Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Är bara ingreppen fina så ska det nog inte vara några problem, men tror motospeed tar ca 600:- för att cutta ett par slitna drev, och då funkar dom fint igen. Jag brukar se till att ha en uppsättning av 2/5ans drev liggandes ifall det börjar kugga över...! hehe
Kolla noga på gaffeln för det drevparet så inte den börjar bli sliten/krokig, syns lätt när kuggarna varit o kraffsat på sidan av den.

Jag har snackat med Motespeed ang lådan och Roger där tyckte det var bättre att jag skickade med lådan så kunde dom se vilka som behövdes bytas och så var nog tanken också, för som du säger en beglåda har ju sina märken och mycket kan bli "nytt" med lite slipning :yoparty

Gafflarna ser faktiskt oförskämt bra ut men 3:ans paket har världens gropar i slitytan på kuggarna. Hade samma fel med min 90:a att härdningen inte var den bästa utan det bildades porer som växte till sig om man inte gjorde något åt dom :kulspruta
Hoppas dom senare modellerna har sluppit detta.
Men man blir ju lite sniken när det kostar 2500kr för ett par och så skall dom undercuttas, speciellt om man nu måste riva lådan en gång per säsong :D :D :D

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
En quickshifter är skonsamt för lådan.

Precis, och man får den fina egenskapen av att inte tappa ladd när man växlar, bara att mata på!
Man får ju inte höra dumpen så ofta men det får man leva med... :D

krille krokodil

Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Precis, och man får den fina egenskapen av att inte tappa ladd när man växlar, bara att mata på!
Man får ju inte höra dumpen så ofta men det får man leva med... :D

men det riktigt manliga är väll turbolag då va??
då hör man både dump och eldflames i pipan OCH turbon laddar på:yoparty :yoparty

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Uppstart!

Idag provstartade jag hojen :) :) :) Åkte till garaget, kopplade in batteriet och kopplade ihop alla soppaslangar till tanken och regulatorn. På med tändningen och dutta på startknappen. Sen gick den igång! :yoparty Tog inte ens två varv på startmotorn... Gött! Filmade några sekunder med mobilen för att ha som bevis :D Ligger här hem.passagen.se/lahi/gasa.mpg
Filmen hänger inte riktigt med ljudet. Vetefan varför. Jaja. Så nu lever den turbade 1195:an!

Ska bygga en burk till vevhusventilationen också. Blir slang in från ventilkåpan, slang in från oljepåfyllningshålet och slang ut från burken. Skulle ha ett 3-tums rostfritt rör, ca 10 cm långt. Lock och anslutningsrör ska svetsas på röret. Jag fick en snilleblixt när jag gick rundor på Biltema idag... Se bild nedan. De hade muggar i rostfritt för 24.90:- styck, så jag köpte två stycken. Jag ska göra ett lock av den ena och tig:a fast på den andra muggen. Ska rota loss lite imorgon och se om jag hittar något lämpligt som kan användas till anslutningarna. Borde bli en alldeles percekt vevhusventilationsburk :)

Bifogat

• Vevhusvent (Medium).JPG
    Vevhusvent (Medium).JPG
    34.3 KB · Visningar: 105

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fultema si da shit !:D

Upp i bänken så vi får se hur det gick:tummenupp

krille krokodil

Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Ska bygga en burk till vevhusventilationen också. Blir slang in från ventilkåpan, slang in från oljepåfyllningshålet och slang ut från burken. Skulle ha ett 3-tums rostfritt rör, ca 10 cm långt. Lock och anslutningsrör ska svetsas på röret. Jag fick en snilleblixt när jag gick rundor på Biltema idag... Se bild nedan. De hade muggar i rostfritt för 24.90:- styck, så jag köpte två stycken. Jag ska göra ett lock av den ena och tig:a fast på den andra muggen. Ska rota loss lite imorgon och se om jag hittar något lämpligt som kan användas till anslutningarna. Borde bli en alldeles percekt vevhusventilationsburk :)

Jag står häpen :yoparty

du måste ha rätt mängd prylar från feltema nu så att du får vara med på deras nästa omslag va :D
Alla sätt är bra om dom hälgar målen :yoparty CREDIT!!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fultema si da shit !:D

Upp i bänken så vi får se hur det gick:tummenupp

Jepp, Biltemagrejor rockar :yoparty Ska kanske köpa deras 38 mm trattdump också :) Såg att de börjat sälja sådana. Och om den interna wastegaten inte räcker till (boostcreep gillar jag inte...) så blir det en 40 mm wastegate från Biltema också :D

Jeppjepp, bänkbesök blir det, men inte än eftersom jag inte har någon sving och bakhjul på hojen :rolleyes:

Jag står häpen :yoparty

du måste ha rätt mängd prylar från feltema nu så att du får vara med på deras nästa omslag va :D
Alla sätt är bra om dom hälgar målen :yoparty CREDIT!!

Hehe, ja, varför inte? Skulle kanske ta och maila dem och fråga om jag får vara med på framsidan av deras katalog :D Jepp, skit samma var grejorna kommer ifrån, bara de fungerar! Hade varit kul att bli sponsrad av Biltema om man kört dragracing med hojen. Lacka hojen vit och blå och Biltemas logga på sidan :D

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jepp, Biltemagrejor rockar :yoparty Ska kanske köpa deras 38 mm trattdump också :) Såg att de börjat sälja sådana. Och om den interna wastegaten inte räcker till (boostcreep gillar jag inte...) så blir det en 40 mm wastegate från Biltema också :D

Hehe, ja, varför inte? Skulle kanske ta och maila dem och fråga om jag får vara med på framsidan av deras katalog :D Jepp, skit samma var grejorna kommer ifrån, bara de fungerar! Hade varit kul att bli sponsrad av Biltema om man kört dragracing med hojen. Lacka hojen vit och blå och Biltemas logga på sidan :D

Måste vevhus vent. burken va sådär stor? Räcker det inte med 0,5 - 1 dl?

Började fundera på om jag oxå skulle göra nåt sånt där till cafe rääääcern....

Hade du bott lite närmare så hade jag kunnat fixa en bit slipat mejeri rör och 2 plåtbitar att svetsa dit på ändarna. =) 150:- - 200:- metern brukar det kosta...jickes :tuttar

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Måste vevhus vent. burken va sådär stor? Räcker det inte med 0,5 - 1 dl?

Började fundera på om jag oxå skulle göra nåt sånt där till cafe rääääcern....

Hade du bott lite närmare så hade jag kunnat fixa en bit slipat mejeri rör och 2 plåtbitar att svetsa dit på ändarna. =) 150:- - 200:- metern brukar det kosta...jickes :tuttar

Jadu, ingen aning... men det borde väl räcka? Jag tog en burk i denna storleken eftersom jag får plats med en så stor burk. Mer volym kan ju inte skada, men jag vet inte.

Mmm, sådant material är dyrt... Tur Biltema finns! :D

krille krokodil

Gick med
5 Jan 2006
Hoj

....perfekt, så hade man kunnat skylla på dom om skiten brakar åt h-vete.
Alla kommer att förstå då kvaliteten kan vara något vinglig :hihi
Däremot blir det nog svårare för dig att komma undan folks misstankar om ett abnormalt psyke då dom känner igen "älgpassmuggen lennart" ihopsvetsad med en brorsa till en vevhusvent :D :D

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Det har inte hänt så mycket i garaget de senaste två veckorna pga. tentaperiod, men nu är tentorna skrivna, och jag har bara "lite" Cad kvar som ska lämnas in innan fredag. Så snart kan jag fortsätta byggandet!

Vevhusventilationsburk är fixad nu. Det blev inte modifierade Biltemamuggar, utan jag fick en vevhusventilationsburk av tjejens bror :) Gött. Har suttit på en sliten V70 eller vad det nu var. Traktor var det iallafall. En anslutning för mycket bara, men det är bara att plugga.
Slangen från oljepåfyllningshålet till burken trycks fast på anslutningen på bilden nedan. Skruvas i istället för "oljelocket".

Svingen blir nog klar i veckan. Blev vissa ändringar från grundkonceptet, men den blir nog snygg ändå :) Jag postar bilder på den när den är helt klar. Allt byggande och svetsarbete är klart, så nu ska den bara glasblästras lite lätt och sedan elpoleras. Blir nog blankare än blankast :)

Ska till garaget imorgon och fixa lite. Bakdämparen ska på, och så ska jag se om mina adapterplattor till länkaget fungerar. Länkaget passade inte så bra där utan modifieringar... Men det blir säkert bra till slut! Stötdämparen är lite för lång, men jag får se hur det blir med adapterplattorna. Det blir nog bra.

Jag blev lite förvånad när jag provmonterade stötdämparen för någon vecka sedan. Dämparen är från en GSX-R 1000 -02, och ramen från -86. Ändå så passade dämparens fäste perfekt mellan fästöronen i ramen. Inga glapp alls, den bara gled in med perfekt passning. Och det skiljer 16 år.

Bifogat

• 88 (Medium).JPG
    88 (Medium).JPG
    32.8 KB · Visningar: 83
  • 90 (Medium).JPG
    90 (Medium).JPG
    22.3 KB · Visningar: 53

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Härliga tider, inga problem med att hinna klart innan sommaren här inte.:tummenupp

Liten fundering bara, vad fyller vevhusventilationsburken för funktion egentligen? Är det inte lättare att bara dra en slang ut i det fria, för man lär väl ändå inte hälla det som hamnar där tillbaka i motorn?:va

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Härliga tider, inga problem med att hinna klart innan sommaren här inte.:tummenupp

Liten fundering bara, vad fyller vevhusventilationsburken för funktion egentligen? Är det inte lättare att bara dra en slang ut i det fria, för man lär väl ändå inte hälla det som hamnar där tillbaka i motorn?:va
Tränger mig in o svarar då jag e inne tidigt.Lahi ska ju köra dragracing med hojen oxå,o då kräver reglementet uppsamlingskärl för dessa vätskor.:tummenupp

krille krokodil

Gick med
5 Jan 2006
Hoj

jo men självklart vill man ju hälla tillbaka det som puttas ut i form av oljedimma, annars har man ju en rätt hög oljeförbrukning helt plötsligt. speciellt viktigt är det ju då man laddar med turbotryck för vevhuskompet blir samtidigt högre då du har en ökad sk "blow by", dvs mer gaser som tar sig förbi kolvens tätningar pga det ökade trycket över kolven.Detta behöver man inte köra Dragracing för att uppnå :tummenupp

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Det har inte hänt så mycket i garaget de senaste två veckorna pga. tentaperiod, men nu är tentorna skrivna, och jag har bara "lite" Cad kvar som ska lämnas in innan fredag. Så snart kan jag fortsätta byggandet!

Vevhusventilationsburk är fixad nu. Det blev inte modifierade Biltemamuggar, utan jag fick en vevhusventilationsburk av tjejens bror :) Gött. Har suttit på en sliten V70 eller vad det nu var. Traktor var det iallafall. En anslutning för mycket bara, men det är bara att plugga.
Slangen från oljepåfyllningshålet till burken trycks fast på anslutningen på bilden nedan. Skruvas i istället för "oljelocket".

Aah, inspirasjon:)
Gikk i verkstedet etter jeg leste tråden din (3 timer siden) og laget en tank. I syrefast fra 2,5" rør rester fra eksosen..
Ingen kommentarer på sveisingen takk! Er i startfasen med tig`en:huvet

Bifogat

• Catchtank.red.JPG
    Catchtank.red.JPG
    119.9 KB · Visningar: 129

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Största anledningen till att jag kör med vevhusventilationsburk är inte för att samla upp oljeröken (jag har mer olja i garaget) utan för att ventilera ordentligt så jag inte får en massa onödiga övertryck överallt. Förutom laddtrycket då, men det är iofs inte så onödigt... :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Var i garaget i går och skruvade lite. Mina plattor som jag använt för att flytta ner övre stötdämparfästet sitter nu i modifierad form på fästet till undre länkaget för att få ner det lite. Måste kompensera lite för att stötdämparen är lite längre än originalaren. Men länkaget bygger ändå inte lika mycket neråt som originallänkaget (pga. annan form), så jag får ändå hyfsad markfrigång. Fick göra lite distanser mm för att det skulle passa bra, men nu när grejorna väl sitter där så blev det väldigt stabilt och bra. Det ger sig nog inte i första taget. Plattorna sitter med en jäkla passning klämda mot den frästa ytan i roten på öronen i ramen, så de glappar inte ett dugg, och krafterna tas upp av både bulten och den frästa ytan. Funkade precis likadant när jag hade dem vid övre stötdämparfästet, och där fick jag inga bekymmer alls. Dämparen sidder också fastskruvad, så nu är det bara svingen jag väntar på! :)

Bifogat

• Bild566_(Medium).jpg
    Bild566_(Medium).jpg
    46.4 KB · Visningar: 69
  • Bild568_(Medium).jpg
    Bild568_(Medium).jpg
    37 KB · Visningar: 63
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...