Villaägare: Vad har ni för uppvärmning/vad kostar det?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hade jag haft villa hade jag lätt haft en Skandia eller Seffle i källaren. Högtidligen stoppad 2 ggr per år för kannhalning/sotning. Övrig tid: taktfasta rökringar ur skorstenen.

Kylvattnet naturligtvis kopplat till vattenelementen och vevaxeln via 440/230 genset till elsystemet. Stor gratis spilloljetank (för grannskapets bilar) till bränsleförsörjningen.

Grannskapets snygga teens-ungar hade gillat sound och markvibrationer och förlagt sina första trevande drogliberala 120 bpm-raves på min svavelhaltiga ogräsmatta, där de dansat nakna framför mitt köksfönster.

Haha, så klart! Att jag inte ens hade med detta i beräkningen. Kommer du hem till mig och installerar när jag har fått hem grejerna?
Turbokonvertering, är det att tänka på :va Bra att ha när det blir kallt bara över en natt liksom.

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
220 hus +källare,,hade gott om åkermark och dåligt berg så jag tog jordvärme,,tänk bara på att ta dubbla slanglängden mot rek,,i princip samma som berg men nackdelen är att jag inte kan solvärma på sommaren för att ta ut på vintern..

Alla som skriver att ved är gratis om man har egen skog????huggar ni med fogsvans och bär hem det förhand eller:yoparty
har själv ägt 300 ha skog och inte fan va det gratis att hugga.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Mekanisk frånluft typ NIBE känns ganska så vettigt just nu när jag har läst på lite om det och svaren från Zee och Zeb gör mig inte mindre intresserad.
Jag har ju ändå planerat att bygga ventilationssystem i kåken och har redan påbörjat det hela för att få till lite undertryck i kåken för att få runt luften.

Jag var och spanade in en kom pis nyinstallerade bergvärme igår men det är många kostnader runt allting, även om han bara pyntade 240:-/borrad meter. Lät billigt, eller är det normalpris? Ok, inte i tokholm då...

Men vad snackar vi för dimensioner på rören om man ska ha mekanisk frånluft? 160 eller ännu större? Och skillnaden mellan detta och vanlig luft/vatten är att man utvinner energin ur inneluften istället och till detta krävs ett ganska "avancerat" ventilationssystem? Men det bör vara effektivare än att utvinna energin ur uteluften väl?

/En som är trött på att betala drygt 60-80:-/dygn i fjärrvärme. I OKTOBER!!!!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag måste leva i Svea rikes otätaste hus, eller så skarvar alla andra sina siffror rejält. 114kvm tvåvånings parkedjehus på platta + ca 20kvm garage + ca 20kvm förråd. Vattenburen elvärme.

Ligger mellan 22.000 - 24.000 kWh per år inklusive hushållsel. 19-21 grader inne.

Funderar på att docka på en luftvärmepump för att minska energiåtgången.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
19-21 grader?! Vi har MINST 23C. Oftast 24-25C.

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Hur stor tomt har du? :confused:
Kan jordvärme vara ett alternativ?:va

Jag installerade Jordvärme på kåken som vi byggde förra året.
Är mycket nöjd. =) Körde med färdiga jordvärmekollektorer, då dessa var smidiga att gräva ner. :tummenupp
Sen har jag även en spis för mysfaktorns skull...:yoparty

Jag måste leva i Svea rikes otätaste hus, eller så skarvar alla andra sina siffror rejält. 114kvm tvåvånings parkedjehus på platta + ca 20kvm garage + ca 20kvm förråd. Vattenburen elvärme.

Ligger mellan 22.000 - 24.000 kWh per år inklusive hushållsel. 19-21 grader inne.

Jag bodde i radhus 104kvm förr. Jag hade mer i elförbrukning per år då (19000kw) än jag har på nya kåkan som är 170kvm +65kvm (14000kw)

Det fullkomligt blåste igenom radhuset tror jag. haha
Så tror inte siffrorna ljuger. :banana

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

En LVP i ditt fall skulle antagligen betala av sig på vääääldigt kort tid... Bara smacka upp, och så har du ju ac på sommaren i en del av huset åtminstone...

Hur stor tomt har du? :confused:
Kan jordvärme vara ett alternativ?:va

Jag installerade Jordvärme på kåken som vi byggde förra året.
Är mycket nöjd. =) Körde med färdiga jordvärmekollektorer, då dessa var smidiga att gräva ner. :tummenupp
Sen har jag även en spis för mysfaktorns skull...:yoparty

Tomten är på 1400kvm men jag vettefan... Jag var inne på jordvärme när vi tänkte bygga ny kåk på oplanerad tomt men det känns inte så lockande nu att slita upp hela skiten och hålla och lägga ner kollektorer överallt. Då kan jag lika gärna borra då kostnaden inte lär skilja speciellt mycket (ca 30-40k borrning tippar jag på).

Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Jag pallar inte värme så bra så runt 20 passar fint.

Finns det något sätt att skatta hur förbrukningen förändras med varje höjd grad?
En tumregel man brukar använda är 5% per grad. Väldigt grovt "verktyg", men enkelt att uppskatta med.

Säga vad man vill om myndigheter, men Energimyndigheten har rätt mycket matnyttigt för den som vill räkna på husets energiprestanda och få spar- och /eller effektiviseringstips.

Glömde, Sthlmskommunernas hemsida för Energirådgivningen är också riktigt bra, även om det är rätt simpla tips.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag gick runt hemma igår kväll (-10 grader) och stängde några av fönsterventilerna, eller iallfall minskade från vidöppet till lite öppet.

Bygger man in en sånt system vi har hemma skall (skall) man bygga in förvärmning av inkommande luft :fakta. Det blåser ju för fan in jättekallt.

Vi har problem med en sak som man kanske skall tänka på. Vi har jättemycket stora fönster i söderläge, detta ger mycket värme en dag som Lördag och Söndag i helgen trots att det är kallt ute. När väl solen gått ner blir det ju kallt även inne och värmen "hänger inte med". Nu är det inte hela världen, det sjunker inte under 20 grader, men inte heller myspys 21-22 heller...

/ Jens

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gick runt hemma igår kväll (-10 grader) och stängde några av fönsterventilerna, eller iallfall minskade från vidöppet till lite öppet.

Bygger man in en sånt system vi har hemma skall (skall) man bygga in förvärmning av inkommande luft :fakta. Det blåser ju för fan in jättekallt.

Vi har problem med en sak som man kanske skall tänka på. Vi har jättemycket stora fönster i söderläge, detta ger mycket värme en dag som Lördag och Söndag i helgen trots att det är kallt ute. När väl solen gått ner blir det ju kallt även inne och värmen "hänger inte med". Nu är det inte hela världen, det sjunker inte under 20 grader, men inte heller myspys 21-22 heller...

/ Jens

Sistnämnda går dock att "bygga" bort med intelligenta termostater *trådlösa* kopplad till varje golvvärmegrupp. Har jag hört.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sistnämnda går dock att "bygga" bort med intelligenta termostater *trådlösa* kopplad till varje golvvärmegrupp. Har jag hört.

Jag har senaste generationen intelligenta trådlösa termostater. Hjälper liksom inte, för om den håller golvet varmt samtidigt som du eldar kamin/sol ute blir resultatet att det är jättevarmt i rummet och du eldar för kråkorna. Felet är att en betongplatta är för seg att värma upp :fakta

Förvärm inluften är mitt största tips!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, då behöver du någon intelligent person som placerar ut de intelligenta termostaterna bättre då :D
Nej, men seriöst så talade jag med en kille som hade varit med om ungefär liknande problem där de dels bytte termostater samt även placering av dessa. I ditt fall kanske man skulle kombinera det hela med en utegivare eller dylikt :va

Eller så går det inte att göra på annat vis när man har som du säger en seguppvärmd betongplatta.
Detta är nackdelen med djupt liggande golvvärme (antagligen direkt på isoleringen) då det tar längre tid att värma upp. Fördelen är dock jämnare värme.
Med mindre dimension på golvvärmen eller bara högre upp (På armeringen istället) så får man snabbare resultat men sämre spridning till en början= man kan hitta kalla punkter mellan slingorna.

Kan för övrigt få golvkyla? Det vore ju skönt med ett iskall golv på sommaren liksom, som en ac :D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ok, då behöver du någon intelligent person som placerar ut de intelligenta termostaterna bättre då :D
Nej, men seriöst så talade jag med en kille som hade varit med om ungefär liknande problem där de dels bytte termostater samt även placering av dessa. I ditt fall kanske man skulle kombinera det hela med en utegivare eller dylikt :va

Eller så går det inte att göra på annat vis när man har som du säger en seguppvärmd betongplatta.
Detta är nackdelen med djupt liggande golvvärme (antagligen direkt på isoleringen) då det tar längre tid att värma upp. Fördelen är dock jämnare värme.
Med mindre dimension på golvvärmen eller bara högre upp (På armeringen istället) så får man snabbare resultat men sämre spridning till en början= man kan hitta kalla punkter mellan slingorna.

Kan för övrigt få golvkyla? Det vore ju skönt med ett iskall golv på sommaren liksom, som en ac :D

Det går faktiskt inte att göra bättre. Jag har som följer:

Kök - 1 givare satt i entre-
Vardagsrum/hall - i givare satt så långt ifrån kamin/fönstervärme som möjligt. Ganska lågt på väggen dessutom.
Badrum - 1 givare (här funkar det asbra då det bara finns ett fönster i norrläge
Groventre - 1 givare som också funkar bra av samma anledning.

Golvkyla får man nästa automatiskt i vårt hus då hela golvet är klinkers, det är kallt att gå på på sommaren... kallare och förkylningen hade kommit som ett brev på posten..

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(

Vi kopplade inte in några termostater på våran golvvärme. Pannan styrs av en givare i norrläge och håller förbestämd temp.

Systemet är för trögt för att ha termostater i alla rum med olika värmeinställning. Medans systemet ändrar sig, får det nya direktiv och hinner lixom inte med.

Vi fick tips att strunta i termostaterna och det är klockrent.

Och ventilationssystemet ser till att ny frisk luft kommer in i kåken och den gamla uttnänta går ut. Det blir aldrig några kvarhängade lukter och luften känns ren.

//M

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det går faktiskt inte att göra bättre. Jag har som följer:

Kök - 1 givare satt i entre-
Vardagsrum/hall - i givare satt så långt ifrån kamin/fönstervärme som möjligt. Ganska lågt på väggen dessutom.
Badrum - 1 givare (här funkar det asbra då det bara finns ett fönster i norrläge
Groventre - 1 givare som också funkar bra av samma anledning.

Golvkyla får man nästa automatiskt i vårt hus då hela golvet är klinkers, det är kallt att gå på på sommaren... kallare och förkylningen hade kommit som ett brev på posten..

Nej, det skulle ju då vara om man ville komplettera med en utegivare men det kanske inte skulle göra någon nytta för just dig som du säger. Stora fönster är ju också ett rent helvete på alla sätt och vis, energislukare samt solupptagare, och mycket att putsa :D

Vi kopplade inte in några termostater på våran golvvärme. Pannan styrs av en givare i norrläge och håller förbestämd temp.

Systemet är för trögt för att ha termostater i alla rum med olika värmeinställning. Medans systemet ändrar sig, får det nya direktiv och hinner lixom inte med.

Vi fick tips att strunta i termostaterna och det är klockrent.

Och ventilationssystemet ser till att ny frisk luft kommer in i kåken och den gamla uttnänta går ut. Det blir aldrig några kvarhängade lukter och luften känns ren.

//M

Ok, men vad är det som gör just ert system så trögt då? Mig veterligen går det ju att ha rumsgivare på de allra flesta system men givetvis kan man uppleva det som att det inte alltid hänger med men då snackar vi stora temperaturväxlingar snabbt och dessa brukar ju inte vara så vanliga.
Men en norrgivare fungerar ju perfekt i de allra flesta fall, åtminstone i de allra flesta enplansvillor med endast golvvärme men har man tvåplan så får man oftast lösa det på andra vis eller komplettera.

Men nu är jag ju inget proffs så jag talar ju bara av ren lekmannaerfarenhet och egenintresse :)

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nej, det skulle ju då vara om man ville komplettera med en utegivare men det kanske inte skulle göra någon nytta för just dig som du säger. Stora fönster är ju också ett rent helvete på alla sätt och vis, energislukare samt solupptagare, och mycket att putsa :D

Ok, men vad är det som gör just ert system så trögt då? Mig veterligen går det ju att ha rumsgivare på de allra flesta system men givetvis kan man uppleva det som att det inte alltid hänger med men då snackar vi stora temperaturväxlingar snabbt och dessa brukar ju inte vara så vanliga.
Men en norrgivare fungerar ju perfekt i de allra flesta fall, åtminstone i de allra flesta enplansvillor med endast golvvärme men har man tvåplan så får man oftast lösa det på andra vis eller komplettera.

Men nu är jag ju inget proffs så jag talar ju bara av ren lekmannaerfarenhet och egenintresse :)

Vi har självklart en utegivare i Norr. Den bestämmer vilken temperatur det utpumpade vattnet i systemet skall ha. Däremot bestämmer rumsgivaren hur ventilen skall stå ställd för att uppnå den önskade temperaturen i sektionen. Om man bypasskopplar termostatgivaren så blir kontentan att en solig dag eller en mysdag hemma med kaminen tänd hela dagen så kommer pumpen vässa på värmen från plattan lika mycket trots att man eldar. Alltså förlorar man hela idén med att ha en 9KW kamin med mantel runt, det köper jag inte som "lösning" på problemet.

Jaja, det är iallfall ljust och fint i huset, det är inte fel med mycket fönster och angående isoleringsvärdet är det snuskigt bra i nämnda fönster :fakta

Edit:
Angående lösningen på 2a planet: Det är ju en ventil som går upp till 2a planet och är öppen eller stängd. Sedan reglerar man rumstemperaturen med termostaten på elementen. Förutom i dom rum med golvvärme, dom har egen utgång från rörkopplingen och egen termostat med egen ventil.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jaja, det är iallfall ljust och fint i huset, det är inte fel med mycket fönster och angående isoleringsvärdet är det snuskigt bra i nämnda fönster :fakta

Det tvivlar jag inte på, men jag har svårt att se att de har lika bra isolervärde som en 30cm tjock yttervägg :tungan
Du förstår vad jag menar åtminstone, ett stort fönster tar energi oavsett hur bra U-värde det än må ha.
Men jag säger inte att det är fel, i sommarstugan smackade jag upp en stor jävla fönsterentré bara för utsikten mot sjön och det är det ju värt oavsett om det stjäl några watt mer per kvadratmeter. Dock U-värde 1.0 så det är ju inte så farligt.

Det skulle vara kul att veta U-värdet på mina gamla originalfönster i kåken från 1946, jag tippar på att de ligger en bra bit över 10 :gnissla
Man får ha halsduk på sig när man sitter i soffan för att slippa draget därifrån...

Nu har jag beställt hem lite broschyrer om lite olika pumpar så vi får se när de dyker upp. Jag fick precis svar från Comfortzone angående deras pump och den ser lovande ut.
Men bygger IVT's pumpar på samma teknik, att de återvinner den varma inneluften via ventilationssystem eller har de något annat utöver det som kan vara värt att tänka på?
Jag är helt klart inne på att bygga ventilation på vinden och utnyttja detta till värmen så en utedel känns ganska onödigt i mitt fall.

Andra tillverkare man ska glo efter? Comfortzone säger att deras pump passar till hus upp till 260kvm om man väljer den största och överdimensionera vill jag alltid göra. Om jag realiserar garagebygget så sticker det dock iväg i kvadrat men då känns det som ett senare problem...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det tvivlar jag inte på, men jag har svårt att se att de har lika bra isolervärde som en 30cm tjock yttervägg :tungan
Du förstår vad jag menar åtminstone, ett stort fönster tar energi oavsett hur bra U-värde det än må ha.
Men jag säger inte att det är fel, i sommarstugan smackade jag upp en stor jävla fönsterentré bara för utsikten mot sjön och det är det ju värt oavsett om det stjäl några watt mer per kvadratmeter. Dock U-värde 1.0 så det är ju inte så farligt.

Det skulle vara kul att veta U-värdet på mina gamla originalfönster i kåken från 1946, jag tippar på att de ligger en bra bit över 10 :gnissla
Man får ha halsduk på sig när man sitter i soffan för att slippa draget därifrån...

Nu har jag beställt hem lite broschyrer om lite olika pumpar så vi får se när de dyker upp. Jag fick precis svar från Comfortzone angående deras pump och den ser lovande ut.
Men bygger IVT's pumpar på samma teknik, att de återvinner den varma inneluften via ventilationssystem eller har de något annat utöver det som kan vara värt att tänka på?
Jag är helt klart inne på att bygga ventilation på vinden och utnyttja detta till värmen så en utedel känns ganska onödigt i mitt fall.

Andra tillverkare man ska glo efter? Comfortzone säger att deras pump passar till hus upp till 260kvm om man väljer den största och överdimensionera vill jag alltid göra. Om jag realiserar garagebygget så sticker det dock iväg i kvadrat men då känns det som ett senare problem...

NIBE är riktigt fina pumpar. Insatta källor har berättat att deras fina styrsystem var utvecklat av en kille på IVT, när han presenterade det för ledningen så skrattade dom typ. Då började han på NIBE.

;)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...