Vinka åt andra hojförare?

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hälsar. Alltid. Ibland hälsar jag även av misstag på mopeder. Sånt händer.
En och annan trike följer med - det kan vara en rullstolsbunden kamrat som trots allt vägrar ge upp.
Eller någon som inte klarar alla Trafikverkets balansövningar men som ändå vill riktigt mycket.

Principen är enkel: Vi som kör motorbundna fordon på två (eller 3) hjul har aktivt valt att utsätta oss för större risker än de som rullar runt i likkistor av plåt. Vi har valt frihet före personlig säkerhet. Det är det speciella syskonskap (brödra- & systerskap) vi har valt. Så oavsett kön, hudfärg, sexuell förvirring eller politisk dumhet tillhör vi något som jag måste respektera. Det jag respekterar hälsar jag på.

Och som gammal gubbe är det extra viktigt att göra det hela tiden - så att vi fostrar nästa generation.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Igår körde jag på en bro, under gick en motorväg. Snubben på motorvägen vinkade åt mig. Lite överdrivet kanske :)

Jtr 71

Medlem
Gick med
21 Oct 2014
Hoj
2016 Yamaha MT-07 Matt grey
Samma här,hälsar på alla bikers // 99.9% gives it back!

Ha det bäst!

//Jtr 71.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag hejar på alla om omständigheterna tillåter. Angående vilka som vinkar tillbaka så vill jag nog påstå att det är lika många i varje kategori. Stöter på ejvinkare dagligen och det på alla typer av hoj. :)

Men det bekommer mig inte, alla kan ju inte vara lika. :)

Last edited:

GrEEn81

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2014
Hoj
1995,Honda 900RR
Vinkar på alla , man blir glad när folk vinkar tillbaka helt enkelt :yoparty

Tillomed fabror blå har man fått en nick av :tummenupp

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Hälsar alltid eftersom jag gillar den grejen. :) Folk hälsar för det mesta tillbaka och har inte riktigt tänkt på vilka som inte gör det.

På motorcykel är de sällan besvärliga, förutom när de ligger i klunga på krokig väg, men jag förstår bilister som blir vansinniga när de cyklar mer än en meter ut i vägen, speciellt när det går en cykelbana parallellt. :D

Som lastbilschafför blir jag närpå aggressiv på sådana. En gång när jag kom in på en flera hundra meter lång raksträcka med fri sikt och inte en mötande bil, så kände jag ändå att jag inte kunde köra om på ett säkert sätt för cyklisterna utifall det skulle dyka upp nån mötande bil, för de hade precis startat nåt lopp eller så och fyllde i princip hela sträckan med dessa småjävlaklungor. :huvet :mad: :död

Lain

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Hoj
na
Alla har hälsat då jag varit ute, spelar ingen roll vilken sorts hoj dom suttit på. :)
och jag sitter på en halvraket... sv650s(f)(k6)

Skillnad om man bor lite högre upp i landet?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hälsar på alla som kör en hoj med lika många eller fler hästar ELLER hojar som är värda mindre än min.

Bra att ha med beg guiden för att snabbt kunna göra överslag om det ska hälsas eller inte. :tummenupp

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Var vänlig ignorera.

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hälsar alltid eftersom jag gillar den grejen. :) Folk hälsar för det mesta tillbaka och har inte riktigt tänkt på vilka som inte gör det.

Som lastbilschafför blir jag närpå aggressiv på sådana. En gång när jag kom in på en flera hundra meter lång raksträcka med fri sikt och inte en mötande bil, så kände jag ändå att jag inte kunde köra om på ett säkert sätt för cyklisterna utifall det skulle dyka upp nån mötande bil, för de hade precis startat nåt lopp eller så och fyllde i princip hela sträckan med dessa småjävlaklungor. :huvet :mad: :död

Stora bromsklossar som lastbilar har jag kört om i vägrenen på motorväg i över 200 km/h (K-A-B-O-O-O-M :lol) när det flutit på alltför långsamt i vänsterfilen.Blev tyvärr av med kortet senare den säsongen pga annan racing med en grymt brutal Audi.Men det är glömt nu och har slutat med detta pga anhörigas oro när man blir lite visare med åren förutom när man hamnar bakom styret då ibland. :crash

Last edited:

per50

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Hoj
cb 750
Jag får en varm känsla när mc åkare hälsar på mig men jag hälsar sällan tillbaka för jag kör mc bara för att jag är så usel på att köra bil så jag känner mig inte värdig.:smasha

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vissa vinkar andra inte, skiter i vilket. Jag brukar hälsa. Cirka 80 % brukar hälsa tillbaks, ibland kan man inte heller vinka tillbaks. Tex vid kurva o växling , eller annat häftigt tillfälle

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka