Vinö, Tändkuledäckaren.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
MAn får tacka så hemskt mycket för trevligt och intressant läsning med spännande bilder till, alltid lika roligt att se och läsa om vad du hittar på! :Bugar Fantastiskt vackert blir det, och jag är som alltid imponerad av både vad du kan och vad du orkar! Hade jag en tiondel av ditt kunnande och en hundradel av ditt tålamod skulle jag klara mig gott i mitt hobbymekande :D

Stort tack för att du delar med dig! :) :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad roligt!
Det kan nog vara lite tight på en lunch, men jag ligger nog kvar där till efter 18
http://kartor.eniro.se/m/nPJWW

Jag hann aldrig förbi, det var bara en kortare paus för lunch :( Och givetvis kollade jag inte forumet förrän nu när vi var hemma, annars hade man ju hunnit dit på en avstickare.
Nåja, förhoppningsvis blir det fler gånger. Så fort jag skaffar båge igen så åker jag upp till holmarna då det är skönt att glida runt lite i stan och käka glass på kajen och uppleva gamla minnen :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Blir alltid stum av förundran när jag tittar in i dina trådar, Jörgen! Fantastiskt kul att se din hängivenhet och resultatet!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dum fråga:
Har tändkulemotorerna någon form av direktinsprutning eller skickas oljan in med luften i vevhuset?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack alla! Roligt med uppskattning för det här vansinnet.
Samkörde dit med Stellan och hans familj. I år var det Stellans tur att få pris för sin båt, riktigt kul!

5.jpg

Finns fler bilder (tagna av Olle Neckman) på alla båtar inklusive Vinö och Stellans Mildrid här
http://www.trabatsakuten.nu/scgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Traff;action=display;num=1369520474

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dum fråga:
Har tändkulemotorerna någon form av direktinsprutning eller skickas oljan in med luften i vevhuset?

Det är samma typ av insprutningssystem som på en diesel. En spridare duschar in i tändkammaren (dvs tändkulan).
Smörjsystemet är som på ångmaskinerna. Dvs förlustsmörjning med vevaxeldriven lubrikator. Men det går inte åt mycket smörjolja. Min 20-hästare drar 0,2 deciliter smörjolja i timmen, och 1,8 liter bränsle i timmen vid marschfart.

/J

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den ljuvliga sången från tändkulespisarna sitter i mina gener och ryggmärg, kustpojk från fiskarsläkt här. Morfar är en bit över 90 och renoverar o kör dom här båtarna fortfarande..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är samma typ av insprutningssystem som på en diesel. En spridare duschar in i tändkammaren (dvs tändkulan).
Smörjsystemet är som på ångmaskinerna. Dvs förlustsmörjning med vevaxeldriven lubrikator. Men det går inte åt mycket smörjolja. Min 20-hästare drar 0,2 deciliter smörjolja i timmen, och 1,8 liter bränsle i timmen vid marschfart.

/J
Intressant. Grundprincipen verkar mer avancerad än de flesta moderna tvåtaktare m.a.o. Hur styrs insprutningen?

Är inte så insatt i hur smörjningen går till på ångmaskiner, min tablettmatade leksak behövde ingen olja... Oljekanaler i cylinderväggarna? Hur smörjs vevstakslagren i kolv och vev? Ramlager?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Intressant. Grundprincipen verkar mer avancerad än de flesta moderna tvåtaktare m.a.o. Hur styrs insprutningen?

Är inte så insatt i hur smörjningen går till på ångmaskiner, min tablettmatade leksak behövde ingen olja... Oljekanaler i cylinderväggarna? Hur smörjs vevstakslagren i kolv och vev? Ramlager?

Insprutningen på "moderna" tändkulor som min, styrs av en insprutningspump med centrifugalregulator. Se bilderna från sotningen efterföljande och ihopmonteringen.
Tändkulor modell Ä har sk frislagsregulator.

Ja det sitter ledninger från lubrikatorn till cylindern. En av dessa passeras av en oljekanal (sk smörjfångare) i kolven som leder till kolvbultslagret. Se bilderna från sotningen efterföljande och ihopmonteringen.

Alla lager utom vevlagret är av rullningstyp.
Vevlagret smörjs av en sk centrifugalring på vevens framkant, in i vilken lubrikatorn via en ledning droppar olja. Centrifugalkraften pressar oljan från centrifugalringen in i den borrade smörjkanalen i vevtappen och ut i vevlagret. Vevlagret har två smörjfickor som syns på bilderna från skavningen av lagret.

/Jörgen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hälit att se ditt engagemang och kärlek till dina fordon, Jörgen.

Nästan så man blir förbannad...
Tack!
Nu är det marschfart, 6knop och 390rpm på Sefflen. Med kurs 070 på väg ut på Ålands hav via Söderarm.
Ska över till Åland några dagar, bl.a. delta i det årliga arrangemanget "Snipäventyret" med Stellan, samt träffa åländska vänner.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    231.4 KB · Visningar: 376
  • image.jpg
    image.jpg
    232 KB · Visningar: 228

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag trodde du låg nära ekvatorn med den lutningen på bilden...

Avis är jag, filosofiskt rogivande att vara ensam på havet med de monotona dunkandet som för en djupare in i transen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag trodde du låg nära ekvatorn med den lutningen på bilden...

Avis är jag, filosofiskt rogivande att vara ensam på havet med de monotona dunkandet som för en djupare in i transen.
Tack, ja det är ngt meditativt över tändkuledunk, man hamnar i en kontemplativ livsmod.
Här är vi förtöjda för lunch på en ö i Ålands skärgård. Vinö ligger på svaj.
Imorgon ligger vi i Degerby!

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    242.5 KB · Visningar: 263

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tack, ja det är ngt meditativt över tändkuledunk, man hamnar i en kontemplativ livsmod.

Jag förutsätter att när du känner dig färdig för aftonen så säger du tjingeling, ställer dig på en klippa med armarna ut åt sidorna, fötterna ihop och bröstet högt som i en gammal Tarzanfilm. Sedan dyker du i och fjärilssimmar ut till Vinö.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
'

Aaahh...

Det är så skönt att se En hel "skålvirkesarmada" ute till havs!

(Det ger mig styrka och lugn, då jag inser att det finns folk som är värre däran än jag)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Båtliv på ettan nu!

En massa träbåtar från Sthlm - Skärgårdsmässan. Var du där?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Yes, jag och Vinö var där. Sitter dock på ett hotellrum i Haag, får kolla när jag kommer hem:p
Tack för tipset!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har du tid och möjlighet, finns det säkert att se på SVT Play.

Har ingen länk på mobilen tyvärr.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...