Vinterförvaring, vilken metod?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man kan fortsätta i det oändliga.

OM MAN BÖR BYTA UT SOMMAR LUFTEN I Däcken till vinter kall luft så gummit åldras långsammare.

Fyller man med motor olja i luftburk en till den är full får ventilerna som på Ts hoj fastnar på 4-5 månader rejält med smörja.

Ts. Ursäkta ironin i mångas frågor o svar.

Men ta som ex hur gör folk med gräsklippare som ex eller bortglömda jordfräsar. Bensindrivna snöslungor i Skåne. Osv osv.

Jag fick 2 honda elverk som är från tja mycket tidigt 80tal. Dessa har stått i en Ladugård i minst 20 år utan tillsyn.

Byte olja. Rengöring av förgasare. 2-3 ryck i snöret o bägge gick som att dom var startade varje dag.

Motorer behöver inte bytas olja på mer än va 800-1000 mil herregud på detta forumet är vi kanske 10-15 st som kör mer än 1000 mil om året på hoj.

Personligen rullar min yzf1000r thunderace året runt oavsett väder inklusive snöslask..

Byter olja en gång om året o samma med Bromsvätska. Smörjer kedjan kanske var 100de mil tvättar vid behov.

Thats it. Köper man därimot någon otroligt mystisk enastående ovanlig maskin så kanske man kan fundera på det du funderar på.

Tittade föresten på utube när dom startade en Porsche 917? Lemans räääser. Den hade stått i 40 år helt orörd den är kanske värd 10 millioner+ dom bytte inte olja ens innan dom malde på starten i en timme.. Inga ventiler satt fast, vevaxel hade inte rostat fast heller.

Ts du nojar över ett totalt obefintligt problem. Möjligen att militären konserverar sina fordon som står i beredskap i 40-50 år men då används typ 1 matsked av konservering olja i varje cylinder. Inget mera.

Ta o kör din hoj vad det nu än är o njut av livet istället för att fundera på om din hoj motor klarar av att stå avstängd i 4-5 månader..

Mvh moddler
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Man kan fortsätta i det oändliga.

OM MAN BÖR BYTA UT SOMMAR LUFTEN I Däcken till vinter kall luft så gummit åldras långsammare.

Fyller man med motor olja i luftburk en till den är full får ventilerna som på Ts hoj fastnar på 4-5 månader rejält med smörja.

Ts. Ursäkta ironin i mångas frågor o svar.

Men ta som ex hur gör folk med gräsklippare som ex eller bortglömda jordfräsar. Bensindrivna snöslungor i Skåne. Osv osv.

Jag fick 2 honda elverk som är från tja mycket tidigt 80tal. Dessa har stått i en Ladugård i minst 20 år utan tillsyn.

Byte olja. Rengöring av förgasare. 2-3 ryck i snöret o bägge gick som att dom var startade varje dag.

Motorer behöver inte bytas olja på mer än va 800-1000 mil herregud på detta forumet är vi kanske 10-15 st som kör mer än 1000 mil om året på hoj.

Personligen rullar min yzf1000r thunderace året runt oavsett väder inklusive snöslask..

Byter olja en gång om året o samma med Bromsvätska. Smörjer kedjan kanske var 100de mil tvättar vid behov.

Thats it. Köper man därimot någon otroligt mystisk enastående ovanlig maskin så kanske man kan fundera på det du funderar på.

Tittade föresten på utube när dom startade en Porsche 917? Lemans räääser. Den hade stått i 40 år helt orörd den är kanske värd 10 millioner+ dom bytte inte olja ens innan dom malde på starten i en timme.. Inga ventiler satt fast, vevaxel hade inte rostat fast heller.

Ts du nojar över ett totalt obefintligt problem. Möjligen att militären konserverar sina fordon som står i beredskap i 40-50 år men då används typ 1 matsked av konservering olja i varje cylinder. Inget mera.

Ta o kör din hoj vad det nu än är o njut av livet istället för att fundera på om din hoj motor klarar av att stå avstängd i 4-5 månader..

Mvh moddler
Känns ändå nice att vara bland de 10/15 som kör mer än 1k mil per år. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Känns ändå nice att vara bland de 10/15 som kör mer än 1k mil per år. ?
Om det är så är det ok är det flera som har nöjet att köra över service milen per år är det ju ännu bättre då är vi fler som faktiskt njuter av nöjet att köra hoj (sporthoj) ?.

Ts kan ju även kolla då mercedes sätter en ny motor i bänk o kör denna på max vridmoment varvtal med vanlig cervice 100,000 mil och sedan plockar isär denna o mäter upp.. Den är knappt mätbart slitage i.

Så moderna motorer efter 1980 är iprincip outslitliga om dom körs efter cervice boken.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Freudiansk flesrkivning? Cervixboken? Vad serverar du där?
Det beror helt på besökaren.
Men varför inte en biff stekt i mineral 10w-40 marinerad i en skvätt slick50 så den kanar ned lätt, detta tillsammans med helstekta ekologiska ekollon från eget tomt.

Sallad av färskplockade maskrosblad o lite harsyra.

Kan serveras med verkstads kyld Arboga 5,2 lätt skummad.

Verkar detta ok?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Suck!

Frågar inte efter vad som är gott nog utan vad som är bäst. :)

Alternativ 3 i punkt 1 är inte alls farligt (mig veterligen) för motorn då den redan är varmkörd när oljan töms ur, så när man fyller på med ny olja och sedan kör på tomgång i 2-3 minuter så att den nya oljan når alla delar så blir det ingen kondens eller liknande.

Edit. Ni som fjantar er och inte svarar seriöst kan väl starta en tråd och hålla till där. ;)
Svarar samma som på soe.se , byt till dubbdäck och kör alt 2 byt olja töm bränsle ladda batteri om det finns och låt stå inget fjantande med starter hit o dit o ventiler fastnar inte över vintern så varför krångla så förbannat ?
Antar ju att du kör grushoj när du ställde frågan där ?
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
Om det är så är det ok är det flera som har nöjet att köra över service milen per år är det ju ännu bättre då är vi fler som faktiskt njuter av nöjet att köra hoj (sporthoj) ?.

Ts kan ju även kolla då mercedes sätter en ny motor i bänk o kör denna på max vridmoment varvtal med vanlig cervice 100,000 mil och sedan plockar isär denna o mäter upp.. Den är knappt mätbart slitage i.

Så moderna motorer efter 1980 är iprincip outslitliga om dom körs efter cervice boken.
Möjligen 100000 km.
 

Zeromannen

Guest
Jag kommer dock avstå vissa råd i denna tråd om att byta olja, fylla tanken full med bensin osv. :lol
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man kan fortsätta i det oändliga.

OM MAN BÖR BYTA UT SOMMAR LUFTEN I Däcken till vinter kall luft så gummit åldras långsammare.

Fyller man med motor olja i luftburk en till den är full får ventilerna som på Ts hoj fastnar på 4-5 månader rejält med smörja.

Ts. Ursäkta ironin i mångas frågor o svar.

Men ta som ex hur gör folk med gräsklippare som ex eller bortglömda jordfräsar. Bensindrivna snöslungor i Skåne. Osv osv.

Jag fick 2 honda elverk som är från tja mycket tidigt 80tal. Dessa har stått i en Ladugård i minst 20 år utan tillsyn.

Byte olja. Rengöring av förgasare. 2-3 ryck i snöret o bägge gick som att dom var startade varje dag.

Motorer behöver inte bytas olja på mer än va 800-1000 mil herregud på detta forumet är vi kanske 10-15 st som kör mer än 1000 mil om året på hoj.

Personligen rullar min yzf1000r thunderace året runt oavsett väder inklusive snöslask..

Byter olja en gång om året o samma med Bromsvätska. Smörjer kedjan kanske var 100de mil tvättar vid behov.

Thats it. Köper man därimot någon otroligt mystisk enastående ovanlig maskin så kanske man kan fundera på det du funderar på.

Tittade föresten på utube när dom startade en Porsche 917? Lemans räääser. Den hade stått i 40 år helt orörd den är kanske värd 10 millioner+ dom bytte inte olja ens innan dom malde på starten i en timme.. Inga ventiler satt fast, vevaxel hade inte rostat fast heller.

Ts du nojar över ett totalt obefintligt problem. Möjligen att militären konserverar sina fordon som står i beredskap i 40-50 år men då används typ 1 matsked av konservering olja i varje cylinder. Inget mera.

Ta o kör din hoj vad det nu än är o njut av livet istället för att fundera på om din hoj motor klarar av att stå avstängd i 4-5 månader..

Mvh moddler
Och inte ens i Försvarsmakten konserveras det längre, jo, småmaskiner som typ motorsågar och bergborrmaskiner.
Man kom på att det kostade mer än det smakade, så redan på slutet av 90-talet upphörde konservering av fordon.
Så istället så åkte vi runt i mobförråden och körde fordonen vart 4:e år.
Aldrig några problem med motorerna, däremot så kunde bromsoken kärva.
Jag skulle gissa att ett bromsvätskebyte innnan förrådsställning hade kunnat göra susen.
Men jobbar inte där längre, så hur man gör idag vet jag inte?
Men helt klart finns det många som lägger onödig energi på förrådsställning, speciellt på ett fordon som bara blir stående några månader.
Därför tycker jag att det är trist att behöva lämna in hojen på "årsservice" för att garantin ska gälla, det blir ofta mycket pengar rätt ner i sopkorgen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Trådskaparen har ju lämnat å inte intresserad att läsa förslagen.. Onödigt att fortsätta skriva i tråden ju...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Trådskaparen har ju lämnat å inte intresserad att läsa förslagen.. Onödigt att fortsätta skriva i tråden ju...
Tänk om man bara gjorde sånt som verkligen är nödvändigt. Då hade man fått en strid om vem som ska vara Chairman of the bored!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top