Vinö, Tändkuledäckaren.

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Största skadan som inträffade på 58:an vid det här tillfället var nog att skepparen avbröt kappseglingen för att hon tyckte att det var jobbigt att hon hade parkerat inne i vår ruff. Ingen skuld låg på henne utan det var helt och hållet vi som var i vägen för 58:an.


Jag minns att Jolly blev påseglad under en kappsegling i början/mitten på 70-talet. Jag var ju barn då, och inte med. Men jag minns att far och farfar pratade om händelsen efteråt. Det vart stora skador i aktern. Båten kördes då till Schelins som reparerade henne, inga nya laskar...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Lite uppdatering
Februari, mars och april jobbade jag vidare med bla det nya rodret. Så här blev det.

Här är rodret mättat med linolja, strök dagligen i 14 dagar
IMG_4221.jpg

Efter att linoljan fått härda i en månad strök jag sedan undervattensdelen med 5 lager mönja och ovandelen med 7 lager Rylard VG66 oljefernissa
IMG_4343.jpg

IMG_4367.jpg

Sen på med ett lager stenkolstjära som sealer/vattenspärr och sedan två lager svart antifouling på det. Sen på med det vita vattenlinjen. Dessa fiskebåtar hade ofta rejält uppdragen vattenlinje, eftersom dessa däckare lastade ungefär 1½-2 ton, varvid båten lastades ned ned en bit i vattnet. Dessutom tycker jag det är snyggt, så jag har behållt bred/hög vattenlinje, som det var original.
IMG_4373.jpg

IMG_4381.jpg

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eftersom ändå rodret var demonterat så passade jag denna vinter på att dra axeln och byta från fast packbox till flexibel.
Det har alltid varit problem med den på hylsan fast monterade paxboxen på min båt Tändkulans vibrationer arbetar upp glanden. Detta är nog mycket pga att jag har så kort axel mellan motor och hylsa, ingen svikt som kan ta upp relativrörelser. Men nu, med den på flexibel gummimuff monterade packboxen, så kan tätningen alltså följa axelvibrationerna, och glandflätan behöver därmed inte agera lager.

När axeln var ur tog jag isär det fettfyllda propellernavet med sin bladomställningsmekanism. Här passade jag på att montera en tätning i framkant på lagret, denna glömde jag nämligen bort att montera när navet renoverades och fick en ny syrafast axel för 10 år sedan. Så nu ska det förhoppningsvis inte läcka ut så mycket fett mellan nav och axel längre. Dessa nav toppar man upp med nytt fett varje vår, så att det hålls fyllt. Då håller tärningarna och bladhalsarnas lagringar länge.
IMG_4270.jpg

Sen tillbaks med axeln. Det är en rätt tung klump, man orkar precis hantera den själv
IMG_4275.jpg

Passade på att ta bort gammal färg och byta lager och måla om stativet för veven till bladomställningen. Brukar även kallas reverseringsstativ. Rent gjutjärn är så vackert att jag alltid njuter av synen innan jag lägger på färg igen.
IMG_4292.jpg

Passade även på att demontera trycklager och koppling för att tvätta och packa om med nytt fett.
IMG_4300.jpg

Här syns den nya flexibla packboxen som T Norris Marine i Essex specialtillverkade i brons åt min 1 7/8" axel. Endast 178£. Det var inte dyrt för detta hantverk!
IMG_4301.jpg

Här syns den monterad. Notera den gedigna originalfettpressen från Seffle motorverkstad.
IMG_4303.jpg

Sen återmontera drivlinan...
IMG_4311.jpg

...och tillbaks med skålkopplingen i gjutjärn. Varje halva väger över 5kg skulle jag tippa. Seffle använde mest whitworth gänga i sina motorer.
IMG_4315.jpg

/J
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Här är rodret mättat med linolja, strök dagligen i 14 dagar...

Efter att linoljan fått härda i en månad strök jag sedan undervattensdelen med 5 lager mönja och ovandelen med 7 lager Rylard VG66 oljefernissa...

Sen på med ett lager stenkolstjära som sealer/vattenspärr och sedan två lager svart antifouling på det. Sen på med det vita vattenlinjen....
/J

Bara på rodret...:näsblod

Jag som drar mig för att byta stift innan blötläggning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Denna vinter var det även dags att sota Seffle S18FV tändkulemotorn. Jag har under årens lopp empiriskt forskat mig fram till att ca 700h är lagom intervall med min driftprofil. Kör jag längre än så börjar översta kolvringarna fastna i kolvringsspåren pga av sot. Så denna vinter var det dags.

Avgasröret gör jag rent med en sotviska som monteras på en borrmaskin
IMG_4307.jpg

Sedan bort med kylvattenrör, spridarrör etc, och sedan demontera ljuddämparlock och topplock
IMG_4317.jpg

Så här ser det ut när man tittar ned i ljuddämparen, mellan 5 och 10mm sot
IMG_4312.JPG

IMG_4318.jpg


IMG_4319.jpg

Sedan skruvar man fast ett Seffle originalverktyg i form av ett u-format handtag som gängas i kolvtoppen, detta för att kunna lyfta upp kolven. Denna gjutjärnskolv plus stake väger ca 20 kg.
IMG_4321.jpg

Sedan bort med vevhusluckorna och lossa på vevlagerunderhalvan. Detta är ett vitmetallfodrat gjutet lager.
IMG_4323.jpg

/Jörgen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
.... sedan kunde jag äntligen lyfta upp kolven

IMG_4332.jpg

IMG_4349.jpg

Här har jag tagit av samtliga kolvringar och pluggat oljekanalen till kolvbultslagret med en liten trasa för att det inte ska trilla in sotflagor där när jag rengör kolven.
IMG_4352.jpg

Vid sotning inspekterar jag alltid vevlagret. Denna gång var det tur, vitmetallen hade börjat visa små ytsprickor (Sprickorna syns nog inte på bilden, men är tecken på ytutmattning pga av för stort lagerspel eller orund tapp) Min tapp är dock nyslipad och helt rund. Så det var sannolikt lagret som var för löst inpassat (för stor lagerspel).
IMG_4327.JPG

Så eftersom sjösättning var förestående var det inte kul att hitta detta nu. Men som tur är kom jag i kontakt med Stefan Söderqvist på Gräsö Mekaniska. Han var van att gjuta och svarva lager till tändkulor och åtog sig jobbet.
IMG_4330.jpg

Medan jag väntade på det nya lagret var det bara att göra klart sotningen.
Här skrapar jag ur sotet ur ljuddämpare och avgasportar med morakniv. Efter en sotning brukar det bli en halv plastkasse fylld med sot och koks.
IMG_4335.jpg

IMG_4353.jpg

Sen tvättade jag rent luftventilerna (reed-princip) i vevhusluckorna. Det är genom dessa en tändkulemotor drar in sin förbränningsluft när kolven färdas uppåt.
IMG_4342.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...jag brukar passa på att finhona lite, bara några drag med 280-stenar för deglazing. Mitt verktyg har fasta stenar, så det bidrar inte till orundhet eller sabbar portkanter.
IMG_4382.jpg

Här är kolven rengjord och tvättad. Klar att återmontera kolvringarna efter att jag mätt upp ändgapet på samtliga ringar.
IMG_4360.jpg

Här är rengjord cylinder och vevhus, oljekanalen i vevtappen renblåst och primad med ren olja från oljekanna. Har tejpat en trasa runt vevtappen för att skydda lagerytan mot tappade verktyg. Det är mycket viktigt att passa denna lageryta när man demonterar/monterar den tunga kolven/vevstaken.
IMG_4357.jpg

Sen fick jag äntligen lagret åter av Stefan. På utsatt tid dessutom! Båten är nu sjösatt och det roliga kan börja. Vevtappen strykes med ett tunt lager märkfärg. Sedan monteras lagren på vevstaken och motorn dras runt. På bilden nedan syns att det ser mycket bra ut, Stefan har gjort en mycket bra insvarvning och just inget vinkelfel mot staken. Men anliggningen är inte perfekt än. Nu skaver jag bort några tusendelar babbits med skavstålet där märkfärgen indikerat att det ligger an.
IMG_4385.jpg

Här är ett par vändor senare med skavning emellan. Mycket bättre anliggning nu.
IMG_4390.jpg

Efter 6 vändor ser det ut som nedan, nu är anliggningen mycket bra. Bättre än så här klarar inte jag. Det ska nog till en tysk på 50-plus för det.
IMG_4391.jpg

IMG_4392.jpg

Sist av allt kollar jag lagerspelet med en ½mm lödtråd. Det ska vara ca 0.1 mm/100mm på en sån här axel. Jag ska alltså ha ca 0.07 mm. Detta visade sig stämma bra. Stefan hade svarvat lagret till denna tolerans, men jag vill ändå kolla att jag inte skavt för mycket.
Rätt lagerspel, god anliggning och rätt mängd ren olja är det som sätter livslängden på ett sånt här lager. Det här ska hålla många tusen timmar.
IMG_4394.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen var det bara att anolja delarna, tillverka packningar, antiseize på heta gängor...
IMG_4402.jpg

...och bygga ihop motorn igen. Nu är hon återigen redo för många års roliga sjöresor innan nästa sotning.
IMG_4405.jpg

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fy fan vad tjusig hon är :gråta

Tack! Du kan få åka med ngn gång om du är i stan sommartid. Teo kan säkert följa med som medborgarvittne/förkläde.

Bara på rodret...:näsblod

Jag som drar mig för att byta stift innan blötläggning.

Ja stift kan väl åas sidan sitta rätt bängligt till när det är dubbla V8:eek:r i ett spjut som din. Man får ligga på mage och få blodstörtning ibland.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag ryser så fint det är. Önskar att jag hade ditt tålamod för perfektion.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ett klick på Gilla är långt ifrån tillräckligt... satan vad fint det är!

Hatten av för allt arbete du lägger ned.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jösses vad fint! Tittar gärna på den vid tillfälle.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Härlig båt i ett underbart skick, det skulle vara kul att se det hela i verkligheten någon gång.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mycket vackert.
Och alltid glädjande att se någon ta så oerhört väl hand om sina saker.:tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Båten är riktigt fin men det bästa är att se all denna kunskap och kvalitetskänsla hos en relativt ung människa. Det är nästan så man skulle vilja gå som lärling hos mäster Jörgen några år!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack alla för allt beröm och uppskattning!

Det finns en chans att se och höra min båt redan imorgon. Ty då deltar jag och Vinö som vanligt i den årliga Veteranbåtsträffen i Wasahamnen (Mellan Vasamuséet och Gröna Lund) som Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar arrangerar här i Sthlm. Min båt är ju förvisso ingen gammal fritidsbåt, utan en gammal bruksbåt, men jag är alltid välkommen ändå bland all mahogny och bensinmotorer. Jag anländer nog vid 11-tiden. Den icke helt okände hojbyggaren och SH-medlemmen Stellan Egeland kommer även att komma dit med sin petterssonbåt Mildrid
Denna dag är det även skärgårdsmässa med öl och matservering på området, och MSF öppnar upp båthallarna, där bla Vasaorden ligger.

vb2013.jpg
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det hade varit kul att titta förbi på den träffen en stund imorgon. Jag ska upp till Stockholm imorgon på ekonomikurs och hoppas att man kan smita iväg en stund på lunchen.
Är det långt från Hotell Norrtull dit ner?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det hade varit kul att titta förbi på den träffen en stund imorgon. Jag ska upp till Stockholm imorgon på ekonomikurs och hoppas att man kan smita iväg en stund på lunchen.
Är det långt från Hotell Norrtull dit ner?

Vad roligt!
Det kan nog vara lite tight på en lunch, men jag ligger nog kvar där till efter 18
http://kartor.eniro.se/m/nPJWW
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top