Vinterförvaring?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Varför inte argumentera emot istället för att sura? :martialar :pannkyss


Edit: Jag har ju inte ens börjat prata om underhållsladdning av batteri under vinterförvaringen. :D

Surar inte, men det känns ungefär som att du bestämt dig för att alltid säga emot. Orkar inte ta debatten bara.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Kan inte hända på en hoj över vintern, finns inte en chans :fakta

Bara en fråga: Kan det inte vara så att du har en RD 350,,,, DR 350:va

En DR350. Tror du inte jag vet vad jag har för hoj?
Det är en Suzuki. Den är vit. Bild på den finns i mitt garage.

:dummer
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Kan motorolja frysa?
Och då menar jag förståss i ett normalt svenskt klimat (typ mintemp -40)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
En riktigt dum fråga misstänker jag. Varför är det så viktigt att vaxa när man ställer in för vintern?! Eller gör men det för att man vill slippa till våren och bara ut o köra?:va Överlag brukar det vara för kallt och för hög luftfuktighet för att lyckas riktigt bra med poleringen i slutet av säsongen, om man inte har tillgång till fin fina lokaler.

Tycker personligen att det är klockrent att göra detta på vårkanten...

//KaliZ
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Efter vintern, men bara om du har en diabetiker i familjen och din favoritfärg är Kanadavårmandaringult samt du bor norr om Hallandsåsen i ett hus mindre än 98 kvadratmeter.
Vad har service med vinterförvaring att göra? :D

Haha roligt svar! Dock så tycker jag inte det är så konstig fråga? Tycker att Zee gav en helt okej anledning. Bågen är ju ens lilla baby!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Såhär ser jag på höstligt oljebyte:

-Det är svenskt och Lutherskt att vara "duktig gosse" genom att göra allt ordentligt och enligt samma traditioner är det fint att arbeta hårt med något som faktiskt inte ska användas på 3-4 månader. Pina dig alltså så mycket som möjligt i samband med skilsmässan från din ögonsten om du vill leva enligt traditionerna!
-Partiklar ner till försumbar storlek fastnar i pumpsil + oljefilter så länge inte filtret är fullt av skit och överströmningen öppnas. Alltså inte en grund för förtida oljebyte.
-Det som däremot blir "dåligt" i en olja är kemin, bland annat det korrosionsskydd som finns inbyggt i form av syraneutraliserande tillsatser. Om oljan börjar bli gammal och höstkörningen innefattat en massa småköra/kallstarter, då kan det absolut löna sig att byta + köra en god stund strax innan du ställer in din mc.
-Det kallslam som en del nämner, har förvisso förstört en del motorer genom att täppa igen oljekanaler i bland annat vevaxlar. Förr fanns till och med en ficka eller ett centrifugalfilter i vevaxeln som skulle rengöras då och då. Med dagens oljor får man vara en extrem kort- och kallkörare för att få problem med detta.
-Om man är nära nästa serviceintervall, kan det väl vara värt att göra allt klart under hösten då inte allt är så tidkritiskt. Det gör inget om du får leveransförsening på något och eventuella verkstadsbesök klaras under lågsäsong. Åsså är allt fixt o färdigt när värmen kommer...

Hur jag ska göra?
Byter filter + olja samt gör service under nästa vecka.
Så har jag gått i söndagsskolan också...
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nu har det gått ett par dagar. Orkar du nu? :)

Nej, har redan provat den återvändsgränden.

Men jag kan säga att nu är mina hojar avställda, nytvättade, nyvaxade, fulltankade, minutiöst rengjorda kedjor +väl insmorda. Samtliga gummidetaljer insmorda med silikon. Nyservade med filter + olja, batterierna på underhållsladdning & hojarna uppställda på depåstöd under kapell i ett varmgarage.

DET är mitt recept på vinterförvaring.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag skulle inte säga att en mc-motor förstörs om man låter gammal olja stå i motorn under vintern. Men det är skonsammare för motorn att byta innan, iaf att varmköra och tappar ur den gamla oljan. Partiklar från koppling, slitage och förbränning bildar tillsammans med vattnet lätt slam i botten på motorn under stilleståndet. Partiklar och vatten settlar av gravitationen och kan bilda slam i botten på motorn. Denna bottensats reser sedan som ett koncentrat genom oljepumpen och vidare ut i systemet vid uppstart på våren och kan då orsaka repor i oljepumpens drev och lock samt sätta igen kanaler. Oljefiltrets överströmmare är ju som regel öppen ända tills motoroljan kommit upp till säg 60 grader.

Därtill kan den gamla oljan vara bemängd med syror lösta i kondensvattnet från förbränningen. Står hojen i kallgarage kan det bli mindre skydd mot tex rost på kamlober och annat som sitter högt i motorn där fukt bildas vid tempväxlingar i tex ett kallgarage.

Men som sagt det är bara om man vill vara noggrann, de flesta motorer kommer sannolikt att funka bra ändå. Det är mer livslängd och prestanda på sikt som kan gynnas av att vara noggrann.

Ang bensin så är det de ämnen med högst ångtryck dom duntasr först. Det är de sk startämnena i bensin som har högst ångtryck. Mao så är gammal bensin sämre vid kallstart. Så att tanka fullt är ju bra.

Så det finns nog inget rätt eller fel med olika sätt att vinterförvara, mer för-och nackdelar med olika metoder. Man får anpassa efter egna förutsättningar, hur hojen står, varmt eller kallt, torrt eller fuktigt, egen ambitionsnivå, hur långt oljan gått, hur man kört osv osv

Själv pillar jag ju tex med min hoj på vintern, så jag byter olja ca 100 mil innan jag ställer av om oljan är gammal. Sedan tappar jag ur den oljan och sätter på ett nytt filter. Jag vill ju inte ha olja i motorn om jag under vinter får för mig att kolla/byta ngt i motorn. Samma med tanken, den åker ju ändå av under vinter och hamnar på hyllan så att jag kommer åt det som sitter under. Så jag tömmer som regel tanken och låter den dunsa ur innan jag ställer den på hyllan för vintern.

Att underhållsladda batteriet, alternativt ladda det några gånger under vintern förbättrar definitivt livslängden på batteriet. Det är helt belagt och jag kan hänvisa till många batterier som dött i förtid innan jag lärde mig detta för längesedan.

Tycker jag!

/J
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Nej, har redan provat den återvändsgränden.

Men jag kan säga att nu är mina hojar avställda, nytvättade, nyvaxade, fulltankade, minutiöst rengjorda kedjor +väl insmorda. Samtliga gummidetaljer insmorda med silikon. Nyservade med filter + olja, batterierna på underhållsladdning & hojarna uppställda på depåstöd under kapell i ett varmgarage.

DET är mitt recept på vinterförvaring.

Om du får låna min hoj och fixa allt det där som du gjorde nyss åt mig. Hur många öl är jag skyldig dig då?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Att underhållsladda batteriet, alternativt ladda det några gånger under vintern förbättrar definitivt livslängden på batteriet. Det är helt belagt och jag kan hänvisa till många batterier som dött i förtid innan jag lärde mig detta för längesedan.

/J

Helt korrekt. Å andra sidan, att fippla med att underhållsladda, plocka ur/i batteri osv mot att köpa ett nytt vart 7:e år för 129kr.

Vad skönt, då är vi alla överens om att oljebyte egentligen är hyrklyverier och inget man måste göra innan vinterförvaring.

Såhär ser jag på höstligt oljebyte:

-Det är svenskt och Lutherskt att vara "duktig gosse" genom att göra allt ordentligt och enligt samma traditioner är det fint att arbeta hårt med något som faktiskt inte ska användas på 3-4 månader.

Precis! Däremot tycker jag inte man ska passa vidare duktiggossefasonerna som måsten inför vinterförvaring.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top