Vinka/inte vinka eller NÄR FAN VINKAR MAN?

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Kuritas skrev:
2286390 När jag kör hoj vinkar jag till alla andra hojar (utom mopeder, det känns lite pinsamt). När jag kör buss vinkar jag till alla andra bussar. När jag kör långtradare spelar jag country och vinkar till alla i samma åkeri.

Problemet blir när man blandar ihop begreppen och vinkar till bussar när man själv kör hoj o.s.v.


Hahah :lol

Det har hänt att jag nästan börjat vifta med handen när jag kör bil och ser en hojåkare. Men jag tror att han/hon nog skulle tycka att jag är en kuf och lyckas hejda mig varje gång :brinnerup
 

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
Vinka

Jag har märk detta Är det typ 3 Custom Hojar så vinkar inte en enda men kommer det ensam så vinkar de ..

Ja jag vinkar till alla utom moppar och vespor.
och ej på Motorväg.
 

SvRider

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
CBR 900RR
Jag vinkar till alla på hoj. Sedan om de med chromsläde och dryg min inte vinkar tillbaka får man ju första; Prova själv att köra skottkärra med en hand...
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Hälsar på allt över 125 kubik i princip. Ibland får jag ett ryck o hälsar på nån eu-moppe också, bara för att det är så kul att se hur förvånade de blir. :D

98% hälsar tillbaks, oavsett vad de kör. Vilket är en stor skillnad mot förra året då i princip bara sporthojar hälsade. Har bytt från en Sprint till en Triple, men det borde väl inte spela roll?
 

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
Farsan kör custom och han vinkar på allt o alla :tummenupp
Så inte är alla custom hojjar neråttittande snobbar/coolingar...
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Kör själv icke-sporthoj (vägrar att kalla henne kromsläde), och sämst på att hälsa är tveklöst sporthojare. Fattar inte vad det är för fel på folk, om någon hälsar så hälsar man väl för fasen tillbaka.

Möter man någon i trappuppgången så hälsar man väl - defintivt hälsar man tillbaka om den man möter hälsar först (oavsett om denne har träskor och/eller gabardinbyxor!).

XDS - hört talas om karma?
 

Reefer

S3-smurf
Gick med
9 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple '01
Jag tänkte först skriva att jag vinkar till allt på två hjul med motor överallt men när jag läste lite i inläggen så insåg jag att jag faktiskt diskriminerar...

Har tidigare kört custom och skiljer inte på hoj och hoj (sanning med modifikation... Har nåt emot Guldvingar). Däremot insåg jag att jag inte vinkar till moppar, vespor och sällan om inte aldrig på motorväg. Sen är det nog t o m så att en guldvinge ska vara glad om de får en vink... Skäms lite att säga det men så är det :tungan
 
Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hälsar på alla motorcyklar och trikes. Även guldvingar med släpkärra. Dock ej på motorväg, fast där hälsar ju ingen...

Jag gillar när man kör fort som fan på en lång raka, möter en annan mc och båda sträcker ut näven när man passerar varandra. :yoparty

Eller mer oväntade möten som mitt i natten eller mitt under pågående ösregn :)
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
SMoto skrev:
2286486 hälsar inte på polis mc samt h-d nissarna, dom har nog själva klassat sig som Ubercoola.
Hälsar mindre mitt i stan, möter man en sh så hälsar jag oftast.
Men att anstränga sig och vinka på alla på 2-hjul känns lite overkill.
Vinkar du på alla volvo bilar om du själv kör en.
Förmodligen har man inte ett jäkla dugg gemensamt med den 55:-åringen som just börjat köra hoj och köpt en wildstar....
Men visst är ju mc kollektivet trevliga människor oftast...


hällsade på en mc snut idag.. såg inte att de va en sån.. hade solen mot mig men såg att de va en hoj ialf så jag slängde ut näven glatt och han vinkade då tillbaka så glatt.. vinkade så att han vinglade till till och med.. han vart säkert så glad o överaskad att nån hällsade på han så att han blev helt till sig :banana

dock då jag upptäckte att de va en snut vart man lite byxig att han hade vinkat för att han ville stoppa mig och ge mig böter för nåt men jag såg inte till han mer
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
HurtsLikeHell skrev:
2286363 Jag tycker det är otroligt trevligt att visa respekt för andra sporthojsgalningar genom att vinka. Det som är kul är att det bara är sporthoj vinkar till sporthoj (dock inte alla). Men sporthoj vinkar aldrig till Custom eller? :confused:

Fattar inget riktigt. Jag vinkar lite överallt. :banana

Hur fan lyder den oskrivna regeln? När vinkar ni? :huvet

Vinkar till alla "riktiga" motorcyklar... M.a.o inte till vespor och moppar..

När jag vilnkar på en custom åkare får jag vink tillbaka kanske 2/3 av gångerna mot en sporthoj istort sett varje gång.. När custom åkare inte hälsar tillbaka brukar jag tänka för mig själv att jag ialla fall är bättre än att inte vinka..
:)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Var till Norge, där hälsade alla, även i Oslo, tror alla i övriga Sverige hälsade men när jag kom tillbaka till stan så var det direkt slut på det roliga :argpådato
 

Thor

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki ZX 750 -89
Hälsar nästan på alla jämt :D tycker det är en kul grej :) fast guldvingar o mopedister brukar inte få en vinkning :arsele (dom flesta av custom åkarna jag har mött här omkring västerås har hälsat tillbaka :D )
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
tuppjuck skrev:
2286490 Hahah :lol

Det har hänt att jag nästan börjat vifta med handen när jag kör bil och ser en hojåkare. Men jag tror att han/hon nog skulle tycka att jag är en kuf och lyckas hejda mig varje gång :brinnerup

Jag får impulser att vinka till hojar då jag kör bil..
Fast så letar jag efter backspeglar och blinkers på trampcykeln också :rodnar
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Nursey skrev:
2286766 Jag får impulser att vinka till hojar då jag kör bil..
Fast så letar jag efter backspeglar och blinkers på trampcykeln också :rodnar
Precis samma sak här!!! Man är ute och cyklar, kör förbi eller möter något (kanske en :tuttar ). Var glor man då? Jo, snett fram åt vänster och letar med blicken efter backspegeln. Känner mig lika dum varje gång.:brinnerup

Jag vinkar f.ö. på allt möjligt. Kommer inget tillbaka så tycker jag mest synd om den personen som måste ha det väldigt tråkigt. Att man sen måste ha kontroll på trafiken emellanåt och därigenom "missa" en vink köper jag... :hej
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Oskrivna reglen:
Polisen vinkar iaf när man kör för fort o alltid då trevligt av dem...
Sååå vinka till allt som kör fort :) o på mig med då o alla 2hjul som inte är moppe...
eller peka finger hmmm fast då kanske någon tar illa upp...
Hälsa när du känner för det annars skit i det ...
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Vinkar ej till de överåriga förarna till krommopparna. Ingen respons där. Men annars de flesta på två hjul.
 

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Norsborg
Hoj
Honda cb 900 1982
Ang Hälsning

hej o vink på er alla :
jag har själv som återfallsknutte märkt en viss skillnad år 1979 när jag köpte min första mc ( vi hade 2 bilar jag o frugan så vi beslöt att jag fick lov att köpa en mc) ;vi bodde då i Lidköping ;och tja det blev affär o s vidare märkte ganska snart att mc åkare vinkade på mig o jag hejade tillbaka sen vart det ett fasligt hejande( 1980 flyttade vi till norsborg) jag skall inte klaga på Stockholmsregionen men en klar skillnad är det) :)
värst är om man möter en caravan av mc åkare då är det bara att hålla näven i luften "sedan blev vi familj o jag sålde tyvär tyvärr min mc "
men 2004 hittade jag en o köpte denna som jag har i dag men märkte ganska snart den mc åkaren hälsa inte o inte den heller men den hälsa o inte den andra och som exempel i förrgår mötte jag 2 st mc poliser den första hälsa inte o den andra vinkade glatt tillbaka men jag hälsar alltid enda undantaget är om man kör in i rondell eller likvärdigt svårt o hälsa brukar nicka rejält i de lägena förlåt att detta blev en lång text : :) mvh cbx nordberg :)
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
HurtsLikeHell skrev:
2286363Hur fan lyder den oskrivna regeln? När vinkar ni? :huvet

Vinka på alla, vinkar de inte tillbaka, their loss. Jag vinkar inte på EU-moppar, annars får väl de flesta andra en vink... :)
Har jag händerna fulla så blir det en jätteövertydlig nick, de flesta uppfattar den...

Läste nånstans på forumet om att vinkningen kom till för att visa fellow mc-åkare att vägen man kommer på är fri från poliser, olyckor och annat otyg. Antagligen rykte och sanning med modifikation men har jag kört förbi nåt sånt så brukar jag teckna åt mötande hojar att sakta ner.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top