Vilopuls?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Vad ligger en normal vilopuls på?
Hur mäter man vilopuls enklast, skall man ligga still en viss tid eller?

Finns det några gränser och riktlinjer på hur skadlig hög vilopuls är?

Hjälp mig med dessa frågor så är ni snälla.

Mvh Rejvis

Är du i normal form ska din vilopuls ligga på omkring 60 - men är den över 70 är det inte en dag för tidigt att du kommer i gång med motionen. Har du bra kondition ligger din vilopuls förmodligen runt 50 - tävlingscyklister eller längdåkare har ofta en vilopuls som ligger omkring 30.

Beräkna din puls... http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1011&a=4295

Tjet skrev:
SH.com agerar google-router ibland verkar det som ...

Ravetrancer skrev:

Mvh Rejvis
Vilopulsen varierar en hel del från person till person och beroende på när man mäter. En vältränad person har lägre vilopuls än en otränad och man har lägst puls direkt när man vaknar. Utan att veta tror jag att man kan vara lugn om den är under 80 slag/min. Ligger den högre än man tror är bra är det lätt att sänka den med träning. All träning gör hjärtat starkare, dvs att varje sammandragning pumpar mer blod. Min egen puls sjönk från dryga 70 till under 50 på ett halvår när jag började träna.

Bäst mäter du direkt när du vaknar på morgonen. Annars så skall du ligga helt avslappnad ca 10 minuter innan du mäter. Även små rörelser påverkar pulsen. Mät antalet slag under t ex 30 sekunder och multiplicera sedan med två så får du vilopulsen.

Edit: det om maxpuls i länkarna skall man ta med en rejäl nypa salt. Min är mycket högre än den "borde vara".

Känner nog att jag är lite illa ute, måste tänka om nu med kost ochrörelseschema.

Bingo skrev:
Vilopulsen varierar en hel del från person till person och beroende på när man mäter. En vältränad person har lägre vilopuls än en otränad och man har lägst puls direkt när man vaknar. Utan att veta tror jag att man kan vara lugn om den är under 80 slag/min. Ligger den högre än man tror är bra är det lätt att sänka den med träning. All träning gör hjärtat starkare, dvs att varje sammandragning pumpar mer blod. Min egen puls sjönk från dryga 70 till under 50 på ett halvår när jag började träna.

Bäst mäter du direkt när du vaknar på morgonen. Annars så skall du ligga helt avslappnad ca 10 minuter innan du mäter. Även små rörelser påverkar pulsen. Mät antalet slag under t ex 30 sekunder och multiplicera sedan med två så får du vilopulsen.
låg i 20 minuter stilla i soffan, mätte sedan och svaret var lite oroande:(

100/min :(

Välkommen till träningstråden! :)

Med 100 i puls bör du göra en grundläggande, permanent, livststilsförändring.
Inget att fundera på. :tummenupp

EdIt: Hade en släkting som jag tyckte mycket om som dog pga fel mat och lite motion, hjärtat växte. Så jag måste predika lite :pannkyss

Last edited:
General E skrev:
Välkommen till träningstråden! :)

Med 100 i puls bör du göra en grundläggande, permanent, livststilsförändring.
Inget att fundera på. :tummenupp

EdIt: Hade en släkting som jag tyckte mycket om som dog pga fel mat och lite motion, hjärtat växte. Så jag måste predika lite :pannkyss
Ja det verkar luta åtpermanent livsstilförändring, jävligt dumt att man vart så oaktsam med sin hälsa dock....

Ravetrancer skrev:
Ja det verkar luta åtpermanent livsstilförändring, jävligt dumt att man vart så oaktsam med sin hälsa dock....

Du bör även kolla dina lungor, eftersom en hög vilopuls kan bero på dålig syreupptagning i lungorna....

(med tanke på lackjobbet tänkte jag)

Ravetrancer skrev:

Det finns bara en chans för dig köpen cross/enduro hoj, börja odla det intresset med en stenhård inställning om att åka stångebroslaget, ränneslätt och gotland i år..

Vilopulsen går ner du komer att ha roligt och kan fortsätta att leva utan att bara äta kaninmat.

Du ska mäta pulsen på morgonen precis när du vaknar, be någon annan mäta den. När du sitter i soffan o mäter och samtidigt är orolig över resultatet så ökar pulsen och resultatet blir inte korrekt.

Onormal vilopuls

När jag låg i lumpen kom det en ny kille som skulle gör nån hälsoundersökning. Det var/är den största kille jag sett. Benny Bryt i kubik, bara muskler. Men hans vilopuls var på 120!

Ravetrancer skrev:

Mvh Rejvis

Det varierar kraftigt mellan olika individer trots samma konditionsnivå.

Samma med maxpuls. Där är ju standardsvaret 220 -din ålder, alltså i mitt fall 193. Stämmer dock inte eftersom jag under ett pass i höstas dammade upp pumpen till 228...

Mitt tips till dig: Gör ett konditionstest på nåt gym där man använder sig av en motionscykel där man ökar belastningen enligt ett schema, och för dig gfäller det att trampa på så länge du bara kan.

Sedan lägger du om lite kost- motionsvanor på något sätt.

Efter en tid, säg fem månader, så gör du om detta test! Då kommer du att vara rejält motiverad att fortsätta träna!

Att du har en vilopuls på 100 är dock högt. Prova att ta den på morgonen innan du kliver upp.
Om du känner obehag när du motionerar så ska du kolla med läkaren så att du inte är paj på nåt sätt! Annars så är det bara att börja...

Lycka till! :tummenupp

Edit: Vad det gäller träningsform. Skit i alla "superknep" och börja med jävligt snabba promenader (uppåt en timme) tre-fyra ggr i veckan. Fortsätt sedan att börja springa lite under promenaderna, men ta det lugnt. Sedan ökar du löpkvoten succesivt och börjar löpa som valigt, men ta det jäkligt lugnt, eftersom du får upp kondisen snabbare än benens hållbarhet med en massa skador som följd.

Ett ännu bättre tips till dig som ändå har råd: Som redan nämnts. Komplettera löpningen med en jäkla massa enduro och cross!

Last edited:
Jag hade ungefär 40 i vilopuls när jag cyklade aktivt. Men år av stillasittande jobb och allmänt försoffande har gjort att det pep iväg uppåt till 55 - dags att träna igen m.a.o. :)

Det går att förbättra konditionen ganska snabbt, om man är ihärdig. Kroppen verkar även minnas om man tidigare varit vältränad och man kan bibehålla en viss grundkondis även under långa träningsuppehåll (även om toppformen försvinner blixtsnabbt). Jag tycker själv att promenader och att springa är tråkigt - cyklar man så går det lite fortare och det ger bra flås om man ligger på ordentligt. Köra cross eller enduro är annars ett utmärkt träningsalternativ - det ger även muskler i hela kroppen :tummenupp

Edit: hmm, inte 55 längre - 49 och det utan motion, bara aningens ändrad kost senaste tiden... det måste vara alla pizzorna som var "farliga" :)

Last edited:
Problemet med träning är att jag har jävligt ont i min fot som jag krossade genom att stoppa in i bakfälgen på hojen för 4 år sen. Jag kan inte gå längre sträckor och springa kommer inte på tal alls med tanke på min vikt. Det hade resulterat i trasiga knän ganska så omedelbart.

Jag ska se till o äta lite oftare, äter kanske 1 - 2 ggr per dag, och då äter man ganska mycket för att man är jäkligt hungrig.
Har iaf lagt ner med ist all sötdrickedrickande på kvällarna hemma. Det tackar jag kylen med ismaskin o vatten jag köpte.
Varför är vatten skitgott när det ligger isbitar i och inte så gott utan is i?

Bröd skall jag dämpa mig med också, är uppvuxen i familj där man äter bröd till all mat, vare sid det är ris, pasta eller potatis som serveras till maten.

Om du har fysiska problem med att springa/gå så funkar troligen simning utmärkt för dig, och dessutom lätt att reglera träningsnivån genom att simma olika fort.

Ravetrancer skrev:
Problemet med träning är att jag har jävligt ont i min fot som jag krossade genom att stoppa in i bakfälgen på hojen för 4 år sen. Jag kan inte gå längre sträckor och springa kommer inte på tal alls med tanke på min vikt. Det hade resulterat i trasiga knän ganska så omedelbart.

Jag ska se till o äta lite oftare, äter kanske 1 - 2 ggr per dag, och då äter man ganska mycket för att man är jäkligt hungrig.
Har iaf lagt ner med ist all sötdrickedrickande på kvällarna hemma. Det tackar jag kylen med ismaskin o vatten jag köpte.
Varför är vatten skitgott när det ligger isbitar i och inte så gott utan is i?

Bröd skall jag dämpa mig med också, är uppvuxen i familj där man äter bröd till all mat, vare sid det är ris, pasta eller potatis som serveras till maten.

Simning och cykling är bra! (om man ligger i lite och inte slappar)

Räkna ut ditt bmi så ser du ungefär hur ohälsosam du är!

Vikten
______________________________ = BMI
Längden i meter x längden i meter

Alltså, 1,72 lång 70 kg: 1,72*1,72= 2,95. 70/2,95=23,7 =BMI 23,7

Under 25 ska man ha om man inte är abnormt tränad.

Edit: Tankevurpa

Last edited:
Oroa dig inte över vilopulsen...
Alltså..visst, det är ett tecken på att ditt hjärta måste pumpa hårdare för att förse din kropp med syrerikt blod..men notera bara att det är dags nu att börja ta tag i det..Gräm dig inte över det..gör små förändringar successivt så bygger du upp din motivation istället för att göra hela livet till ett enda stort förbud. Du kommer märka successivt, då du ser resultaten av vad små förändringar kan åstadkomma, att du vill göra mer för att må bra och du blir sundare. Rom byggdes inte på en dag :)

Var bara konsis med förändringarna du gör..dvs ha tålamod..det tar tid innan det börjar märkas (först puls o flås mässigt men även viktmässigt). Kroppen är en ascool mojäng ;) som anpassar sig till det mesta..man måste bara lära känna den och hur den funkar :)

Om du skall gymma så tycker jag att Crosstrainer (elipsmaskin) är superbra :banana Man får schysst (juste?!) flås och anstränger inte leder..tror att du klarar det utan att få ont i foten tom (hade jefligt ont i min fot för ett tag sedan och det var noll problem att använda denna maskinen).

:yoparty Lycka till :)

Ravetrancer skrev:

Ett enkelt tips som går skitfort är att sluta direkt med allt socker till en början. Det gör underverk för kroppen och när du har klarat det så går det bara uppför när du väljer att dra ner på annat.
Regga dig på Tasteline.com och sen plockar du hem matnyttiga recept som du ber frugan laga åt dig. Jag har gjort en 3-veckors matsedel, då spar man en jävla massa tid också!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick