Vinö, Tändkuledäckaren.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tack! Ja du snickrar ju en del också har jag läst! Husbygge är jag helt obefaren i. Ja förutom mitt "hus" jag bygger över båten varje vinter då. :D

Jag försöker mig på en del finsnickeri så ofta jag kan också då det är väldigt mycket terapi för mig och ek är helt klart favoritmaterialet. Men jag är autodidakt på alla plan så det tar lite längre tid ibland, en annan hade ju syslöjd i skolan...

Står du i ett kylslaget båttält och snickrar på pärlan? Det ser nästan ut så, all heder åt dig i så all :Bugar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är samma här, jag har inte gått ngn formell hantverksutbildning :D Läste dock några poäng trämateriallära på KTH när jag läste där, det gör det lite lättare att förstå tex trä'slagens fuktrörelser och reologi.
Ek är nog mitt favoritträslag också, därför är det skönt med en gammal ekfiskebåt.
Hade det varit en gammal nöjesbåt i honduras, hade det varit svårare att få tag i material.
Inhemsk ek växer det ju mer än det avverkas sedan många år tillbaks, ingen bristvara.

Ja jag jobbar ute i vinterkylan, men vid epoxylimning ställde jag dock in värmeelement i båtklubbens lilla snickarbod, vars interiör man ser på en del av roderbilderna. Eftersträvar att följa tillverkarens angivna temperaturintervall vid limningar, annars vet man ju inte vad man får för styrka.

Du är välkommen att kolla på båtskrället om du är i Sthlm ngn gång, sommaren är ju roligast, när man kan ut och åka lite.

Jag försöker mig på en del finsnickeri så ofta jag kan också då det är väldigt mycket terapi för mig och ek är helt klart favoritmaterialet. Men jag är autodidakt på alla plan så det tar lite längre tid ibland, en annan hade ju syslöjd i skolan...

Står du i ett kylslaget båttält och snickrar på pärlan? Det ser nästan ut så, all heder åt dig i så all :Bugar

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Är det vanligt med masonit i träbåtsvärlden? Tycker det känns helt fel nära vatten, även om det är oljehärdat men uppenbarligen funkar det. Intressant läsning för övrigt,

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det vanligt med masonit i träbåtsvärlden? Tycker det känns helt fel nära vatten, även om det är oljehärdat men uppenbarligen funkar det. Intressant läsning för övrigt,

Det var ett poppis beklädnadsmaterial på 50-talet. Idag är det inte så vanligt på nybyggda träbåtar längre. Men denna båt är ju byggd 1950. Som beklädnadsmaterial funkar målad/fernissad oljehärdad masonit väldigt bra. Iaf de äldre kvaliteerna var mycket rötbeständiga. När jag rev av originalmasoniten från rufftaket 1997 var den masoniten helt opåverkad av den galopperande rötan i den underliggande brädfyllnaden. Det är definitivt mer långlivat än dukdäck.
Men precis som när plasten kom på 60-talet, så använde man nog ofta masonit till fel saker i början. Det såldes tex optimistiska ritningar till både båtar, husvagnar och flygplan där masonit användes till bärande paneler. En del minns kanske Hobbex-ritningarna till olika båtar där masonit användes som självbärande skrovpanel. Alltså inte som ett tätande beklädnadsmaterial som i fallet med min båt.

Min båt är byggd av bröderna Källgren, som var mycket duktiga. Jag tror att de, när masoniten kom, intuitivt visste vad de skulle våga prova masoniten till.

Förutom att jag vill bevara båten i originalutförandet, så tycker jag dessutom att den rödbröna masoniten kontrasterar vackert mot den fernissade eken. Dessutom ger masoniten ett tätt rufftak.

Det finns del skrivet om masonit här.
http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/vård-och-underhåll-av-masonit

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Mycket trevlig läsning och som någon skrev så kan man riktigt känna dofterna och atmosfären. Jag hade själv en Vänersnipa med en Albin O21 i ungdomen så jag vet hur trevligt och terapeuptiskt det kan vara att pyssla om en träbåt. Allra trevligast är det ju dock att göra det ute i vårsolen så det är imponerande att se de eldsjälar som står ute i kylan och tar hand om sina pärlor såhär års.

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
ISR och en 996R
Vilken Mälar 30 är det som har varit i din familjs ägo? Blir nyfiken eftersom jag är lite insnöad på dom båtarna

Det kan vara ett kul objekt att samlas kring!
Jag hör av mig om jag behöver lyfthjälp när axeln ska ut!

Tack! Ja du snickrar ju en del också har jag läst! Husbygge är jag helt obefaren i. Ja förutom mitt "hus" jag bygger över båten varje vinter då. :D

Tack
Det här är min andra träbåt, min första var Hulda, henne skaffade jag när jag var sexton. När jag var yngre hade familjen en J14 i trä, farfar en Mälartrettia som far i sin tur växte upp med.
Så det här båtmicklandet är nog en skada från juvenil ålder.

Men visst är det roligare nu när man är äldre, jag har mer tålamod nu, och har redan gjort många av de misstag som tidigare lätt hotade förstöra arbetsglädjen. Samt att jag nu har mer resurser än när jag var yngre. Det gör det roligare. Precis som med motorcykeln och bilen. Det vill mer ofta gå bra desto äldre man blir blir.

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
ISR och en 996R
58:an stiftade vi närmare bekantskap med under SM-seglingarna 2001 i Västerås. Vi fick ett oväntat besök när hennes för kom rakt in i ruffen på den båt jag seglade på. 58:an klarade sig bra. Det byggdes starka båtar på Schelinvarvet.

Nr 58 "Jolly". Lottbåt, byggd på Kungsörs varv 1942

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tack för en (som alltid) fin tråd Jörgen, man blir ju riktigt sugen på att skaffa sig en gammal tändkula.
Jag ska bara bli klar med att renovera huset, bygga garage/verkstad, fixa tomten, beskära träden, bygga en 7/11-racer, uppfostra knodden, jobba ihop pengar, bygga elhoj, köra massa bana, bygga/köra terrängbil och umgås lite med frugan först. Och läka ev magsår orsakade av dessa aktiviteter.

Jag hör av mig runt 2035 och ber om köpråd.:tummenupp

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack för en (som alltid) fin tråd Jörgen, man blir ju riktigt sugen på att skaffa sig en gammal tändkula.
Jag ska bara bli klar med att renovera huset, bygga garage/verkstad, fixa tomten, beskära träden, bygga en 7/11-racer, uppfostra knodden, jobba ihop pengar, bygga elhoj, köra massa bana, bygga/köra terrängbil och umgås lite med frugan först. Och läka ev magsår orsakade av dessa aktiviteter.

För träden finns hjälp att få:hej

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
58:an stiftade vi närmare bekantskap med under SM-seglingarna 2001 i Västerås. Vi fick ett oväntat besök när hennes för kom rakt in i ruffen på den båt jag seglade på. 58:an klarade sig bra. Det byggdes starka båtar på Schelinvarvet.

Jag minns att Jolly blev påseglad under en kappsegling i början/mitten på 70-talet. Jag var ju barn då, och inte med. Men jag minns att far och farfar pratade om händelsen efteråt. Det vart stora skador i aktern. Båten kördes då till Schelins som reparerade henne, inga nya laskar...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Tack!
En vän till mig har även han en gammal fiskebåt han pysslar med.
Finns bilder från motorrenovering, Seffle 110 (dvs 25 hk). Samt byte av förliga knäet mm.
Söker man på Kosterö på YT finns även filmer som jag inte tror är med i bloggen
http://gg240kostero.blogspot.se/

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Tack!
En vän till mig har även han en gammal fiskebåt han pysslar med.
Finns bilder från motorrenovering, Seffle 110 (dvs 25 hk). Samt byte av förliga knäet mm.
Söker man på Kosterö på YT finns även filmer som jag inte tror är med i bloggen
http://gg240kostero.blogspot.se/

Blev lite inspirerad efter att ha kollat in filmerna på YT så jag kollade in blocket efter lite roliga objekt.

Tydligen ska han sälja båten:

http://www.blocket.se/stockholm/Tandkulebat_Seffle_110_fv__Enepinnad_Ek_45059719.htm?ca=11&w=3

Riktigt häftig båt, ser rejält byggd ut:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Aha, jag har inte pratat med Max på ett tag. Synd att han ska sälja, men det är nog ett val mellan båt och familjebildning/hus. Hoppas ngn med rätt inställning tar över henne. 85 kakor är hon definitivt värd!
Allt Max hunnit göra är seriöst gjort, inget fuskande.
/J
Blev lite inspirerad efter att ha kollat in filmerna på YT så jag kollade in blocket efter lite roliga objekt.

Tydligen ska han sälja båten:

http://www.blocket.se/stockholm/Tandkulebat_Seffle_110_fv__Enepinnad_Ek_45059719.htm?ca=11&w=3

Riktigt häftig båt, ser rejält byggd ut:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Kosterö såldes fort, gick för utsatt pris under helgen. Roligt att höra, tidigare har ju såna här bruksbåtar i inhemska träslag stått lågt i pris och därför ofta hamnat hos "förstör-det-självare" som "förädlat" dem till fritidsbåtar mha björkplyfa, glasfiber, polyester, plexifönster med busslist och trallskruv.

Förutom hojmeket fick jag även lite gjort på Vinös nya roder.
Monterade på ovandelen. Innan den skruvades fast penslade jag en blandning av smält bivax och trätjära på anliggningsytorna, i burken är den upphettade smälta blandningen. På träbåtar måste man lägga gucka mellan ytor som ska stängas in, annars kan vatten kapillera in varefter det lätt kan röta. Just smält bivax är fö en gammal beprövad gucka, användes till båtar redan under antiken. Tjäran tillsätter man för ökad rötskydd.
IMG_4152.jpg

Sen kunde jag skruva fast lådan för rorkulten med syrafasta skruv. Jag brukar använda borrsväng när jag drar grövre träskruv i ek. Vanlig skruvmejsel är för tungt.
IMG_4154.jpg

Se proppade jag hålen.
IMG_4157.jpg

Idag söndag var limmet till ekpropparna härdat och jag kunde planslipa dessa samt göra den sista till tillformningen av rodret. Nu är rodret äntligen träfärdigt. Nu ska jag bara slipa av det med planslipen och 120-papper, sen kan jag äntligen börja linoljningen. Det tar lång tid för linolja att härda så här års, så det ska bli skönt att få på första lagret olja så att den processen kan påbörjas.
IMG_4164.jpg

IMG_4165.jpg

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ser fint ut Jörgen!

Bivax och tjära brukar vi använda på alla sprickorna i masten på vår colin archer. Funkar kanon och luktar gott!

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Tack!
Colin Archer minsann. Det är båtar det! :tummenupp

Ja det är en trevlig båt, men man ger sig inte ut ensam...

64511185.jpg

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...