Vinö, Tändkuledäckaren.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I dag är jag hemma och sjukledig, min hals värker så det är svårt att svälja, så då tänkte jag ta mig tid att uppdatera tråden med lite renoveringsbilder.
Måhända kan det sprida lite förströelse såhär mitt i vinter och hojabstinens.

När jag köpt båten -97 bytte jag stora delar av det spontade rufftaket samt bytte ekstavar och beklädnaden av oljehärdad masonit. Detta eftersom det spontade virket var ruttet pga av att vatten hade läckt in uppifrån. Jag satte då detta i samband med alla genomföringar, watskiventilatorer och annan icke tidsenlig utrustning som tidigare ägare hade monterat på taket efter att båten vart fritidsbåt på 70-talet.

Men när jag sedan sjösatte båten och började använda henne så gick det sakta upp för mig att orsaken till fuktinträngningen fanns kvar. Den berodde helt enkelt på när skjutluckan ned till motorrummet var stängd, så rann en delmängd av regnvatten av luckan framåt, och hamnade på botten av luckgaraget, dvs rufftaket.

Så förra vintern, hade jag samlat energi att göra om alltihop, dvs bygga nytt omkonstruerat luckgarage och skjutlucka.

På bilden nedan har jag lossat och demonterat det gamla luckgaraget, det sitter med lunga rostfria träskruv som underifrån går rakt igenom rufftaket.
IMG_3415.jpg

Här har jag med stämjärn huggit bort pluggarna så att jag kan skruva bort de kantlister jag monterade nya 1997. DEt går fortare att göra så här, dvs att slakta de gamla listerna, än att pilla ut alla pluggar. De rostria träskruven renglör jag dock och återanvänder.
IMG_3439.jpg

Här är masonit och kantlister demonterade.
IMG_3441.jpg

En av plankorna jag bytte 1997 hade tagit röta av det fortsatta läckagen ner genom de genomgående skruvhålen som håller luckgaraget. Så den plankan demonterade jag.
IMG_3442.jpg

IMG_3445.jpg

Sen var det dags att pinna alla gamla skruvhål i ekramen, jag tillverkar ekpinnar som jag sedan doppar i epoxy och knackar in. När epoxyn härdat är det bara att skära av dessa och putsa till så att ytan blir flush.
IMG_3500.jpg

Här har jag grovsågat ut den nya oljehärdade masoniten, den får här ett par lager kokt linolja på varje sida. Sen läggs de åt sidan för att härda några dagar.
IMG_3503.jpg

Fortsätter med att olja rufftaket, efter att alla gamla skruvhål proppats/pinnats med epoxy.
IMG_3508.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fortsättning...
Här nedan har den linoljemättade ytan härdat, det syns nästan lite på den mer matta/sträva tonen
IMG_3528.jpg

Efter att ha fuktat masoniten med våta trasor några dygn, så att den sväller, så har jag här spikat fast den med rostfri 13/16" lång dyckert. Det svarta som tränger ut är "Tät" en asfalt/gummibaserad tätmassa. Som underredsmassa, fast på patron. Så här på vintern får man värma upp den.
IMG_3534.jpg

Här har allt torkat och jag har renhyvlat kanterna på masoniten.
IMG_3540.jpg

Sen på med ytterligare ngt lager linolja och sedan Rylard VG66 oljefernissa
IMG_3545.jpg

Här nedan har taket fått ytterligare några lager fernissa och jag kan börja måtta in och tillpassa de nya skenorna för skjutluckan. Ekbitarna är levererade av Pucken, han har fått de gamla delarna och sedan kört ut nya i sitt snickeri, De håller lite plusmått på kritiska ställen, så jag kan ägna mig åt finkapning och tillpassning. Mycket tidsbesparande.
IMG_3564.JPG

IMG_3565.JPG

IMG_3566.jpg

Efter ytterligare några lager fernissa kapade jag till förborrade och skruvade dit jag de nya listerna som Pucken fräst åt mig. Listerna sätts även de i gucka innan de skruvas fastm så att inte fukt kan kapillera in mellan masonit och eklist. Skruvhålen pluggas naturligvis.
IMG_3603.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fortsättning...
Fortsatt tillpassning av skenor och luckgarage, på bilden nedan har skenorna fått sina skruvhål borrade underifrån och provmonterats, man ser öven på bilden hur jag borrat genomgående hål för luckgaraget.
IMG_3614.jpg

Fortsatt tillpassning av luckgaraget på nedanstående 3 bilder.
Här syns en av modifieringarna jag nu infört, de halvmånformade dräneringshålen så att ev vatten som kommit in i luckgaraget kan rinna ut.
IMG_3616.jpg

IMG_3618.jpg

IMG_3620.jpg

Här nedan har jag även häktat på skjutluckan (som även den fått ny masonitbeklädnad samt en del nytt virke under). En ytterligare mod som skjutluckan sedan får, är en mässingslist i framkant, som förhindrar att vatten kan rinnan av skjutluckan framåt, och in i luckgaraget.
Ytterligare en mod är att ovankant på skenornas flänsar, akter om lunckgaraget lutar utåt, så att vatten på dessa rinner av åt sidorna och inte in i luckgaraget.
IMG_3623.jpg

Här brädfyller jag luckgaraget, använder en blandning av linolja och trätjära på allt ändträ och skruvhål.
IMG_3638.jpg

IMG_3639.jpg

Här är luckgaraget brädfyllt, sista (aktersta) plankan är i ek isf för furu som de övriga, det är för att i denna ska sedan de tre gångjärnen för den hopfällbara styrhytten sitta. Eken ger en bättre styrka för detta.
IMG_3643.JPG
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Forts.

Sen monterade jag av luckgaraget som sedan ströks med linolja tills den var mättad. Brädfyllanden med inblandning av trätjära för extra rötskydd.
IMG_3645.jpg

Under tiden fick rufftaken med de nya oljade listerna, mer fernissa och mellanslipningar
IMG_3699.jpg

IMG_3700.jpg

Sen närmade sig våren och sjösättningen, tempot blev då så intensivt att jag glömde av att ta bilder.
Men här nedan är en bild från i somras, har just släppta av en grupp amerikanska collegestudenter vid Drottningholm. Själv stannade jag vid båten och tog denna bild. Här ser man luckkgaraget och den på detta monterade fällbara styrhytten, som jag här fällt upp för att visa kaptenen på ångfartyget som lagt till på andra sidan bryggan. Han är entusiastisk kring tändkulor och gamla bruksbåtar, så han fick en visning av alla features. Vi brukar ofta vinka till varann när vi möts i lederna.
IMG_3704.jpg


Stort tack till Pucken för all hjälp med virke och transporter till luckgarageprojektet!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sommaren 2012
Efter sjösättningen sista helgen i april använde jag som vanligt båten en hel del.
Bilden nedan är från 21/7 2012. Jag har här kört ut en vän med fru och barn till en ö nära Söderarm dör de hyrt stuga och ska stanna några dagar. Det var dock rätt hårt väder den dagen, så på färden från Spillersboda ut till Söderarm valde jag medveten en så skyddat rutt som möjligt, stundtals sprayade det dock tom över Vinö när vi tog sjöarna på bogen.
Till kvällen hade vädret dock lugnat ner sig och jag tog nedanstående två bilder efter att vi lastat ur alla barn, vuxna och packning.
IMG_3765.jpg

IMG_3768.jpg

Dagen efter kastade jag loss vi 8-rycket. Med kurs på Åland, passade på att dunka förbi fyren vid Söderam på min väg ut på Ålands Hav.
IMG_3770.JPG


Väl över på Åländska sidan mötte jag Albanus som här gör ett djärvt slag nära lälandet. Ålänningar kan segla, den saken är klar.
IMG_3771.JPG

Ålänningarna Petter, Niklas och hela gänget kom även ut och mötte i Petters föräldrars båt (Bilden nedan).
Vi for sedn till klosterviken, ankrade båtarna side by side på svaj, grillade och badade. Till kvällen for vi in till Mariehamn där jag förtöjde Vinö i gästhamnen. Hade som vanligt några roliga dagar på Åland, samövade även lite med Stellan Egeland som hade dunkat över med sin fina träbåt.
IMG_3772.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Denna vinter (2012/2013) står ett nytt roder på agendan. Det gamla rodret har en gammal frostskada i vattenlinjen, orsaken är den kopparförhydning som skrovet hade för gång i is när hon var fiskebåt.
Alla bord med sådana frostskador från plåtbätet, bytte jag för 12 år sedan, men rodret vart aldrig gjort.
Frostskadan gör att eken suger vatten och härav släpper färgen/fernissan ständigt och eken har mörknat av fukten, och jag vill även veta att rodret är knallhårt, eftersom det är en säkerhetsdetalj. Frostskadat virke kan röta. Tidigare renskrapning och linoljeimpregnerinmg av originalrodret har inte stoppat dess törst på fukt i den frostskadade delen. Så nu ger jag upp och gör ett nytt.

Efterom jag för bara några år sedan nytillverkade lådan för rorkulten, så tog jag försiktigt bort pluggarna och skruvade av lådan. Den plus de rostfria skruvarna kommer att återanvändas.
IMG_3880.jpg

IMG_3882.jpg

Innan snön kom tog jag mercasinen upp till Rimbo timmer i roslagen. Han hade en passlig bred ekplanka ca 60 mm tjock.
Pucken klöv, planade och rikthyvlade sedan den plankan så att jag fick en bred och två smalare.
Dessa vände jag sedan så att kärnsidorna hamnade på varannan sida, för att motverka att rodret slår sig av ekens fuktrörelser.
Fixerade bitarna med tvingar och ritade av det gamla rodrets form.
IMG_3894.jpg

Som jag sedan sågade ut med min pendelsåg.
IMG_3901.jpg

Jag borrade sedan tre st 10mm:s hål rakt igenom alla tre delarna
IMG_3913.jpg

IMG_3918.jpg


Av 10 mm syrafast rundstång tillverkade jag sedan tre ändgängade dragstänger
IMG_3920.jpg

IMG_3935.jpg



Fantastiskt att det finns människor som orkar hålla de gamla träbåtarna flytande. :tummenupp
Tack, jag är imponerad över småbarnsföräldrar. Träbåten kan jag ofta välja vilka dagar jag vill lägga tid på.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Forts roder.

Delarna epoxylimmades sedan och drogs ihop med de syrafasta stängerna
IMG_3938.jpg

Efter att epoxyn härdat så proppades hålen för dragstängerna. Rodret putsades sedan med elhyvel varefter jag kunde stämma ur för det övre och undre rormaljorna (gångjärnen). Dessa maljor var i syrafast stål original, så jag återanvänder dessa delar.
IMG_4055.jpg

IMG_4058.jpg

IMG_4064.jpg

Sedan provmonterade jag rodret på båten för att kolla mått och spalt mot akterstäven.
IMG_4105.jpg

Passade även in lådan för rorkulten i rätt position och förborrade skruvhålen för denna in i det nya rodret.
IMG_4107.JPG

Sedan profilerade jag rodret i för och akterkant, för lägre strömmningsmotstånd. Originalrodret var endast rundat i förkant. Nu blir det ngt profilerad akterkant isf för helt tvärt avslut.
IMG_4110.JPG

För att få maximal styrka och formstabilitet i rodret, vill jag även ha syrafasta plattstål på sidorna, som sitter fast med genomgående syrafast maskinskruv.
Jag handlade 30 X 4 mm plattstål, kapade dessa till 4 st 430 mm långa biter, vilka jag sedan svetsade ihop med TIG:en.
IMG_4111.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Forts roder.

Med delarna ihopsvetsade borrrade jag hålen
IMG_4113.jpg

...och formade till ändarna
IMG_4118.JPG


Sen slipade jag bort svetsarna, tog isär delarna, och M6-gängade två av plattstålen och försänkte de andra två.
IMG_4120.jpg

Sen borrades de genomgående hålen genom rodret.
IMG_4121.JPG

IMG_4122.JPG

Sedan fräste jag ur för plattstålen i rodret, så att de hamnar flush med ytan.
IMG_4123.JPG
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fan vad du står i Jörgen! Jag är fortsatt imponerad. Är det svårare att få tag i virke sedan Nilssons i Bro lade ner verksamheten?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Forts roder.

Värmde sedan in en blandning av trätjära och linolja i rännor och skruvhål
IMG_4126.JPG

Penslade sedan iu smält blymönjekitt i desamma. Detta kitt blandar jag av smält talg, blymönjepulver och en skvätt linolja. Jag har skrivit upp receptet på träbåtsakuten för många år sedan. Tror man hittar receptet om man googlar på blymönjekitt och Jörgen Karlsson.
IMG_4128.JPG

Drog sedan fast de upphettade plattstålen.
IMG_4130.JPG

IMG_4133.JPG

Efter att mönjekittet stelnat/svalnat så skrapar jag bort och samlar upp överskottet och torkar rent med terpentin. Nedanstående bild visar rodersidan med de gängade plattstålen. Jag har här kapat och slipat skruvarna flush, sedan gänglåst med körnslag.
IMG_4135.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan vad du står i Jörgen! Jag är fortsatt imponerad. Är det svårare att få tag i virke sedan Nilssons i Bro lade ner verksamheten?
Tack
Jag det är knixigt, jag fick tipset till Rimbo Timmer just av Nilssons, efter att de meddelat mig att de tvingats lägga ned.
Man kan inte köpa kvalitetsvirke på de sk Byggvaruhus som nu slår ut riktiga brädgårdar/sågar.
Frigolitfuru med 1 cm mellan årsringarna betraktar jag som ved.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Spelar ingen roll om det är hoj, bil eller båt, det är alltid en fröjd att se och läsa om vad du pysslar med!:tummenupp
Du är inte bara noggrann med själva pysslet utan också med dokumemteringen, skrivandet och uppladdandet av bilder, och det blir ytterst trevlig läsning av det hela! Tack för att du delar med dig! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spelar ingen roll om det är hoj, bil eller båt, det är alltid en fröjd att se och läsa om vad du pysslar med!:tummenupp
Du är inte bara noggrann med själva pysslet utan också med dokumemteringen, skrivandet och uppladdandet av bilder, och det blir ytterst trevlig läsning av det hela! Tack för att du delar med dig! :)
Tack!
Det är roligt att läsa sån uppskattning kring mina tidskrävande vansinnigheter.
Sedan ngt år tillbaks är det fö serverproblem med forumet Träbåtsakuten där jag tidigare skrivit så mycket svar på frågor, så SH kan nu stoltsera med mer träbåtsinlägg av mig än på TA det sista året :D. Jag hoppas verkligen det löser sig med Träbåtsakuten. Träbåtshobbyn behöver ett fungerande forum på nätet, i synnerhet nu när så många yngre tycks intressera sig för gamla träbåtar.

Det var riktigt skönt i somras, nu är ruffen kanontät även vid ösregn, ingen vatten rinner in i luckgaraget och sen ner på durken i maskin.
Vill snabba på med rodret, ty jag vill hinna med att dra ur propelleraxeln och kolla en grej innan jag monterar det nya rodret. Så det är irriterande att vara sjuk nu.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack!
Det är roligt att läsa sån uppskattning kring mina tidskrävande vansinnigheter.
Sedan ngt år tillbaks är det fö serverproblem med forumet Träbåtsakuten där jag tidigare skrivit så mycket svar på frågor, så SH kan nu stoltsera med mer träbåtsinlägg av mig än på TA det sista året :D. Jag hoppas verkligen det löser sig med Träbåtsakuten. Träbåtshobbyn behöver ett fungerande forum på nätet, i synnerhet nu när så många yngre tycks intressera sig för gamla träbåtar.

Det var riktigt skönt i somras, nu är ruffen kanontät även vid ösregn, ingen vatten rinner in i luckgaraget och sen ner på durken i maskin.
Vill snabba på med rodret, ty jag vill hinna med att dra ur propelleraxeln och kolla en grej innan jag monterar det nya rodret. Så det är irriterande att vara sjuk nu.

Hör av dig om du vill ha hjälp. Jag tror jag är duktigare på det där i år än sist. Jag och en kompis har f.ö språkat lite löst om att skaffa oss en Pettersonare gemensamt. Kanske kan få lite tips om vi bestämmer oss?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tack!
Det är roligt att läsa sån uppskattning kring mina tidskrävande vansinnigheter.

Det är alltid skönt att läsa om sånt som man önskar att man hade tid och ork till :)

Grymt kul att läsa och se det hela, jag kan riktigt känna doften av den sågade eken och fernissan :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Riktigt snyggt Jörgen. Man kunde ha fuskat både här och där, men du verkar göra allt perfekt och lite till.
En av de mer läsvärda trådarna på forumet nuförtiden. Är impad av all tid du lägger ned.
Antar att det är bra terapi på gamla dar :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hör av dig om du vill ha hjälp. Jag tror jag är duktigare på det där i år än sist. Jag och en kompis har f.ö språkat lite löst om att skaffa oss en Pettersonare gemensamt. Kanske kan få lite tips om vi bestämmer oss?
Det kan vara ett kul objekt att samlas kring!
Jag hör av mig om jag behöver lyfthjälp när axeln ska ut!

Det är alltid skönt att läsa om sånt som man önskar att man hade tid och ork till :)

Grymt kul att läsa och se det hela, jag kan riktigt känna doften av den sågade eken och fernissan :tummenupp

Tack! Ja du snickrar ju en del också har jag läst! Husbygge är jag helt obefaren i. Ja förutom mitt "hus" jag bygger över båten varje vinter då. :D

Riktigt snyggt Jörgen. Man kunde ha fuskat både här och där, men du verkar göra allt perfekt och lite till.
En av de mer läsvärda trådarna på forumet nuförtiden. Är impad av all tid du lägger ned.
Antar att det är bra terapi på gamla dar :)

Tack
Det här är min andra träbåt, min första var Hulda, henne skaffade jag när jag var sexton. När jag var yngre hade familjen en J14 i trä, farfar en Mälartrettia som far i sin tur växte upp med.
Så det här båtmicklandet är nog en skada från juvenil ålder.

Men visst är det roligare nu när man är äldre, jag har mer tålamod nu, och har redan gjort många av de misstag som tidigare lätt hotade förstöra arbetsglädjen. Samt att jag nu har mer resurser än när jag var yngre. Det gör det roligare. Precis som med motorcykeln och bilen. Det vill mer ofta gå bra desto äldre man blir blir.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top