Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vad har du för pump och tekniktank?

Vet du om pumpen överhuvudtaget går, eller om patronerna går in tidigt?

Nu har jag såklart tappat namnet på den, men den är relativt ny.
Vet ej.
Vet inte hur mycket elpatron varit inkopplad, det går säkert att se i menyn. Min tro är att den endast går på elpatron i nuläget och därför skjuter förbrukningen i skyn.
Men jag ska kika närmare på det i helgen, bland allt annat som måste göras. :död

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När jag hade kåk så förde jag ganska noga bok över förbrukningen så man kunde härleda till om man gjort nå särskilt (t.ex bastat-, badat- och svattsat mycket m.m.) Då kan man ganska omgående se om något är galet också så man slipper få hutlösa räkningar utan att veta om det.
Så gjorde jag också men la in avläsningarna i ett Excel-ark med lite beräkningar på förbrukning per dygn, per senaste år, sedan start etc. I början dagliga avläsningar, senare mer sporadiskt utom då vi gjort åtgärder som tilläggsisolerat takbjälklag e. dyl.

En liten sak som sparade mycket var att installera strypbrickor på duschen - små plastmojänger i skarven mellan armatur och slang. Vi hade två långhåriga tonårstjejer hemma som duschade halvtimmavis, ibland flera gånger per dag och alltid med fullt pådrag så det dånade i rören. Med brickorna fick de nöja sig med kvarts flöde, de grymtade först lite men vande sig snabbt.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Är det någon här som har luft/vatten-pump i ett ~100 kvm hus med källare?

Jag har precis köpt ett hus med sådan installerad. Ägaren innan hade väldigt hög årsförbrukning på el (ca 30k) men han hade också brassat på i det externa garaget med byggfläktar så det är ju ganska missvisande att gå på de sifforna.

Antar att en luft/vatten är sämre än en jordvärmepump (som både far och bror har med väldigt låga kostnader), men hur mycket kan man räkna med i förbrukning under ett "normaltkallt" år?

Installerade precis just det.
Träkåk från 1921 med byggarea på typ 60m2 i två våningar + källare. 115m2 boyta + 60m2 källare.
LV-pump kopplad i serie med pelletspanna som matar acktank. Pelletsen är tänkt som reserv om pumpen pajjar eller om det blir så kallt att jag bedömer (gissar) att pelletsen är mer ekonomiskt. Vi hade rätt ok kostnader redan innan så min tanke är att slippa elda på sommaren för tappvatten + att kanske spara lite stålar när värme behövs men det inte är så kallt att pelletsen behövs.
Nackdelar än så länge är att tanktempen är klart lägre, dvs frugan kan inte koka potatis i badkaret längre (alltså inget stort problem). Att man nu har en extra 2.8kW förbrukare (max) i proppskåpet har oxå visat sig men det har nog löst sig med lite enkla om kopplingar bland faserna.
Fördelar är att slippa köpa/lagra/elda pellets. Om det är billigare eller ej får tiden utvisa.

Ska köpa (egentligen lite överdrivet) loggersystem med riktiga mätare (inte 149:- från Jula) som kopplas till en loggutrustning som skickar data till en websida där jag kan se vad elpatron och pumpen drar.

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jäkligt svårt att säga, men 23500kWh förra året som var ett av de kallaste på årtionden låter inte helt åt helvete.
Vårt hus gjorde av med 32 000kWh 2009, dock 90+90kvm, ganska dåligt isolerat.
Men ni har ju några grader kallare där uppåt också...

Men börja slå av en säkring i taget, skippa frysarna :D
Annars kan du köpa en kWh-mätare som du sätter bredvid säkringen du vill mäta. Samma storlek som en automatsäkring och kostar från 500:- och uppåt.
Jag köpte 3st häromdagen för 300:-, var nedsatta från 895:-/st, och tänker sätta en på badrummets säkring, en på köket och en på belysning. På så vis får man någorlunda hum om vad som drar vad.

50kWh/dygn låter dock jäkligt bra, den energiförbrukningen skulle jag vara väldigt nöjd med om det är hushållsel OCH uppvärmning.

Undrar också var du köpt dessa. De är 3-fas antar jag?
Dessa är de billigaste jag hittat annars men det tar tyvärr upp väldigt mycket plats
http://www.elnu.se/index.php?direkt=09&produktid=090031

Annars är det ju 99kr för en sådan här enkelt om man vill kolla 220
www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hus i lättbetong från 1955. tvåglasfönster och väldigt lite isolering (trätex och tapet). 1,5 våning samt källare och uppvärming i nästan alla utrymmen - lite lägre i verkstan och gästrummet bara. Försöker hålla tempen runt 21-22 grader under vintern för att slippa frysa. Kompletterar med gratis ved i Keddy-kassett vissa dagar för mysvärme.

Gör av med ungefär tio pallar pellets per säsong. Nio en vinter som denna och kanske tolv en vargavinter - det är inte _så_ stor skillnad när man väl drar igång och eldar, trots allt. Köper på småsäck för drygt 2.000kr/pall (hemkört). El totalt för ett helt år inkl elpatron under sommaren för uppvärmning/tappvatten brukar landa på 10-12 tusen kWh. Så kostnad för värme är väl ca 30.000kr/år. Fem personer i hushållet och det duschas och badas el-bastu ganska frekvent. Inte billigt, men efter omständigheterna så...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, det har jag. Huset består egentligen av två elsystem kan man säga. Förrförra ägaren började med att renovera köket och installera värmepumpen som sitter där idag. Detta var ~2006 någon gång tror jag. Då installerade han också ett modernt elskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare till detta.
En del av huset går fortfarande på det äldre elsystemet med vanliga säkringar och diverse tattarlösningar som naturligtvis ska åtgärdas.

Men kan en jordfelsbrytare verkligen dumpa så mycket att elförbrukningen tredubblas mot det "normala" ?

En jordfelsbrytare bryter om det försvinner ström på vägen.
Om du haft ett större fel någonstans, så att strömmen gått ut i jord, så skulle jordbrytaren lösa ut.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
En jordfelsbrytare bryter om det försvinner ström på vägen.
Om du haft ett större fel någonstans, så att strömmen gått ut i jord, så skulle jordbrytaren lösa ut.

Precis, och det gör den inte. Jag vet dock att den fungerar efter lite tester. :gnissla

Nu har jag haft lite mer tid att kolla vad det är jag har för något, och det är inte en luft/vatten pump som säljaren påstod utan en frånluftvärmepump.
I vilket fall ska den inte dra så mycket kräm som den gör, så det ska bli intressant att se vad domen blir. Stay tuned.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Undrar också var du köpt dessa. De är 3-fas antar jag?
Dessa är de billigaste jag hittat annars men det tar tyvärr upp väldigt mycket plats
http://www.elnu.se/index.php?direkt=09&produktid=090031

Annars är det ju 99kr för en sådan här enkelt om man vill kolla 220
www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/energimatare-p67058

Nej, inte 3-fas då jag inte har användning för det. Enklast möjliga 1-fas i samma storlek som säkringarna.
99:- var priset på Ö&B som sålde ut sitt lager av elprodukter :)

Exakt såna som på bilden:
1rcem1.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Precis, och det gör den inte. Jag vet dock att den fungerar efter lite tester. :gnissla

Nu har jag haft lite mer tid att kolla vad det är jag har för något, och det är inte en luft/vatten pump som säljaren påstod utan en frånluftvärmepump.
I vilket fall ska den inte dra så mycket kräm som den gör, så det ska bli intressant att se vad domen blir. Stay tuned.

En FLVP är mycket bra i ett hus som är välisolerat då den endast använder energin i inomhusluften som är begränsad. Du har antagligen även en elpatron monterad i denna för att skjuta på när det behövs, det kan ju vara så illa att pumpen är felinställd och att det är elpatronen i den som går väldigt frekvent?
Har du vattenburna radiatorer eller luftburen distribution via ventilation?

Jag ska spela poker med min rörmokare ikväll och han monterar Bosch-pumpar så jag kan fråga honom om han kan komma på vad som är fel om det kan vara pumpen.
Han kollade en kombipanna i december som slukade enorma mängder el och han sa någonting om tersmostat som styrde shunten hade gett upp så den gick på högvarv konstant eller nåt sånt, jag fattar ingenting. Men ägaren till huset (där jag byggde badrum) tyckte att det var lite väl varmt och elräkningarna var lite för extrema :näsblod

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
En FLVP är mycket bra i ett hus som är välisolerat då den endast använder energin i inomhusluften som är begränsad. Du har antagligen även en elpatron monterad i denna för att skjuta på när det behövs, det kan ju vara så illa att pumpen är felinställd och att det är elpatronen i den som går väldigt frekvent?
Har du vattenburna radiatorer eller luftburen distribution via ventilation?

Jag ska spela poker med min rörmokare ikväll och han monterar Bosch-pumpar så jag kan fråga honom om han kan komma på vad som är fel om det kan vara pumpen.
Han kollade en kombipanna i december som slukade enorma mängder el och han sa någonting om tersmostat som styrde shunten hade gett upp så den gick på högvarv konstant eller nåt sånt, jag fattar ingenting. Men ägaren till huset (där jag byggde badrum) tyckte att det var lite väl varmt och elräkningarna var lite för extrema :näsblod

FLVP är väldigt begränsade. Den vanligaste storleken är alldeles för liten i en normalstor villa/radhus. Ett sätt att att öka effekten är att montera en frånluftbooster till värmesystemet (dvs om man har radiatorvärme kopplat till pumpen). Boosten kopplas till radiatorernas returledning vilket värmer upp vattnet som därav minskar frånluftarens tillskottsbehov från elpatron.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Bor i radhus, direktverkande el. Tyckte det blev lite dyrt förra vintern (första året), så vi satte in en luftvärmepump i höstas. Så blir det en mild vinter! Svårt att jämföra med förra året. :(

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Anders.

I ditt fall skulle jag nog rekomendera bergvärme ändå.
Huset är stort, och skall ju bli större.
Sen att den inte har helt uppdaterad isolering gör ju sitt till i bedömningen.

En lite snikigare variant skulle vara luft/vatten för att få en enklare installation.

Hade det varit nyproduktion skulle jag rekommendera frånluftsvärmepump alla gånger.

Det man skall tänka på är att det finns två sorters frånluftvärmepumpar.
Dom nya moderna kraftiga pumparna, med inverterstyrda scrollkompressorer.
Och dom "omoderna" små pumparna som man bara bör ha i riktigt små hus.

Dom kraftiga jag pratar om är Comfortzone som har en pump på 5 och en på 6,5kW (säljs nu även genom IVT)
Samt den nya Nibe F750 som är på 6,5 kW.

Själv har jag Niben i ett nybyggt hus på 175 kvm, precis flyttat in så jag har inte hunnit ratta in allt ännu men det verkar lovande, grymt nöjd hittills.
Har blockerat elpatronerna och den håller värmen bra ändå.

Största anledningen att den är ett bättre val än bergvärmepumpen är att den löser ventilationen samtidigt.
I en offert på en bergvärmepump måste du räkna in ett FTX aggregat, och det är inte billigt precis.
Obs detta gäller vid nyproduktion.

För er som har problem med elförbrukningen kan jag tipsa om en energidisplay.
Är väll inte gratis precis men har man problem så tjänar man nog in den snabbt genom att man får koll på vad som drar mycket ström.

Jag har Fortums variant.
http://www.fortum.com/countries/se/privat/energihjalpen/energidisplayen/pages/default.aspx

Men det finns ju andra varianter typ.
http://www.exibea.se/sv/eliq/vad-aer-eliq

/Dan

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
För er som har problem med elförbrukningen kan jag tipsa om en energidisplay.
Är väll inte gratis precis men har man problem så tjänar man nog in den snabbt genom att man får koll på vad som drar mycket ström.

Jag har Fortums variant.
http://www.fortum.com/countries/se/privat/energihjalpen/energidisplayen/pages/default.aspx

Men det finns ju andra varianter typ.
http://www.exibea.se/sv/eliq/vad-aer-eliq

/Dan

Tips för er som är kund hos eon så kan man få en energidisplay via dem, de har något testprojekt de kallar 100 koll. Kan man även se sin förbrukning i telefonen.
Snacka om att man har stenkoll på vad allt drar nu :p

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fördelarna med luft/luft är två:
Enkel installation som komplement.
Möjlighet till AC.

Just ACfunktionen äter visserligen ofta upp hela besparingen, men kan man inte sova när det är varmt (som jag), så är det värt varenda krona.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Anders.

I ditt fall skulle jag nog rekomendera bergvärme ändå.
Huset är stort, och skall ju bli större.
Sen att den inte har helt uppdaterad isolering gör ju sitt till i bedömningen.

En lite snikigare variant skulle vara luft/vatten för att få en enklare installation.

/Dan

Jag har nog gett upp tanken helt på frånluftsvärmepump då jag tror att kostnaden för montering av bergvärme inte blir så mycket dyrare då jag kommer göra det mesta själv förutom borrningen då som jag har begärt in lite olika offerter på. Fördelen är att många småländska firmor åker vägarna förbi mig när de ska till STHLM och borra och då kan jag säkerligen få ett bra pris om de stannar till här när de har tid över.
Sen funderar jag på att använda mig av kylningen på sommaren och på det viset ladda borrhålet, verkar vara den smartaste lösningen för att samtidigt få billig kyla i hela huset.

Luft/vatten vore ju väldigt enkelt, det kan jag montera på en dag i stort sett och en pump kan jag få köpa billigt genom kontakter. Men bergvärme känns ändå mer lockande...

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Ladda borrhålet?
Har du bra vattentillströmning i borrhålet så ere lite som att kissa när du står i vattnet,det blir varmt om benen en liten stund men sen blire kallt. :tummenupp
Se bara till att du monterar returen från kylan på VPns KB-tilloppsledning för att kunna dra upp COPn lite.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har nog gett upp tanken helt på frånluftsvärmepump då jag tror att kostnaden för montering av bergvärme inte blir så mycket dyrare då jag kommer göra det mesta själv förutom borrningen då som jag har begärt in lite olika offerter på. Fördelen är att många småländska firmor åker vägarna förbi mig när de ska till STHLM och borra och då kan jag säkerligen få ett bra pris om de stannar till här när de har tid över.
Sen funderar jag på att använda mig av kylningen på sommaren och på det viset ladda borrhålet, verkar vara den smartaste lösningen för att samtidigt få billig kyla i hela huset.

Luft/vatten vore ju väldigt enkelt, det kan jag montera på en dag i stort sett och en pump kan jag få köpa billigt genom kontakter. Men bergvärme känns ändå mer lockande...

Bergvärme är bra, kanske inte bäst för alla men bäst för mig.

Gick från direktverkande el till bergvärme för 8 år sedan.
21 elelement byttes mot 21 vattenradiatorer allt med 22mm rör för att få ett så högt flöde som möjligt. över 300m rör och en helvetes massa lödkopplingar drog jag in.

Det bästa jag gjort i huset, däremot så är jag inne på sommarkyla nu då borran åldrats och skulle må bra av lite laddning under sommardelen. Det är ingen större fara då pump, borra och radiatorer överdimentionerades lite när jag installerade:tummenupp.

Förra vintern som var kall här nere hade jag 16 tillskottstimmar totalt:), fråga någon med luft/luft som inte bor i ett nybyggt välisolerat hus hur det funkade för dom:D

Kör med en IVT C7 utan scrollkompressor (är nog standard på alla nu) och är helnöjd, det enda som är ett litet minus är ju att den står inne i huset och iom att det inte är scrollkompressor så kan man i bland höra pumpen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ladda borrhålet?
Har du bra vattentillströmning i borrhålet så ere lite som att kissa när du står i vattnet,det blir varmt om benen en liten stund men sen blire kallt. :tummenupp
Se bara till att du monterar returen från kylan på VPns KB-tilloppsledning för att kunna dra upp COPn lite.

Jaså? Konstigt då jag har hört från två av varandra oberoende installatörer att det är vettigt att göra detta för att borrhålet kan utarmas med tiden eller dylikt, fattade inte riktigt vad de menade.
Hur som helst så är det tydligen inte speciellt avancerat att göra det, rörmokaren får pula lite på kopplingarna...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bergvärme är bra, kanske inte bäst för alla men bäst för mig.

Gick från direktverkande el till bergvärme för 8 år sedan.
21 elelement byttes mot 21 vattenradiatorer allt med 22mm rör för att få ett så högt flöde som möjligt. över 300m rör och en helvetes massa lödkopplingar drog jag in.

Det bästa jag gjort i huset, däremot så är jag inne på sommarkyla nu då borran åldrats och skulle må bra av lite laddning under sommardelen. Det är ingen större fara då pump, borra och radiatorer överdimentionerades lite när jag installerade:tummenupp.

Förra vintern som var kall här nere hade jag 16 tillskottstimmar totalt:), fråga någon med luft/luft som inte bor i ett nybyggt välisolerat hus hur det funkade för dom:D

Kör med en IVT C7 utan scrollkompressor (är nog standard på alla nu) och är helnöjd, det enda som är ett litet minus är ju att den står inne i huset och iom att det inte är scrollkompressor så kan man i bland höra pumpen.

Jag har typ 40mm-rör i dagsläget :näsblod
Ska dock byta ut alla radiatorer på övervåningen mot nya och dra fram PEX till dessa när jag ändå bryter upp golvet. Golvvärmen blir 22mm-slang i hela källaren så flödet blir det ju inget fel på, annars får man väl byta ut pumpen i förtid.
Har förhoppningsvis fått tag på en IVT/Bosch (same same) som är transportskadad, känns som att det kvittar när priset är hälften mot ny. Lite jobbigt att köpa den och ha den ståendes i ett par år om jag inte får arslet ur vagnen än på ett tag.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har typ 40mm-rör i dagsläget :näsblod
Ska dock byta ut alla radiatorer på övervåningen mot nya och dra fram PEX till dessa när jag ändå bryter upp golvet. Golvvärmen blir 22mm-slang i hela källaren så flödet blir det ju inget fel på, annars får man väl byta ut pumpen i förtid.
Har förhoppningsvis fått tag på en IVT/Bosch (same same) som är transportskadad, känns som att det kvittar när priset är hälften mot ny. Lite jobbigt att köpa den och ha den ståendes i ett par år om jag inte får arslet ur vagnen än på ett tag.

Borrade 2002 och fick hem pumpen i samma veva. Driftsatte 2004!!

Så jag förstår vad du menar med att inte få arselet ur vagnen. När jag väl kom till skott och började dra alla rör och skifta radiatorerna så fixade jag det på 2 veckor.

Det värsta med det var skallebanken från flussmedlet, jag lödde en helvetes massa koplingar och flusset innehöll zink, innan jag fattade vad huvudvärken kom ifrån var jag ju lite orolig över att jag blivit överkänslig mot öl, det gick ju ner några under augusti när allt sattes in.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år