Jag bakar in allt, det är ju det som ska ut.Vi har rörligt men med en fast rabatt Och det där var bara för själva elen, sen brukar Vattenfall pungslå oss med en högre avgift för att få låna deras ledningar.
Jag bakar in allt, det är ju det som ska ut.Vi har rörligt men med en fast rabatt Och det där var bara för själva elen, sen brukar Vattenfall pungslå oss med en högre avgift för att få låna deras ledningar.
Sliter en kilowatt mer på ledningarna om man har betalat 5kr för den än om man har betalat 1kr för den hos dig?Vi har rörligt men med en fast rabatt Och det där var bara för själva elen, sen brukar Vattenfall pungslå oss med en högre avgift för att få låna deras ledningar.
Överföringsförlusterna kostar ju faktiskt mer per förbrukad kW om elen är dyr.Sliter en kilowatt mer på ledningarna om man har betalat 5kr för den än om man har betalat 1kr för den hos dig?
Dom betalas av nätägarna.Överföringsförlusterna kostar ju faktiskt mer per förbrukad kW om elen är dyr.
Det är en alternativ tankevärld. När jag sänkte min förbrukning höjde eon min överföringsavgift med 270%. Yrade om toppar och dalar. De brydde sig föga om att jag dessutom jämnat ut min förbrukning...Sliter en kilowatt mer på ledningarna om man har betalat 5kr för den än om man har betalat 1kr för den hos dig?
Om alla skall ha 64A istället för 16A så krävs det fyrdubbelt så hög kapacitet i nätet…
Där har du kryphålet eon gömmer sig bakom när de inte släpper ut sina kunder på nätetOm alla skall ha 64A istället för 16A så krävs det fyrdubbelt så hög kapacitet i nätet…
Njaa. Har du nätavtal medelst säkringsabonnemang på 64A(säkringsabonnemang brukar gå till 63 A) så har du rätt till/kan plocka ut 64 A. Kapaciteten finnas isf, det är det du betalar för nätägaren för.Om alla skulle FÖRBRUKA 64A ja.
Njaa. Har du nätavtal medelst säkringsabonnemang på 64A(säkringsabonnemang brukar gå till 63 A) så har du rätt till/kan plocka ut 64 A. Kapaciteten finnas isf, det är det du betalar för nätägaren för.
Nej det tror inte jag heller fast jag har ingen koll på sammanlagringsfaktorn.Det finns ingen som räknar med att samtliga abbonenter maxbelastar sina anslutningar samtidigt
Nej det tror inte jag heller fast jag har ingen koll på sammanlagringsfaktorn.
Men för denna diskussion spelar det ingen roll för det gäller ju i fallet med 16 A också - i båda fallen gäller sammanlagringsfaktor mindre än 1. Kapacitetsskillnaden dem emellan är dock ungefär en faktor 4 som BrooklynS sa.
Tack för att du stärker min tes. Fatta hur många gånger mer vi betalar när det borde vara omvänt.Om alla skall ha 64A istället för 16A så krävs det fyrdubbelt så hög kapacitet i nätet…
Tack för att du stärker min tes. Fatta hur många gånger mer vi betalar när det borde vara omvänt.
Jag antar att det var mitt inlägg du kommenterade?
Tack igen för att du ytterligare stärker min tes!Nja lite allmänt det faktum att nätleverantören de facto också får högre kostnader när kunderna behöver mer ström.
För hur många kWh och vad räknar du in? Folk räknar olika här. Jag finner sammanlagda kostnader förutom abonnemang och ev förvaltningsavgift mest intressant. Dvs vad man betalar för överföring med momser och skatter samt vad man betalar till sitt elhandelsbolag förutom förvaltning, eller vad de nu benämner den fasta avgiften.Jordvärmepump. Dock risig gammalt elände till pump som går lika mycket på elvärme som ”jordvärme”.
7500:- i december (för november) i elområde ett…
Norge har 137V i systemspänning till skillnad från våra 230V.Tack igen för att du ytterligare stärker min tes!
Möjligen har norrmännen kapacitet för vad de kablar ut till normala hushåll i tätort? Precis ingenting talar för att de belastar upp till de nivåerna och då är det samma antal pulsar som ska passera genom nätet som vore de uppsäkrade till 16-20A.
Det blir ju än tydligare hur mycket för mycket vi betalar som inte belastar nätet tillnärmelsevis lika hårt med våra 16-20A.
Inget annat än kreativ matematik med fokus på "övervinster", eller tömma hushållen. Tror inte de gör av med nämnvärt mer energi än motsvarande kåk här. De har dessutom råd att effektivisera, om de vill.åå
2980kwh.För hur många kWh och vad räknar du in? Folk räknar olika här. Jag finner sammanlagda kostnader förutom abonnemang och ev förvaltningsavgift mest intressant. Dvs vad man betalar för överföring med momser och skatter samt vad man betalar till sitt elhandelsbolag förutom förvaltning, eller vad de nu benämner den fasta avgiften.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|