Äntligen! På tiden att det tändkuledäckas lite här på forumet igen. Hoppas på bilder under sommaren
Tack!
Sjösatte Vinö den 26:e april.
Imorgon dyker jag upp på den årliga veteranbåtsträffen/utställningen i Wasahamnen på Djurgården. Kommer dit vid lunchtiden. I vanlig ordning är det även skärgårdsmässa, båthallarna visar sina samlingar, museifartygen är öppna etc. Så är man ute och dräller på stan kan det vara värt att glida förbi om man är båtintresserad.
Jag kommer i vanlig ordning akterförtöja, och ha skjutluckan till maskinkappen öppen. Så att man kan se Vinös Seffle tändkulemotor från bryggan. På veteranbåtsträffar är det ovanligt med båtar som har kvar sin originalmotor. Det är svårt att förstå om man har en Seffle.
I vinter har hon mest fått det sedvanliga underhållet.
Utöver det så är det lite förbättringar av rörsystem. Här nedan syns tex en strömningsmässigt trist anslutning till Seffles sjövattenpump till värmeväxlaren. Förmodligen ett provisorium som fått sitta kvar. Har suttit där sedan jag köpte båten. Dessutom med fel nyckelvidd. Gjorde en snyggare bock, men korrekt original rördiameter, silverlödde fläns och använde en flänsmutter med rätt nyckelvidd. Använde naturligtvis gamla standarden på kopparrör, dvs tjockväggigare än dagens köperör.
Nedan några bilder från installation av ekolodsgivaren. Satsade på en proffsgivare i brons, med en strömningskåpa som styr bort störande luftbubblor. Kompatibel med min Garmin 720S
En fiskebåt måste ju ha ett rekorderligt ekolod...
Snickrade ett gardjärn i 4 mm:s rf för att skydda kabeln från att bli skadad. Har saknat ekolod när jag navigerar offpist på Åland.
Ek brons och rostfritt. Klotsen av ek, plus borrhål och trärena ytir i bordet ströks med lika delar linolja,terpentin och dalbränd trätjära.var dag i två veckor tills ytorna var mättade, därav den mörka tonen på klotsen. Anliggningsytorna vilar på en bädd av bitumen innan de drogs ihop.