Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja, det ska bli kul att se. Ska vi ha hästkraftsrejs? :D Nu har du ju liiiite modernare motor med lite bättre utgångmaterial i toppen (tror jag, den är ju trots allt 15 år nyare) och säkert grövre insugsgrejor mm, men det får jag kompensera med högre laddtryck :D Iofs har jag mer volym än vad du har, så det blir kanske jämnt. Jaja, vi får se! :)

He he många hästar blir det !

Ändå mest nyfiken på att se hur olika motorerna blir.:hojraket
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
:va
Nix, jag satte i original lager igen. Bytte alla när jag ändå höll på. Orkade inte hålla på att fräsa spår till låsringar och sånt... :rolleyes: Kostade "endast" 2000:- för fyra nya lager! Billigt och bra... Kullagerna kostade 600:- styck och nållagerna 400:- styck.

Hehe, den där grenen till midsommarfirandet var en bra idé :D Jag har gott om "ammunition". Räcker nog till alla. Eller, ja, räcker till iallafall 6 personer :)


kan tänka mig att du har en del kugg på lager. kanske är så att 3:an är en svag länk i alla fall då. spelar ingen roll den måste ju ändå bytas för mig och då kan jag ju lika gärna sätta på ett splittrans paket. Däremot får jag nog ta mig en funderare över dom andra. klart att nytt känns bäst att få montera men så har du ju kostnaden då och är den på ca 1400kr/drevet så behöver man ju inte vara studerande för att backa.

hur gjorde du då med låsningen till lagret om du nu "bara" hoppade över låsningen :va
sitter den kvar ialla fall, känns ju bättre med en låsning av någon typ så där spontant.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
:va


kan tänka mig att du har en del kugg på lager. kanske är så att 3:an är en svag länk i alla fall då. spelar ingen roll den måste ju ändå bytas för mig och då kan jag ju lika gärna sätta på ett splittrans paket. Däremot får jag nog ta mig en funderare över dom andra. klart att nytt känns bäst att få montera men så har du ju kostnaden då och är den på ca 1400kr/drevet så behöver man ju inte vara studerande för att backa.

hur gjorde du då med låsningen till lagret om du nu "bara" hoppade över låsningen :va
sitter den kvar ialla fall, känns ju bättre med en låsning av någon typ så där spontant.


Priserna är ingen höjdare nä... hittade massor med lådor fulla med gammelgixxerdelar (en jävla massa växellådsgrejor och motordelar) på Ebay i england för ett tag sedan, men jag hade tyvärr inte pengar. Annars hade det varit ett kanonköp. Var inte så hemskt dyrt, men jag är inte så säker på att han var sugen på att skicka 200 kg motorgrejor :D

Nja, jag hoppade inte över låsringen, jag monterade bara originallager igen. Precis som de gamla, fast hela. Då sitter det ju som det gör i en originallåda, eftersom det är en originallåda...
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Nja, jag hoppade inte över låsringen, jag monterade bara originallager igen. Precis som de gamla, fast hela. Då sitter det ju som det gör i en originallåda, eftersom det är en originallåda...

Aaschsååå, du ztruntade i att montera tuff-lager alltzå:whip
man kanske inte behöver det, men där gäller ju samma sak att om man ökar effekten till det dubbla så vill man ju också försöka att kompensera uttaget med lite heavy-duty grejor med. Var inne på att kolla i lagertabeller osv för att ersätta lagrena på "storsidan" alltså där du har "normala" lager för dom där små rackarna (rullagervarianterna) tror jag nog inte man får tag i annat än original va:va

Hur gör dom "stora pojkarna" med värstinuttag då, dom måste väll ändå byta ut lagrena till andra va :va :va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Aaschsååå, du ztruntade i att montera tuff-lager alltzå:whip
man kanske inte behöver det, men där gäller ju samma sak att om man ökar effekten till det dubbla så vill man ju också försöka att kompensera uttaget med lite heavy-duty grejor med. Var inne på att kolla i lagertabeller osv för att ersätta lagrena på "storsidan" alltså där du har "normala" lager för dom där små rackarna (rullagervarianterna) tror jag nog inte man får tag i annat än original va:va

Hur gör dom "stora pojkarna" med värstinuttag då, dom måste väll ändå byta ut lagrena till andra va :va :va

Jepp, jag sket i det! :) Det kan ju vara en idé att fixa fetare lager, men just då orkade jag inte hålla på. Ville bara köra :rolleyes: Men efter nästa lagerras blir det kanske konvertering till bredare lager :) Vetefan om man kan hitta ersättare för de små lagerna, men även om man hittar lager som passar så är det ju inte säkert att de håller bättre.

Vet inte om de stora grabbarna byter till fetare lager, men det gör de nog. Har sett att vissa även kör med stödlager utanför framdrevet för att staga upp det hela.

Kolla med mc-shopen Karlstad 054-531139
Dom är grymma på lite äldre original Suzuki delar.

Hehe, där är jag ju stamkund på Suzukidelar :D Särskilt växellådsdrev och låsringar till växellådan.
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jepp, jag sket i det! :) Det kan ju vara en idé att fixa fetare lager, men just då orkade jag inte hålla på. Ville bara köra :rolleyes: Men efter nästa lagerras blir det kanske konvertering till bredare lager :) Vetefan om man kan hitta ersättare för de små lagerna, men även om man hittar lager som passar så är det ju inte säkert att de håller bättre.

Vet inte om de stora grabbarna byter till fetare lager, men det gör de nog. Har sett att vissa även kör med stödlager utanför framdrevet för att staga upp det hela.

Hehe, där är jag ju stamkund på Suzukidelar :D Särskilt växellådsdrev och låsringar till växellådan.

Klart att ett sådant där dubbellager kanske är lite bitigare och vad jag förstår så har jag inte det på min 91:a. kollade lite i SKF:s lista i dag på rasten och lager det har dom i massor, frågan är snarare vad jag behöver. skall forska lite i den frågan framöver. Du har väll aldrig haft ett riktigt lager ras va utan snarare ett kuggarna har sagt upp sig eller hur. Fasiken att det inte går att få tag i lite bitigare grejor, hur f-n gör dom med brutala effektuttag då:va Kan ju knappast köra med originalgrejor.....eller:va :va
Du snackade om ett typ av "stödlager" utanför drevet och jag har vart inne på samma grej där sedan jag såg Yoschii katanan som dom har ett sådant monterat på.Kikar man sedan på sina egna grejor så undrar man vad dom lastar av emot då utgående axeln slutar strax efter drevmuttern. Borrar dom ett hål i axeln som dom leder in i lagret eller skiter dom i drevmuttern utan låser drevet med en splinesad hylsa kanske som dom trär över och emot drevet, jag har ingen aning men idén är ju kalas.

Jo du tipsade ju mig om mc-shopen och nu har dom åtminstone två "stammisar" men det förtjänar dom för dom är ju hur smidiga som helst att ha att göra med :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Klart att ett sådant där dubbellager kanske är lite bitigare och vad jag förstår så har jag inte det på min 91:a. kollade lite i SKF:s lista i dag på rasten och lager det har dom i massor, frågan är snarare vad jag behöver. skall forska lite i den frågan framöver. Du har väll aldrig haft ett riktigt lager ras va utan snarare ett kuggarna har sagt upp sig eller hur. Fasiken att det inte går att få tag i lite bitigare grejor, hur f-n gör dom med brutala effektuttag då:va Kan ju knappast köra med originalgrejor.....eller:va :va
Du snackade om ett typ av "stödlager" utanför drevet och jag har vart inne på samma grej där sedan jag såg Yoschii katanan som dom har ett sådant monterat på.Kikar man sedan på sina egna grejor så undrar man vad dom lastar av emot då utgående axeln slutar strax efter drevmuttern. Borrar dom ett hål i axeln som dom leder in i lagret eller skiter dom i drevmuttern utan låser drevet med en splinesad hylsa kanske som dom trär över och emot drevet, jag har ingen aning men idén är ju kalas.

Jo du tipsade ju mig om mc-shopen och nu har dom åtminstone två "stammisar" men det förtjänar dom för dom är ju hur smidiga som helst att ha att göra med :tummenupp :tummenupp

Du kan rycka ut orginal packbox bakom drevet och montera ytterligare ett gummitätat lager där. Visserligen sticker det ut en bit ur motorblocket, men det stöderupp lite grann iaf. Det krävs en annan längd på distansen bakom drevet sen.

Ett annat alternativ är att köpa ett dubbelradig kullager och gnista ett nytt spår för halvmånen som sitter i blocket.

Nån som vet om en firma som kan fixa det?

Stödlagerplattorna som jag tittat på kräver att man tillverkar en "splinsad" hylsa som man trär på orginalaxeln, sen får man svarva ur drevet så det passar på hylsan och svetsa fast det. I änden på hylsan mot plattan, så svarvar man ett lagerläge, och sen ett skruvat stöd med en liten tapp in i lagret. Därav är dom vanligast på en dragbike som inte byter drev så ofta.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Du kan rycka ut orginal packbox bakom drevet och montera ytterligare ett gummitätat lager där. Visserligen sticker det ut en bit ur motorblocket, men det stöderupp lite grann iaf. Det krävs en annan längd på distansen bakom drevet sen.

Ett annat alternativ är att köpa ett dubbelradig kullager och gnista ett nytt spår för halvmånen som sitter i blocket.

Nån som vet om en firma som kan fixa det?

Stödlagerplattorna som jag tittat på kräver att man tillverkar en "splinsad" hylsa som man trär på orginalaxeln, sen får man svarva ur drevet så det passar på hylsan och svetsa fast det. I änden på hylsan mot plattan, så svarvar man ett lagerläge, och sen ett skruvat stöd med en liten tapp in i lagret. Därav är dom vanligast på en dragbike som inte byter drev så ofta.

jamen duuuuuu, nu gav du ju mig en idé där. tackar!!!

vad menar du med "gnista ett spårläge"?? Är inte det en jäkligt speciell maskin det?? Jag kommer int ihåg om det var Brinken eller Peter som snackade om rondell där och det borde väll funka om man har en fin skiva eller :va
Förlåt liha, jag vet att jag har en j-vla förmåga att sno din länk men hoppas du har överseende med/känner igen problemet att "hålla sig".
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du har väll aldrig haft ett riktigt lager ras va utan snarare ett kuggarna har sagt upp sig eller hur. Fasiken att det inte går att få tag i lite bitigare grejor, hur f-n gör dom med brutala effektuttag då:va Kan ju knappast köra med originalgrejor.....eller:va :va

Inget lagerras? Jo, ett "litet" har jag haft. Se bild nedan. Det var pga. lagret som dreven gick sönder. Kulorna som ligger där var de som fanns kvar. Innerringen är inte så fräsh heller :D En millimeter djupare på en tredjedel av varvet. Slänger upp en bild på ett av treans drev också. Lite slitet.
 

Bifogat

  • IMG_0010.JPG
    IMG_0010.JPG
    109.4 KB · Visningar: 85
  • IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    92.3 KB · Visningar: 121

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
vad menar du med "gnista ett spårläge"?? Är inte det en jäkligt speciell maskin det?? Jag kommer int ihåg om det var Brinken eller Peter som snackade om rondell där och det borde väll funka om man har en fin skiva eller :va

Sorry för spamningen i din tråd!

Jag skulle vilja ha lite bättre precision än så. Jag vet inte riktigt hur en sk. gnistmaskin ser ut, men det ska tydligen vara lämpligt vid ett sånt jobb enligt folk jag har fått tips av.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Inget lagerras? Jo, ett "litet" har jag haft. Se bild nedan. Det var pga. lagret som dreven gick sönder. Kulorna som ligger där var de som fanns kvar. Innerringen är inte så fräsh heller :D En millimeter djupare på en tredjedel av varvet. Slänger upp en bild på ett av treans drev också. Lite slitet.

Det där var inte snällt, nu MÅSTE jag ju ha ett dubbel/trippellager i moppen annars kan jag ju inte sova gott igen :mad: :mad:

Kör du med undercuttad låda eller kör du "bara" originalet :va

Sorry för spamningen i din tråd!

Jag skulle vilja ha lite bättre precision än så. Jag vet inte riktigt hur en sk. gnistmaskin ser ut, men det ska tydligen vara lämpligt vid ett sånt jobb enligt folk jag har fått tips av.

Nej det finnas någon suddig liten bild av något som skulle kunna stämma överäns med det du förklarar som "gnistring", men tror det är överkurs för mig.

Jag tror jag beställer något bitigt från SKF som får smaka rondell :D :D
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det där var inte snällt, nu MÅSTE jag ju ha ett dubbel/trippellager i moppen annars kan jag ju inte sova gott igen :mad: :mad:

Kör du med undercuttad låda eller kör du "bara" originalet :va

:D :D Hehe, mitt lager kan ju ha varit på gång redan innan jag byggde turbogrejorna :rolleyes:
Jag kör med originalet, dvs. ingen extra undercuttning.


Ang. spammningen så är det helt ok bara det håller sig till mc- och turborelaterade grejor! :tummenupp
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
:D :D Hehe, mitt lager kan ju ha varit på gång redan innan jag byggde turbogrejorna :rolleyes:
Jag kör med originalet, dvs. ingen extra undercuttning.

....och du har inget problem med att växlarna släpper :va
Kör du någon rejsing med den typ drar järnet från "0" :va
varför jag ställer dessa frågor är för att jag tvekar på om jag helt enkelt inte skall skita i att undercutta dreven och "bara" köra dom original.

Du har ett nytt rykande PM mannen:tummenupp
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
....och du har inget problem med att växlarna släpper :va
Kör du någon rejsing med den typ drar järnet från "0" :va
varför jag ställer dessa frågor är för att jag tvekar på om jag helt enkelt inte skall skita i att undercutta dreven och "bara" köra dom original.

Du har ett nytt rykande PM mannen:tummenupp
Hoppar in med ett inlägg.Skulle nog satsa på att cutta lådan om du ändå har motorn i delar.Min erfarenhet av r-arna är att 2:ans växel börjar hoppa ur med övervarv som följd annars.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hoppar in med ett inlägg.Skulle nog satsa på att cutta lådan om du ändå har motorn i delar.Min erfarenhet av r-arna är att 2:ans växel börjar hoppa ur med övervarv som följd annars.

jo jag håller med dig att det kanske är det enda rätta också. Har gjort det på dom andra hojjarna, men tänkte kanske att det var ett problem som var vanligare bland gammelgammel gixxrarna typ katana och den nischen.
Dom har ju någon typ av undercut original men som du säger så är hade jag problem med 2:an på min förra också. Det tror jag i och för sig berodde mycket på sättet dom växlar på bakhjulet dvs utan kopplin utan att man bara sparkar i växeln vid ett snabbt gasavdrag. Har aldrig använt den tekniken själv just av den anlidningen att man skall vara j-vligt timead med gasen annars får man ett scenario som du beskrev.
Så behövs det på en turbohoj eller kan man lägga pengarna på annat godis på hojen :va
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
jo jag håller med dig att det kanske är det enda rätta också. Har gjort det på dom andra hojjarna, men tänkte kanske att det var ett problem som var vanligare bland gammelgammel gixxrarna typ katana och den nischen.
Dom har ju någon typ av undercut original men som du säger så är hade jag problem med 2:an på min förra också. Det tror jag i och för sig berodde mycket på sättet dom växlar på bakhjulet dvs utan kopplin utan att man bara sparkar i växeln vid ett snabbt gasavdrag. Har aldrig använt den tekniken själv just av den anlidningen att man skall vara j-vligt timead med gasen annars får man ett scenario som du beskrev.
Så behövs det på en turbohoj eller kan man lägga pengarna på annat godis på hojen :va

Jag har aldrig använt nått annat en orginalcuttningen som kom '91, har för mig att det är ca 4(?) grader på ingreppen. '90 och äldre har ocuttade drev på utgående axel om det är orginal dreven som sitter i. Idag tror jag man får cuttade drev oavsett till vilken årsmodell man köper, så det innebär inget fusk och bara byta det ena i paret!

På min gatmoppe åkte jag med en ocuttad låda i många år, inkl. MYCKET dragracing med lustgas och jag hade inga bekymmer då. Jag visste inte om att den var ocuttad. Jag hade en quickshifter inkopplad, så det var nog den som gjorde att dreven klarade sig.

En kompis cuttade sina drev till ca 12 grader, men då kunde det vara lite krångligt att få i friläge.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag har aldrig använt nått annat en orginalcuttningen som kom '91, har för mig att det är ca 4(?) grader på ingreppen. '90 och äldre har ocuttade drev på utgående axel om det är orginal dreven som sitter i. Idag tror jag man får cuttade drev oavsett till vilken årsmodell man köper, så det innebär inget fusk och bara byta det ena i paret!

På min gatmoppe åkte jag med en ocuttad låda i många år, inkl. MYCKET dragracing med lustgas och jag hade inga bekymmer då. Jag visste inte om att den var ocuttad. Jag hade en quickshifter inkopplad, så det var nog den som gjorde att dreven klarade sig.

En kompis cuttade sina drev till ca 12 grader, men då kunde det vara lite krångligt att få i friläge.


ja, ok för när jag jämförde med min Katanalåda (som också ligger på arbetsbänken) så upplever jag att den inte alls är så "undercuttad" original och där var man tvungen att göra så om man ville ha någon som helst livslängd på lådan då man busåkte lite.
R:ens ser ju stöddigare ut i sin "cuttning" och kanske att den klarar sig i det skick den är, vet ju inte. Min låda är origina och känslan är att har den inte börjat larva sig hittills så bör den ju inte göra det sedan heller pga turbokonvertering. Eller är jag helt ute och cyklar :va :va
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
ja, ok för när jag jämförde med min Katanalåda (som också ligger på arbetsbänken) så upplever jag att den inte alls är så "undercuttad" original och där var man tvungen att göra så om man ville ha någon som helst livslängd på lådan då man busåkte lite.
R:ens ser ju stöddigare ut i sin "cuttning" och kanske att den klarar sig i det skick den är, vet ju inte. Min låda är origina och känslan är att har den inte börjat larva sig hittills så bör den ju inte göra det sedan heller pga turbokonvertering. Eller är jag helt ute och cyklar :va :va

Är bara ingreppen fina så ska det nog inte vara några problem, men tror motospeed tar ca 600:- för att cutta ett par slitna drev, och då funkar dom fint igen. Jag brukar se till att ha en uppsättning av 2/5ans drev liggandes ifall det börjar kugga över...! hehe
Kolla noga på gaffeln för det drevparet så inte den börjar bli sliten/krokig, syns lätt när kuggarna varit o kraffsat på sidan av den.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top