Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var på en Michelin bandag.Nej inte fan spricker däcken av kylan på en hoj som står orörd, det är värme som torkar ut gummi. Möjligen om däcken står utan luft att det blir sprickor där däcken är tillplattat och gummit mycket deformerat men jag har inte ens sett några sådana sprickor på hojar som stått. Ofta längre tid än en vinter.
Jag tror faktiskt inte ens att däcken spricker ifall du mot förmodan går ut i -35 grader och rullar hojen med tillplattade däck. Möjligen kinesdäck av plast men knappast några märkesdäck.
Fick då höra att Michelin fått skrota en lastbilslast med MC-däck som gått till Finland på vintern.
Gissade att det gällde bandäck och sportdäck. Så jag har efter det aldrig beställt däck på vintern.
Utan enbart vår sommar höst när jag kan räkna med plusgrader under transporten till Göteborg.
Och har på ett bakdäck upptäckt en spricka, kanske 3 dm lång och 2 mm djup vad det gick och se.
Såg ut som man hållit en kniv mot däcket och vridit hjulet framåt 3 dm.
Kan givetvis varit tillverkningsfel, dålig fog mellan mjukt sidogummi och hårdare gummi mitt på bakdäcket.
Men för egen del, inga "sport"-däck i minusgrader.
Och det blir inte kallare i "varmgaraget" än +5C.
Men är det så att däcket spricker när man pumpar upp det på våren / har fått sprickor under vintern.
Eller får sprickor när man kör med det.
Så är det ju bara att byta till ett nytt däck.
Inga sprickor => Inga problem. Tycker jag.
Last edited: