Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Eld är något riktigt lömskt.
Ibland kan det vara tji helvete att få eld i kakelugnen men någon stackare glömmer släcka ett värmeljus och hela kåken brinner upp.
Lömskt.

I lumpen letade vi alltid tjärstubbar eller näver att tända med.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Påminner om min förbrukning medan jag körde med ved. Och det är inte huset som är största boven, utan hur ineffektiv en 80-talspanna kan vara. Nu när jag kör med värmepump så kan jag se instoppad energi och räkna mot hur mycket ved jag gjorde av med per dag. Stor skillnad. Märks inte minst i pannrummet som förut alltid var varmt av ved eller elpatron och höll panna och tankar varma. Nu är det nästan kallt där inne.
Lämpligen kör du på värme som ersättning för pannan. Kan komma obehagligheter annars, beroende på hur bra dränering och ventilation du har.
/Vis av skada

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Båda mina barn är scouter. Jag är scout sedan 35 år tillbaka. Aktiv som scoutledare i den lokala kåren.
För två veckor sedan satt 25 stycken 8-9-åringar under mitt överinseende och täljde för att få tändflis. Alla lyckades med uppdraget och fick i gång sina eldar.
Känns främmande att folk generellt inte ens kan starta en eld.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Då måste du vara stolt över de...??

Jag har inte fått eld genom å gnida pinnar mot varandra då... Lite överkurs för mig.. ?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Då måste du vara stolt över de...??

Jag har inte fått eld genom å gnida pinnar mot varandra då... Lite överkurs för mig.. ?
Nidbilden! :hihi

Som scout förväntas du lösa problemet på enklaste sätt. Det finns nästan alltid ett bättre sätt att göra en eld än att göra en båge/trissa för att gnida två sorters trä mot varandra.
Paraffinerade tändstickor i en plastpåse och/eller tändstål är alldeles utmärkt. Eller en cykelgenerator och lite stålull...

Därför gick Ötzi och hans polare omkring med en läderpung med lite inbäddad glöd så det var lätt att få igång nästa lägereld när man kom fram. Fast det gjorde ju inte Ötzi då...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det bästa sättet att minska sina uppvärmningskostnader är att rösta på Sverigedemokraterna.
SD är ju med i nuvarande regeringsunderlag och skryter gärna över att de fått igenom så stor del av sin politik. Berätta gärna vad de har gjort så att NÅGOT har blivit bättre för mina uppvärmningskostnader. Hittills har de mest misslyckats med att sänka bränsleskatten något nämnvärt, i praktiken HÖJT fordonsskatten (slopad bonus men inte slopad malus), misslyckats med att betala ut elprisbidrag/kompensation/whatever, inte gjort något för att förhindra att elskatterna räknas upp med inflationen vid nyår. Eller ens lagt förslag att tillfällig sänka skatten eller momsen på el nu när det helt uppenbart är åt skogen dyrt, ofta i hela landet. Hade gått att ta tag i, om samma iver som att höja fordonsskatten fanns.

Det enda positiva jag kan säga, och då röstade ju faktiskt på regeringsunderlaget, är att de åtminstone inte är beroende av MP så vi kanske slipper ännu fler nedlagda kärnkraftverk och kanske de värsta tokprojekten på vindkraftssidan. Men lite mer än så hade jag hoppats på.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
SD är ju med i nuvarande regeringsunderlag och skryter gärna över att de fått igenom så stor del av sin politik. Berätta gärna vad de har gjort så att NÅGOT har blivit bättre för mina uppvärmningskostnader. Hittills har de mest misslyckats med att sänka bränsleskatten något nämnvärt, i praktiken HÖJT fordonsskatten (slopad bonus men inte slopad malus), misslyckats med att betala ut elprisbidrag/kompensation/whatever, inte gjort något för att förhindra att elskatterna räknas upp med inflationen vid nyår. Eller ens lagt förslag att tillfällig sänka skatten eller momsen på el nu när det helt uppenbart är åt skogen dyrt, ofta i hela landet. Hade gått att ta tag i, om samma iver som att höja fordonsskatten fanns.

Det enda positiva jag kan säga, och då röstade ju faktiskt på regeringsunderlaget, är att de åtminstone inte är beroende av MP så vi kanske slipper ännu fler nedlagda kärnkraftverk och kanske de värsta tokprojekten på vindkraftssidan. Men lite mer än så hade jag hoppats på.
Nu är väll inte SD ens med i regeringen? Dom stödjer sittande regering vad jag förstått.
Allt som moderat ledaten tagit i sin kariär har ju blivit skit.. Kasta skiten på dom som bestämmer inte på dom som står utanför fönstret o hejar på.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nu är väll inte SD ens med i regeringen? Dom stödjer sittande regering vad jag förstått.
Allt som moderat ledaten tagit i sin kariär har ju blivit skit.. Kasta skiten på dom som bestämmer inte på dom som står utanför fönstret o hejar på
Regeringsunderlag skrev jag.

Formellt är dom inte med i regeringen då SD och L inte kan sitta i samma regering. Men de har både specat upp i förväg vilken politik som ska drivas, vilket är standard för stödpartier i regeringsunderlaget, men det unika denna gång är att de har tjänstemän på regeringskansliet och att alla frågor även diskuteras i möten på veckobasis vilket inte är hur det brukar fungera. SD har själv skrutit om att de kommer att ha inflytande över all politik som denna regering för och skillnaden mot att inte sitta i regeringen är minimal. SD har exempelvis i praktiken betydligt mer del i de förslag och hittills förd politik än L och KD. Vilket såklart inte automatiskt är en dålig sak, jag håller med SD i en hel del, men att fortsätta låtsas att man är motståndet mot etablissemanget.

Sen är jag övertygad att SD kommer att i nästa val skylla sig från allt som i väljarnas ögon varit dåligt, men förhoppningsvis ser väljarna igenom det. Om inte allt varit bra såklart, då ska även de har cred, men det jag sett hittills imponerar inte... mer än att jag slipper se miljöpartistiska ministrar vilket såklart är värt en del.

Så om allt Uffe gör blir skit, vilket jag inte hoppas, så kommer en hel del av den skiten även nå SD.

Last edited:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
För att svara på frågan. Har kört pellets tidigare men det blev ohållbart detta året, då det nästan inte ens gick att beställa. Kör nu ved i pannan istället. Köpte prima bakaved i höstas , blev ca 30m3 staplat för 3000:-
Värmer ca 150m2 40-talskåk + drygt 100m2 garage
IMG_20220903_184214.jpg
DSC_0505.JPG

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att svara på frågan. Har kört pellets tidigare men det blev ohållbart detta året, då det nästan inte ens gick att beställa. Kör nu ved i pannan istället. Köpte prima bakaved i höstas , blev ca 30m3 staplat för 3000:-
Värmer ca 150m2 40-talskåk + drygt 100m2 garage
View attachment 479361
View attachment 479362
30m3 x 1400 SEK i Skåne = 42 000 - inköp på 3000 = 39 000 i vinst

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Han köpte blandved nyklyven under hösten för en bit över tusenlappen. Sen gick det upp mera. Vi pratades vid för ca. 1 mån sen.
Priset har säkert vänt nu då de flesta har fyllt på förråden.

Edit: https://www.blocket.se/annons/skane/stockar___ved/105824579
Jag köper kluven björk för 600 kr/kbm stjälpt mått. Den får jag finhugga. Kanske går att elda med i slutet av vintern men mitt syfte är att trygga nästa.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ganska snart måste det ju löna sig att lösa en par hektar djungel och en echo?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Oskarshamn3 verkar ju komma in ok, även om det är 80 timmar till full effekt, borde bli tisdag-onsdag som den levererar fullt, men halv effekt nu.

Blåser ju tom lite idag. Undrar om det är därför som de inte kör vattenkraften på mer, isproblemen var väl förbi för de flesta kraftverken.

1671368654570.png

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...