Med den kyla som är just nu, så ser det ut som att snittet på bergvärmen blir ca 40kWh per dygn. Mot när det var tio plusgrader ute och den drog max 10 (Snittpriset i november landade på 4kr/kWh, vilket är det högsta någonsin).
Men så värmer jag också två hus inkl varmvatten och har två tonåringar som duschar en del och vi lagar mycket mat på olika tider, så spis mm körs regelbundet. En stor kåk på ca 250kvm och en liten på 60kvm, med kulvert lagd mellan.
Trots det är det billigt jämfört med tidigare då jag eldade med ved halva året och köpte in den veden (för mycket för att hålla på med själv). Då kostade ved ca 4-5000 per månad och värmde bara det större huset. Det lilla hade lv-pump, vv-beredare och elradiatorer för att stötta upp. Enda fördelen då var att vi hyrde ut och fick betalt för elen bla.
Men förra vinterns slit med ved, vedbrist och priser och sen att vi inte längre skulle hyra ut lillhuset, gjorde att jag redan i januari började titta på alternativ. Det blev bergvärme och då en rejäl installation för hela fastigheten.