Vinka åt andra hojförare?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Säger ändå att skillnaden mellan den 3-hjulingen här och morgan 3-wheeler är hårfin..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Låter som en moppe, ser ut som en moppe = moppe? Hälsar du själv på mopedister?
Jag hälsar bara på gubbar med veteranmoppe, dom vet iaf vad det handlar om, moppekids blir väl bara förvirrade och kör i diket om man hälsar..

Man hälsar på andra hojåkare, vare sig de åker HD, BMW eller 125-a. Det är ju hojåkningen som är det väsentliga...

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det sa jag inget om. Jag kan inte skilja 125or och moppar åt särskilt ofta bara.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Det är en YBR125 som ser ut som en...tja, hoj? Jag körde som jag brukar, dvs tar plats i körfältet osv (åker fullstora BMW-s med packväskor etc annars).

Motorcyklar i grupp med korvlådor, packrullar och nedlastade till sista kilot med renhorn och märkligheter på väg söderut på E4 i höjd med Skellefteå är undantagslöst utlänningar. Behövs inte ens glasögon. Dessutom kommer de fram och pratar när man stannar för en fika TROTS att man kör en liten fjöshoj. Det kan iofs bero på dyr korvätarhjälm och grå skäggstubb...

Ja då hänger jag med - En YBR125:a ser ju ut som en motorcykel då borde ju folk hälsa tycker man :va

Och tänkte inte på det med renhorn, älgskyltar och liknande, inget som svenskar släpar omkring på :)

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Hoj
Spyder RSS -15
Ja tar inte illa upp om ni inte hälsar men tycker en del av resonemanget om varför känns lite skev och insnöad...

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ja tar inte illa upp om ni inte hälsar men tycker en del av resonemanget om varför känns lite skev och insnöad...

Hojåkare hälsar på andra hojåkare för de har något gemensamt, de har tagit det avsteget från den trygga normen och förlitar sig på gyrokrafterna och sedan gemenskapen när det oundvikliga rullgruset, oljespillet eller avsiktliga/oavsiktliga prejandet gör att både man själv och hoj ligger på sidan utmed vägen eller i diket. Hälsningen är något i stil med, jag vet vad du utsätter dig för, och skrotar du, ja då lovar jag att hjälpa dig om du gör det samma för mig.

Du å andra sidan sitter där på ditt fordon som är stabilt helt utav sig själv, ditt avsaknande utav A-behörighet vittnar om att du inte har tagit dig an mödan utav att nöta den där djävla hinderbanan dag in och dag ut i ur och skur. Du delar inga utav de svårigheter MC körandet medför med mig, vari ligger det konstiga att du inte blir bemött som en MC förare när du inte är en :va

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det sa jag inget om. Jag kan inte skilja 125or och moppar åt särskilt ofta bara.

Jag har personligen svårt att skilja mellan sporthojsförare MED körkort och egen hoj och sporthojsförare UTAN körkort på stulen hoj, så jag hejar på alla...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Du framför ett fordon med 3-hjul som kör på b-körkort. = Bil. Skulle inte hälsa på vare sig en trehjulig bil eller en trike.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Jag förstår att du tycker att du kör någon typ av motorcykel, men jag kan inte säga det tydligare. Det du kör har lika mycket gemensamt med en bil eller en buss som den har med en motorcykel.

För min del skulle du lika väl kunna sitta på en åkgräsklippare, du kör inte motorcykel.

Nu blir det väldigt många mot en, men detta är verkligheten.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Varför motorcyklister hejar på varandra, är den mest intressanta frågeställningen : )
Fotgängare, bilister och cyklister hejar inte på varandra om de inte känner varandra t.ex.

Själv hejar jag på andra mc-förare, men vet egentligen inte varför jag är så trevlig mot just dem :)

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Chrysler Voyager-ägarna blinkar så många ggr till varandra som de bytt motor/växellåda. Är det någon som (mot förmodan) inte blinkar så är det inte för att bilen varit felfri...........det är för att heljuset är sönder.

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Haft kortet i någon månad nu och har hunnit med att köra i Stockholm och Jönköping. Skillnaden är enorm!

I Stockholm är det inte ofta hojåkare hälsar, om någon hälsar så är det aldrig kromgubbarna på HD eller custom utan då är det sporthojar eller touring.
I Jönköping å andra sidan hejar verkligen alla på en. Jag blir lika snopen varje gång en glidare hejar på mig, kul! Fortsätt så, tycker att det är tramsigt att vara selektiv i hejandet. Någon ovanför sa det väldigt kort, koncist och sanningsenligt: Kör du hoj och ser en annan på två hjul (undantagsvis mopeder, såklart :arsele), hälsa vetja.

EDIT:Jag vill understryka att jag själv kör en sporthoj (om än något liten motor)

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Vi som cyklar i spandex hälsar absolut på varandra. :fakta

Men varför är de otrevliga mot oss andra? :va OM de visar något så är det långfingret...

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/sa-blev-man-i-lycra-aggressiva-cykelkrigare/

MEMILS: Medelålders Män I Lycra som tar sig fram i trafiken utan hänsyn till andra, på ett sätt som omedelbart skulle rendera vilken annan fordonsförare som helst dagsböter eller kortare fängelsestraff.

De enda cyklister som pratar med mig när jag cyklar är de utan åtsittande kläder. De är inte många heller men jag gissar att det är det svenska att inte prata med okända utan alkohol om man inte vill ha sex.

På motorcykel är de sällan besvärliga, förutom när de ligger i klunga på krokig väg, men jag förstår bilister som blir vansinniga när de cyklar mer än en meter ut i vägen, speciellt när det går en cykelbana parallellt. :D

Nu försöker jag att inte sänka mig till deras nivå så när jag passerar en MEMIL som cyklar åt sidan får de en trevlig hälsning och tummen upp! :tummenupp

Bonehead

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
Yamaha MT-01 -08
Brukar passa på att hälsa på allt som ser ut att kräva A-behörighet om jag inte behöver båda mina händer vid det tillfället, motorvägar brukar jag strunta i att vinka och veva dock.
Spontant skulle jag nog säga att folk verkar mer villiga att vinka tillbaka om man kör något i "deras stil", sport hälsar gärna på sport och så vidare.
Sällan customs hälsade tillbaka när jag körde hög touring men desto mer när jag också körde custom och så vidare.

Men vinkar någon till mig så vinkar jag tillbaka oavsett om det nu är moped, a-traktor, MC eller bil. :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept