Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har rörligt men med en fast rabatt :tummenupp Och det där var bara för själva elen, sen brukar Vattenfall pungslå oss med en högre avgift för att få låna deras ledningar.
Sliter en kilowatt mer på ledningarna om man har betalat 5kr för den än om man har betalat 1kr för den hos dig?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sliter en kilowatt mer på ledningarna om man har betalat 5kr för den än om man har betalat 1kr för den hos dig?
Överföringsförlusterna kostar ju faktiskt mer per förbrukad kW om elen är dyr.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Överföringsförlusterna kostar ju faktiskt mer per förbrukad kW om elen är dyr.
Dom betalas av nätägarna.
Sen trillar det såklart ner till slutkund via nätavgifterna i slutändan. Var väl därför någon/några nätägare gick ut med att de ville höja rätt skapligt för att de hade ökade kostnader för överföringsförlusterna, eller minns jag el?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är en alternativ tankevärld. När jag sänkte min förbrukning höjde eon min överföringsavgift med 270%. Yrade om toppar och dalar. De brydde sig föga om att jag dessutom jämnat ut min förbrukning...
De har alltid skäl att ta mer betalt, hur undermåliga argumenten än är.

Jämför med Norge. En hundring/mån i framledningsavgift för att få elen från gatan till huset. En kilowatt är en kilowatt oavsett vad du är uppsäkrad till. Bror min har 64A som huvudsäkring. Vanligt parhus, 2 våningar, kanske 130 kvm och källare. 16A hade inte kostat vare sig mer eller mindre.

Det är något magiskt med den svenska elen, alternativt kreativiteten hos svinen som distribuerar den.

Don't get me started on the "elprisstöd". Politiker som svamlar om ens någon liknelse med norrmännens kompensation för allt utom 10% över 70 öre/kWh...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om alla skall ha 64A istället för 16A så krävs det fyrdubbelt så hög kapacitet i nätet…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om alla skall ha 64A istället för 16A så krävs det fyrdubbelt så hög kapacitet i nätet…

Om alla skulle FÖRBRUKA 64A ja.

Skulle alla fortsätta att förbruka 16A skulle man inte behöva öka kapaciteten alls.
Dom betalar ju fortfarande för varje kilowatt dom förbrukar.

Däremot har man ju kanske möjligheten att köra en rejäl vedprocessor en helg om året om man har uppsäkrat rejält.

Men till det finns det ju krokar på långa träpålar bakom ladugården förståss...

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Där har du kryphålet eon gömmer sig bakom när de inte släpper ut sina kunder på nätet
Solcellsanläggningar är upp till 63A oavsett vad din anläggning kan leverera…

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om alla skulle FÖRBRUKA 64A ja.
Njaa. Har du nätavtal medelst säkringsabonnemang på 64A(säkringsabonnemang brukar gå till 63 A) så har du rätt till/kan plocka ut 64 A. Kapaciteten finnas isf, det är det du betalar för nätägaren för.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Njaa. Har du nätavtal medelst säkringsabonnemang på 64A(säkringsabonnemang brukar gå till 63 A) så har du rätt till/kan plocka ut 64 A. Kapaciteten finnas isf, det är det du betalar för nätägaren för.

Det finns ingen som räknar med att samtliga abbonenter maxbelastar sina anslutningar samtidigt

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Jordvärmepump. Dock risig gammalt elände till pump som går lika mycket på elvärme som ”jordvärme”.
7500:- i december (för november) i elområde ett…

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det finns ingen som räknar med att samtliga abbonenter maxbelastar sina anslutningar samtidigt
Nej det tror inte jag heller fast jag har ingen koll på sammanlagringsfaktorn.

Men för denna diskussion spelar det ingen roll för det gäller ju i fallet med 16 A också - i båda fallen gäller sammanlagringsfaktor mindre än 1. Kapacitetsskillnaden dem emellan är dock ungefär en faktor 4 som BrooklynS sa.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej det tror inte jag heller fast jag har ingen koll på sammanlagringsfaktorn.

Men för denna diskussion spelar det ingen roll för det gäller ju i fallet med 16 A också - i båda fallen gäller sammanlagringsfaktor mindre än 1. Kapacitetsskillnaden dem emellan är dock ungefär en faktor 4 som BrooklynS sa.

Jag skulle tro att man ligger procentuellt mycket närmare att maxbelasta 16A per abbonent än om samma abbonenter skulle ha 64A huvudsäkringar.

Så man ska nog inte räkna på samma sätt.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Max 25A är normen för småhus, vill du ha mer är det upp till respektive nätägare. De har rätt att neka för bostadshus.
Är du beredd att slanta upp så löser det sig men det blir ganska snabbt sexsiffrigt eller ännu mer.
Transformatorstation servisledningar markskåp+ arbete… drar iväg snabbt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tack för att du stärker min tes. Fatta hur många gånger mer vi betalar när det borde vara omvänt.
Jag antar att det var mitt inlägg du kommenterade?

Nja lite allmänt det faktum att nätleverantören de facto också får högre kostnader när kunderna behöver mer ström.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nja lite allmänt det faktum att nätleverantören de facto också får högre kostnader när kunderna behöver mer ström.
Tack igen för att du ytterligare stärker min tes!

Möjligen har norrmännen kapacitet för vad de kablar ut till normala hushåll i tätort? Precis ingenting talar för att de belastar upp till de nivåerna och då är det samma antal pulsar som ska passera genom nätet som vore de uppsäkrade till 16-20A.
Det blir ju än tydligare hur mycket för mycket vi betalar som inte belastar nätet tillnärmelsevis lika hårt med våra 16-20A.
Inget annat än kreativ matematik med fokus på "övervinster", eller tömma hushållen. Tror inte de gör av med nämnvärt mer energi än motsvarande kåk här. De har dessutom råd att effektivisera, om de vill.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jordvärmepump. Dock risig gammalt elände till pump som går lika mycket på elvärme som ”jordvärme”.
7500:- i december (för november) i elområde ett…
För hur många kWh och vad räknar du in? Folk räknar olika här. Jag finner sammanlagda kostnader förutom abonnemang och ev förvaltningsavgift mest intressant. Dvs vad man betalar för överföring med momser och skatter samt vad man betalar till sitt elhandelsbolag förutom förvaltning, eller vad de nu benämner den fasta avgiften.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
Tack igen för att du ytterligare stärker min tes!

Möjligen har norrmännen kapacitet för vad de kablar ut till normala hushåll i tätort? Precis ingenting talar för att de belastar upp till de nivåerna och då är det samma antal pulsar som ska passera genom nätet som vore de uppsäkrade till 16-20A.
Det blir ju än tydligare hur mycket för mycket vi betalar som inte belastar nätet tillnärmelsevis lika hårt med våra 16-20A.
Inget annat än kreativ matematik med fokus på "övervinster", eller tömma hushållen. Tror inte de gör av med nämnvärt mer energi än motsvarande kåk här. De har dessutom råd att effektivisera, om de vill.åå
Norge har 137V i systemspänning till skillnad från våra 230V.
Det kan förklara deras högre mätarsäkringar till viss del.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
För hur många kWh och vad räknar du in? Folk räknar olika här. Jag finner sammanlagda kostnader förutom abonnemang och ev förvaltningsavgift mest intressant. Dvs vad man betalar för överföring med momser och skatter samt vad man betalar till sitt elhandelsbolag förutom förvaltning, eller vad de nu benämner den fasta avgiften.
2980kwh.
132 öre /kwh.
Månadsavgift
Rörligt elpris
Rörligt elpris påslag
Rörligt elpris elcertifikat Rörligt elpris ursprungsgaranti Moms 25 % på 4 429,98 kr

Elnät 20A
Energiskatt
Moms 25 % på 1 300,34 kr

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...