Vinterförvaring, vilken metod?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tänk om man bara gjorde sånt som verkligen är nödvändigt. Då hade man fått en strid om vem som ska vara Chairman of the bored!
Ja, ha ha.
Läser i en av mina instruktionsböcker, och man kan fundera på hur intervallerrna har kommit till?
När det gäller bromsarna så ska bromsvätskan bytas vartannat år, det känns ju rimligt, men man ska även byta alla tätningar i bromscylinder och bromsok med samma intervall :va
Och bromsslangar ska bytas vart fjärde år.
Så man har alltså inte satt ett behovsstyrt intervall på dessa komponenter, utan tidsstyrt, känns oerhört märkligt, och det är ändå ingenting som verkstaden följer när man lämnar in den.

Bromsvätska.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja, ha ha.
Läser i en av mina instruktionsböcker, och man kan fundera på hur intervallerrna har kommit till?
När det gäller bromsarna så ska bromsvätskan bytas vartannat år, det känns ju rimligt, men man ska även byta alla tätningar i bromscylinder och bromsok med samma intervall :va
Och bromsslangar ska bytas vart fjärde år.
Så man har alltså inte satt ett behovsstyrt intervall på dessa komponenter, utan tidsstyrt, känns oerhört märkligt, och det är ändå ingenting som verkstaden följer när man lämnar in den.

View attachment 462657
Ja det där är lustigt, samma med kylvätskeslangar på många hojar. Jag vet att slangar håller längre än fyra år. Så det hoppar jag över.

Däremot byter jag bromsvätska varje år, och inte varannat som nästan alla tillverkare förespråkar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja det där är lustigt, samma med kylvätskeslangar på många hojar. Jag vet att slangar håller längre än fyra år. Så det hoppar jag över.

Däremot byter jag bromsvätska varje år, och inte varannat som nästan alla tillverkare förespråkar.
Ja, samma här, jag byter bromsvätskan varje år, även i bilarna, och tror att det har sparat mig en hel del bekymmer genom åren.
Kylvattnet byter ca vart 4:e år, det är väl tillsatserna som blir förbrukade där, och korrosionsskyddet blir försämrat.
Slangar mm byter jag om det behövs, det vill säga mycket sällan, den äldsta hojen är från början av 80-talet och har alla slangar i original, det enda som är renoverat är bromsoken fram.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det absolut bästa måste väl ändå vara att skaffa en stor oljecistern full med olja, och hissa ner hela hojen i den?
Då både konserveras och smörjs allt… :crash
Ja men glöm inte BRAKE CLEANER innan första tur på året...
 

Zeromannen

Guest
Däremot byter jag bromsvätska varje år, och inte varannat som nästan alla tillverkare förespråkar.
Det där med bromsvätskan verkar vara standard på alla fordon, vartannat år. Man säger att den suger åt sig vatten, kokpunkten minskar och man då kan tappa bromsverkan. Men samtidigt, det är ett slutet system, hur kommer fukten in?

Jag har för övrigt en hoj som jag inte bytt bromsvätskan på 14 år. Provade några upprepade fullbromsningar från 90km/h till stillastående häromdagen och jag kunde inte uppfatta nån skillnad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det där med bromsvätskan verkar vara standard på alla fordon, vartannat år. Man säger att den suger åt sig vatten, kokpunkten minskar och man då kan tappa bromsverkan. Men samtidigt, det är ett slutet system, hur kommer fukten in?
Bromsvätska drar åt sig vatten ur luften och går att mäta skillnad på. På seriösa banträffar för bilar vet jag att det förekommit att personalen kontrollerar vattenhalten innan bilarna tillåts köra.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bromsvätska drar åt sig vatten ur luften och går att mäta skillnad på. På seriösa banträffar för bilar vet jag att det förekommit att personalen kontrollerar vattenhalten innan bilarna tillåts köra.
Ja, precis, systemet är inte att betrakta som helt slutet.
Det farliga är att kokpunkten blir lägre, och då kan du råka ut för förlorad bromsverkan, fading.
Kolvarna rör sig fram och tillbaka, och tar med sig mikroskopiska mängder fukt in i oken, och det är där det blir farligt med fukt.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ja men glöm inte BRAKE CLEANER innan första tur på året...

Nej nej nej…oljan är ju jättebra för bromsarna.
Dels så försvinner det där irriterande gnisslet som kan finnas ibland, och dels så riskerar man inte längre att bromsarna låser sig.
Fattigmans-ABS ?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Det där med bromsvätskan verkar vara standard på alla fordon, vartannat år. Man säger att den suger åt sig vatten, kokpunkten minskar och man då kan tappa bromsverkan. Men samtidigt, det är ett slutet system, hur kommer fukten in?

Jag har för övrigt en hoj som jag inte bytt bromsvätskan på 14 år. Provade några upprepade fullbromsningar från 90km/h till stillastående häromdagen och jag kunde inte uppfatta nån skillnad.
Några inbromsningar från 90 är inte att betrakta som mycket, prova köra en kurvig väg och det är 160 till 100 var och varannan kurva i några mil. Eller nej prova inte det men du fattar. :)
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Men ta som ex hur gör folk med gräsklippare som ex eller bortglömda jordfräsar. Bensindrivna snöslungor i Skåne. Osv osv.



Mvh moddler
Nu blev jag sugen på att starta min gamla snöslunga som har stått ostartad i garaget (naturligtvis med bensinen kvar i tanken och gammal olja) sen 2016 när jag råkade köpa en traktor för att köra snö. I Skåne. Att jag har fått alger i tanken på traktorn är ett annat problem.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Byter olja och filter, tankar fullt och häller Staabil i tanken. Startar hojarna en gång per månad och låter dom gå på tomgång i 15-20 min, varvar emellanåt. laddar batterierna en gång per månad. Är det typ 8+ åker jag ut och kör typ 1.5 mil.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Personligen blir det väl som vanligt, ställer in hojarna på sidostödet och sätter mig framför datorn och kikar på blocket efter nåt kul. Fixa förgasare, kanske byter olja, däck och drivpaket gör man första soliga vårdagen när tempen når +15 samt köper nytt YTX12-BS från Batterilagret. Varför göra något nu när man kan skjuta upp det?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ambitionen innan långtidförvaring är:
- Full tank
- Om förgasare finns, så tömmer jag den
- Ett par hekto extra i däcken
- Underhållsladdning
- Tvätt
- Smörja lite överallt. Rörliga delar och där rosten börjar krypa fram.

Byter inte olja, går endast på körsträcka. Blir minst en gång per år och hoj ändå. Ibland har jag skitit i hela listan. Har funkat klockrent ändå.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top