Har en egnahemskåk från -35
60 kvadrat plus lika stor källare, varmgarage kommer så småningom.
Orginalfönster och isolering (ett par cm spån).
Dränerat och isolerat under jord, även källargolvet har fått isolering.
Håller på att installera vattenmantlad kamin kopplad till 1500l acktankar vilket ska kompleteras med solvärme så småningom.
Ved har jag gratis så vi får se hur mycket el det kommer gå åt och om det skulle löna sig att sätta in en luft/vattenpump så småningom.
Jag får återkomma med uppvärmingskostnader nästa nyår när jag vet...
Liten uppdatering då drygt 10 år senare:
Fortfarande 3cm kutterspån som isolering och fönster från -35. Ingen luft/vattenpump än även om det med nuvarande elpriser hade varit VÄLDIGT lönsamt. Varmvattnet görs altså till viss del med vattenmantlad kamin och resten av elpatron.
Numera har vi elbil som drar upp lite så klart.
Elhandelsräkningen för nov hamnade på 2255kr för 1579 kWh med Tibber. December känns ju som att det kommer bli lite tuffare.
Hur hamnar man då på så pass låg förbrukning i ett så omodernt hus?
Man fryser. Vi har sovrummen och badrum i källaren där vi siktar på 15
°C och ovanvåningen har hittills denna vinter fått leva på spillvärmen från källaren och vad den vattenmantlade kaminen ger till luften. Det har nog inte varit kallare än 10
°C på morgonen så här långt men utomhustempen har ju varit ganska mild hittills också.
För att få ner snittpriset per kWh värmer vi nu dessutom vattnet i tankarna endast nattetid vilket sparar en hel del men leder till att när det är under +5
°C så har vi inte tillräckligt varmt tappvarmvatten för att kunna duscha. Det hade varit bättre med separat vvb men systemet designades innan spotprisets tidevarv.