Vilopuls?

Vad har du för vilopuls? (alltså hjärtslag/minut)

• Antal röstningar
    0

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Markus Thorén skrev:
Ja ett hårt cykelpass dagen innan kan lätt ge +5 på vilopulsen tänk på det. Ska ha haft en lugn dag innan.

Helt beroende på hur vältränad man är...
En vältränad person återhämtar sig så man inte märker av om man har tränat eller vilat dagen innan på vilopulsen!

Dock så kan pulsen stiga fortare för den vältränade dagen efter ett hårt pass... eller så har han svårt att få upp pulsen p.g.a slaggprodukter i musklerna!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Som Gixxermf säger så ska man helst mäta med klocka, och sedan säger inte din vilopuls ett skit om hur vältränad du är.

Visst det kan ha ett samband men ska man se om man har bra kondis via puls så ska du se hur fort du går från maxouls till just vilopuls. Eller hur snabbt din puls går ner helt enkelt.

Jag har t.ex ganska hög vilopuls och även väldigt hög maxpuls oftast en bra bit över 200. Och jag kan utan att överdriva säga att jag har mycket bra kondition, (milen på runt 37-38 min...)

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Ett annat bra test är att göra ett OBLA test där du ser din obla gränas ( mjölksyragräns) och maxpuls... ju färre slag mellan obla och max desto bättre tränad!!

Men det viktisgaste av allt... ÅTERHÄMTNINGEN!!!!

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
landen skrev:
Som Gixxermf säger så ska man helst mäta med klocka, och sedan säger inte din vilopuls ett skit om hur vältränad du är.

Visst det kan ha ett samband men ska man se om man har bra kondis via puls så ska du se hur fort du går från maxouls till just vilopuls. Eller hur snabbt din puls går ner helt enkelt.

Jag har t.ex ganska hög vilopuls och även väldigt hög maxpuls oftast en bra bit över 200. Och jag kan utan att överdriva säga att jag har mycket bra kondition, (milen på runt 37-38 min...)

När du tränar kondition så ökar du INTE maxpulsen, du sänker vilopulsen.
Sedan är det som Gixxermf säger, en vältränad kan snabbt återhämta sig från maxpuls till arbetspuls.
De flesta unga människor har en maxpuls på 200-220, den sjunker med åldern.
Alltså: Du kan inte träna din maxpuls!!

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
VEt inte vilopuls, skall försöka komma ihåg det när jag vaknar imorron... men dator-puls på 72...

Har aldrig haft särskilt låg puls... när jag tränade som mest låg jag bara strax under 60 i vilopuls ändå...

gixxermf skrev:
Men det viktisgaste av allt... ÅTERHÄMTNINGEN!!!!

*hear hear* :)

Last edited:

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
heinz_p skrev:
När du tränar kondition så ökar du INTE maxpulsen, du sänker vilopulsen.
Sedan är det som Gixxermf säger, en vältränad kan snabbt återhämta sig från maxpuls till arbetspuls.
De flesta unga människor har en maxpuls på 200-220, den sjunker med åldern.
Alltså: Du kan inte träna din maxpuls!!

Jag är medveten om detta, påstod heller inget annat :), ville väl mest poängtera att jag har ganska hög vilopuls fast jag är bra tränad.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Är det bara jag som med viljan (dvs. utan fysisk ansträngning) kan höja min puls från 60-70 slag/min till ungefär 160 slag/min.

Även när jag sprang cirka 4x1 mil/vecka under något år så fick jag aldrig en vilopuls under 60 slag/min.
När jag genom att stoppa huvudet i en hink med kallt vatten höll andan i 4min 25 sek så hade jag en puls som låg på 90 slag/min ---> ingen vidare dykreflex :3freak

Så låg puls är inte allt :fakta , vilja ÄR allt :Bugar

:)

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
landen skrev:
Jag är medveten om detta, påstod heller inget annat :), ville väl mest poängtera att jag har ganska hög vilopuls fast jag är bra tränad.

Ok, litet missförstånd :rolleyes:
Springer du milen på 37-38?
Har aldrig sprungit milen. Men dock ett 30 min.-test. Då lyckades jag springa 8,5...alltså hade jag väl klarat milen på ungefär samma tid (om jag lyckas hålla samma tempo)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Sergeant skrev:
Är det bara jag som med viljan (dvs. utan fysisk ansträngning) kan höja min puls från 60-70 slag/min till ungefär 160 slag/min.

Även när jag sprang cirka 4x1 mil/vecka under något år så fick jag aldrig en vilopuls under 60 slag/min.
När jag genom att stoppa huvudet i en hink med kallt vatten höll andan i 4min 25 sek så hade jag en puls som låg på 90 slag/min ---> ingen vidare dykreflex :3freak

Så låg puls är inte allt :fakta , vilja ÄR allt :Bugar

:)

4 minuter? :skrämd

Hur tränar man för att klara av det? :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har alltid haft ganska hög puls/blodtryck hela mitt liv, även då man varit i riktigt bra form. Vilopulsen ligget på 70 sådär, ibland lite till.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Hade 38 för två månader sedan, har varit i stort sätt konstant sjuk sedan dess :( Tänkte att jag skulle komma igång och träna i en månad innan jag tar min vilo puls igen för att inte deppa ihop totalt :rolleyes:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det sägs att alla djur hinner med "ungefär" lika många hjärtslag under sin livstid (elefant, mus, människa osv).

Vi får väl se om man lever kortare då eftersom man har hög puls...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
bebbe skrev:
Hade 38 för två månader sedan, har varit i stort sätt konstant sjuk sedan dess :( Tänkte att jag skulle komma igång och träna i en månad innan jag tar min vilo puls igen för att inte deppa ihop totalt :rolleyes:
Oj det var verkligen lågt, vart går gränsen när man har så låg puls så att det är skadligt egentligen?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
57 nu när jag mätte :)

Det var värst, jag måste ha gått och blivit hälsosam nu på senare år. Har *alltid* legat på 70 tidigare, men nu var det några år sen man kollade.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
berggren_martin skrev:
Oj det var verkligen lågt, vart går gränsen när man har så låg puls så att det är skadligt egentligen?

Tror att det är välldigt induviduellt. Men under 30 är nog lite udda.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har alltid haft hög puls, även när jag spelade fotboll 3-4 ggr och red nån gång i veckan... Toppkondition, men fortfarande hög puls... orkar inte räkna nu...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...