Sätt INTE i helicoil,den tar bort för mycket gods.Skaffa insatsgängan från würth istället,tar extremt lite plats o har ej heller problemet med att vilja följa med upp när man gängar lös nåt.
lahi>>> Jag har Würth-sats, hojta om du får för dig nå dumheter
när jag skruvade isär allt så kunde jag nästan gänga upp dragstängerna med handkraft utan verktyg, så de sitter inte så hemskt. Inte än iallafall
Kör själv med div m6,m8 wurth time sert insatsgängor dom är helt outstanding,går ej att mäta med helicoil med hållbarhet&dragfasthet.synd bara att de är så dyra,det är gängtapparna borren&försänkaren som kostar flis,men det är det värt.lycka till/wachen
tror jag det, är kanske inte så vanligt att man är på dom vartannat år på originalare eller hur
är dom lika Helicoil eller är det helt annat? är gängan lös eller är det hylsa?
har någon bilder på Würtmodellen?
Helicoilen är mera som en tråd som du försiktigt gängar ner&sen slår av stiftet imitten med dornet som sedan gör att coilgängen fjädrar ut&låser fast ,time serten från wurth är mera hylsaktig med en krage som man försänker med en medföljande försänkare .det medföljer även en specialgängtapp som man knäcker hylsan med i botten&skär ut den lite i materialet.bilder finns nog på deras hemsida du kan googla på time sert insatsgänga./wachen
Förresten, skulle snart behöva fixa blästring av fälgarna... sugen?
det där lät ju intressant då jag jobbat en del med Helicoilen och som du säger är den inte optimal i alla lägen
skall kolla. var det brakdyra grejor eller, ca pris
Jo, sådär kan man ju ha det. Men jag vill inte det Det hade hållt utan förstärkningsbågen också. De där förlängarna sitter instuckna en bra bit och svetsade på baksidan av svingrören. Dessutom kommer förstärkningsbitar på insidan också. Så det är inga problem med hållfastheten. Tur att jag läst materiallära, hållfasthetslära och FEM nyligen, annars hade det varit svårare att räkna på det...
Har jag bågen hela vägen bak så ser det inte så snyggt ut heller... Det blir "för mycket" sving vid hjulaxeln då om jag har hjulet längst fram. Ser konstigt ut. De förstärkningarna du har ritat i svingens framkant kan jag inte heller ha, där är väldigt trångt där på min hoj så de får inte plats.
Jämför med en JMC-sving till 1100R. Bild nedan.
Jag tror inte att JMC:n är lättare än original. Men det är mycket styvare iallafall. Jag har kollat på både tjockväggiga alurör och tunnväggiga rostfria och det funkar vilket som. Ingen större viktskillnad heller. Nackdelen med att bygga i aluminium är att den kvaliteten som byggaren vill ha måste köpas i minst 1000 kg Och då blir det ju inte den kvaliteten... menmen, vi får se vad det blir!
Angående blocket så vet jag inte hur mycket det pallar, men eftersom det fungerar för så många andra så tänkte jag att då funkar det säkert för mig också! Finns nog inte många som kör PSB eller liknande med gammelgixxers som inte har monterat borrad 1127- eller Banditrad och Busakolvar, så det har gjorts många gånger förr och körts hårt Där plockas det ju ut 400+ hk med över 2 bar i ladd, så på gata med kanske 1,5 bar så borde det inte vara någon fara. Men det märker vi! Det är nog du som är lite känslig
Jag kan mäta kanten ikväll, ska till garaget om en stund.
Ingen som har en Hayabusakolv i bra skick över? Kanske ligger en i gömmorna? Hojta till isåfall! Min bortslarvade kolv kommer nog inte fram igen... Måste ha tag på en!
4212 (6082) är ju en av våra vanligaste konstruktions legeringar
Alumek och fortal är ju inte sånt man normalt svetsar även om det går nöjaktigt
Lite draghålfastheter i den gammla skolan ( den jag lärt mig) hehe
4212 = 290 nm / mm2
7020 =270 nm/mm2
4120 = 230 nm/mm2 ( legering som lämpar sig för tankar och plenum, kan bockas)
Cromolly närmare 1000 nm/mm2
finns stål på 11-1200nm med men dessa är inte klassade för racing
Har för mig att gammla ISR ramar var byggda i " strukto" super stål kvalite
Med lite resarvation för siffrorna som är ur minnet
dessa låg nog på 1200
Peter
Lite nyfiken på vad du menar med alu kvaliten som byggaren vill ha
Vilken legering skulle detta vara , enligt min erfarenhet så finns där inte så många svetsbara legeringar
osv
Peter
Vad gör förstärkningsbågen för nytta? Bara uppstyvande?
Vart lite inne på att läsa FEM också, men har inte riktigt bestämt mig än. Måste om man ska bli beräkningsingenjör, men inte riktigt inne på den linjen.
Vilken draghålfasthet har Alumek och Fortal ?
Hur mkt tyngre är Cromolly jämfört med Aluminium 4212 , Alumek o Fortal ?
Fortal 530nm/mm2
Alumek lite över 600 har jag för mig
Stål är väl nästan 3 gånger så tungt som alu
Att hänföra alu kvalite till T6 är helt absurt
T6 beskriver vilket stadie metallen befinner sig i T6 = svenska standarden
06 vilket beskriver varmåldrat
02 beskriver upplösningsbehandlat = supermjukt
02 är färskvara och varar bara i ett par dagar för att sedan återgå till
Hårt ( ca 90 - 95% ) utav varmåldrat
Fortal 530nm/mm2
Fortal 530nm/mm2
Alumek lite över 600 har jag för mig
Stål är väl nästan 3 gånger så tungt som alu
Att hänföra alu kvalite till T6 är helt absurt
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |