Vinö, Tändkuledäckaren.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sista turen med Vinö för denna säsong. PÅ väg mot Rastaholm på Ekerö för att hälsa på min olympiske seglare till farbror.
Vinö:s 63 år gamla Seffle originalmotor stretar. Built to work :D
Se hur rökfritt hon går. Som det ska va när det är ordning på en kula.

http://www.youtube.com/watch?v=5OocVZdnWnM

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett litet moment av vårrustningen. Slipning av skarndäck och bastiljeringen. Sex fack gjorda, en dags arbete. 12 fack på varje sida...
Underlättar ofantligt att lägga ner båt och båthus på sidan.
image.jpg

Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Din lilla humorist...
Jag fick ju titta jettelenge innan jag hajjade :gnissla

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Beskär bilden i telefon innan uppladdning så är saken biff, behöver alltså rent krasst inte göra den mindre utan det är att man sparar bilden på nytt som är tricket.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Äntligen! På tiden att det tändkuledäckas lite här på forumet igen. Hoppas på bilder under sommaren:tummenupp

Tack!
Sjösatte Vinö den 26:e april.
Imorgon dyker jag upp på den årliga veteranbåtsträffen/utställningen i Wasahamnen på Djurgården. Kommer dit vid lunchtiden. I vanlig ordning är det även skärgårdsmässa, båthallarna visar sina samlingar, museifartygen är öppna etc. Så är man ute och dräller på stan kan det vara värt att glida förbi om man är båtintresserad.
Jag kommer i vanlig ordning akterförtöja, och ha skjutluckan till maskinkappen öppen. Så att man kan se Vinös Seffle tändkulemotor från bryggan. På veteranbåtsträffar är det ovanligt med båtar som har kvar sin originalmotor. Det är svårt att förstå om man har en Seffle.

I vinter har hon mest fått det sedvanliga underhållet.
Utöver det så är det lite förbättringar av rörsystem. Här nedan syns tex en strömningsmässigt trist anslutning till Seffles sjövattenpump till värmeväxlaren. Förmodligen ett provisorium som fått sitta kvar. Har suttit där sedan jag köpte båten. Dessutom med fel nyckelvidd. Gjorde en snyggare bock, men korrekt original rördiameter, silverlödde fläns och använde en flänsmutter med rätt nyckelvidd. Använde naturligtvis gamla standarden på kopparrör, dvs tjockväggigare än dagens köperör.
IMG_5218.jpg

Nedan några bilder från installation av ekolodsgivaren. Satsade på en proffsgivare i brons, med en strömningskåpa som styr bort störande luftbubblor. Kompatibel med min Garmin 720S
En fiskebåt måste ju ha ett rekorderligt ekolod...
Snickrade ett gardjärn i 4 mm:s rf för att skydda kabeln från att bli skadad. Har saknat ekolod när jag navigerar offpist på Åland.

IMG_5082.jpg

IMG_5084.jpg

IMG_5088.jpg

Ek brons och rostfritt. Klotsen av ek, plus borrhål och trärena ytir i bordet ströks med lika delar linolja,terpentin och dalbränd trätjära.var dag i två veckor tills ytorna var mättade, därav den mörka tonen på klotsen. Anliggningsytorna vilar på en bädd av bitumen innan de drogs ihop.
IMG_5231.jpg

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Helt galet seriöst utfört! Jag hade nöjet att se Vinö på Åland ifjol, vacker som få!

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Tack!
Sjösatte Vinö den 26:e april.
Imorgon dyker jag upp på den årliga veteranbåtsträffen/utställningen i Wasahamnen på Djurgården. Kommer dit vid lunchtiden. I vanlig ordning är det även skärgårdsmässa, båthallarna visar sina samlingar, museifartygen är öppna etc. Så är man ute och dräller på stan kan det vara värt att glida förbi om man är båtintresserad.
Jag kommer i vanlig ordning akterförtöja, och ha skjutluckan till maskinkappen öppen. Så att man kan se Vinös Seffle tändkulemotor från bryggan. På veteranbåtsträffar är det ovanligt med båtar som har kvar sin originalmotor. Det är svårt att förstå om man har en Seffle.

Skoj! För en annan som är lite trög, är det idag lördag du är där eller i morgon söndag?:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
I kväll var det definitivt Vinö som siktades, denna gång från Waxholmsbolagets Västan strax efter Blockhusudden på ingående. En fröjd att se och höra!:)

DSC_0790.JPG
Tyvärr taget med mobilkamera så kvalitén är sådär.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Här har vi en trådväckning från de döda då det räcker...

Sitter och tittar på filmen The Swedish Elephant, och vad ser jag när dom pratar svensk kultur, kanske en kvart in?

Jo en oerhört vacker träbåt där det står Vinö med snirkliga bokstäver i nosen.

Tänker, det här måste ju vara Jörgens....
Stämmer det?

https://www.youtube.com/watch?v=xhf61C2-S4I

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här har vi en trådväckning från de döda då det räcker...

Sitter och tittar på filmen The Swedish Elephant, och vad ser jag när dom pratar svensk kultur, kanske en kvart in?

Jo en oerhört vacker träbåt där det står Vinö med snirkliga bokstäver i nosen.

Tänker, det här måste ju vara Jörgens....
Stämmer det?

https://www.youtube.com/watch?v=xhf61C2-S4I

Såg det också, och visst är det väl Vinö :)

Vinö i a swedish elephant.jpg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Idag får jag gratulera statschefen för 50 år på tronen. Här är vår motor- och båtintresserade kung på väg upp ur Vinös maskinrum efter att ha bevittnat start av Vinös Seffle. En dag på Drottningholm för 22 år sedan. Drottningen och Jambo höll koll så att det inte spårade ur. Man vet aldrig med gamla fiskebåtar… #küngen

Bifogat

• 673097DB-9BAB-47D7-8C84-FDCD803373A5.jpeg
    673097DB-9BAB-47D7-8C84-FDCD803373A5.jpeg
    254.4 KB · Visningar: 43
  • 34CE6F1C-AE18-4A87-9479-15F80333702E.jpeg
    34CE6F1C-AE18-4A87-9479-15F80333702E.jpeg
    427.9 KB · Visningar: 43
  • 1E1E44B5-946B-4A93-8E6B-F25BEA66BBA4.jpeg
    1E1E44B5-946B-4A93-8E6B-F25BEA66BBA4.jpeg
    490.3 KB · Visningar: 43
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen