Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sprit, gasol och fotogenvärmare ska man väl ändå elda ganska mycket innan det blir farligt dålig luft.
Kolgrillen är väl däremot närmast Darwin Award
Ja det är ju många som har gasolkamin inomhus i uterum och husvagnsförgårdar...

Kolgrill och bensinkök skall man vara försiktig med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är folk på riktigt så jävla korkade så att de tror att det är en bra ide att köra kol eller gasolgrill inomhus för att värma huset eller är det en tidningsanka?

När jag skulle gå hem från jobbet för 15-20 år sedan luktade det rök i källaren på jobbet när jag skulle släcka lyset, chefen var där så han följde med ner och verifierade.
Det kom från en dörr in till grannfastigheten, so chefen rusade dit.

Pizzerian vägg i vägg hade bestämt sig för att servera kolgrillat kött, så dom drog igång en kolgrill i källaren och öppnade källarfönstret lite på glänt.

Ja, folk är precis hur dumma som helst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det är ju många som har gasolkamin inomhus i uterum och husvagnsförgårdar...

Kolgrill och bensinkök skall man vara försiktig med.

Jag har precis ärvt en Coronavärmare så i veckan kollade jag priset på fotogen och jämförde med elpriset.
Funderade lite på gasolgrillen också men det kändes mindre kul att ta in den i huset.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har precis ärvt en Coronavärmare så i veckan kollade jag priset på fotogen och jämförde med elpriset.
Funderade lite på gasolgrillen också men det kändes mindre kul att ta in den i huset.

Jag blev erjuden att få en gasoldriven altanvärmare förra sommaren, men tackade nej

Jag tror IOFS att gasol blir lika dyrt som el, men som nöduppvärmning när det blir elavbrott skulle den ju funka.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä, det känns betydligt enklare att dra ned värmen inomhus till 18 grader...

Kan annars rekommendera https://www.kaminmagasinet.se om man vill ha kamin inomhus.

Stig (och pojkarna) är hedersmän och gör inte några dåliga jobb. Kan vara bra att veta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä, det känns betydligt enklare att dra ned värmen inomhus till 18 grader...

Kan annars rekommendera https://www.kaminmagasinet.se om man vill ha kamin inomhus.

Stig (och pojkarna) är hedersmän och gör inte några dåliga jobb. Kan vara bra att veta.

För min egen del klarar jag mig under 18 grader också men varannan vecka har jag dottern hemma och jag vill inte ställa till det så att hon tycker det är för kallt hos pappa.

Jag har redan en vattenmantlad vedspis stående i köket, problemet är bara att installatören sitter för ofta med kaffekoppen och surfar på sporthoj.
Klassik-Kökspanna-Sten-POWER.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det bästa sättet att minska sina uppvärmningskostnader är som alltid att minska förbrukningen, tex genom att investera i huset i form av bättre takisolering. Ett nytt tak med dubbelt så mycket isolering och kanske solpaneler när man ändå är i farten då har man igen det ganska fort - ju högre elpriser desto snabbare återbetalning. :)
Självklart värmepump i andra ändan men det är oklokt att elda för kråkorna även om man har VP.
Det bästa sättet att minska sina uppvärmningskostnader är att rösta på Sverigedemokraterna.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är folk på riktigt så jävla korkade så att de tror att det är en bra ide att köra kol eller gasolgrill inomhus för att värma huset eller är det en tidningsanka?

betalartikel men det intressantaste är inledning,

Sen har folk tydligen börjat köra värmeljus under uppånervända krukor i tron att det ska sprida värmen mer effektivt och på något magiskt sätt ge högre verkningsgrad:

Trenden med ljus i krukor har spridits på TikTok, men är inte ofarlig. I slutet av november kunde en lägenhetsbrand i engelska Derby spåras till en krukvärmare. Värmeljusen hade fått krukans fat att spricka och det smälta stearinet antändes när ljusen välte."
Vid lägenhetsbranden i Derby hade fatet spruckit och smältande stearin antänts. Foto: Derbyshire Fire and Rescue Service

– Det du möjligtvis skapar är en mjukare energi, med en yta som inte är så varm. Men det ger inte mer värme, det styrs av energiprinciperna.
Dessutom, påpekar han, skapas inte mer värme när krukan placeras ovanpå."
Jag reagerade på denna ur artikeln.... ?
"Vi har haft ett par fall där man har tagit något gammalt oljefat och eldat i inomhus,"

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag fattar inte att folk törs använda värmeljus. Det blir så inihelvete varmt i hållaren när metallen tar eld. Hos brorsan kostade det bara köksbordet, men det var bara slumpen som gjorde att det inte blev värre. För mig har det bara kostat en glasklump från Kosta.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

betalartikel men det intressantaste är inledning,

Sen har folk tydligen börjat köra värmeljus under uppånervända krukor i tron att det ska sprida värmen mer effektivt och på något magiskt sätt ge högre verkningsgrad:

Trenden med ljus i krukor har spridits på TikTok, men är inte ofarlig. I slutet av november kunde en lägenhetsbrand i engelska Derby spåras till en krukvärmare. Värmeljusen hade fått krukans fat att spricka och det smälta stearinet antändes när ljusen välte."
Vid lägenhetsbranden i Derby hade fatet spruckit och smältande stearin antänts. Foto: Derbyshire Fire and Rescue Service

– Det du möjligtvis skapar är en mjukare energi, med en yta som inte är så varm. Men det ger inte mer värme, det styrs av energiprinciperna.
Dessutom, påpekar han, skapas inte mer värme när krukan placeras ovanpå."

TikTok ska fan hållas undan idioter. .. fast å andra sidan, vilken klok person använder skräpet ändå?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr så finns det många idag som saknar erfarenhet av det som förr ansågs vara allmänbildning i dessa sammanhang, tex elda eller ens klä sig för väder.

Minns en friluftsdag för 15 år sedan eller så. Ösregn gränsande till skyfall. Hela högstadiet utomhus hela dagen. De skulle göra upp eld och klarade det inte.

Omid, 15 år tar då yxan, går en liten sväng och kommer tillbaka med torr ved. Tänder och strax brinner en fin eld.
Alla undrade ju hur HAN kunde sådant.

”-Vi bodde fem år i tält uppe i de iranska bergen, det var mitt jobb att leta ved och göra eld till matlagningen varje dag, även när det var snö…”

Jag är inte förvånad över att många inte kan, de har aldrig behövt eller ens provat tidigare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr så finns det många idag som saknar erfarenhet av det som förr ansågs vara allmänbildning i dessa sammanhang, tex elda eller ens klä sig för väder.

Minns en friluftsdag för 15 år sedan eller så. Ösregn gränsande till skyfall. Hela högstadiet utomhus hela dagen. De skulle göra upp eld och klarade det inte.

Omid, 15 år tar då yxan, går en liten sväng och kommer tillbaka med torr ved. Tänder och strax brinner en fin eld.
Alla undrade ju hur HAN kunde sådant.

”-Vi bodde fem år i tält uppe i de iranska bergen, det var mitt jobb att leta ved och göra eld till matlagningen varje dag, även när det var snö…”

Jag är inte förvånad över att många inte kan, de har aldrig behövt eller ens provat tidigare.

Jag upplever att väldigt ofta när det ska göras upp eld i grupp så är det någon som tar kommandot trots att de inte kan den fundamentala stegen i hur man gör upp eld.

Sen kan jag iofs erkänna själv att de gånger jag fått göra upp eld i grupp så har gruppen oftast bråttom och försöker man forcera uppstarten blir det väldigt lätt så att det tar ännu längre tid än det borde tagit.
Är man väldigt van och rutinerad som Omid så sitter det väl antagligen så bra i ryggmärgen att han gör rätt ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag upplever att väldigt ofta när det ska göras upp eld i grupp så är det någon som tar kommandot trots att de inte kan den fundamentala stegen i hur man gör upp eld.

Sen kan jag iofs erkänna själv att de gånger jag fått göra upp eld i grupp så har gruppen oftast bråttom och försöker man forcera uppstarten blir det väldigt lätt så att det tar ännu längre tid än det borde tagit.
Är man väldigt van och rutinerad som Omid så sitter det väl antagligen så bra i ryggmärgen att han gör rätt ändå.
Jamen precis så. Skall man göra upp eld under lite tuffare förhållanden så måste man lägga någon halvtimme på förberedelser, sedan räcker en tändsticka och man har sedan vedlagret förberett och avnjuter vila/värme från första stund...

Nå, det är bara ett exempel på sådant som man kanske felaktigt tar för givet att folk kan. Och det gäller ju även konsten att klä sig som sagt. Och så får vi myter om att "kylan är faktiskt KALLARE här i södra Sverige" Mhm...just. :hihi

Men man kan ju lära sig, bara man förstår att man behöver göra det.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Göra upp eld är någe alla som varit me i scouterna klarar av, men de är väl väldigt få senaste årtionden som varit me eller hört talas om dom.. Resonemanget är väl att de är bara töntar som håller på me sånt..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jamen precis så. Skall man göra upp eld under lite tuffare förhållanden så måste man lägga någon halvtimme på förberedelser, sedan räcker en tändsticka och man har sedan vedlagret förberett och avnjuter vila/värme från första stund...

Nå, det är bara ett exempel på sådant som man kanske felaktigt tar för givet att folk kan. Och det gäller ju även konsten att klä sig som sagt. Och så får vi myter om att "kylan är faktiskt KALLARE här i södra Sverige" Mhm...just. :hihi

Nu när jag tänker på saken så ska man förstås låta de där personerna starta upp och göra som de vill så kan man i lugn och ro gå på sidan om, plocka ihop tändved, och tälja lite flis att starta upp med. Så är det bara hoppas att tändstickorna inte är slut sen.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Ser du någon med termobyxor i Malmö vet du att där kommer en norrlänning.
Första rutskrapningen - termobyxa på.
Midsommar - termobyxa av.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Göra upp eld är någe alla som varit me i scouterna klarar av, men de är väl väldigt få senaste årtionden som varit me eller hört talas om dom.. Resonemanget är väl att de är bara töntar som håller på me sånt..
Båda mina barn är scouter. Jag är scout sedan 35 år tillbaka. Aktiv som scoutledare i den lokala kåren.
För två veckor sedan satt 25 stycken 8-9-åringar under mitt överinseende och täljde för att få tändflis. Alla lyckades med uppdraget och fick i gång sina eldar.
Känns främmande att folk generellt inte ens kan starta en eld.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...