Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är faktiskt jäkligt fint i Skåne, dessutom utmärkta hojvägar 10 mån per år. Känns som att det blir en sväng ditåt nästa sommar…

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är faktiskt jäkligt fint i Skåne, dessutom utmärkta hojvägar 10 mån per år. Känns som att det blir en sväng ditåt nästa sommar…
Hälsade på kompis i Övik i somras. Det är så långt norrut jag varit på mc. Det finns mao en del kvar... Kan säga att jag hade kul i stort sett hela vägen. Inte minst tack vare goda vägtips norrut från Kga. Dit har jag roligt utan karta.

Till saken då. Redan i Övik är väl årsväxten 1/3 av den här i södern. När man såg vad jag trodde var nyplanterade häckar i villaområdet sa han att de var 5 år gamla. Här nere hade man kliat sig i huvudet och undrat varför inget händer, säsong 2.

Nu skulle jag fått långsamvuxen björkved när han ändå skulle neröver för att hämta en kompletterande Scirocco, (inte Polo som jag vilset skrev), men så blev det inte. De goda intentionerna ifrågasätter jag dock inte!

Olika betingelser, olika för och nackdelar.

Skåne kan möjligen vara det mest variationsrika landskap vi har. Säger ändå inte att det skulle vara favoritregion att köra i.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lämpligen kör du på värme som ersättning för pannan. Kan komma obehagligheter annars, beroende på hur bra dränering och ventilation du har.
/Vis av skada
Pannrummet håller nu runt 18-20 grader och blev bättre efter att alla hål ner till krypgrunden tätades. Tidigare var det ju runt 35-40 grader där inne när vedpannan fanns och kördes. Jag håller kontinuerligt koll på olika rum vad gäller fukt och temp, så det inte blir något knas.

De stora bekymren är alla kallställda förråd och uthus. Där krävs fuktslukare för att inte få mögelskador.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Idag på morgonen och jobbet var det en rejäl diskussion om ett brev som folk fått hem i brevlådan från deras kommun.

Kort o gott stog det, var beredda på att vi släcker strömmen områdesvis Innom en nära framtid.

Dock kommer gatubelysning och kommunala fastigheter att behålla ström samt affärer och köpcentra.

Snacka om lite mera än lätt irritation och hat mot sossar och mp??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Idag på morgonen och jobbet var det en rejäl diskussion om ett brev som folk fått hem i brevlådan från deras kommun.

Kort o gott stog det, var beredda på att vi släcker strömmen områdesvis Innom en nära framtid.

Dock kommer gatubelysning och kommunala fastigheter att behålla ström samt affärer och köpcentra.

Snacka om lite mera än lätt irritation och hat mot sossar och mp??

Lite onödigt att skicka ut det brevet nu, kärnkraften och vattenkraften levererar ju stadigt 75% nu, vi eldar olja för 8% och en del vindmökkor snurrar så vi kan till och med exportera lite....

Snart får vi förhoppningsvis igång en reaktor till

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lite onödigt att skicka ut det brevet nu, kärnkraften och vattenkraften levererar ju stadigt 75% nu, vi eldar olja för 8% och en fel vindmökkor snurrar så vi kan till och med exportera lite....

Hoppas bonnläppen får rätt! Hyfsat påläst men låter som ett sydsmåländskt högstadium.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lite onödigt att skicka ut det brevet nu, kärnkraften och vattenkraften levererar ju stadigt 75% nu, vi eldar olja för 8% och en fel vindmökkor snurrar så vi kan till och med exportera lite....

Säkert så men dom kanske gjorde den bedömningen att har dom förvarnat kan dom göra det när dom vill, rör sig om Trollhättans energiverk

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hoppas bonnläppen får rätt! Hyfsat påläst men låter som ett sydsmåländskt högstadium.

Chang är kul. Har säkert några bokstäver, men brukar ofta ha ganska bra på fötterna om saker. Ligger också bakom elbolaget "kärnkraft.se".

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Är det postnord som levererat brevet så kan det varit hyperaktuellt när det skickades.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Momentan urkoppling och prioritering av el har det ”alltid” planerats för även om det i dessa tider känns mer aktuellt än tidigare. Nuförtiden heter det ”Styrel” och energimyndigheten är ansvarig myndighet.

Ganska odramatiskt och innebär egentligen ganska små uppoffringar för konsumenter/privatpersoner särskilt som det handlar om planerade avbrott.

Om det är två dagar per år som hälften av hushållen i en stad/stadsdel får avbrott 06-07 och den andra halvan 07-08 så skulle det i det förenklade exemplet inte innebära särskilt mycket mer än att man fick anpassa morgonrutiner två dagar det året…

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Momentan urkoppling och prioritering av el har det ”alltid” planerats för även om det i dessa tider känns mer aktuellt än tidigare. Nuförtiden heter det ”Styrel” och energimyndigheten är ansvarig myndighet.

Ganska odramatiskt och innebär egentligen ganska små uppoffringar för konsumenter/privatpersoner särskilt som det handlar om planerade avbrott.

Om det är två dagar per år som hälften av hushållen i en stad/stadsdel får avbrott 06-07 och den andra halvan 07-08 så skulle det i det förenklade exemplet inte innebära särskilt mycket mer än att man fick anpassa morgonrutiner två dagar det året…
Du får det att låta som något helt normalt.

När hade vi det senast?

Det är ju absurt att vi ska göra oss mer och mer beroende av något som är mer och mer opålitligt.
Lite som att åka kollektivt…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du får det att låta som något helt normalt.

När hade vi det senast?

Det är ju absurt att vi ska göra oss mer och mer beroende av något som är mer och mer opålitligt.
Lite som att åka kollektivt…

Normalt, tja för kraftbolag och civila beredskapsaktörer är det inga nyheter. Nytt är möjligen att det står i tidningen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år