Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tänk på alla idiotier som slängde ut pellets eller vedpanna till förmån för värmepumpar i berg eller luft. Europas politiker körde upp en stor fet telefonstolpe i stolgången på dem. Fy fan vilket haveri.
Framförallt gjorde ju Putin det, men politiken gjorde det möjligt...

När vi installerade bergvärme i förra huset för 20 år sedan behöll vi vedpannan. Med två kulventiler kunde vi elda fullt med självcirkulation - tre våningar, grova rör och stora radiatorer från 1960. Vilket var bra första vintern när vi hade tre dygns elavbrott i luciatid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Framförallt gjorde ju Putin det, men politiken gjorde det möjligt...

När vi installerade bergvärme i förra huset för 20 år sedan behöll vi vedpannan. Med två kulventiler kunde vi elda fullt med självcirkulation - tre våningar, grova rör och stora radiatorer från 1960. Vilket var bra första vintern när vi hade tre dygns elavbrott i luciatid.
Politiker i Europa lät Putte bli en spelare. Titta på varför gaskraften växer. Hej hej vindkraft, detta jäkla gökbo

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Politiker i Europa lät Putte bli en spelare. Titta på varför gaskraften växer. Hej hej vindkraft, detta jäkla gökbo
Ja, där gick Tyskland all in på fel beslut 2011 efter Fukushima, troligen ivrigt påhejat av Putins handgångne män (och kvinnor).

Men det misstaget gör vi inte om.

Idag fick jag förresten ett kompendium om SMR som visar att aktörerna är ganska långt framme när det gäller modulär kärnkraft. Sedan gäller det att politiker och väljare också förstår att det nu är allvar med energifrågan.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Politiker i Europa lät Putte bliven spelare. Titta på varför gaskraftwb växer. Hej hej vindkraft, detta jäkla gökbo
Ja, där gick Tyskland all in på fel beslut 2011 efter Fukushima, troligen ivrigt påhejat av Putins handgångne män (och kvinnor).

Idag fick jag förresten ett kompendium om SMR som visar att aktörerna är ganska långt framme när det gäller modulär kärnkraft. Sedan gäller det att politiker och väljare också förstår att det nu är allvar med energifrågan.
Precis som vår generation före fattade det -73 med oljekrisen är det nu dags att sluta tramsa med effekt som finns där kanske, ibland och helt oannonserat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Någon som vet om Annika Strandhäll någonsin svarade och i så fall vad?

#########################

Till klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S)
2021/22:1278

Rysk finansiering av klimat- och miljörörelsen Den franske statsvetaren Dominique Reynié säger i en intervju med nyhetskanalen CNews att den statliga ryska gasjätten Gazprom kan ha finansierat miljörörelser som vill lägga ned kärnkraften i Europa. I en tweet skriver Dominique Reynié: Vi hittade Gazpromfinansiering i synnerhet i miljöorganisationer som levererat material till ministrar i vissa europeiska länder som Belgien och som sedan inledde ett slags motreaktion genom att försvara utfasningen av # kärnkraft.

Enligt Reynié vet man sedan länge att Putin ansträngt sig och till och med skrutit med att i USA och Europa kunna finansiera rörelser som verkar samhällssplittrande. Om det är så att den ryska regimen direkt eller indirekt genom ekonomiska eller andra incitament bidragit till att europeisk kärnkraft mött en förtida nedstängning delvis på grund av rysk inblandning i opinionsbildning så måste det klarläggas och redas ut. Av denna anledning vill jag fråga klimat- och miljöminister Annika Strandhäll:

Kommer regeringen att ta initiativ till att utreda om ryska intressen finansierat eller understött organisationer eller påverkansåtgärder på klimat- och miljöområdet i Sverige, och om inte, varför?

………………………………………

Björn Söder (SD)

###################

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att ren och pålitlig energi med ringa beroende av utländska inflytelser vore det för Sveriges räkning den mest självklara av val? Ja, det är alldeles riktigt.
Prova att säga det i miljöpartiettråden.

Man kan tycka att det låter självklart i ordets rätta lydelse. Axiomatiskt rent av.
Lika självklart som att man inte opererar bort en cancertumör innan man kollat att patienten faktiskt har cancer.

Så då bör vi stoppa vindkraftsutbyggnaden helt? Åtminstone tillfälligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tänk på alla idiotier som slängde ut pellets eller vedpanna till förmån för värmepumpar i berg eller luft. Europas politiker körde upp en stor fet telefonstolpe i stolgången på dem. Fy fan vilket haveri.
...och jag har lämnat vedpannan för bergvärme (en väldigt effektiv och stor rackare). Även när det är dyr el, så är det ändå billigare än vad ved kostar idag (eller vad den kostade för några år sedan). Pellets är ju apdyrt och svårt att få tag i tydligen. Det hade jag i förra huset och gillade det, men priserna gick upp redan då för tio år sedan och pellets är inget man producerar själv utan vidare.

Det hade varit fint med en reservpanna att elda i, men cirkulationen behöver ändå el och investeringen totalt är svår att räkna hem.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Känner inte att jag är missnöjd med att ha valt bergvärme till mitt nya hus. Dåliga beslut har tagits av generationen före oss också. Bodde på 70-talet i Boden i villa uppvärmd med direktvärmande el!!! Det finns många hus som värms så fortfarande, ofta numera kompletterade men en luft-luft pump men det ger ändå håriga elräkningar. Inte lätt att konvertera ett sådant hus till en vettig uppvärmning idag, men de byggdes glatt under 70-80 talet med feta statliga bidrag.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vet inte om jag håller med om att de var idioter för att de förutsatte att regeringarna skulle säkerställa svensk elförsörjning och inte sälja ut kärnkraften för tillfälligt politiskt stöd från grönt talibanparti. Historiskt har bergs och jordvärme varit kostnadseffektivt, men senaste månaderna har det såklart varit sämre.

Att ha både värmepump och pellets vore såklart trevligt för att ha alternativ, men det är kostsamt och skrymmande med två system. Och som någon skrev, pellets är inte heller jättebilligt just nu. En kompis har vattenmantlad kamin som är kopplad till husets uppvärmning, men då går kaminen kallare än optimalt, och ved är inte heller billigt just nu om man inte har egen skog, åtminstone inte här i söder.

Har inget av systemen själv, bara frånluftsvärmepump modell större som tills nu också varit ganska billig då den konstant går med ganska hög COP, men såklart inte optimal när elpriset snittar närmre fyra kronor kilowatten och de få timmar om året som den måste ha elpatron för att hänga med. (stängdes dock av under veckan då två kärnkraftverk stod stilla). Innan dess hade jag konverterad oljepanna med elpatroner vilket hade varit väldigt mycket dyrare att köra idag. Spotpriser och smart styrning kapar räkningen lite, men december kommer att bli dyr.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
...och jag har lämnat vedpannan för bergvärme (en väldigt effektiv och stor rackare). Även när det är dyr el, så är det ändå billigare än vad ved kostar idag (eller vad den kostade för några år sedan). Pellets är ju apdyrt och svårt att få tag i tydligen. Det hade jag i förra huset och gillade det, men priserna gick upp redan då för tio år sedan och pellets är inget man producerar själv utan vidare.

Det hade varit fint med en reservpanna att elda i, men cirkulationen behöver ändå el och investeringen totalt är svår att räkna hem.
I söder köper jag fortfarande 50cm stjälpt för 500kr/kbm. Med en årlig förbrukning (före lvvp) på 15kbm blev det 7500kr/år.
Lejonparten under vintermånaderna.

Rörligt snittar på 3?kr/kwh inkl allt och lvvp vill ha 5000kWh. Måste alltså ner under 150öre/kWh för att vara lönsam. Kanske har du svårare att få tag i ved eller billigare elområde?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Vet inte om jag håller med om att de var idioter för att de förutsatte att regeringarna skulle säkerställa svensk elförsörjning och inte sälja ut kärnkraften för tillfälligt politiskt stöd från grönt talibanparti. Historiskt har bergs och jordvärme varit kostnadseffektivt, men senaste månaderna har det såklart varit sämre.

.

Att bara ha ett ben att stå på är vad du får kalla vad du vill. Naivt?

Finns fler orsaker än pris/kWh att behålla ett annat system. Elavbrott exempelvis.

Nu är bedömt de historiska priserna raderade och lär inte synas igen. Det gick fort åt helvete, det gjorde det.
Ska man lägga ytterligare 100-200kkr på solceller, eller solceller + batteri? Med tanke på hur politiken hanterar energi i största allmänhet och med bilars bränsle färskt i minnet är man aningen luttrad…

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Att bara ha ett ben att stå på är vad du får kalla vad du vill. Naivt?

Finns fler orsaker än pris/kWh att behålla ett annat system. Elavbrott exempelvis.

Nu är bedömt de historiska priserna raderade och lär inte synas igen. Det gick fort åt helvete, det gjorde det.
Ska man lägga ytterligare 100-200kkr på solceller, eller solceller + batteri? Med tanke på hur politiken hanterar energi i största allmänhet och med bilars bränsle färskt i minnet är man aningen luttrad…
Den saliga veden är nog snart ett minne blott i många tätorter så jag vet inte om det kan kallas så klok investering heller. Sätter nog hellre mina pengar på solceller då.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Den saliga veden är nog snart ett minne blott i många tätorter så jag vet inte om det kan kallas så klok investering heller. Sätter nog hellre mina pengar på solceller då.
Tror (hoppas) att det bara gäller kaminer och spisar. En rekorderlig miljötypad panna med underförbr/övertryck torde vara tjänlig länge. De är inte sämre än ett biokraftverk eller kommunens fjärrvärmeverk..
Rätt fantastisk ändå, jag ligger på runt 1000grader vid brännskålen och 180grader efter att ha passerat genom värmeväxlaren, vilket ger 85grader vattentemp. Resterande håller vind och skorsten torr.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Även om vedeldning skulle förbjudas i tätort så skulle jag tro att befintliga anläggningar får fortsätta rätt länge.

Även om dom inte skulle få fortsätta elda så är det ju dumt att slita ut kaminer och pannor, för i händelse av kris är det förbannat mycket bättre att ha kvar och tjuvelda än att köpa engångsgrillar och elda inomhus.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hittills i december har jag gjort av med 5153:- i elkostnad.
Då laddar jag laddhybridbilen varje natt, vi kör tvätt och disk vid lågpris på natten och har dragit ner lite på innetempen.
Men i stort sett har vi det som tidigare med det gynnsamma avtalet.
I november kostade elen mig 2500:-
Sen ska ju kraftbolagen ha pengar för överföringen, det är ju inte heller billigt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år