Vinö, Tändkuledäckaren.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Film från sommarens och min 8:e överfart till Åland och återträff med Sh -kändisen Petter som hoppat från Västerbron.

http://www.youtube.com/watch?v=oplKo2cgJx8

Original men renoverade Sefflen sliter och släpar ... Blott 15 liter villaolja brände hon från Rådmansö (Sverige) till RödHamn på Åland!

http://www.youtube.com/watch?v=EygTwnr6c1s

På Åland vart det bastu med Petters gäng som simmandes mötte upp mig i hamnbioloppet med full dykutrustning. Trodde först det var en grynna jag inte kunde finna i kortet, sen rörde sig grynnan och jag gissade på säl...inte ett rätt :gnissla

Skönt att sitta i en åländsk vedeldad bastu medans det brallar upp på Ålands hav. Sefflen var som vanligt behagligt varm hela natten. Hett gjutjärn är king.

Bifogat

• IMG_3043.jpg
    IMG_3043.jpg
    230.6 KB · Visningar: 82
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Original men renoverade Sefflen sliter och släpar ... Blott 15 liter villaolja brände hon från Rådmansö (Sverige) till RödHamn på Åland!

15 liter lät inte så blodigt. Hur många nm är det mellan Rådmansö och Rödhamn? Ere en sånn däringa miiljödieselmotor eller?:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det inte bättre att ha avgasrörsmynningen lite högre upp om det börjar skvalpa ute på havet?

Motorn stannar inte om det slår över röret, däremot går det inte att göra slag med vertikal pipa. Det är sånt tryck i avgaserna att det blir ringar på vattnet ca 10 meter ut från båten. Min båt har haft vertikalt avgasrör tidigare, men fiskarna vart så less på att lyfta av röret/linan vid passage under låga bron till Västerviks hamn, arbete med linor till fiskeredskap etc, Att de byggde om till denna design. Dessutom behöver man med horisontellt rör inte lägga på hink/skorstenskappa varje gång man lämnar båten.

Fördelen med vertikalt rör är ju dock att det ser lite ballare ut, samt att man inte lika mycket behöver andas in röken vid vinden in om babord

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
hrm, grön olja?

Antar att den vill ha lite fetare doningar än vår citydiesel/jet-a1.:D

Satan vilken puts du har på skutan.:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
hrm, grön olja?

Antar att den vill ha lite fetare doningar än vår citydiesel/jet-a1.:D

Satan vilken puts du har på skutan.:tummenupp

...och den finfina brännoljan jag köpte på Åland var röd :va. Så det vart rödgrön röra i tanken på vägen hem. Men Sefflen tycktes gilla tom det. Samma dunkelidunk :)

Tack för en skön vistelse hos er på Nassa Teo. Uppskattar mycket att få ligga vid brygga om det går, inte kul att hoppa över stäven och lubba runt med kilar när man är själv och inte har ngn kvar ombord som kan passa ankarlinan.

Vi får ta en höst/sensommartur med en eller två av våra båtar! Jag torrsätter sista helgen i september.

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
...och den finfina brännoljan jag köpte på Åland var röd :va.....

Ajajaj....ålänningarna hänger inte med i svängarna från fastlandet/fuskar/eller har egna regler...man får inte länge köra båt på den lägre beskattade röda villaoljan i Finland (var det sedan 2008?)...undrar vad staffskalan är för en svensk medborgare som fuskar med finska skatter för att komma hem till Sverige?! :va :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ajajaj....ålänningarna hänger inte med i svängarna från fastlandet/fuskar/eller har egna regler...man får inte länge köra båt på den lägre beskattade röda villaoljan i Finland (var det sedan 2008?)...undrar vad staffskalan är för en svensk medborgare som fuskar med finska skatter för att komma hem till Sverige?! :va :D

Jag har även kört på Lidls rapsolja när den kostade 12 kronor litern, dunkelidunk, precis som vanligt.Ingen vägskatt på den alls :va

Ska jag vara allvarlig så är det så att den skattade dieseln på båtmackarna i sverige är av typ MK1 (flygfotogen med 5% FAME) och har nästan 100 grader lägre kokpunkt än vanlig brännolja. Så det är av säkerhetskäl jag kör på den feta dieseloljan.
Explosionsrisk vid upprepade startförsök med MK1.

Ålänningarna följer samma regler som finland och sverige. Men jag skrapar med foten och brukar då få köpa fet diesel, det som ofta kallas gasoil eller bunkerdiesel eller motorbrännolja. JAg tror dock att på åland är även den högskattade dieseloljan av den feta typen. Sveriges MK1 diesel är rätt kass. Vi borde följa EU som finland verkar göra. Helt onödigt att vi har en egen hemkokt bränslekvalité som höjer priserna på flygfotogen när EU:s feta diesel inte har mer svavel

Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jag har även kört på Lidls rapsolja när den kostade 12 kronor litern, dunkelidunk, precis som vanligt.Ingen vägskatt på den alls :va

Ska jag vara allvarlig så är det så att den skattade dieseln på båtmackarna är av typ MK1 och har nästan 100 grader lägre kokpunkt än vanlig brännolja. Så det är av säkerhetskäl jag kör på den feta dieseloljan.
Explosionsrisk vid upprepade startförsök med MK1.

Ålänningarna följer samma regler som finland och sverige. Men jag skrapar med foten och brukar då få köpa fet diesel, det som ofta kallas gasoil eller bunkerdiesel eller motorbrännolja

Ahaa...man lär sig nya saker dagligen...:) det borde ju fungera bra med gammal fritösolja från lokala korvgubben då också? DÅ blir det miljömotor...:tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tack för en skön vistelse hos er på Nassa Teo. Uppskattar mycket att få ligga vid brygga om det går, inte kul att hoppa över stäven och lubba runt med kilar när man är själv och inte har ngn kvar ombord som kan passa ankarlinan.

Vi får ta en höst/sensommartur med en eller två av våra båtar! Jag torrsätter sista helgen i september.

Dit är du alltid välkommen. Kul att du poppade förbi.

Bajamajan kommer lätt ligga i ett tag till, 8 oktober är det höstrepa till Ingmarsö med boatsitegänget. Så någon gång i September vore trevligt att klappra ut till Nassa.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Mer bilder från i somras

Lite fler bilder från denna sommar och höst. Segelbåten kompisarna med Moyana, den 7:an är snabb, sen det årliga besoket på Åland, med den årliga Åländska gästfriheten från Petter och Niklas.
Sedan D1ce och Daniels insats med att hjälpa mig upp med huset!
Fasen va fint det gick! Kulan ska ruska nesta år igen!

Bifogat

• IMG_3157.jpg
    IMG_3157.jpg
    241.5 KB · Visningar: 237
  • IMG_3053.jpg
    IMG_3053.jpg
    242 KB · Visningar: 130
  • IMG_3052.jpg
    IMG_3052.jpg
    238.7 KB · Visningar: 133
  • IMG_3043.jpg
    IMG_3043.jpg
    230.6 KB · Visningar: 118
  • IMG_3042.jpg
    IMG_3042.jpg
    236.7 KB · Visningar: 131
  • IMG_3033.jpg
    IMG_3033.jpg
    231.9 KB · Visningar: 142
  • IMG_3030.jpg
    IMG_3030.jpg
    230.3 KB · Visningar: 134
  • IMG_3026.jpg
    IMG_3026.jpg
    216.6 KB · Visningar: 110
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Lite fler bilder från denna sommar och höst. Segelbåten är mina bastuvänner på Moyana, den 7:an seglar man inte ifrån, sen det årliga besoket på Åland, med den årliga Åländska gästfriheten från Petter och Niklas.
Sedan D1ce och Daniels insats med att hjälpa mig upp med huset!
Fasen va fint det gick! Kulan ruskar Östersjön nesta år igen!

Så nu efter Bastu-Petter-Niklas-sommaren, vad är det för ryggåsbeslag du använder?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag använder burwall-kopplingar. Men kompletterar med tvärgående rep som hanfötter. Så att inte takstolarna går ned i spagat om det blir mycket snö. Jag har även 2 snöläkt mellan varje takstol.
Burwallare är lite klena för så här stort hus, så man måste komplettare med en del tvärslåer. Förra vintern knäcktes 5 burwallkopplingar i stormen i april. Det var rätt surt att behöva återuppbygga huset 2 veckor före sjösättningen.

Bygger du också hus över din båt? Vad använder du för kopplingar?

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag har länge haft en hemmabyggd "byggsats" av hopspikade brädor,
men i år köpte jag några sådana här
41-2071_1.jpg
för ca 80SEK styck hos Clas Ohlson, till något som annars liknar ditt hus.
Det blir lite spännande att se hur det ser efter det här blåsvädret...
Det där antalet Burwallare du har kostar väl en smärre förmögenhet?

Min gamla "byggsats" hade betydligt större lutning på "taket" så det mesta
av snön halkade frivilligt av på en gång.
Jag antar att snön lyser rätt vit på ditt tak i midvinternatten?

Presenningen brukar jag klämma fast mellan två ihopskruvade brädor istf att använda öljetter.
Det ser ut som om du gör detsamma?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo det är några tusenlappar i kopplingarna.
Viktigt att smörja gängorna på burwallarna, men sen funkar de bra. Finns renoveringssatser med nya skruvar och mutterstycken.
Jo jag spikar fast pressarna med läkt. Öljetterna blir för klent i den här storleken tycer jag.
Ja du har rätt i att det är för lite vinkel för att snön ska kana av med burwallare, så jag buffar ned snön genom att stå på däcket och stöta pressen med levangen. De sista två vintrarna var jobbigt snörika, stundtals nere två ggr i veckan för att ta bort snön.
Men när jag hälsade på min träbåtsägande morbror i Skellefteå så slutade jag gnälla, vid hans båthus hade snön nått upp till taket :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har länge haft en hemmabyggd "byggsats" av hopspikade brädor,
men i år köpte jag några sådana här
View attachment 349005
för ca 80SEK styck hos Clas Ohlson, till något som annars liknar ditt hus.
Det blir lite spännande att se hur det ser efter det här blåsvädret...
Det där antalet Burwallare du har kostar väl en smärre förmögenhet?

Min gamla "byggsats" hade betydligt större lutning på "taket" så det mesta
av snön halkade frivilligt av på en gång.
Jag antar att snön lyser rätt vit på ditt tak i midvinternatten?

Presenningen brukar jag klämma fast mellan två ihopskruvade brädor istf att använda öljetter.
Det ser ut som om du gör detsamma?

Om du börjar med en 3x4" och hyvlar den lite V formad får du bra lutning med dom där från ClasO också!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin