Så du tror inte att man planerat för bortfall av elektricitet tidigare?Ja, plocka bort 100 år av utveckling och sedan kommer nyttiga idioter och förklarar att det är helt normalt.
Apropå nyttig idiot alltså.
Så du tror inte att man planerat för bortfall av elektricitet tidigare?Ja, plocka bort 100 år av utveckling och sedan kommer nyttiga idioter och förklarar att det är helt normalt.
Normalt, tja för kraftbolag och civila beredskapsaktörer är det inga nyheter. Nytt är möjligen att det står i tidningen.
Så du tror inte att man planerat för bortfall av elektricitet tidigare?
Apropå nyttig idiot alltså.
Normalt, tja för kraftbolag och civila beredskapsaktörer är det inga nyheter. Nytt är möjligen att det
Du har en makalös förmåga att feltolka inlägg. Provokativ javisst det får du vara, men fakta är att många i Sverige kommer att få en elräkning på runt 10000:- i december.Däremot hade man innan "den eviga freden" en betydligt bättre beredskap för att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner inkl elförsörjning... Och vi är på väg tillbaka även om det kommer att ta tid och kosta pengar.
Vi är nog två (eller fler) som gör underliga tolkningar...Det var en underlig tolkning av vad jag skrev.
Grejen är att minskningen av elförbrukning håller nere efterfrågan på el = håller nere priset på el.Planering för bortkoppling har mig veterligen funnits, men vi har inte varit i närheten av att behöva göra det tidigare.
Med mer lågpriskraft tillgängligt i södra Sverige hade vi sänkt hela norra Europas pris på el. Det hade inte funnits anledning att elda tankervis med olja för det hade inte varit lönsamt att göra det.
Ja, de flesta har el fortfarande och många har sänkt förbrukningen enormt mycket och enda tacket man får för det är att få veta att det kunde varit värre.
Ta bort skatt från elpriset närmsta halvåret och bekosta det med pengar från partikassan hos alla partier som haft folk med i styrelsen när de "marknadsmässiga" besluten tagits att stänga kraftverk.
Grejen är att minskningen av elförbrukning håller nere efterfrågan på el = håller nere priset på el.
Tar man bort skatten på el blir den billigare för kunden, som inte minskar sin förbrukning vilket ytterligare driver upp priserna...
Jag är ganska övertygad om att de flesta som har en normal inkomst försöker minska förbrukningen redan när räkningen är 4000 kr/månad och att de inte inväntar 10000-kronorsgränsen där de plötsligt stänger av allt.Grejen är att minskningen av elförbrukning håller nere efterfrågan på el = håller nere priset på el.
Tar man bort skatten på el blir den billigare för kunden, som inte minskar sin förbrukning vilket ytterligare driver upp priserna... och så blir det totala priset för kund minst lika högt ändå eftersom dyrare kraftproduktion tas i bruk för att möta upp efterfrågan. Osv.
Åt andra hållet likadant, därför är det både attraktivt och det första valet man gör.
Varför, ska du prata med vad du presterar, eller?Det är ju lågt elpris idag (nåja) så jag funderar på att okynnes tända lyset på toaletten, det är ju en 8W helt i onödan...
Det hade jag nog inte gjort om elpriset hade varit tio gånger högre...
Det gäller att passa på att roa sig.
För att citera Jimmy Carrs skämt om subway som har slut på semlor.Grejen är att minskningen av elförbrukning håller nere efterfrågan på el = håller nere priset på el.
Tar man bort skatten på el blir den billigare för kunden, som inte minskar sin förbrukning vilket ytterligare driver upp priserna... och så blir det totala priset för kund minst lika högt ändå eftersom dyrare kraftproduktion tas i bruk för att möta upp efterfrågan. Osv.
Åt andra hållet likadant, därför är det både attraktivt och det första valet man gör.
Varför, ska du prata med vad du presterar, eller?
Du har en poäng.Nej, men det verkar ju vara uppfattningen att när priset är normallågt så slösar vi med el bara för att vi kan, därför måste elpriset vara jättehögt..
Du kan ha skrivit om det men jag har mitt nonstickminne. Hur är det i öriket, har ni någon support i det här? Vad lyder ni under?Du har en poäng.
Å andra sidan så brukar jag ha igång värmen i gäststugan fast den mest står tom.
Byggnaden hålls i bättre skick, och det är fint att ha ett ställe att gå och pyssla med saker när familjen sover så att man inte väcker ungen, eller gud förbjude, kärringjäveln. ( )
Men i år... Näää, fy fasen det får vara.
Så lite minskar man säkert förbrukningen med förkrossande priser.
Egna elbolag (2st!). Och en kabel åt vardera håll.Du kan ha skrivit om det men jag har mitt nonstickminne. Hur är det i öriket, har ni någon support i det här? Vad lyder ni under?
Tänk på alla idiotier som slängde ut pellets eller vedpanna till förmån för värmepumpar i berg eller luft. Europas politiker körde upp en stor fet telefonstolpe i stolgången på dem. Fy fan vilket haveri.Det bästa sättet att minska sina uppvärmningskostnader är som alltid att minska förbrukningen, tex genom att investera i huset i form av bättre takisolering. Ett nytt tak med dubbelt så mycket isolering och kanske solpaneler när man ändå är i farten då har man igen det ganska fort - ju högre elpriser desto snabbare återbetalning.
Självklart värmepump i andra ändan men det är oklokt att elda för kråkorna även om man har VP.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|