Vinö, Tändkuledäckaren.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ooohh, tävling!

Jag gissar på:
A. Skruvarna som dras i på sista bilden, troligen nydoppade i tidigare nämnda Ettan...
eller
B. Nittiosju 22 lr som används i en improviserad Claymore istället för dagens opålitliga elektroniska larm.

Vann jag något ??

Jag gissar att det är träpluggar för dom gamla skruvhålen, alternativt täckplugg för dom försänkta skruvarna.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Då en annan har hårsvall liknande trådskaparens passar det ju finemang !
Mittbena till midsommar !! :banana

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ngn har tydligen fångat min båt Vinö en sommarkväll i Sthlm 2008. Fann den just på YT. Tänkte det kunde vara intressant för de som inte åkt med men som i tråden undrat hur hon låter.

0:37. Kustbevakningsbåt innan, falit falit. Hoppas jag inte var packad :gnissla
[YOUTUBE-ID]WiuQ1hpiNH4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Idag har jag och Vinö varit på den årliga träbåtsträffen i Vasahamnen, i vanlig ordning svarat på samma frågor om båten 200 ggr ungefär. :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Åh, vad kan musikbåten varit för något?
Lät jazzigt och härligt, precis som det ska vara. :)

Tycker det ser ut som M/S Gustavsberg. Som liten pilt har jag åkt med henne när hon var S/S. Vart nästan lite skraj för ångmaskinen kommer jag ihåg. På 90-talet var jag där nere igen, då satt där en Caterpillar.

http://www.skargardsbatar.se/gustafsberg7_1912/

Ballaste musikkryssningarna är att åka med Blidösund tycker jag, brukar åka en gång om året, roligt att stötta ångbåtarna också.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ballaste musikkryssningarna är att åka med Blidösund tycker jag, brukar åka en gång om året, roligt att stötta ångbåtarna också.

Den är fantastiskt fin, och såvitt jag vet en av få (eller den enda tom.?) ångbåtar som fortfarande eldas med kol, doftar gott när den far förbi. Gillar också att att maskinen är så gott som ljudlös under färd också, som att segla fast ändå inte.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Den är fantastiskt fin, och såvitt jag vet en av få (eller den enda tom.?) ångbåtar som fortfarande eldas med kol, doftar gott när den far förbi. Gillar också att att maskinen är så gott som ljudlös under färd också, som att segla fast ändå inte.

Ja de mest namnkunniga koleldade passagerarbåtarna som går i reguljär trafik i Sthlm är S/S Blidösund och S/S Mariefred. (Blidan och Maja)

Mariefred har fö gått på samma rutt (Sthlm-Mariefred) sedan 1903. Det är kontinuitet det!
När Titanic sjönk var alltså Mariefred inne på sitt 9:e år på rutten.
Built to last :D

Ikväll var jag ute med Vinö 5 timmar på Mälaren längs Majas rutt, husesyn med skogvaktare på en ö där vi ska gallra. Mariefred är en vacker syn när hon kommer bolmande

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hittade några bilder som jag fått postade av paparazzis från min semesterseglation i somras. Vart bara 2 veckor i år, lyckades pricka in det dåliga vädret i början av aug. Bilderna på mina vänners skuta Deodar tog jag själv, här seglar de igenom Vildgrytan vid Sandhamn. Sällan man ens ser mindre familjesegelbåtar i plast segla igenom där.:Bugar

Bifogat

• 31509436.jpg
    31509436.jpg
    51.4 KB · Visningar: 144
  • 31509437.jpg
    31509437.jpg
    67.4 KB · Visningar: 192
  • 31509438.jpg
    31509438.jpg
    63.3 KB · Visningar: 133
  • IMG_1808.jpg
    IMG_1808.jpg
    239.5 KB · Visningar: 160
  • IMG_1809.jpg
    IMG_1809.jpg
    227.8 KB · Visningar: 178
  • IMG_1821.jpg
    IMG_1821.jpg
    221.2 KB · Visningar: 120
  • IMG_1811.jpg
    IMG_1811.jpg
    234.3 KB · Visningar: 129

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jaha. Jag såg klippet och tänkte. Satan vilken stor båt du har. Sedan såg jag den "lille" på slutet :D.
Skoj med gamla båtar.

Edit: Kanske skulle kollat sidan 1 :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jaha. Jag såg klippet och tänkte. Satan vilken stor båt du har. Sedan såg jag den "lille" på slutet :D.
Skoj med gamla båtar.

Edit: Kanske skulle kollat sidan 1 :D

Ja det är hon den lilla som är min :D

Idag var det "Båtklubbarnas dag". En över 1 mil lång kolonn av båtar som kom i båtklubbsordning. Själv fick jag och Vinö äran att vara ledarbåt och lotsa hela konvojen genom staden. Hade den sköna Klezmerorkestern "Sabbath hela veckan" ombord. De körde järnet under de två timmar cruisen i Sthlm tog, vid trånga passagen var tändkulan på så lågt varvtal att den taktade med musiken :D . Paraden avslutades på Riddarfjärden. Kolonnen av båtar nådde mer än runt hela Kungsholmen. Dvs när jag kom till Stadshuset för finalen var slutet på kolonnen fortfarande på väg in under Stadshusbron. Rätt maffig uppslutning för att vara första gången vi körde detta arrangemang. Över 19 båtklubbar deltog.

Bifogat

• IMG_1823.jpg
    IMG_1823.jpg
    226.7 KB · Visningar: 174
  • IMG_1824.jpg
    IMG_1824.jpg
    224.8 KB · Visningar: 1,010
  • IMG_1825.jpg
    IMG_1825.jpg
    229.8 KB · Visningar: 131
  • IMG_1826.jpg
    IMG_1826.jpg
    226.3 KB · Visningar: 891
  • IMG_1827.jpg
    IMG_1827.jpg
    239.2 KB · Visningar: 1,017

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Kul att se att du seglar också. Trodde du bara puttrade fram med tändkulemotorn. Funkar det med bara segel eller använder du seglet och motorn tillsammans?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kul att se att du seglar också. Trodde du bara puttrade fram med tändkulemotorn. Funkar det med bara segel eller använder du seglet och motorn tillsammans?

Om du kikar närmare på bilden så ser du lite svall, så mycket varvar inte motorn, så hon måste seglas :D :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

P..pp..puttra!!!? En tändkulemotor puttrar inte! Det gör möjligtvis en R1 eller motorsåg på tomgång :mad: En tändkulemotor dunkar.

Om du kikar närmare på bilden så ser du lite svall, så mycket varvar inte motorn, så hon måste seglas :D :D

På seglingsfotona så låg jag på 390 rpm för en laber bris i Husarö-leden. Alltså det är Sefflen på 1/3 effekt som står för svallet :fakta
20 m2 på en 4-tonsdäckare är mer för rullningsdämpning, nödsituationer och hobbysegling. Fördelen med att ha tygen uppe är även att alla motorbåtar samt hälften av seglarna (babordshalsarna) väjer. Det är bra! De nyväjda seglarna blir dock ofta sura när de kommer närmare och hör att kulan är igång :gnissla

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Ja det är hon den lilla som är min :D

Idag var det "Båtklubbarnas dag". En över 1 mil lång kolonn av båtar som kom i båtklubbsordning. Själv fick jag och Vinö äran att vara ledarbåt och lotsa hela konvojen genom staden. Hade den sköna Klezmerorkestern "Sabbath hela veckan" ombord.

Coolt med egen skeppsorkester!
Men Klezmer? Hur blir det? Kan dom spela "Närmare, Gud, till dig" då?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM