Bor i ett gammalt 1700-tals kolhus från smedjan en 4-5mil bort, lagerhuset de förvarade kolet i, köptes i slutet av 1800-talet av den lokala snickaren som plockade ner det, fraktade hit det och satte upp det igen.
Här blev det ett missionshus på 200m2 byggyta med 6 meters takhöjd och 13 stycken 2x1m englasfönster som fortfarande är orginal med de allra flesta glasen kvar, innanfönster såklart för annars hade det nog inte gått att bo här men ändå...
Som mest gjorde jag slut på ca:80m3 ved men nu har jag eleminerat de värsta värmetjuvarna som den helt oisolerade hallen bestående av brädfodring och målad masonit på insidan och altandörren som bestod av en dubbeldörr från -30talet med stor glasyta så numera går det ca: 54m3/år.
Utöver de 8kw element som sitter då....och fläktelement på 5kw till men de används endast när vi ger oss iväg på resa och liknande eller när det är riktigt kallt då...
Nåväl, i år stängde vi av alla element förutom hallen så nu är eltillskottet 1kw och resten ved, det är inte behagligt att gå upp på morgonen(eller ja, då vi sover på loftet så är det ju varmt där uppe, när man går ner är det mindre kul då...)inatt var det bortåt -20(17 när jag kom hem vid tre inatt, blev kallare)så det var bara +16 när jag gick upp vid tio, nu är det snart 17 här jag sitter men redan 24 i köket/matsalen så man överlever ju, får se hur det blir inatt då det skulle vara ännu kallare...
694kw/h i oktober, ca:2000 all inclusive, 760nånting november, ca:2500, man överlever.
Det finns alltid någon som är värre......