Hej
Jag skulle inte säga att en mc-motor förstörs om man låter gammal olja stå i motorn under vintern. Men det är skonsammare för motorn att byta innan, iaf att varmköra och tappar ur den gamla oljan. Partiklar från koppling, slitage och förbränning bildar tillsammans med vattnet lätt slam i botten på motorn under stilleståndet. Partiklar och vatten settlar av gravitationen och kan bilda slam i botten på motorn. Denna bottensats reser sedan som ett koncentrat genom oljepumpen och vidare ut i systemet vid uppstart på våren och kan då orsaka repor i oljepumpens drev och lock samt sätta igen kanaler. Oljefiltrets överströmmare är ju som regel öppen ända tills motoroljan kommit upp till säg 60 grader.
Därtill kan den gamla oljan vara bemängd med syror lösta i kondensvattnet från förbränningen. Står hojen i kallgarage kan det bli mindre skydd mot tex rost på kamlober och annat som sitter högt i motorn där fukt bildas vid tempväxlingar i tex ett kallgarage.
Men som sagt det är bara om man vill vara noggrann, de flesta motorer kommer sannolikt att funka bra ändå. Det är mer livslängd och prestanda på sikt som kan gynnas av att vara noggrann.
Ang bensin så är det de ämnen med högst ångtryck dom duntasr först. Det är de sk startämnena i bensin som har högst ångtryck. Mao så är gammal bensin sämre vid kallstart. Så att tanka fullt är ju bra.
Så det finns nog inget rätt eller fel med olika sätt att vinterförvara, mer för-och nackdelar med olika metoder. Man får anpassa efter egna förutsättningar, hur hojen står, varmt eller kallt, torrt eller fuktigt, egen ambitionsnivå, hur långt oljan gått, hur man kört osv osv
Själv pillar jag ju tex med min hoj på vintern, så jag byter olja ca 100 mil innan jag ställer av om oljan är gammal. Sedan tappar jag ur den oljan och sätter på ett nytt filter. Jag vill ju inte ha olja i motorn om jag under vinter får för mig att kolla/byta ngt i motorn. Samma med tanken, den åker ju ändå av under vinter och hamnar på hyllan så att jag kommer åt det som sitter under. Så jag tömmer som regel tanken och låter den dunsa ur innan jag ställer den på hyllan för vintern.
Att underhållsladda batteriet, alternativt ladda det några gånger under vintern förbättrar definitivt livslängden på batteriet. Det är helt belagt och jag kan hänvisa till många batterier som dött i förtid innan jag lärde mig detta för längesedan.
Tycker jag!
/J