Vilt i trafik

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
WR450, DB7
Godkväll alles. Just hemkommen från en liten lektur. På vägen hem körde jag över en hare... trodde först någon kastade ut en plastpåse eller någonting mot mig, men när jag stannade en bit längre bort så såg jag att det var fullt med hår mellan dubbarna på framdäcket, åkte tillbaka och såg den döda haren ligga i andra körfältet. Grymt skum upplevelse.. första gången jag smällde något vilt, var övertygad om att jag skulle gå omkull, men icke!
Har ni några viltincidenter bakom er?

Niklas

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag körde en gång över en redan död hare.

sen har jag även cyklat över en igelkott. Som oxå redan var död.

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
WR450, DB7
Swedie skrev:
Jag körde en gång över en redan död hare.

en vän cyklade över en grävling häromdagen, eller... den sprang in mellan däcken när han cyklade, så det var bara bakdäcket som gick över den. :tummenupp

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
sp33dy skrev:
en vän cyklade över en grävling häromdagen, eller... den sprang in mellan däcken när han cyklade, så det var bara bakdäcket som gick över den. :tummenupp

Min vän råkade ut för samma sak när han cyklade över en äng.
Den grävlingen råkade dessutom bita sönder den bakre växelföraren.
Jag trodde inte på honom förrän jag fick se grävlingshåret på kuggkransen.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
sp33dy skrev:
sp33dy
(gonzales)

Joinade: Aug 2003
Bor: Bohuslän
Intresse: Adrenalin, endorfin & östrogen
Hoj: Letar

Vaddå hoj letar? :va Stackars haren förresten, säker på att den inte var död precis som för Swedie?

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
Har ni några viltincidenter bakom er?

jag har aldrig kört på nåt vilt med mc men hemma här ute i ödemarken har vi en crossbana/enduroslinga som vi brukar åka på och när jag var där själv en gång och åkte och kom runt en krök i full fart så gissa vad som låg där och sov?!! jo en ÄLG!! gissa om jag bajsa i brallan!! lyckades få hejd på cykeln precis innan älgen och den reste sej och sprang iväg!! det var en spännande upplevelse!!

sp33dy

Svärmorsdrömmen.
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
WR450, DB7
hahaha.. nej, "min" hare var vid liv innan den sprang in i framdäcket.. tror jag iaf. :va

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Jag körde över en mus i måndags med bilen, jag trodde jag skulle gå av vägen direkt :hihi Sen har jag brummat över en mus för någor år sen med en av mina 125'or, och hållt på att plocka 3 rådjur, 1stycke vildsvin och en älg :skrämd

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
en deformerad skrothög
Jag höll på att klyva en tjej på Skeppsbron i somras när hon klev rakt ut i vägen för att gå över! Som tur var ryckte hennes kille henne av vägen...

På en bankörning på Kinnekulle i år krockade jag för första gången med en fågel, rakt på ena näven. Jag fick en grop/buckla i knogskydden som är väldigt hårda... under samma körning var jag nära att köra på en hare också...

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
en regnig kväll när jag kör upp på min gata så har det krypigt ut hundra paddor på vägen. Vet att jag körde över en men sen var det lugnt.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Klippte en gräsand i 70, den flög rätt in i framhjulet och sprättade således upp sig själv mot bromsskivan, det var ångest att tvätta hojen ren från dun och inälvor sedan, stackars krake :(

När jag körde enduro en gång så skulle jag visa polarn hur lätt jag smiskade honom på grusvägen mellan två spår.
Precis fått upp hojen på fullvarv med femman i, då kliver en älg ut i vägen, alla hejdare på för fullt, när tredje och sista älgen kliver ut i vägen står jag still och tittar rätt in i sidan på älgkon, på 2meters håll.
Jag vill aldrig mer titta på älgar så nära!
//Tobbe

Trallan

Va, jag?
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
trodde jag hade en ninja
Jag åkte bakpå en polares 125a i somras. Vi körde ca 60 o så på sidan av vägen ser man nått som flyger ut. Polaren "Fredric" känner dunset mot hans ben och stannar sedan o jag sitter bak o fattar ingenting. När vi kliver av sitter en hare spättad mot fotpinnen o kedjan o hela skiten där, ingen trevlig syn, den hade brutit båda bakbenen också. Fy fan för å ta bort den sen! :(

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Jag körde på en katt en gång, eller snarare katten sprang in i bakhjulet.
Jag stannade och åkte tillbaks då låg den livlös på vägen, typ avsvimmad.
Han kvicknade till sen men var grymt groggy. 8 liv kvar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Swedie skrev:
Jag råkade också cykla över en igenkott i full fart en gång (med båda hjulen :va). Den dör troligtvis inte av det, men den får sig en såpass rejäl smäll att tänker att det är lika bra att ligga och spela död ett tag.

Vid mindre hot reagerar igelkottar på ett lite annorlunda sätt. Har ni sett en duell mellan en igelkott och en hund nån gång? Den kryper ihop till en boll, spärrar ut taggarna, skakar och fräser som en stor jävla kaffekokare... riktigt högt alltså. Och hunden nosar och morrar. Det är en syn det :lol

För att gå tillbaka till ämnet så var jag riktigt nära att klippa storälgen med hojen i relativt hastighet i somras på väg hem från Sundsvall. En älg som tar upp ett helt körfält är en ganska respektingivande syn... :skrämd Jag hade precis kört om en bil också, så jag kunde inte bromsa särskilt hårt med tanke på risken att få den nyligen omkörda bilen i ryggen. Nog det närmaste döden jag varit på länge. Men jag siktade in mig mot bakbenen och den studsade undan i sista sekund.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Småfåglar har jag kört på några stycken. Men det har varit nära både rådjur, ekorrar, harar, grävlingar och någon älg. Dessutom fick jag en humla ner i ena stöveln i somras, som stack mig nedanför kanten till skinnstället :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
TomK skrev:
Småfåglar har jag kört på några stycken. Men det har varit nära både rådjur, ekorrar, harar, grävlingar och någon älg. Dessutom fick jag en humla ner i ena stöveln i somras, som stack mig nedanför kanten till skinnstället :)
Har du kört på allt detta med hojen? Ett under att du lever i så fall.

ps. tror dock inte humlor räknas till viltolyckor ;)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fråga Boostmax, han har skallat en älg på mulen i hundra blås.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
lyckades plocka fyra småfåglar på en och samma dag i somras... med bil tack o lov. Sen har jag kört på en rävunge med bilen också... stackars krake... :(

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln