Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
powerwheelisarna blev ganska många :) Det gillar brudarna.

hahahhaahahahahahahahahaha
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Sätt INTE i helicoil,den tar bort för mycket gods.Skaffa insatsgängan från würth istället,tar extremt lite plats o har ej heller problemet med att vilja följa med upp när man gängar lös nåt.:tummenupp

Ahaa, så de är olika. Tackar för tipset! Ska kolla in dem! :tummenupp
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Insatsgängor

Kör själv med div m6,m8 wurth time sert insatsgängor dom är helt outstanding,går ej att mäta med helicoil med hållbarhet&dragfasthet.synd bara att de är så dyra,det är gängtapparna borren&försänkaren som kostar flis,men det är det värt.lycka till/wachen
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
lahi>>> Jag har Würth-sats, hojta om du får för dig nå dumheter ;)

Ahaaaa, kanon! Då slipper jag kanske belasta min studentekonomi med en komplett sats. Räcker kanske med en liten del då? :) Jag kommer säkert att dra sönder något, så jag hojtar nog snart :D Förresten, skulle snart behöva fixa blästring av fälgarna... sugen? :)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
när jag skruvade isär allt så kunde jag nästan gänga upp dragstängerna med handkraft utan verktyg, så de sitter inte så hemskt. Inte än iallafall


tror jag det, är kanske inte så vanligt att man är på dom vartannat år på originalare eller hur:D :D

Kör själv med div m6,m8 wurth time sert insatsgängor dom är helt outstanding,går ej att mäta med helicoil med hållbarhet&dragfasthet.synd bara att de är så dyra,det är gängtapparna borren&försänkaren som kostar flis,men det är det värt.lycka till/wachen

är dom lika Helicoil eller är det helt annat? är gängan lös eller är det hylsa?
har någon bilder på Würtmodellen?
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
tror jag det, är kanske inte så vanligt att man är på dom vartannat år på originalare eller hur:D :D



är dom lika Helicoil eller är det helt annat? är gängan lös eller är det hylsa?
har någon bilder på Würtmodellen?

Helicoilen är mera som en tråd som du försiktigt gängar ner&sen slår av stiftet imitten med dornet som sedan gör att coilgängen fjädrar ut&låser fast ,time serten från wurth är mera hylsaktig med en krage som man försänker med en medföljande försänkare .det medföljer även en specialgängtapp som man knäcker hylsan med i botten&skär ut den lite i materialet.bilder finns nog på deras hemsida du kan googla på time sert insatsgänga./wachen
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Helicoilen är mera som en tråd som du försiktigt gängar ner&sen slår av stiftet imitten med dornet som sedan gör att coilgängen fjädrar ut&låser fast ,time serten från wurth är mera hylsaktig med en krage som man försänker med en medföljande försänkare .det medföljer även en specialgängtapp som man knäcker hylsan med i botten&skär ut den lite i materialet.bilder finns nog på deras hemsida du kan googla på time sert insatsgänga./wachen

det där lät ju intressant då jag jobbat en del med Helicoilen och som du säger är den inte optimal i alla lägen:hihi
skall kolla. var det brakdyra grejor eller, ca pris:va
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
det där lät ju intressant då jag jobbat en del med Helicoilen och som du säger är den inte optimal i alla lägen:hihi
skall kolla. var det brakdyra grejor eller, ca pris:va

Har inte riktig koll på vad jag betalade tror det var runt 1500kr netto?? för m6an med ett 10 tal gängor,men har man börjat använda dessa vill man inte ha något annat i garaget.(faan man borde få spons av wurth som skryter upp deras grejor så mycket hehe..)./wachen.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jo, sådär kan man ju ha det. Men jag vill inte det :tungan Det hade hållt utan förstärkningsbågen också. De där förlängarna sitter instuckna en bra bit och svetsade på baksidan av svingrören. Dessutom kommer förstärkningsbitar på insidan också. Så det är inga problem med hållfastheten. Tur att jag läst materiallära, hållfasthetslära och FEM nyligen, annars hade det varit svårare att räkna på det... :D
Har jag bågen hela vägen bak så ser det inte så snyggt ut heller... Det blir "för mycket" sving vid hjulaxeln då om jag har hjulet längst fram. Ser konstigt ut. De förstärkningarna du har ritat i svingens framkant kan jag inte heller ha, där är väldigt trångt där på min hoj så de får inte plats.
Jämför med en JMC-sving till 1100R. Bild nedan.

Vad gör förstärkningsbågen för nytta? Bara uppstyvande?

Vart lite inne på att läsa FEM också, men har inte riktigt bestämt mig än. Måste om man ska bli beräkningsingenjör, men inte riktigt inne på den linjen.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag tror inte att JMC:n är lättare än original. Men det är mycket styvare iallafall. Jag har kollat på både tjockväggiga alurör och tunnväggiga rostfria och det funkar vilket som. Ingen större viktskillnad heller. Nackdelen med att bygga i aluminium är att den kvaliteten som byggaren vill ha måste köpas i minst 1000 kg :rolleyes: Och då blir det ju inte den kvaliteten... menmen, vi får se vad det blir!
Angående blocket så vet jag inte hur mycket det pallar, men eftersom det fungerar för så många andra så tänkte jag att då funkar det säkert för mig också! Finns nog inte många som kör PSB eller liknande med gammelgixxers som inte har monterat borrad 1127- eller Banditrad och Busakolvar, så det har gjorts många gånger förr och körts hårt :) Där plockas det ju ut 400+ hk med över 2 bar i ladd, så på gata med kanske 1,5 bar så borde det inte vara någon fara. Men det märker vi! :tummenupp Det är nog du som är lite känslig :D

Jag kan mäta kanten ikväll, ska till garaget om en stund.

Ingen som har en Hayabusakolv i bra skick över? Kanske ligger en i gömmorna? Hojta till isåfall! Min bortslarvade kolv kommer nog inte fram igen... Måste ha tag på en!


Lite nyfiken på vad du menar med alu kvaliten som byggaren vill ha

Vilken legering skulle detta vara , enligt min erfarenhet så finns där inte så många svetsbara legeringar

4212 (6082) är ju en av våra vanligaste konstruktions legeringar

7020 som JMC bygger av är också den som dom flesta japsramar bygger på
är faktiskt svagare än 4212 ( om 4212 härdas)

Alumek och fortal är ju inte sånt man normalt svetsar även om det går nöjaktigt


JMC swingarna är för den delen bara snygga att titta på , nåja kanske lite starkare än gammel R ens swing

Den är klart klenare än busans dock

Om man inte vill bygga i Alu så är ju cromolly det självklaravalet

Ganska likt rostfritt att jobba med men MYCKET starkare


Lite draghålfastheter i den gammla skolan ( den jag lärt mig) hehe


4212 = 290 nm / mm2
7020 =270 nm/mm2
4120 = 230 nm/mm2 ( legering som lämpar sig för tankar och plenum, kan bockas)
Cromolly närmare 1000 nm/mm2

finns stål på 11-1200nm med men dessa är inte klassade för racing

Har för mig att gammla ISR ramar var byggda i " strukto" super stål kvalite


Med lite resarvation för siffrorna som är ur minnet

dessa låg nog på 1200


Peter
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
4212 (6082) är ju en av våra vanligaste konstruktions legeringar

Alumek och fortal är ju inte sånt man normalt svetsar även om det går nöjaktigt
Lite draghålfastheter i den gammla skolan ( den jag lärt mig) hehe


4212 = 290 nm / mm2
7020 =270 nm/mm2
4120 = 230 nm/mm2 ( legering som lämpar sig för tankar och plenum, kan bockas)
Cromolly närmare 1000 nm/mm2

finns stål på 11-1200nm med men dessa är inte klassade för racing
Har för mig att gammla ISR ramar var byggda i " strukto" super stål kvalite
Med lite resarvation för siffrorna som är ur minnet
dessa låg nog på 1200
Peter

Vilken draghålfasthet har Alumek och Fortal ?
Hur mkt tyngre är Cromolly jämfört med Aluminium 4212 , Alumek o Fortal ?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite nyfiken på vad du menar med alu kvaliten som byggaren vill ha

Vilken legering skulle detta vara , enligt min erfarenhet så finns där inte så många svetsbara legeringar

osv


Peter

Tackar för infon :) Jadu, vad jag menar med det vet jag inte, det var byggaren som snackade om sådant :rolleyes: Ett "nästan-citat". Tror han nämnde T6 eller om det var T4 och 7020 nämndes också, tror jag. Sådant har jag förträngt, var ju ett år sedan jag lästa materiallära... Jag har iallafall kollat på alu 7020 med sträckgräns 290 MPa, och rostfritt 2303-03 med sträckgräns 490 MPa. Det ska funka. Sen har jag gett byggaren väldigt fria tyglar när det handlar om materialval och sådant. Det kan han bättre än mig, jag är bara teorinisse... så om har tar alu eller rostfritt kvittar mig. Bara svingen inte kollapsar när jag kör och den blir snygg, så är jag nöjd.

Vad gör förstärkningsbågen för nytta? Bara uppstyvande?

Vart lite inne på att läsa FEM också, men har inte riktigt bestämt mig än. Måste om man ska bli beräkningsingenjör, men inte riktigt inne på den linjen.

Jepp, uppstyvande. Inget annat tror jag. Iofs snyggare också. FEM är bra att ha, men den kursen var lite lurig... vet inte om läraren krånglade till det mer än nödvändigt, men det gick ändå :tummenupp Tentaplugg from hell... Lite tråkigt att jag bara fick en 4:a på den kursen... Ser inte så bra ut, har 5:eek:r i allt annat ju :) Skrytmode off :D Äh, jag är nöjd ändå.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vilken draghålfasthet har Alumek och Fortal ?
Hur mkt tyngre är Cromolly jämfört med Aluminium 4212 , Alumek o Fortal ?



Fortal 530nm/mm2

Alumek lite över 600 har jag för mig


Stål är väl nästan 3 gånger så tungt som alu



Att hänföra alu kvalite till T6 är helt absurt

T6 beskriver vilket stadie metallen befinner sig i T6 = svenska standarden
06 vilket beskriver varmåldrat

02 beskriver upplösningsbehandlat = supermjukt

02 är färskvara och varar bara i ett par dagar för att sedan återgå till

Hårt ( ca 90 - 95% ) utav varmåldrat
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Fortal 530nm/mm2

Alumek lite över 600 har jag för mig


Stål är väl nästan 3 gånger så tungt som alu



Att hänföra alu kvalite till T6 är helt absurt

T6 beskriver vilket stadie metallen befinner sig i T6 = svenska standarden
06 vilket beskriver varmåldrat

02 beskriver upplösningsbehandlat = supermjukt

02 är färskvara och varar bara i ett par dagar för att sedan återgå till

Hårt ( ca 90 - 95% ) utav varmåldrat

fan, Peter, jobbade inte du som glasis förr:va
varifrån har du skaffat dig denna kunskapen, på helt egen basis eller har du läst kurser:va
Jag är mycket imponerad, vår träff kommer nog bli riktigt givande har jag en känsla av, tar med mig husvagn för jag tror inte vi klarar av allt jag vill veta på en dag:D :D :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fortal 530nm/mm2

Alumek lite över 600 har jag för mig


Stål är väl nästan 3 gånger så tungt som alu



Att hänföra alu kvalite till T6 är helt absurt

Eller är det jag som blandar ihop det han sa... det är mycket möjligt. Jag kan inte sådant, och det var länge sedan vi pratade om det. Men han hade iallafall lite bekymmer att få tag i normala mängder (kanske 10 kg) av den legering och tillstånd som han ville ha. Företaget han jobbar på (i verkstaden) går nog inte på att de behöver 1 ton alu till maskinbygge och reparationer inom företaget :D Men 10 kg tror de nog mer på.

Är det svårt att få tag på Fortal och Alumec? De kanske inte tror på att de behöver sådant heller :D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top