Eftersom ändå rodret var demonterat så passade jag denna vinter på att dra axeln och byta från fast packbox till flexibel.
Det har alltid varit problem med den på hylsan fast monterade paxboxen på min båt Tändkulans vibrationer arbetar upp glanden. Detta är nog mycket pga att jag har så kort axel mellan motor och hylsa, ingen svikt som kan ta upp relativrörelser. Men nu, med den på flexibel gummimuff monterade packboxen, så kan tätningen alltså följa axelvibrationerna, och glandflätan behöver därmed inte agera lager.
När axeln var ur tog jag isär det fettfyllda propellernavet med sin bladomställningsmekanism. Här passade jag på att montera en tätning i framkant på lagret, denna glömde jag nämligen bort att montera när navet renoverades och fick en ny syrafast axel för 10 år sedan. Så nu ska det förhoppningsvis inte läcka ut så mycket fett mellan nav och axel längre. Dessa nav toppar man upp med nytt fett varje vår, så att det hålls fyllt. Då håller tärningarna och bladhalsarnas lagringar länge.
Sen tillbaks med axeln. Det är en rätt tung klump, man orkar precis hantera den själv
Passade på att ta bort gammal färg och byta lager och måla om stativet för veven till bladomställningen. Brukar även kallas reverseringsstativ. Rent gjutjärn är så vackert att jag alltid njuter av synen innan jag lägger på färg igen.
Passade även på att demontera trycklager och koppling för att tvätta och packa om med nytt fett.
Här syns den nya flexibla packboxen som T Norris Marine i Essex specialtillverkade i brons åt min 1 7/8" axel. Endast 178£. Det var inte dyrt för detta hantverk!
Här syns den monterad. Notera den gedigna originalfettpressen från Seffle motorverkstad.
Sen återmontera drivlinan...
...och tillbaks med skålkopplingen i gjutjärn. Varje halva väger över 5kg skulle jag tippa. Seffle använde mest whitworth gänga i sina motorer.
/J