Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Raderad medlem 51742

Guest
Utan alternativ energi så skulle ju peak oil lett till ett extremt skenande pris av oljan som prissätts på marginalen av den som är beredd att betala mest för de sista dropparna av varje dags produktion. Nu har vi ju trots allt en rad alternativ till oljan som energikälla så jag tror inte det kommer bli någon kris den dagen oljeproduktionen börjar minska.

Inte värre än de problem våra svenska politiker satt oss i nu genom att plocka väck delar av vår elproduktion. Lite som för några decennier sedan då oljeshejkerna kunde dra ner på oljeproduktionen några procent och skapa en brist som höjde priset på hela produktionen. Det är fint att ha monopol eller del av ett oligopol.
När det gäller energi finns det ju alternativ till oljan, men det blir knepigare med många av de andra tillämpningar, vissa av dem kritiska för samhällets funktion, där olja är råvara.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När det gäller energi finns det ju alternativ till oljan, men det blir knepigare med många av de andra tillämpningar, vissa av dem kritiska för samhällets funktion, där olja är råvara.

Ja, i takt med att produktionen minskar så kommer ju allt mindre av oljan att eldas upp. Jag försökte vara lite tydlig med det genom att specificera energikälla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jo, men även där har man börjat hitta alternativ, och slutar vi använda oljan till energi så kan vi krama några droppar ur sten som man gör i Canada till det sista..

Raderad medlem 51742

Guest
Jo, men även där har man börjat hitta alternativ, och slutar vi använda oljan till energi så kan vi krama några droppar ur sten som man gör i Canada till det sista..
Ja, precis. Inom vissa områden finns det alternativ, men det finns alltså goda skäl till att använda andra källor till energi än olja där det är möjligt så vi inte på längre sikt hamnar i en situation där vi inte längre på ett ekonomiskt rimligt sätt kan producera sådant som idag enbart kan ske genom olja och där det ännu inte finns alternativ.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fniss

Screenshot-20221214-212542-Greenely.jpg

Inget man går under av men visst är det fantastiska siffror rent procentuellt Jag har dock ett äss i rockärmen då stor del av förbrukningen är elbilen men hittat stolpe som kostar 2.50-2.75kr kwh vilket är bra med dagens mått.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fniss

Screenshot-20221214-212542-Greenely.jpg

Inget man går under av men visst är det fantastiska siffror rent procentuellt Jag har dock ett äss i rockärmen då stor del av förbrukningen är elbilen men hittat stolpe som kostar 2.50-2.75kr kwh vilket är bra med dagens mått.

Bjuder inte arbetsgivaren på tankningen av elbilen?
Dom får väl göra det nu.
Men jävlar om man tankar en dunk diesel till personbilen på firman...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bjuder inte arbetsgivaren på tankningen av elbilen?
Dom får väl göra det nu.
Men jävlar om man tankar en dunk diesel till personbilen på firman...

Förra gjorde det eller snarare ifrågasatte inte när jag ladda i stolpen avsedd för motorvärmare. Nuvarande chef sa nej trots att jag erbjöd mig ha/bekosta räkneverk och villig att betala för elen.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
30 kubik stjälpt mått, hemkört som det ligger på bilden. Ja, ett års förbrukning ungefär, vissa år mer vissa mindre. Jag har ett väldigt energieffektivt hus byggt 1885. Dvs det bränner energi väldigt effektivt, hur mycket som helst...
Bor i ett gammalt 1700-tals kolhus från smedjan en 4-5mil bort, lagerhuset de förvarade kolet i, köptes i slutet av 1800-talet av den lokala snickaren som plockade ner det, fraktade hit det och satte upp det igen.

Här blev det ett missionshus på 200m2 byggyta med 6 meters takhöjd och 13 stycken 2x1m englasfönster som fortfarande är orginal med de allra flesta glasen kvar, innanfönster såklart för annars hade det nog inte gått att bo här men ändå...

Som mest gjorde jag slut på ca:80m3 ved men nu har jag eleminerat de värsta värmetjuvarna som den helt oisolerade hallen bestående av brädfodring och målad masonit på insidan och altandörren som bestod av en dubbeldörr från -30talet med stor glasyta så numera går det ca: 54m3/år.
Utöver de 8kw element som sitter då....och fläktelement på 5kw till men de används endast när vi ger oss iväg på resa och liknande eller när det är riktigt kallt då...

Nåväl, i år stängde vi av alla element förutom hallen så nu är eltillskottet 1kw och resten ved, det är inte behagligt att gå upp på morgonen(eller ja, då vi sover på loftet så är det ju varmt där uppe, när man går ner är det mindre kul då...)inatt var det bortåt -20(17 när jag kom hem vid tre inatt, blev kallare)så det var bara +16 när jag gick upp vid tio, nu är det snart 17 här jag sitter men redan 24 i köket/matsalen så man överlever ju, får se hur det blir inatt då det skulle vara ännu kallare...

694kw/h i oktober, ca:2000 all inclusive, 760nånting november, ca:2500, man överlever.

Det finns alltid någon som är värre...... :D

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bor i ett gammalt 1700-tals kolhus från smedjan en 4-5mil bort, lagerhuset de förvarade kolet i, köptes i slutet av 1800-talet av den lokala snickaren som plockade ner det, fraktade hit det och satte upp det igen.

Här blev det ett missionshus på 200m2 byggyta med 6 meters takhöjd och 13 stycken 2x1m englasfönster som fortfarande är orginal med de allra flesta glasen kvar, innanfönster såklart för annars hade det nog inte gått att bo här men ändå...

Som mest gjorde jag slut på ca:80m3 ved men nu har jag eleminerat de värsta värmetjuvarna som den helt oisolerade hallen bestående av brädfodring och målad masonit på insidan och altandörren som bestod av en dubbeldörr från -30talet med stor glasyta så numera går det ca: 54m3/år.
Utöver de 8kw element som sitter då....och fläktelement på 5kw till men de används endast när vi ger oss iväg på resa och liknande eller när det är riktigt kallt då...

Nåväl, i år stängde vi av alla element förutom hallen så nu är eltillskottet 1kw och resten ved, det är inte behagligt att gå upp på morgonen(eller ja, då vi sover på loftet så är det ju varmt där uppe, när man går ner är det mindre kul då...)inatt var det bortåt -20(17 när jag kom hem vid tre inatt, blev kallare)så det var bara +16 när jag gick upp vid tio, nu är det snart 17 här jag sitter men redan 24 i köket/matsalen så man överlever ju, får se hur det blir inatt då det skulle vara ännu kallare...

694kw/h i oktober, ca:2000 all inclusive, 760nånting november, ca:2500, man överlever.

Det finns alltid någon som är värre...... :D
Fy tusan.. Då ska hålla tyst om egen ved förbrukning.. De är någe visst me äldre fastigheter... ?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
View attachment 479315

Batteri drift funkar med laddning av batteri vid lägsta pris.
Tufft! Hur stort batteri har du? och var är total kWh förbrukning i månaden?

Ps... sträck lite mera på händerna nästa gång du fotograferar neråt så att inte skuggan av lillherrn, eller ska vi säga storherrn i detta fall? :banana kommer med på bild ...:hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tufft! Hur stort batteri har du? och var är total kWh förbrukning i månaden?

Ps... sträck lite mera på händerna nästa gång du fotograferar neråt så att inte skuggan av lillherrn, eller ska vi säga storherrn i detta fall? :banana kommer med på bild ...:hihi
Jag gav ju er fingret ?

24 kwa är batteriet.

Verkar landa på ca 300kwh ungefär nu på vintern med högst normalt liv med ljus och värme.

Stora vinsten är ju att jag kan hoppa över dom dyra dagarna o ladda när det är billigt, klarar en vecka normalt liv på batteriet utan sol eller laddning från nätet.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Gör som staten: sälj hela lasset till högsta pris nu och oroa dig för ev konsekvenser senare. :tummenupp
Fast staten brukar ju inte sälja till högsta pris.
Faktum är att nästan all privatisering av offentlig verksamhet brukar gå långt under marknadspris.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast staten brukar ju inte sälja till högsta pris.
Faktum är att nästan all privatisering av offentlig verksamhet brukar gå långt under marknadspris.

Ja, och sen säger dom att Sverige har bland världens lägsta korruption...

Jag är skeptisk och gissar att den låga korruptionen i Sverige bara handlar om den folket upplever när vi inte kan eller behöver muta olika tjänstemän...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Elen kommer ikväll för första gången på en dryg vecka ner i 2kr/kWh (ex skatt, moms, moms på skatt, skatt på moms, certifikat, överföringsavgift) här nere i SE4. Nästan så man vill vaska en kWh eller två bara för att det är så "billigt". Tack MP för att ni har räddat oss med vindkraftverk eller vad det nu är som råkat snurra till. Ja utöver att det är helg och elpriset alltid går ner.

1671265098072.png

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är folk på riktigt så jävla korkade så att de tror att det är en bra ide att köra kol eller gasolgrill inomhus för att värma huset eller är det en tidningsanka?

betalartikel men det intressantaste är inledning,

Sen har folk tydligen börjat köra värmeljus under uppånervända krukor i tron att det ska sprida värmen mer effektivt och på något magiskt sätt ge högre verkningsgrad:

Trenden med ljus i krukor har spridits på TikTok, men är inte ofarlig. I slutet av november kunde en lägenhetsbrand i engelska Derby spåras till en krukvärmare. Värmeljusen hade fått krukans fat att spricka och det smälta stearinet antändes när ljusen välte."
Vid lägenhetsbranden i Derby hade fatet spruckit och smältande stearin antänts. Foto: Derbyshire Fire and Rescue Service

– Det du möjligtvis skapar är en mjukare energi, med en yta som inte är så varm. Men det ger inte mer värme, det styrs av energiprinciperna.
Dessutom, påpekar han, skapas inte mer värme när krukan placeras ovanpå."

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det bästa sättet att minska sina uppvärmningskostnader är som alltid att minska förbrukningen, tex genom att investera i huset i form av bättre takisolering. Ett nytt tak med dubbelt så mycket isolering och kanske solpaneler när man ändå är i farten då har man igen det ganska fort - ju högre elpriser desto snabbare återbetalning. :)
Självklart värmepump i andra ändan men det är oklokt att elda för kråkorna även om man har VP.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är folk på riktigt så jävla korkade så att de tror att det är en bra ide att köra kol eller gasolgrill inomhus för att värma huset eller är det en tidningsanka?

betalartikel men det intressantaste är inledning,

Sen har folk tydligen börjat köra värmeljus under uppånervända krukor i tron att det ska sprida värmen mer effektivt och på något magiskt sätt ge högre verkningsgrad:

Trenden med ljus i krukor har spridits på TikTok, men är inte ofarlig. I slutet av november kunde en lägenhetsbrand i engelska Derby spåras till en krukvärmare. Värmeljusen hade fått krukans fat att spricka och det smälta stearinet antändes när ljusen välte."
Vid lägenhetsbranden i Derby hade fatet spruckit och smältande stearin antänts. Foto: Derbyshire Fire and Rescue Service

– Det du möjligtvis skapar är en mjukare energi, med en yta som inte är så varm. Men det ger inte mer värme, det styrs av energiprinciperna.
Dessutom, påpekar han, skapas inte mer värme när krukan placeras ovanpå."
På 1970-talet under energikrisen var det höga elpriser och ständiga elavbrott.

Mina föräldrar köpte en gasolvärmare avsedd för inomhusbruk just till dessa stunder. Vi bodde i en ganska ny villa byggd 1970 värmd med direktel och jag minns hur min mor grät när elräkningen kom - jag minns en siffra på 8.000 kronor då eller möjligen något år senare, det var betydligt mer än vad hon hade i månadslön.

Vi tenderar att bli historielösa med tiden. Det var just denna situation man ville bygga bort med bla egen kärnkraft...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras