Tycker mig ana "negativa vibbar" av dina inlägg?
Njae, snarare provocerande.
Men i vänlig mening. Anledning? Därför att många av dessa "tips" inför vinterförvaringen är helt tagna ur luften och oftast fullständigt onödiga. Dags att vi avskaffar trams och inte sätter nybörjare i panik i onödan.
Depåstöd skonar sulorna från deformation, helt rätt.
Däcket blir runt efter några meters körning.
Är säkerligen inget problem, men kan kännas konstigt för den ovane.
Tack. Då kan vi stryka det tipset inför vinterförvaringen. Man behöver inte skaffa depåstöd alltså. Skönt. One down, several to go.
"Key words" Har hört. -Ja, jag har ingen aning hur det är med hållbarhet på bensin.
Bra, då kan vi stryka detta tipset. Jag har tankat fullt i många år och har aldrig råkat ut för bensin som "gått ut" sin bäst-före-datum. Den har inte ens hickat till. Inte ens en gång. Kanske om man låter soppan stå i 5 år, vem vet?
Avlagringarna uppstår om du te x låter hojen stå en längre period utan att starta motorn. Avlagringarna består av partiklar från de roterande delarna i motorn. Skadliga blir de för att de sätter sig lite här & var i motorn, som te x oljekanaler. Jämför det med åderförkalkning. Förslitningen av motorn ökar ju högre andel partiklar du har som far runt.
...
Avlagringarna skapas alltså inte enbart under vinterförvaring, utan då man låter hojen stå under en längre tid utan att startas. Vad är längre tid? Ja säg ett par veckor och framåt. -Därför är det smart att byta oljan innan vinterförvaringen.
Att avlagringar skapas till och från hela tiden i motorblocket är säkert riktigt, men vad vinterförvaringen har med detta att göra är en gåta. Så fort motorn varmkörs ordentligt på våren så löses dessa avlagringar upp. Även i oljekanaler. Åderförkalkningsmetaforen köper jag inte för en sekund. Du har tryck i motorn, glöm inte det. Om det mot all förmodan skulle bli lite avlagringar (och då pratar vi mikrometer i tjocklek) kvar så lär inte ett oljebyte göra någon skillnad. Ännu mindre vara skadligt för motorn. Trots allt, borde inte dessa frktansvärda partiklar och avlagringar finnas på botten i oljetråget, fastbitna i botten isf? Hur skulle detta kunna vara skadligt?
Dessutom, om vi utgår från att man byter olja en gång per säsong.. ..eller, vänta, vi räknar högt. Ponera att vi byter olja
vartannat år. Endå håller oljan idag så hög kvalitet att oljelagringar nog får ses som nästintill obefintligt. Kolla gärna med Dr. Bike, SH:s egna oljeexpert.
Notera att vi pratar om oljelagringar från oljan själv. Metallspån från motorn får man endå utgå från att det är en annan diskussion. En diskussion som borde täckas av tillverkarens rekommendationer för hur ofta oljebyten ska göras.
Jag kan inte annat än avfärda oljebytarproblemet som rent trams.
Men jag föstår att ni tipsar om dessa saker. Ni har säkert läst det "på internet", i Bike eller liknande.
Edit: I all vänlighet, utan negativa vibbar.