Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Däremot hade man innan "den eviga freden" en betydligt bättre beredskap för att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner inkl elförsörjning... Och vi är på väg tillbaka även om det kommer att ta tid och kosta pengar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Normalt, tja för kraftbolag och civila beredskapsaktörer är det inga nyheter. Nytt är möjligen att det står i tidningen.

När har vi haft rullande bortkoppling i Sverige tidigare?

Elavbrott på grund av fel har vi haft, och ibland har dom varat väldigt länge och det är helt normalt och har gått bra.

Men frånkoppling för att rädda nätet??? Har vi någonsin haft det???

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så du tror inte att man planerat för bortfall av elektricitet tidigare?

Apropå nyttig idiot alltså.

Det var en underlig tolkning av vad jag skrev.

Sverige har sedan elektriciteten kom succesivt byggt upp ett stabilt och väl fungerande elnät där det där med att koppla ner förekommit allt mer sällan för att nästan aldrig behövts.

Denna väl fungerande infrastrukturen för har el politikerna rivit ner på några år med symbolpolitik för muppar som bor på Södermalm och tror att maten kommer från ICA och elen från två hål i väggen.

Följden är en rejäl käftsmäll mot hela Sveriges industri, dels pga priserna men el som stängs av kan bli väldigt dyrt för ett industriföretag om det sker vid fel tillfälle.
att du tror det hjälps av att du släcker fasadbelysningen samtidigt som du fortsätter ladda din elbil är ju nästan lyteskomik.

Jag tror inte ens du kommer vakna när det företagen börjar varsla och några lägger ner sin verksamhet.
Men fortsätt du predika åt oss andra, det är trots allt ganska intressant att läsa dina förmaningar mot oss andra mindre vetande.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Normalt, tja för kraftbolag och civila beredskapsaktörer är det inga nyheter. Nytt är möjligen att det
Däremot hade man innan "den eviga freden" en betydligt bättre beredskap för att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner inkl elförsörjning... Och vi är på väg tillbaka även om det kommer att ta tid och kosta pengar.
Du har en makalös förmåga att feltolka inlägg. Provokativ javisst det får du vara, men fakta är att många i Sverige kommer att få en elräkning på runt 10000:- i december.
Orsaken till det kan man skylla på Putin om man vill göra det lätt för sig…
Hade vi varit det vi en gång var när det kommer till elproduktion hade den här situationen aldrig uppstått.
Putinpriser sa Torvaldsson om energipriserna och flina i tv…
Svinbra gjort.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var en underlig tolkning av vad jag skrev.
Vi är nog två (eller fler) som gör underliga tolkningar... :)

Det enda jag säger är planering för detta har funnits lika längre som vi haft elektricitet. Och att elpriserna har fler orsaker än att mp/s verkade för en stängning av ett antal reaktorer och därför är det svårt att tänka sig enkla och snabba lösningar.

Vi hade med säkerhet haft ett högre elpris ändå, om än inte lika högt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Planering för bortkoppling har mig veterligen funnits, men vi har inte varit i närheten av att behöva göra det tidigare.
Med mer lågpriskraft tillgängligt i södra Sverige hade vi sänkt hela norra Europas pris på el. Det hade inte funnits anledning att elda tankervis med olja för det hade inte varit lönsamt att göra det.

Ja, de flesta har el fortfarande och många har sänkt förbrukningen enormt mycket och enda tacket man får för det är att få veta att det kunde varit värre.

Ta bort skatt från elpriset närmsta halvåret och bekosta det med pengar från partikassan hos alla partier som haft folk med i styrelsen när de "marknadsmässiga" besluten tagits att stänga kraftverk.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Planering för bortkoppling har mig veterligen funnits, men vi har inte varit i närheten av att behöva göra det tidigare.
Med mer lågpriskraft tillgängligt i södra Sverige hade vi sänkt hela norra Europas pris på el. Det hade inte funnits anledning att elda tankervis med olja för det hade inte varit lönsamt att göra det.

Ja, de flesta har el fortfarande och många har sänkt förbrukningen enormt mycket och enda tacket man får för det är att få veta att det kunde varit värre.

Ta bort skatt från elpriset närmsta halvåret och bekosta det med pengar från partikassan hos alla partier som haft folk med i styrelsen när de "marknadsmässiga" besluten tagits att stänga kraftverk.
Grejen är att minskningen av elförbrukning håller nere efterfrågan på el = håller nere priset på el.

Tar man bort skatten på el blir den billigare för kunden, som inte minskar sin förbrukning vilket ytterligare driver upp priserna... och så blir det totala priset för kund minst lika högt ändå eftersom dyrare kraftproduktion tas i bruk för att möta upp efterfrågan. Osv.

Åt andra hållet likadant, därför är det både attraktivt och det första valet man gör.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grejen är att minskningen av elförbrukning håller nere efterfrågan på el = håller nere priset på el.

Tar man bort skatten på el blir den billigare för kunden, som inte minskar sin förbrukning vilket ytterligare driver upp priserna...

Så din lösning är att folk ska frysa ihjäl i sina hem för att elen är för dyr, för det håller nere priset.

Vad hände med välfärden som många generationer före oss byggde upp?

Dom som har råd har inte stängt av uppvärmningen på sina spabad i trädgården än, för att det är för jobbigt att blåsa ur rören, men många som inte har råd fryser hemma,

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min farfar sa:

Man måste hugga så mycket ved man någonsin kan elda, för man kan aldrig elda mer än vad man har huggit.

Lite samma gäller elproduktionen, man måste se till att kunna producera så mycket man någonsin har behövt, för om man inte behöver allt det så har man överskott, men kan man inte producera det som behövs då får man släcka ner landet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Tar man bort skatten på el blir den billigare för kunden, som inte minskar sin förbrukning vilket ytterligare driver upp priserna... och så blir det totala priset för kund minst lika högt ändå eftersom dyrare kraftproduktion tas i bruk för att möta upp efterfrågan. Osv.

Åt andra hållet likadant, därför är det både attraktivt och det första valet man gör.
Jag är ganska övertygad om att de flesta som har en normal inkomst försöker minska förbrukningen redan när räkningen är 4000 kr/månad och att de inte inväntar 10000-kronorsgränsen där de plötsligt stänger av allt.
För mig kommer det sluta runt 12000:- i december och det överlever jag, men jag tycker inte det är roligt. Hade jag dragit ner mer om det varit 24000:-? Antagligen, men det är inte mycket man kan vingla på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju lågt elpris idag (nåja) så jag funderar på att okynnes tända lyset på toaletten, det är ju en 8W helt i onödan...

Det hade jag nog inte gjort om elpriset hade varit tio gånger högre...

Det gäller att passa på att roa sig.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är ju lågt elpris idag (nåja) så jag funderar på att okynnes tända lyset på toaletten, det är ju en 8W helt i onödan...

Det hade jag nog inte gjort om elpriset hade varit tio gånger högre...

Det gäller att passa på att roa sig.
Varför, ska du prata med vad du presterar, eller?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

För att citera Jimmy Carrs skämt om subway som har slut på semlor.

"Fakking - make some more!" :7peta

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Nej, men det verkar ju vara uppfattningen att när priset är normallågt så slösar vi med el bara för att vi kan, därför måste elpriset vara jättehögt..
Du har en poäng.

Å andra sidan så brukar jag ha igång värmen i gäststugan fast den mest står tom.
Byggnaden hålls i bättre skick, och det är fint att ha ett ställe att gå och pyssla med saker när familjen sover så att man inte väcker ungen, eller gud förbjude, kärringjäveln. ( :skrämd )
Men i år... Näää, fy fasen det får vara.

Så lite minskar man säkert förbrukningen med förkrossande priser.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du har en poäng.

Å andra sidan så brukar jag ha igång värmen i gäststugan fast den mest står tom.
Byggnaden hålls i bättre skick, och det är fint att ha ett ställe att gå och pyssla med saker när familjen sover så att man inte väcker ungen, eller gud förbjude, kärringjäveln. ( :skrämd )
Men i år... Näää, fy fasen det får vara.

Så lite minskar man säkert förbrukningen med förkrossande priser.
Du kan ha skrivit om det men jag har mitt nonstickminne. Hur är det i öriket, har ni någon support i det här? Vad lyder ni under?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Du kan ha skrivit om det men jag har mitt nonstickminne. Hur är det i öriket, har ni någon support i det här? Vad lyder ni under?
Egna elbolag (2st!). Och en kabel åt vardera håll.

Tidigare fanns en dieselgenerator modell stor i Mariehamn för backup, men det revs för några år sedan, för det är ju självklart idiotiskt att spara något som fungerar när Finlandskabeln, som aldrig fungerar, kopplades in. Bättre att spendera någon miljon på att kassera den.

Priserna har stigit, men är fortfarande relativt resonliga mot tex södra Sverige som jag förstått det. Dock så hoppar det upp lite till i årsskiftet, så får se hur det flyter sedan.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu har även jag blivit drabbad av en sån där energikris!
Traktorn är inne för en större service och jag har blivit tvungen att börja ta hem veden i en låda istället för att bära hem 1,5Kbm vedsäck åt gången och vedsäckarna ställde jag en bit från huset för att slippa se dom.....200 meter är fan inte kul att ta hem ved.

När det kommer till Energi som i elförbrukning så förbrukar jag årligen 12000-15000Kwh med bundet avtal på 43,7öre/Kwh som gäller omkring två år till.
1918Kwh får jag gratis varje år av Vattenfall som köpt rätten att bygga ut Kalixälven
Med solceller tillverkar jag drygt 6500Kwh/år varav jag själv använder drygt 3000Kwh.
sommarförbrukningen blir rätt låg i och med att jag får varmvatten av solfångare.
andelen el som jag köper årligen är alltså ca7000-10000Kwh men då får jag tillbaka pengar för dom ca 3500Kwh jag sålt samt 60öre per såld Kwh i skattelättnad av skatteverket.

Min gård har förutom diverse ekonomibyggnader och garage som jag inte värmer upp ett mindre tvåvåningshus med källare byggt 1939, ett garage på drygt 70kvm som jag håller 3-5 plusgrader i.
Frun har ett stall som står kallt men tillhörande sadelkammare som är 15-20Kvm håller hon varmt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det bästa sättet att minska sina uppvärmningskostnader är som alltid att minska förbrukningen, tex genom att investera i huset i form av bättre takisolering. Ett nytt tak med dubbelt så mycket isolering och kanske solpaneler när man ändå är i farten då har man igen det ganska fort - ju högre elpriser desto snabbare återbetalning. :)
Självklart värmepump i andra ändan men det är oklokt att elda för kråkorna även om man har VP.
Tänk på alla idiotier som slängde ut pellets eller vedpanna till förmån för värmepumpar i berg eller luft. Europas politiker körde upp en stor fet telefonstolpe i stolgången på dem. Fy fan vilket haveri.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras