Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mjo... den där ekonomin har jag några på jobbet som kör.
Tyvärr funkar det inte så.
De flesta har inte gratis ved.
...och de som har... de går ju miste om den extrema prisstegringen om de eldar upp den själv.
800-1500 per kubik ligger priserna på häromkring... och då är det inte gratis längre.
Vi flytta till dagens fastighet för över 5 år sen, så nu är de 6:de vintern... Veden ingick i köpet av fastigheten å de finns för flera år till..
Vet att priset på ved har stigit.. Finns ingen anledning att sälja de vi har...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mjo... den där ekonomin har jag några på jobbet som kör.
Tyvärr funkar det inte så.
De flesta har inte gratis ved.
...och de som har... de går ju miste om den extrema prisstegringen om de eldar upp den själv.
800-1500 per kubik ligger priserna på häromkring... och då är det inte gratis längre.
Ja jävlar.
Sist jag köpte ved låg den på en tjuga kubiken... :näsblod

Jag eldar på olja + luftvärmepumpar.
Runt 60-70 papp lär det gå i år på oljekontot i år, om dom inte chockhöjer. För lite drygt 3 kubik. Har inte separat bokfört förbrukningen på pumparna, men en 1500-2k i månaden om det är kallt åtminstone. Så fortsätter det som senaste veckan temperaturmässigt så ryker ca 100 papp i vinter.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Usch nej, det behöver nog till med lite mer av den här beryktade globala uppvärmningen lite satans snabbt, för mindre än 18 grader vill inte jag se aldrig mer på våra breddgrader!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
November 1177kw/h för 2400.
Direktel med en ganska ny luft-luft-pump.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Är glad att jag inte köpte den där villan jag kollade på 2020. Räntorna och elen hade inte varit skoj. Lider med alla som drabbas och minns barndomen mitt i 90-talskrisen när vi inte hade råd att fylla olja i pannan.
Jag klagar ändå inte, har inga lån kvar, så kan nog inte bo så mycket billigare, har inte några stör utgifter förutom elen.
Men givetvis tycker jag synd om de som ovanpå det, har någon/några mille i lån. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Usch nej, det behöver nog till med lite mer av den här beryktade globala uppvärmningen lite satans snabbt, för mindre än 18 grader vill inte jag se aldrig mer på våra breddgrader!

Det håller våra politiker på att lösa, nu eldas det olja för att göra el till våra hus där vi skulle sluta elda med olja....

Så dom fixar nog den globala uppvärmningen.

Tyskarna skottar brunkol så mycket dom hinner dessutom, och eldar glatt med fossilgas så det kommer inte att bli någon minskning av växthusgaser, dessutm släppte ju den där gasledningen som sprang läck ut en massa synnerligen potenta växthusgaser.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag klagar ändå inte, har inga lån kvar, så kan nog inte bo så mycket billigare, har inte några stör utgifter förutom elen.
Men givetvis tycker jag synd om de som ovanpå det, har någon/några mille i lån. ?
Jag har futtiga lån. Fy vad jag ångrar allt jag pyntat in. Skulle lånat mer och låst på 10 år mtp ränteläget när jag köpte. Bra med pengar till investeringar, förbättringar och därtill ett än bättre sparutrymme. Inte för att det är så illa nu, men det är verkligen både dyrt och onödigt att amortera.
Hade jag gjort så kunde jag redan nu haft bättre energilösningar på plats.

Nu går det 6500 kWh/år. Bedrövlig luft/vatten, liten luft/luft, som värmer och torkar källaren. Ingen tilläggsisolering, kutterspån på vinden, gamla dåliga fönster på 100 kvm boyta och 80 kvm källare. Sen 50-tals tegelvilla.

Tror jag köper en premium luft/luft till bodelen också. Borde funka bättre i kombination med 9 kW braskamin. Om den bara kunde göra varmvatten också. Milde vad snåla de har blivit i dtift!

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Med den kyla som är just nu, så ser det ut som att snittet på bergvärmen blir ca 40kWh per dygn. Mot när det var tio plusgrader ute och den drog max 10 (Snittpriset i november landade på 4kr/kWh, vilket är det högsta någonsin).

Men så värmer jag också två hus inkl varmvatten och har två tonåringar som duschar en del och vi lagar mycket mat på olika tider, så spis mm körs regelbundet. En stor kåk på ca 250kvm och en liten på 60kvm, med kulvert lagd mellan.

Trots det är det billigt jämfört med tidigare då jag eldade med ved halva året och köpte in den veden (för mycket för att hålla på med själv). Då kostade ved ca 4-5000 per månad och värmde bara det större huset. Det lilla hade lv-pump, vv-beredare och elradiatorer för att stötta upp. Enda fördelen då var att vi hyrde ut och fick betalt för elen bla.

Men förra vinterns slit med ved, vedbrist och priser och sen att vi inte längre skulle hyra ut lillhuset, gjorde att jag redan i januari började titta på alternativ. Det blev bergvärme och då en rejäl installation för hela fastigheten.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
1175kWh/2390kr, för 174kvm, då jobbar frugan hemifrån några dagar i veckan, och jag är hemma heltid med 3 ungar, om vi inte lyckas få iväg grabben till dagis. Frugan använder tv som barnvakt, det gör inte jag...

Vi eldar en del ved i en kamin också, från egen tomt/mark, sågad med kap och kluven med yxa. Så någon liter Aspen till motorsågen och några kWh till kapen, men den ved som har körts hem har jag hämtat när jag ändå har varit tvungen att åka av någon annan anledning.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Med den kyla som är just nu, så ser det ut som att snittet på bergvärmen blir ca 40kWh per dygn. Mot när det var tio plusgrader ute och den drog max 10 (Snittpriset i november landade på 4kr/kWh, vilket är det högsta någonsin).

Men så värmer jag också två hus inkl varmvatten och har två tonåringar som duschar en del och vi lagar mycket mat på olika tider, så spis mm körs regelbundet. En stor kåk på ca 250kvm och en liten på 60kvm, med kulvert lagd mellan.

Trots det är det billigt jämfört med tidigare då jag eldade med ved halva året och köpte in den veden (för mycket för att hålla på med själv). Då kostade ved ca 4-5000 per månad och värmde bara det större huset. Det lilla hade lv-pump, vv-beredare och elradiatorer för att stötta upp. Enda fördelen då var att vi hyrde ut och fick betalt för elen bla.

Men förra vinterns slit med ved, vedbrist och priser och sen att vi inte längre skulle hyra ut lillhuset, gjorde att jag redan i januari började titta på alternativ. Det blev bergvärme och då en rejäl installation för hela fastigheten.
Well done, Sir!
Surt att tänka på att mitt enmsnshushåll oxkså ligger på ca 40 kWh/dygn nu i kylan. Kan dock snåla och elda mer. Men det är bara värme, vatmvatten utan att förbruka samt kyl och frys. Var borta ett par dyra dagar med innetempen satt på 17° i bodelen och 22° i källaren. Snikpumpen i källaren vill inte avfrosta om jag sänker men den drar å andra sidan inte så mycket. Veden köper jag nu för 600 kr kubiken stjälpt mått och gör av med ett par under kalla delen av året, den förbrukningen kommer sannolikt öka...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
1175kWh/2390kr, för 174kvm, då jobbar frugan hemifrån några dagar i veckan, och jag är hemma heltid med 3 ungar, om vi inte lyckas få iväg grabben till dagis. Frugan använder tv som barnvakt, det gör inte jag...

Vi eldar en del ved i en kamin också, från egen tomt/mark, sågad med kap och kluven med yxa. Så någon liter Aspen till motorsågen och några kWh till kapen, men den ved som har körts hem har jag hämtat när jag ändå har varit tvungen att åka av någon annan anledning.
Du hade bundet avtal ännu, eller?
Här small det iväg 2700 för dryga 700 kWh.
Antar att du inkluderat ab och överföring?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Elen i nybygget gick på styvt 25k för November:mad:. En elpatron för golvslingorna och 2 avfuktare som har gått på högtryck. Skönt när bergvärmepumpen kommer på plats.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har en egnahemskåk från -35
60 kvadrat plus lika stor källare, varmgarage kommer så småningom.
Orginalfönster och isolering (ett par cm spån).
Dränerat och isolerat under jord, även källargolvet har fått isolering.

Håller på att installera vattenmantlad kamin kopplad till 1500l acktankar vilket ska kompleteras med solvärme så småningom.
Ved har jag gratis så vi får se hur mycket el det kommer gå åt och om det skulle löna sig att sätta in en luft/vattenpump så småningom.

Jag får återkomma med uppvärmingskostnader nästa nyår när jag vet...
Liten uppdatering då drygt 10 år senare:

Fortfarande 3cm kutterspån som isolering och fönster från -35. Ingen luft/vattenpump än även om det med nuvarande elpriser hade varit VÄLDIGT lönsamt. Varmvattnet görs altså till viss del med vattenmantlad kamin och resten av elpatron.
Numera har vi elbil som drar upp lite så klart.

Elhandelsräkningen för nov hamnade på 2255kr för 1579 kWh med Tibber. December känns ju som att det kommer bli lite tuffare.

Hur hamnar man då på så pass låg förbrukning i ett så omodernt hus?
Man fryser. Vi har sovrummen och badrum i källaren där vi siktar på 15°C och ovanvåningen har hittills denna vinter fått leva på spillvärmen från källaren och vad den vattenmantlade kaminen ger till luften. Det har nog inte varit kallare än 10°C på morgonen så här långt men utomhustempen har ju varit ganska mild hittills också.

För att få ner snittpriset per kWh värmer vi nu dessutom vattnet i tankarna endast nattetid vilket sparar en hel del men leder till att när det är under +5°C så har vi inte tillräckligt varmt tappvarmvatten för att kunna duscha. Det hade varit bättre med separat vvb men systemet designades innan spotprisets tidevarv.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
200kv, -66. Luft/vatten i serie med modern vedpanna och acctankar. Bundet till 38öre+ m och avgifter. 11100kWh/år. 2kbm ved (bara när det är riktigt kallt). Sophämtning är dyrare.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
115+78kv -68 Fjärrvärme. 3 våningar, 2 vuxna + 2 vuxna barn. Tilläggsisolerat samt 3 glas. Oftast sitter 2 st hemma och jobbar.
Fjärrvärmen för November 1443,43 kr, 1.35 MWh. Elen hade det gått 1244 kWh, 3356 kr (laddar El-bil runt 300 kWh åt i mån).

Håller 21 grader inne förutom i källaren där det är 18.

30 kvm garage med 17 grader i.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom