Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag gissar på en TD04HL-16T med 7:ans raka avgashus med 2,5" avgasfläns....:D

Klockrent!!! Jonas vinner badbollen:tummenupp
Är farbror hemma igen eller har du inte hunnit iväg än:va
Tänkte senast i tisdags på dig då jag läste boomber på muggen:tummenupp
Jääääläää gott bygge där:tummenupp :tummenupp
hoppas joina gruppen mot sommaren:yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
en sådan här....du kanske känner igen den:D :tummenupp

Hmm, konstig mojäng... vad kan det vara för något? :va Jag gissar på mixer.

Förresten, jag hittade en knapp på min elvisp där det står "Turbo". Fan vad den snurrade när jag tryckte på den :) Teknikens under...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Motorn är ihopsatt, så nu är den på 1195 cc! :fyllisar Hann inte slänga in den i ramen igår, men imorgon borde det bli av. Lite jobbigt att hinka i den själv, så herr Silverryggen får hjälpa till :tummenupp Och JA, min gradskiva är rosa och lila... Färgen i skrivaren tog slut :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_0026 (Medium).JPG
    IMG_0026 (Medium).JPG
    54.9 KB · Visningar: 220

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser trevligt ut :tummenupp Du verkar ju ligga hyggligt till rent tidsmässigt :)
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Motorn är ihopsatt, så nu är den på 1195 cc! :fyllisar Hann inte slänga in den i ramen igår, men imorgon borde det bli av. Lite jobbigt att hinka i den själv, så herr Silverryggen får hjälpa till :tummenupp Och JA, min gradskiva är rosa och lila... Färgen i skrivaren tog slut :rolleyes:


Nämen har man fått till ett motorstöd ser jag:tummenupp
du anar inte hur avis jag är på att du är påväg ihop, själv har det inte riktigt vänt än:huvet
Har också en elvisp där det finns en "turbo" knapp, den skar lagrenan på i förra veckans muffinsbak. hoppas det inte är ett genomgående drag hos saker med "turbo" på sig för då blir det en kort säsong:gnissla
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Haft en "turbo" dammsugare och äger för tillfället ett styck dito duschmunstycke.. Får jag vara med i klubben? :D

Annars (i vanlig ordning) imponerad av dina färdigheter.. :tummenupp
Hehe, jajjemän :tummenupp

Keep up the good work!
Ska försöka :)

Ser trevligt ut :tummenupp Du verkar ju ligga hyggligt till rent tidsmässigt :)
Nja, jag hade gärna hunnit lite längre. Ta en titt på första inlägget i denna tråden så ser du att det är mycket kvar... Vill gärna vara klar i mars/april :) Men det är skönt att motorn är ihop iallafall, och imorgon åker motorn in i ramen. Sen är det liiite nerförsbacke. I veckan som kommer ska jag gå lös på grenröret för att den nya turbon ska passa, och intercoolern ska modifieras. Senare ska wastegatefäste tillverkas, "avgassystem" ska tillverkas (lika långt som det gamla, dvs. 25 cm). Svingen (som fortfarande byggs...) och den nya stötdämparen ska på (dämparen passar INTE rakt på... :huvet ), fälgarna ska poleras, tryckröret ska moddas, kabelhärvan ska fixas till, bra vevhusventilation ska byggas osv. osv. osv... så det är en del kvar. Sen får jag gärna hinna fixa till kåporna också. Lacken har spruckit lite på toppkåpan. Ännu hellre får jag hinna byta kåpor, men jag vet inte om jag hinner. Men det löser sig nog! :tummenupp

Nämen har man fått till ett motorstöd ser jag:tummenupp
du anar inte hur avis jag är på att du är påväg ihop, själv har det inte riktigt vänt än:huvet
Har också en elvisp där det finns en "turbo" knapp, den skar lagrenan på i förra veckans muffinsbak. hoppas det inte är ett genomgående drag hos saker med "turbo" på sig för då blir det en kort säsong:gnissla

Motorstöd är bra att ha :) Jag lånade detta stödet av VR-8. Blev mycket lättare att skruva!
Nja, motorn är ju ihop, men som jag skrev ovan, jag har en del kvar att göra... :näsblod
Hehe, skar den? Festligt :D Menmen, det är rejsing! Hoppas inte hojen skär bara, det kan bli lite dyrare. Hur mycket har du kvar att göra innan din hoj rullar ut med turbo?
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Motorstöd är bra att ha :) Jag lånade detta stödet av VR-8. Blev mycket lättare att skruva!
Nja, motorn är ju ihop, men som jag skrev ovan, jag har en del kvar att göra... :näsblod
Hehe, skar den? Festligt :D Menmen, det är rejsing! Hoppas inte hojen skär bara, det kan bli lite dyrare. Hur mycket har du kvar att göra innan din hoj rullar ut med turbo?

det är rätt mycket det. jag spräckte blocket och som du kanske kommer ihåg så är jag begåvad med en vänligt sinnad bror som svetsar lättmetall, så jag var där i kväll och hämtade hem blockhalvan som skall putsas till för att bli riktigt plan. skall försöka att bygga en trädocka för veven i morgon då jag skall skicka iväg vev, stakar och kolvar på invägning och balansering i början på veckan. sen är det ju det där att sluta i tid du vet, man kan ju liksom modda nästan allt på moppen men man skall ju ut och åka helst det här året så det måste hittas en naturlig gräns för det annars är man väll inte klar för om 3år eller så:gnissla
men man kan väll säga att dom tre tyngsta grejorna är grenrör, plenum och ECU för sprut och tändning. dom är inte ens i närheten av "klart" sedan finns det säkert 1K grejor till som behöver en hand du vet:D
Kolla i "garaget" så ser du på ett ungefär hur kritiskt det är:D

ja j-vlar vad fort det gick att göra muffinsen, men som du säger blev det ju dyrare än vad det brukar.......som vanligt:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
det är rätt mycket det. jag spräckte blocket och som du kanske kommer ihåg så är jag begåvad med en vänligt sinnad bror som svetsar lättmetall, så jag var där i kväll och hämtade hem blockhalvan som skall putsas till för att bli riktigt plan. skall försöka att bygga en trädocka för veven i morgon då jag skall skicka iväg vev, stakar och kolvar på invägning och balansering i början på veckan. sen är det ju det där att sluta i tid du vet, man kan ju liksom modda nästan allt på moppen men man skall ju ut och åka helst det här året så det måste hittas en naturlig gräns för det annars är man väll inte klar för om 3år eller så:gnissla
men man kan väll säga att dom tre tyngsta grejorna är grenrör, plenum och ECU för sprut och tändning. dom är inte ens i närheten av "klart" sedan finns det säkert 1K grejor till som behöver en hand du vet:D
Kolla i "garaget" så ser du på ett ungefär hur kritiskt det är:D

ja j-vlar vad fort det gick att göra muffinsen, men som du säger blev det ju dyrare än vad det brukar.......som vanligt:D

Ja, det är smidigt att din bror svetsar alu. Finns ju möjlighet att hålla ner priserna lite :tummenupp Jaha, du hade spräckt blocket.. antar att det är det som det finns bild på i ditt garage. Så du ska plana blocket? :D Inte många som gör det, de flesta brukar nöja sig med att plana toppen, men du tar det ett steg längre och planar blocket :D Mitt i också. Jaja, min humor är inte vad den borde vara. Det är ju trots allt söndag.
Seriöst med balansering av motorinnehållet :tummenupp
Jo, man kan modda och modda och man blir aldrig färdig. Någonstans måste man sluta. Jag vill ju byta kåpor också... Har en "idolhoj", se bild nedan. Han har utgått från MV-Agusta racekåpor, och moddat lite här och där. Snyggt är bara förnamnet... Baken ser ut som någon GP-bak, t.ex. Honda RS250. Hela hojen på bilden ser riktigt vass och strömlinjeformad ut om men snygga linjer. Men jag tror inte att han säljer kåpor (iallafall inte billigt...) så det är tur att jag har jobbat på en glasfiberfirma. Pedrosas RS250 (när han körde sådant) hade väldigt snygga kåpor, men får jag tag i några likadana kraschkåpor (finns att få tag i) så tror jag inte de passar eftersom min hoj är en 1100 (nu 1200 :tungan ) och Pedrosas är en rejs-250... en 250 är ganska liten... Då är det nog större chans att det går att kränga på MV:ns rejskåpor tillsammans med en Honda RS250 bak. Helst i kolfiber, men det kostar lite för mycket. Annars får jag väl försöka hitta beggade MV rejskåpor i glasfiber och gjuta av dem i kolfiber. Eller skita i att gjuta av dem och lacka dem svarta istället. Eller skita i alltihop och köra med min GSX-R 1000 kåpor.

Visst ja, du ska köra sprut också. Plenum är inga bekymmer. Ritning har ju jag (och kanske du också nu), så det är bara att lämna iväg det till din bror tillsammans med en aluminiumplåthög. Har inte han lust, så känner jag en snubbe som säkert gärna bygger ett plenum till dig. Efter dina mått. Och snyggt blir det...
Grenrör är snabbt fixat. Köp lite böjar och lite rakt rör. Svarva stosar till toppen. Gå lös med vinkelslip. Punkta ihop med mig-svets, och helsvetsa när du är nöjd. Klart! :tummenupp Tog två kvällar för mig om jag minns rätt.

kollade i ditt garage, och din hoj är ganska.... nerplockad. Jaja, det dröjer ett tag tills det är vår! :tummenupp
 

Bifogat

  • big_6durbahnv2pic6ll9.jpg
    big_6durbahnv2pic6ll9.jpg
    129.1 KB · Visningar: 193

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En liten update! Kom hem från garaget för en stund sedan, och nu sitter motorn i ramen! :banana Silverryggen hjälpte mig att hinkade i den, och det gick väldigt smärtfritt. Nästan för smärtfritt... Men nu sitter den där, och förgasarna och plenumet är på + lite slangar och annat skit. Tvärstaget fick smaka på vinkelslipen och ligger nu på golvet. Detta gör att jag kan vinkla in och få upp turbon lite mer än innan. Det är bra. Har även slipat bort lite material på kompressorhus och avgashus för att få in turbon ännu längre. Armen till wastegate-luckan är avslipad och ska svetsas fast igen i en annan vinkel (ska vridas 180 grader) så jag inte behöver skruva fast wastegateklockan på kompressorhuset. Den får inte plats där, så den ska monteras stabilt och fint på flänsen till avgaspipan, dva. andra sidan. Ja, det blir lite varmare där, men det är inga bekymmer. Funkar fint ändå! Silverryggen har sin monterad där, och jag känner två snubbar till som har monterat klockan där, så det funkar.
Linslusen Silverryggen hamnade på en bild. Ser arg ut :skrämd :D En polare kom förbi senare och tog en bild på mig också... där står jag och funderar på om jag orkar raka mig eller inte. Har inte hunnit med det på ett tag, men nu är det gjort! Lite iallafall :D

Imorgon eller på tisdag ska jag kapa av flänsen på grenröret och vinkla om den så jag får in turbon en bit. Fäste till wg-klockan ska byggas, och armen till luckan ska svetsas fast. Fästet bygger jag inte förrän turbon hänger på plats, men det gör den snart. Wg-stången lär inte bli längre än en decimeter, så jag blir av med det lilla flex som jag misstänker att jag haft.

Så nu börjar det lossna! Fortfarande mycket som ska göras, men det närmar sig iallafall. Snart kan jag provstarta :)

Bild 1: Hoj med motor på plats.
Bild 2: Motor med förgasare och plenum på plats. Grenrör upphängt för att måtta in turbon.
Bild 3: Turbo och grenrör. Armen bortslipad från luckan.
Bild 4: Rambiten som inte får vara med och leka. Men jag sparar den nog ändå som minne :)
Bild 5: Silverryggen med "fighting face" eller vad det nu heter :D
Bild 6: Jag är också med på ett hörn! :) Skäggig som fan och allmänt slapp.
 

Bifogat

  • 35 (Medium).JPG
    35 (Medium).JPG
    85.2 KB · Visningar: 270
  • 33 (Medium).JPG
    33 (Medium).JPG
    81.8 KB · Visningar: 233
  • 44 (Medium).JPG
    44 (Medium).JPG
    64.7 KB · Visningar: 85
  • 36 (Medium).JPG
    36 (Medium).JPG
    72.9 KB · Visningar: 130
  • 38 (Medium).JPG
    38 (Medium).JPG
    93.2 KB · Visningar: 140
  • 37 (Medium).JPG
    37 (Medium).JPG
    79.6 KB · Visningar: 100

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kul o läsa att det går bra för er! Den där moppen kommer bli duktigt elak, hehe.
Vad är det för status på svingen i nuläget?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Läckert! Nä, klockan på andra sidan ska inte vara nåt problem, det blir inga långvariga studer med "på gränsen til smältpunkt" på en hoj, dessutom är det ju lite luft emellan. Urrk, en annan får prestationsångest har ju inte kommit nånstans :mad:
Får köpa mig en hoj till att ha vid sidan om projektet :rolleyes:

Uppstart nästa helg? :yoparty
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Sikta så högt som möjligt. Missar du målet har du ändå kommit långt! Får kika förbi ngn dag å kika på din hoj. Bara att hojta till om du behöver mekhjälp.
Jo, man kan modda och modda och man blir aldrig färdig. Någonstans måste man sluta. Jag vill ju byta kåpor också... Har en "idolhoj", se bild nedan. Han har utgått från MV-Agusta racekåpor, och moddat lite här och där. Snyggt är bara förnamnet... Baken ser ut som någon GP-bak, t.ex. Honda RS250. Hela hojen på bilden ser riktigt vass och strömlinjeformad ut om men snygga linjer. Men jag tror inte att han säljer kåpor (iallafall inte billigt...) så det är tur att jag har jobbat på en glasfiberfirma. Pedrosas RS250 (när han körde sådant) hade väldigt snygga kåpor, men får jag tag i några likadana kraschkåpor (finns att få tag i) så tror jag inte de passar eftersom min hoj är en 1100 (nu 1200 :tungan ) och Pedrosas är en rejs-250... en 250 är ganska liten... Då är det nog större chans att det går att kränga på MV:ns rejskåpor tillsammans med en Honda RS250 bak. Helst i kolfiber, men det kostar lite för mycket. Annars får jag väl försöka hitta beggade MV rejskåpor i glasfiber och gjuta av dem i kolfiber. Eller skita i att gjuta av dem och lacka dem svarta istället. Eller skita i alltihop och köra med min GSX-R 1000 kåpor.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kul o läsa att det går bra för er! Den där moppen kommer bli duktigt elak, hehe.
Vad är det för status på svingen i nuläget?

Jag hoppas ju att många ska få se bakljuset. Den gick ju inte så illa förra året heller, men ändå :D

Läckert! Nä, klockan på andra sidan ska inte vara nåt problem, det blir inga långvariga studer med "på gränsen til smältpunkt" på en hoj, dessutom är det ju lite luft emellan. Urrk, en annan får prestationsångest har ju inte kommit nånstans :mad:
Får köpa mig en hoj till att ha vid sidan om projektet :rolleyes:

Uppstart nästa helg? :yoparty

Nä, jag är också hyfsat säker på att det funkar. Det fungerar ju för andra. Så hemskt varmt kan det ju inte bli!
Ja, hur går det för dig förresten? Det har väl hänt lite iallfall? Vintern kommer nog snart så du har nog tid på dig... En hoj till? Men du har väl kvar Highlanden?

Kanske uppstart nästa helg! :) Hade kunnat göra det idag, men jag sysslade med annat istället :rolleyes:

Sikta så högt som möjligt. Missar du målet har du ändå kommit långt! Får kika förbi ngn dag å kika på din hoj. Bara att hojta till om du behöver mekhjälp.
Man får göra det ja. Man har ju iallafall gjort något om man missar hålet :D Det är bara att titta förbi! Du har mitt nummer :tummenupp Tackar för erbjudandet, jag hojtar om det behövs :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Idag har jag varit i garaget igen! Jag kapade av nästan hela avgasflänsen så jag kan vinkla om den så den passar den nya turbon bättre. Har försökt att få in turbon så mycket som möjligt mot motorn. Imorgon förmiddag ska flänsen svetsas på plats. Sedan ska grenrör och turbo skruvas fast på hojen så jag kan måtta in var wastegaten ska sitta. Blir nog bra det här :) På bilderna nedan (mobilbilder, glömde den andra kameran) har jag pallat upp turbon för att få en hum om var den hamnar.
 

Bifogat

  • Bild480 (Medium).jpg
    Bild480 (Medium).jpg
    85.2 KB · Visningar: 101
  • Bild481 (Medium).jpg
    Bild481 (Medium).jpg
    73.6 KB · Visningar: 99
  • Bild484 (Medium).jpg
    Bild484 (Medium).jpg
    48.1 KB · Visningar: 91
  • Bild485 (Medium).jpg
    Bild485 (Medium).jpg
    51.5 KB · Visningar: 91
  • Bild486 (Medium).jpg
    Bild486 (Medium).jpg
    62.6 KB · Visningar: 90

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Visst är det skönt när man har fått upp ångan i garaget !:tummenupp

Om du ska meka imorgon skulle du kunna mäta diametern för luftfiltret.
Tänkte beställa filter till min, men huset är hos smeden som lägger igen hålet där dumpen satt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Visst är det skönt när man har fått upp ångan i garaget !:tummenupp

Om du ska meka imorgon skulle du kunna mäta diametern för luftfiltret.
Tänkte beställa filter till min, men huset är hos smeden som lägger igen hålet där dumpen satt.

Ja, det är det verkligen. Nu känns det att det går framåt! Gött :)
Inloppet har 70 mm ytterdiameter. Mätte nyss!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top