Vinterförvaring?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Får man inte bort partiklarna om man byter olja till våren, menar du? Ska man alltid byta olja innan vinterförvaringen då för att få bort de skadliga partiklarna? Man vill ju inte ha motorn full av partiklar liksom. :va



Jaså? Man tappar lite hästkrafter över vintern menar du? Jodåsatt deeeeeee

De förbrända partiklarna i oljan är frätande och eroderar på din motor, inte uber mycket. Men man vill ju ge hojen så mycket kärlek som möjligt:)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
De förbrända partiklarna i oljan är frätande och eroderar på din motor, inte uber mycket. Men man vill ju ge hojen så mycket kärlek som möjligt:)

Hee hee. :D Kom igen nu. Allvar. :hihi



Humor alltså. :hihi

Edit: ;)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Byt olja innan din motor pajar:crash
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Byt olja innan din motor pajar:crash

Självklart ska man byta olja! Minst enligt servicebok och ännu hellre oftare. Själv byter jag en gång per säsong.

Men det har, mellan tummen och pekfinger, ca 0.0% med vinterförvaring att göra. Och då känns det endå som jag tar i överkant.


Trust me on this one.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Efter 10 min? 5? 2?


Platta däck är en lika dum myt som att bensin blir gammal efter 6 månaders förvaring.

Nja, håller tyvärr inte med. Har upplevt det själv. Fast då på hojar som stått på vinterförvaring i flera månader utan att rubbas.

Hurvida bensin blir gammal vet jag inget om, men har hört talas om att det är ca 6 månaders "hållbarhet" på den.

Gammal bensin luktar ju unket förvisso, men brukar oftast fungera iaf.

De förbrända partiklarna i oljan är frätande och eroderar på din motor, inte uber mycket. Men man vill ju ge hojen så mycket kärlek som möjligt:)

Japp. Så är det. Skiten i gammal olja skapar avlagringar.
Byt innan vinterförvaring är mitt tips.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nja, håller tyvärr inte med. Har upplevt det själv. Fast då på hojar som stått på vinterförvaring i flera månader utan att rubbas.

Är detta något som kräver ett depåstöd för att undvika?
Blir inte däcket lika runt efter ett par minuters körning på våren?
Är det överhuvudtaget ett problem?

Hurvida bensin blir gammal vet jag inget om, men har hört talas om att det är ca 6 månaders "hållbarhet" på den.

Gammal bensin luktar ju unket förvisso, men brukar oftast fungera iaf.

Keywords: 'har hört'.

Japp. Så är det. Skiten i gammal olja skapar avlagringar.
Byt innan vinterförvaring är mitt tips.

Varför skapas avlagringar?
På vilket sätt är de isf skadliga?
Varför skapas det avlagringar under vinterförvaringen?
Skapas det mindre avlagringar om man byter oljan?
Är 'avlagringarna' värre än 'partiklarna'?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tycker mig ana "negativa vibbar" av dina inlägg?

Depåstöd skonar sulorna från deformation, helt rätt.
Däcket blir runt efter några meters körning.
Är säkerligen inget problem, men kan kännas konstigt för den ovane.

"Key words" Har hört. -Ja, jag har ingen aning hur det är med hållbarhet på bensin.

Avlagringarna uppstår om du te x låter hojen stå en längre period utan att starta motorn. Avlagringarna består av partiklar från de roterande delarna i motorn. Skadliga blir de för att de sätter sig lite här & var i motorn, som te x oljekanaler. Jämför det med åderförkalkning. Förslitningen av motorn ökar ju högre andel partiklar du har som far runt.

Om man således byta olja ofta (enligt serviceintervallet eller oftare) så håller man motorn renare och motorn lever längre.

Avlagringarna skapas alltså inte enbart under vinterförvaring, utan då man låter hojen stå under en längre tid utan att startas. Vad är längre tid? Ja säg ett par veckor och framåt. -Därför är det smart att byta oljan innan vinterförvaringen.


Är detta något som kräver ett depåstöd för att undvika?
Blir inte däcket lika runt efter ett par miuters körning på våren?
Är det överhuvudtaget ett problem?



Keywords: 'har hört'.



Varför skapas avlagringar?
På vilket sätt är de isf skadliga?
Varför skapas det avlagringar under vinterförvaringen? Skapas det mindre avlagringar om man byter oljan?
Är 'avlagringarna' värre än 'partiklarna'?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Seriöst?
Är det nån verkligen som fått platta däck av att hojen stått ett halvår?

Kan inte hända på en hoj över vintern, finns inte en chans :fakta

Bara en fråga: Kan det inte vara så att du har en RD 350,,,, DR 350:va

Är din fina tröja? :jisses
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tycker mig ana "negativa vibbar" av dina inlägg?

Njae, snarare provocerande. :) Men i vänlig mening. Anledning? Därför att många av dessa "tips" inför vinterförvaringen är helt tagna ur luften och oftast fullständigt onödiga. Dags att vi avskaffar trams och inte sätter nybörjare i panik i onödan.


Depåstöd skonar sulorna från deformation, helt rätt.
Däcket blir runt efter några meters körning.
Är säkerligen inget problem, men kan kännas konstigt för den ovane.

Tack. Då kan vi stryka det tipset inför vinterförvaringen. Man behöver inte skaffa depåstöd alltså. Skönt. One down, several to go.



"Key words" Har hört. -Ja, jag har ingen aning hur det är med hållbarhet på bensin.

Bra, då kan vi stryka detta tipset. Jag har tankat fullt i många år och har aldrig råkat ut för bensin som "gått ut" sin bäst-före-datum. Den har inte ens hickat till. Inte ens en gång. Kanske om man låter soppan stå i 5 år, vem vet?


Avlagringarna uppstår om du te x låter hojen stå en längre period utan att starta motorn. Avlagringarna består av partiklar från de roterande delarna i motorn. Skadliga blir de för att de sätter sig lite här & var i motorn, som te x oljekanaler. Jämför det med åderförkalkning. Förslitningen av motorn ökar ju högre andel partiklar du har som far runt.

...

Avlagringarna skapas alltså inte enbart under vinterförvaring, utan då man låter hojen stå under en längre tid utan att startas. Vad är längre tid? Ja säg ett par veckor och framåt. -Därför är det smart att byta oljan innan vinterförvaringen.

Att avlagringar skapas till och från hela tiden i motorblocket är säkert riktigt, men vad vinterförvaringen har med detta att göra är en gåta. Så fort motorn varmkörs ordentligt på våren så löses dessa avlagringar upp. Även i oljekanaler. Åderförkalkningsmetaforen köper jag inte för en sekund. Du har tryck i motorn, glöm inte det. Om det mot all förmodan skulle bli lite avlagringar (och då pratar vi mikrometer i tjocklek) kvar så lär inte ett oljebyte göra någon skillnad. Ännu mindre vara skadligt för motorn. Trots allt, borde inte dessa frktansvärda partiklar och avlagringar finnas på botten i oljetråget, fastbitna i botten isf? Hur skulle detta kunna vara skadligt?

Dessutom, om vi utgår från att man byter olja en gång per säsong.. ..eller, vänta, vi räknar högt. Ponera att vi byter olja vartannat år. Endå håller oljan idag så hög kvalitet att oljelagringar nog får ses som nästintill obefintligt. Kolla gärna med Dr. Bike, SH:s egna oljeexpert.

Notera att vi pratar om oljelagringar från oljan själv. Metallspån från motorn får man endå utgå från att det är en annan diskussion. En diskussion som borde täckas av tillverkarens rekommendationer för hur ofta oljebyten ska göras.

Jag kan inte annat än avfärda oljebytarproblemet som rent trams.


Men jag föstår att ni tipsar om dessa saker. Ni har säkert läst det "på internet", i Bike eller liknande.


Edit: I all vänlighet, utan negativa vibbar. :)
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Bra, då kan vi stryka detta tipset. Jag har tankat fullt i många år och har aldrig råkat ut för bensin som "gått ut" sin bäst-före-datum. Den har inte ens hickat till. Inte ens en gång. Kanske om man låter soppan stå i 5 år, vem vet?

Tankar också alltid fullt inför vintern, aldrig haft problem heller.


Men jag föstår att ni tipsar om dessa saker. Ni har säkert läst det "på internet", i Bike eller liknande.

Nope. Jobbar med motorer, främst då vevaxlar. Där är partiklar i motorer av stor vikt. Men vad vet jag.....förmodligen inte ett skit verkar det som har jag fått veta nu.

Nåväl, jag kommer att fortsätta ta hand om mina hojar som jag alltid gjort. Enligt tillverkarens rekommendationer samt extra olje & filterbyten.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nope. Jobbar med motorer, främst då vevaxlar. Där är partiklar i motorer av stor vikt. Men vad vet jag.....förmodligen inte ett skit verkar det som har jag fått veta.

Pratar du om metallspån (slitage från rörliga delar i motorn) eller oljeavlagringar nu?

Edit: Jag är villig att bli övertygad. Kom med hållbara argument bara.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Pratar du om metallspån (slitage från rörliga delar i motorn) eller oljeavlagringar nu?

Edit: Jag är villig att bli övertygad. Kom med hållbara argument bara.

Vad jag försöker säga är att:

Det jag kallar partiklar, bl a metallfragment från normal förslitning far runt i motorn tillsammans med oljan.

Oljan är inte problemet, utan partiklarna.
Därför gör det gott att byta oljan. Partiklarna kommer ut.

Låter du hojen stå så fastnar mycket av dessa partiklar i den tunna oljefilmen på utsatta delar i motorn.
Visst är motorn under tryck & spolar bort partiklarna, men de kan göra skada ändå. Jag har sett skadade ram & vevlager pg a för mycket partiklar som bryter oljefilmen.

Jag känner till Dr Bike & vet att han är en vis man inom oljor. (Vad jag läst här). Han får gärna lämna sina synpunkter. Jag skriver bara om mina egna erfarenheter, men det verkar ju som att jag är ute & cyklar.
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Altså det är bättre att byta olja när du ställer in den för vintern, jag behöver inte upprepa varför även fast det inte är någon katastrof om man inte gör det självklart.
Men eftersom olja inte är någon färskvara så vinner du ingenting på att vänta med att byta den till våren

Vad gäller bensin så tappar du kasnske en max 5 oktan på ett halvår, antagligen mindre i en full tank. Speciellt om den står svalt.

Jag kör 99 oktan innan vinterdepån
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag tänkte på en sak när jag tankade sist.

Tankrost är ett vinterbekymmer. Vatten lägger sig i botten på tanken.
Om man aldrig kör med bensinkranen i reservläget ligger ju bottensatsen
bara kvar. Kan ett simpelt hösttrick vara att köra några mil på reserven
och hoppas på att bottensatsen kommer ut den naturliga vägen?

Inte för att vara den som är den, men när du tankar ny bensin i tanken efter att ha kört nästan slut på den så lär ju den röra upp de här skiftningarna ganska rejält, och som om inte det räckte så bumpar det nog runt tillräckligt när du kör för att det inte skall finnas någon "bottensats" att direkt tala om förrän kanske efter vinterförvaringen. kör du helt slut på den så borde det inte finnas något att ha skiftningar i.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vad jag försöker säga är att:

Det jag kallar partiklar, bl a metallfragment från normal förslitning far runt i motorn tillsammans med oljan.

Oljan är inte problemet, utan partiklarna.
Därför gör det gott att byta oljan. Partiklarna kommer ut.

Låter du hojen stå så fastnar mycket av dessa partiklar i den tunna oljefilmen på utsatta delar i motorn.
Visst är motorn under tryck & spolar bort partiklarna, men de kan göra skada ändå. Jag har sett skadade ram & vevlager pg a för mycket partiklar som bryter oljefilmen.

Jag känner till Dr Bike & vet att han är en vis man inom oljor. (Vad jag läst här). Han får gärna lämna sina synpunkter. Jag skriver bara om mina egna erfarenheter, men det verkar ju som att jag är ute & cyklar.


Ok, men då har vi pratat om olika saker. Du pratar om metallspån som kommer från att vissa motordelar eroderas, vilket händer till största delen när en motor är ny (inkörningen). Metallspånen cirkulerar med oljan och kan komma in i lager där de då ska kunna få dessa att skära eller kanske forkorta livslängden på lagren.

Om vi nu håller oss till sporthojar (vilket jag inte är säker på att du pratar om, jobbar du med vevaxlar för motorcyklar?).

Tror inte du att tillverkarens rekommendationer för oljebyten täcker att metallspån spolas bort tillräckligt ofta?

Det är precis därför man byter olja på nya hojar vid antingen 100 mil eller 600mil. Ofta både och. Sen byter man igen vid 1200mil. Dessa servicar ser jag bl.a. som en åtgärd för det du beskriver, att få bort metallspån ur motorblocket. Men jag har fortfarande väldigt, väldigt svårt att se vad det har med vinterförvaringen att göra och varför man ska byta olja innan vintern.


Visst är motorn under tryck & spolar bort partiklarna, men de kan göra skada ändå. Jag har sett skadade ram & vevlager pg a för mycket partiklar som bryter oljefilmen.

På sporthojar som har varit servade enligt tillverkarens serviceintervall?


Men eftersom olja inte är någon färskvara så vinner du ingenting på att vänta med att byta den till våren

Förlorar man någonting på att byta till våren då?

Om du tar ut hojen på våren och kör en lång runda, kommer tillbaka och byter oljan, menar du då att det skulle vara mer skadligt än att man skulle byta den strax innan vinterförvaring?


Tankrost är ett vinterbekymmer. Vatten lägger sig i botten på tanken.
Om man aldrig kör med bensinkranen i reservläget ligger ju bottensatsen
bara kvar. Kan ett simpelt hösttrick vara att köra några mil på reserven
och hoppas på att bottensatsen kommer ut den naturliga vägen?

Ytterligare en myt. Vakna upp och känn lukten av napalm.
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Normalt nyttjar jag min Enduro/motard året runt, Dock skall jag resa bort ett år till Canada nu.

Hur skall jag göra med kylarvattnet? Har water wetter + destilerat vatten i kylarna idag. Kommer att förvara motarden i ett garage utan värme men garaget kommer ligga runt 0-5 plusgrader,nu under vintern. Måste jag tömma kylarna och blanda nytt med glykol, eller räcker det med watter wetter?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ok, men då har vi pratat om olika saker. Du pratar om metallspån som kommer från att vissa motordelar eroderas, vilket händer till största delen när en motor är ny (inkörningen). Metallspånen cirkulerar med oljan och kan komma in i lager där de då ska kunna få dessa att skära eller kanske forkorta livslängden på lagren.

Om vi nu håller oss till sporthojar (vilket jag inte är säker på att du pratar om, jobbar du med vevaxlar för motorcyklar?).

Tror inte du att tillverkarens rekommendationer för oljebyten täcker att metallspån spolas bort tillräckligt ofta?

Det är precis därför man byter olja på nya hojar vid antingen 100 mil eller 600mil. Ofta både och. Sen byter man igen vid 1200mil. Dessa servicar ser jag bl.a. som en åtgärd för det du beskriver, att få bort metallspån ur motorblocket. Men jag har fortfarande väldigt, väldigt svårt att se vad det har med vinterförvaringen att göra och varför man ska byta olja innan vintern.




På sporthojar som har varit servade enligt tillverkarens serviceintervall?



Förlorar man någonting på att byta till våren då?

Om du tar ut hojen på våren och kör en lång runda, kommer tillbaka och byter oljan, menar du då att det skulle vara mer skadligt än att man skulle byta den strax innan vinterförvaring?



Ytterligare en myt. Vakna upp och känn lukten av napalm.


Ja du har rätt i allt du säger. Nöjd?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja du har rätt i allt du säger. Nöjd?

Varför inte argumentera emot istället för att sura? :martialar :pannkyss


Edit: Jag har ju inte ens börjat prata om underhållsladdning av batteri under vinterförvaringen. :D
 

RedKnight

Bränt gummi luktar gott
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
En sån där ..... Ninja
Seriöst?
Är det nån verkligen som fått platta däck av att hojen stått ett halvår?

Japp jag fick det så det vara bara att byta däck. Det var iofs. pilot sport så de är ganska mjuka men det gick inte att köra med det för det blev vint.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top