Ravetrancer skrev:
Vad ligger en normal vilopuls på?
Hur mäter man vilopuls enklast, skall man ligga still en viss tid eller?
Finns det några gränser och riktlinjer på hur skadlig hög vilopuls är?
Hjälp mig med dessa frågor så är ni snälla.
Mvh Rejvis
Det varierar kraftigt mellan olika individer trots samma konditionsnivå.
Samma med maxpuls. Där är ju standardsvaret 220 -din ålder, alltså i mitt fall 193. Stämmer dock inte eftersom jag under ett pass i höstas dammade upp pumpen till 228...
Mitt tips till dig: Gör ett konditionstest på nåt gym där man använder sig av en motionscykel där man ökar belastningen enligt ett schema, och för dig gfäller det att trampa på så länge du bara kan.
Sedan lägger du om lite kost- motionsvanor på något sätt.
Efter en tid, säg fem månader, så gör du om detta test! Då kommer du att vara rejält motiverad att fortsätta träna!
Att du har en vilopuls på 100 är dock högt. Prova att ta den på morgonen innan du kliver upp.
Om du känner obehag när du motionerar så ska du kolla med läkaren så att du inte är paj på nåt sätt! Annars så är det bara att börja...
Lycka till!
Edit: Vad det gäller träningsform. Skit i alla "superknep" och börja med jävligt snabba promenader (uppåt en timme) tre-fyra ggr i veckan. Fortsätt sedan att börja springa lite under promenaderna, men ta det lugnt. Sedan ökar du löpkvoten succesivt och börjar löpa som valigt, men ta det jäkligt lugnt, eftersom du får upp kondisen snabbare än benens hållbarhet med en massa skador som följd.
Ett ännu bättre tips till dig som ändå har råd: Som redan nämnts. Komplettera löpningen med en jäkla massa enduro och cross!