte alla hästar hemma...Nu när du säger det så verkar hon inte alls inse varken det humoristiska eller den poetiska rättvisan i att just hon sitter i sitt hem och fryser.
Kan det vara för att jag inte har tagit upp det tillräckligt många gånger? Ska nog nämna det igen när hon kommer hem ikväll.
Om ett par veckor kommer det en selfie på dig när du klarar av att hålla i mobilen igen på intensiven.Nu när du säger det så verkar hon inte alls inse varken det humoristiska eller den poetiska rättvisan i att just hon sitter i sitt hem och fryser.
Vad somliga gör för att höja temperaturen...Nu när du säger det så verkar hon inte alls inse varken det humoristiska eller den poetiska rättvisan i att just hon sitter i sitt hem och fryser.
Det är mycket svårt att inte bli ytterst negativ över detta lands fortsatta utveckling. Är den negativa trenden bruten på ett enda område? Svar: nejJa, vi som växte upp på 70 och 80 talet med den framtidstron som fanns då trodde inte att vi skulle behöva sitta i våra hus och frysa i energifattigdom i framtiden.
Det var liksom ingen som lovade den framtiden, visst, vi skulle avveckla kärnkraften men med förnuft, när det fanns alternativ till den.
Dom som ville avveckla och hävdade att "Sol vind och vatten" skulle vara tillräckligt i framtiden har haft 40 år på sig att lösa vårat energibehov nu, och nu sitter vi och fryser när det är kallt och vindstilla... Hejja framtiden!
... vem av oss som har röstat på partier som varit med och lagt ner kärnkraft. Hon får ta på sig fler tröjor. Och skämmas.
Det är mycket svårt att inte bli ytterst negativ över detta lands fortsatta utveckling. Är den negativa trenden bruten på ett enda område? Svar: nej
Nej och de verkar inte heller bry sig om att kommunicera om vad de gör och hur det går.Nej, och kommer nuvarande regering att hinna åtgärda ett enda problem innan dom åker ut med badvattnet vid nästa val?
Om inte är vi tillbaka till den politik som har lett oss hit.
Låter som jag har det???125m2 70-tals villa med (just nu) ouppvärmd källare och garage som får spillvärme genom vägg. SE4. Frånluftsvärmepump. Elbil som dock laddas på jobb för 2.75kr/kWh när det är billigare (läs: hela december, men laddades hemma i november). Egenbyggd automatik som sänker önskad temperatur några grader vid elprismax och ser till att varmvatten värms på natten. Vid riktigt låga temperaturer klarar värmepump inte att hålla temp utan elpatronerna som just nu är hårt avstängda, speciellt när varmvatten ska värmas också. Spotpris via Tibber.
November: 1242 kWh för 1950 kronor
December: tills nu 464kWh för makalösa 2121 kronor. Och då har inte ens halva månaden gått.
Enbart för elen (ink moms), nätägarens räkning med energiskatter tillkommer. Fast just nu är ju det det lilla.
Inomhustemperatur när det är -8 grader ute 16-17 grader, i vissa rum 14-15. När hemmajobbande frugan klagar så påminner jag henne om vem av oss som har röstat på partier som varit med och lagt ner kärnkraft. Hon får ta på sig fler tröjor. Och skämmas.
Nä, jag överlevde.Om ett par veckor kommer det en selfie på dig när du klarar av att hålla i mobilen igen på intensiven.
Jag håller på powerjohan i denna sak men har svårt att se hur han ska kunna komma ut som segrare.Du måste ha ett stort hjärta, respekt.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|