Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kan glädja er med att jag sympatisänkt fjärrvärmen i lägenheten så att jag fryser lite grann, helt oklart om det behövs, Värtaverkets skorsten syns över hela Stockholm och det verkar vara full rulle.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan glädja er med att jag sympatisänkt fjärrvärmen i lägenheten så att jag fryser lite grann, helt oklart om det behövs, Värtaverkets skorsten syns över hela Stockholm och det verkar vara full rulle.

Ja, det är tur att skogslänen bedriver skogsbruk så det finns flis till stockholm...

Fram till 2020 eldade dom kol i Värtaverket, sedan var det något snille som kom på att man kunde elda olivkärnor? där... Då blev värtan ett kärn-kraftverk.
(jag visste inte ens att vi odlade så mycket oliver i Sverige att det fanns kärnor att elda med, för inte kördes väl kärnorna hit med båt?)
Det var tydligen en dålig ide, det kanske blev mycket kärn-avfall?
Nu eldas det flis där, flisen kommer med båt till energihamnen

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
1671013276340.png
Ingen dagsfärsk bild, veden har hoppat in i förrådet som syns i bakgrunden. Och jag håller på att nalla av det...

Detta året gick det bra (beställde i mars), nästa år lär vara dyrare.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
View attachment 479289
Ingen dagsfärsk bild, veden har hoppat in i förrådet som syns i bakgrunden. Och jag håller på att nalla av det...

Gör som staten: sälj hela lasset till högsta pris nu och oroa dig för ev konsekvenser senare. :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Gamla bond-gubbar sa "Den som har ved är rik"

I år är det synnerligen sant.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Gör som staten: sälj hela lasset till högsta pris nu och oroa dig för ev konsekvenser senare. :tummenupp
Skulle jag kunna, men det värmer rätt gott i spisen.

Och om jag skulle lägga förslaget hemma, är det någon som har förslag på en bra förbandslåda som jag sett som lämplig fråga på andra ställen?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Rörande nobelt av dig. Här har det gjutits. Får sätta mig bredvid när bruket bränner.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Hur många kubik är de?? Är de ett års förbrukning?
30 kubik stjälpt mått, hemkört som det ligger på bilden. Ja, ett års förbrukning ungefär, vissa år mer vissa mindre. Jag har ett väldigt energieffektivt hus byggt 1885. Dvs det bränner energi väldigt effektivt, hur mycket som helst...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det är tur att skogslänen bedriver skogsbruk så det finns flis till stockholm...

Fram till 2020 eldade dom kol i Värtaverket, sedan var det något snille som kom på att man kunde elda olivkärnor? där... Då blev värtan ett kärn-kraftverk.
(jag visste inte ens att vi odlade så mycket oliver i Sverige att det fanns kärnor att elda med, för inte kördes väl kärnorna hit med båt?)
Det var tydligen en dålig ide, det kanske blev mycket kärn-avfall?
Nu eldas det flis där, flisen kommer med båt till energihamnen
Det stämmer som du beskriver, tror de har kol kvar också, vad insatt du var i oliv -frågan!

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
30 kubik stjälpt mått, hemkört som det ligger på bilden. Ja, ett års förbrukning ungefär, vissa år mer vissa mindre. Jag har ett väldigt energieffektivt hus byggt 1885. Dvs det bränner energi väldigt effektivt, hur mycket som helst...
Aj satan va de går åt.. Kollat förut själv på va de kostar å få hem 30 kubik.. Fast de vara några år sen å då låg priset på 325 kr o torkat..
Nu så går väl de på 1.000 kr eller mer, fast priset kanske är lägre om man köper 30 kubik..

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Aj satan va de går åt.. Kollat förut själv på va de kostar å få hem 30 kubik.. Fast de vara några år sen å då låg priset på 325 kr o torkat..
Nu så går väl de på 1.000 kr eller mer, fast priset kanske är lägre om man köper 30 kubik..
Jag är rädd för det priset ja. Jag betalade 550 i våras, nyhugget då, fast hemma på tomten. Det lär inte räcka nästa år...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det stämmer som du beskriver, tror de har kol kvar också, vad insatt du var i oliv -frågan!

Jag läste det någonstans då det var aktuellt och la det på minnet, och nu googlade jag det för att få göra mitt gubbskämt om Kärn-kraft....

Ja det skulle inte förvåna mig om det finns kol i lager, fast det skulle förvåna mig att vi har några beredskapslager alls....

Som barn lekte jag i kollagret i skogen vid järnvägen, redan då minns jag att jag tyckte det var omodern att ha kol-lager då ångloken stod på museum.
Fast en del stod på stickspår i skogen:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mycket tomma ord från sk klimatvänner.

När jag gick i skolan, för tjugo-tjugofem år sedan, så skulle vi aldrig ha någon snö på våra breddgrader mer efter tio år. 2020 så skulle all polaris vara borta....

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras