Vinö, Tändkuledäckaren.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Om du kikar närmare på bilden så ser du lite svall, så mycket varvar inte motorn, så hon måste seglas :D :D

Blir nog inga vattenskidor efter den båten....

P..pp..puttra!!!? En tändkulemotor puttrar inte! Det gör möjligtvis en R1 eller motorsåg på tomgång :mad: En tändkulemotor dunkar.

På seglingsfotona så låg jag på 390 rpm för en laber bris i Husarö-leden. Alltså det är Sefflen på 1/3 effekt som står för svallet :fakta
20 m2 på en 4-tonsdäckare är mer för rullningsdämpning, nödsituationer och hobbysegling. Fördelen med att ha tygen uppe är även att alla motorbåtar samt hälften av seglarna (babordshalsarna) väjer. Det är bra! De nyväjda seglarna blir dock ofta sura när de kommer närmare och hör att kulan är igång :gnissla

Förlåt. :( putter-dunker skulle det vara. :D

Bra sätt för att slippa tappa fart. Bara att putter-dunka rakt fram.
Ser så mysigt och avstressande ut. :)

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Ja det är hon den lilla som är min :D

Idag var det "Båtklubbarnas dag". En över 1 mil lång kolonn av båtar som kom i båtklubbsordning. Själv fick jag och Vinö äran att vara ledarbåt och lotsa hela konvojen genom staden. Hade den sköna Klezmerorkestern "Sabbath hela veckan" ombord. De körde järnet under de två timmar cruisen i Sthlm tog, vid trånga passagen var tändkulan på så lågt varvtal att den taktade med musiken :D . Paraden avslutades på Riddarfjärden. Kolonnen av båtar nådde mer än runt hela Kungsholmen. Dvs när jag kom till Stadshuset för finalen var slutet på kolonnen fortfarande på väg in under Stadshusbron. Rätt maffig uppslutning för att vara första gången vi körde detta arrangemang. Över 19 båtklubbar deltog.

Kul! Lite som en gruppkörning. Såg lite kaotiskt ut på ett par bilder också.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul! Lite som en gruppkörning. Såg lite kaotiskt ut på ett par bilder också.

Ja lite så!
Fick just länk till en film som en av deltagarbåtarna tog av oss på Riddarfjärden.
Tändkulan taktar ju nästan med Klezmerorkestern här.
Saknades bara Teo ombord han hade nog gillat det här kaoset. :D

[YOUTUBE-ID]1_qzoNyP4xo&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Förlåt. :( putter-dunker skulle det vara. :D

Bra sätt för att slippa tappa fart. Bara att putter-dunka rakt fram.
Ser så mysigt och avstressande ut. :)

Du är ju oförbätterlig :D

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Ja det är hon den lilla som är min :D

Idag var det "Båtklubbarnas dag". En över 1 mil lång kolonn av båtar som kom i båtklubbsordning. Själv fick jag och Vinö äran att vara ledarbåt och lotsa hela konvojen genom staden. Hade den sköna Klezmerorkestern "Sabbath hela veckan" ombord. De körde järnet under de två timmar cruisen i Sthlm tog, vid trånga passagen var tändkulan på så lågt varvtal att den taktade med musiken :D . Paraden avslutades på Riddarfjärden. Kolonnen av båtar nådde mer än runt hela Kungsholmen. Dvs när jag kom till Stadshuset för finalen var slutet på kolonnen fortfarande på väg in under Stadshusbron. Rätt maffig uppslutning för att vara första gången vi körde detta arrangemang. Över 19 båtklubbar deltog.

A-HA! Jag såg reportaget i DN och tyckte mig känna igen Vinö, var inte helt säker dock.:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
A-HA! Jag såg reportaget i DN och tyckte mig känna igen Vinö, var inte helt säker dock.:)

Jo det var hon. Styrhytten är ju uppfällbar, så den förvirrar många. På DN-bilden var styrhytten (som vanligast) ihopfälld. Men efter en skur en halvtimme senare så fällde jag upp den vilket syns på filmen ovan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns det ingen nätversion för oss som inte läser den där tidningen annars?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Finns det ingen nätversion för oss som inte läser den där tidningen annars?

Nej det verkar inte så :S Själv har jag SvD så jag handlade DN på lunchen. Men jag hittar inget om "Båtklubbarnas dag" på nätet från DN :va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur lågt kan man ställa varvet egentligen? funkar sisådär 80 rpm?
Vore jävligt fränt att spela en marsch på pipan till tändkuledunket!:yoparty

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja lite så!
Fick just länk till en film som en av deltagarbåtarna tog av oss på Riddarfjärden.
Tändkulan taktar ju nästan med Klezmerorkestern här.
Saknades bara Teo ombord han hade nog gillat det här kaoset. :D

[YOUTUBE-ID]1_qzoNyP4xo&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Haha jajäklar! Glida genom möja ström sådär med en handfull apor dränerandes över relingen...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Var det Vinö som kikade fram i Wasahamnen i Båttokig på SVT1 för en stund sedan?
Jo det var Vinö, det var på MSF.s träbåtsträff i Wasahamnen i Maj. Brukar dunka dit varje år, lite av vårmönstring.

Jag såg och hörde den oxå!

Ville du inte vara med och prata om din båt Jörgen?

"Det här är ljuv musik" :D

De fick ju filma mig när jag backade in iaf!
Jag tror jag hade blivit inbjuden på en stärkande öl i en annan tändkulebåt strax efter förtöjning, då är det lätt att välja...:öl

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Tjejerna med båtskroten gjorde inte ont att vila ögonen på. :kär

Sist jag var inne hos Tackel och Tåg var det en herre i övre medelåldern som verkade ha
hand om det hela. Har han lagt av, eller gjorde bara tjejerna sig bättre i TV ... ?

Jag tittade på deras websida. Den här vore kul att ha på släp efter båten:
6169.jpg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Sist jag var inne hos Tackel och Tåg var det en herre i övre medelåldern som verkade ha
hand om det hela. Har han lagt av, eller gjorde bara tjejerna sig bättre i TV ... ?

Ja honom kan man säga mycket om, men det var han och dåvarande kunder med saker att sälja som byggde upp hela butiken och det utbud som syntes på bilderna. Detta framgick inte i filmen, de två unga tjejerna har alltså nyligen tagit över/köpt verksamheten Tackel och Tåg.
Så det är klart att de inte kan historien bakom alla detaljerna än, men jag tycker det är kul att de har tagit över och önskar lycka till.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här kommer lite tändkuleinfo. Hela artikeln var för stor så jag fick splitta upp den på två halvor.

Bifogat

• SAE2002-01-0115_HotBulbEngine_C.pdf
    166 KB · Visningar: 1,104
  • SAE2002-01-0115_HotBulbEngineC2.pdf
    111.9 KB · Visningar: 346

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Om man tycker att tändkulor och industrihistoria är kul är det här ett bra utflyktsmål för lördagsturen i Stockholmstrakten.

[YOUTUBE-ID]gHxrkim6lTs[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha