Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Största anledningen till att jag kör med vevhusventilationsburk är inte för att samla upp oljeröken (jag har mer olja i garaget) utan för att ventilera ordentligt så jag inte får en massa onödiga övertryck överallt. Förutom laddtrycket då, men det är iofs inte så onödigt... :)

jamen då vännen kan du ju använda dig av ett MYCKET gammalt knep som vi använde oss av på våra gamla Katanor som oftast var behäftade med övertrycksproblem runt vevhustrakten. En slang istället för oljelocket och så böjer du den i en viiiiid radie för att sluta bakom motorn vid sidan av bakhjulet. Klä toppen med en sliten tubsocka och lite gummiband, klart och inte ens i närheten av vikten du nu håller på att lasta :7peta

simplicity när den är som bäst och knappast nytt.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jamen då vännen kan du ju använda dig av ett MYCKET gammalt knep som vi använde oss av på våra gamla Katanor som oftast var behäftade med övertrycksproblem runt vevhustrakten. En slang istället för oljelocket och så böjer du den i en viiiiid radie för att sluta bakom motorn vid sidan av bakhjulet. Klä toppen med en sliten tubsocka och lite gummiband, klart och inte ens i närheten av vikten du nu håller på att lasta :7peta

simplicity när den är som bäst och knappast nytt.

Hehe, jo, så kan man ju också göra. Oljeuppsamling är ju inte största anledningen till att jag har vevhusventilationsburk. Största anledningen är ju för att ventilera som jag skrev innan, men en annan (mindre) anledning är att samla upp oljan. Så jag vill ändå samla olja när jag ändå kan.

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Eller så kan man gjøre som BSA; Overskytende olje (i BSA`s tilfelle fra motorlekkasje) ledes opp og ender som kedjesmøring:D

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Eller så kan man gjøre som BSA; Overskytende olje (i BSA`s tilfelle fra motorlekkasje) ledes opp og ender som kedjesmøring:D

Så hade jag tänkt göra. Slangen ut i friska luften från vevhusventilationsburken ska sluta precis ovanför kedjan där kedjan passerar ramen :tummenupp

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jaa , Om man har dödslängtan så kan man ju göra så

Vid motorhaverier ( inte helt ovanligt på turbomoppar)

Gissa vad som kommer ur denna slang och hur mycket ( kan bli slirigt)

Långt bak i cutsen är att rekomendera

Jag har en polare som åkte turbo R för många år sedan , Han hadde en genomskinlig slang uppdragen under kåpglaset så att han kunde se när han körde om det dimmade nått ur den

Under en färd runt 300 blås så ser han förskräckt hur oljenivån stiger kraftigt
för att tillslut fullständigt dränka honom i olje smet ( gissa om han flyttade slangen sen)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Jaa , Om man har dödslängtan så kan man ju göra så

Vid motorhaverier ( inte helt ovanligt på turbomoppar)

Gissa vad som kommer ur denna slang och hur mycket ( kan bli slirigt)

Långt bak i cutsen är att rekomendera

Jag har en polare som åkte turbo R för många år sedan , Han hadde en genomskinlig slang uppdragen under kåpglaset så att han kunde se när han körde om det dimmade nått ur den

Under en färd runt 300 blås så ser han förskräckt hur oljenivån stiger kraftigt
för att tillslut fullständigt dränka honom i olje smet ( gissa om han flyttade slangen sen)

Hehe, ok, tänkte inte på det... Jag kör ju aldrig sönder :rolleyes: Nä, men då skiter jag nog i att dra dit slangen. Ska se om jag hittar någon väg bakåt och in i cutsen istället.

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati
vevhusvent.

Hehe, ok, tänkte inte på det... Jag kör ju aldrig sönder :rolleyes: Nä, men då skiter jag nog i att dra dit slangen. Ska se om jag hittar någon väg bakåt och in i cutsen istället.

Varför inte sätta ett filter i toppen på burken?? funkar bra för mej mfl./wachen

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Varför inte sätta ett filter i toppen på burken?? funkar bra för mej mfl./wachen

Jo, men min burk kommer att hamna under tanken. Blir det inte lite kladdigt där då?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Går det inte leda en slang dit du vill ha det, och sen sätta filtret?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Går det inte leda en slang dit du vill ha det, och sen sätta filtret?

Jo, det var nog det jag tänkte. Tror jag :) Jag gör så. Ska bara försöka hitta en väg för slangen. Är lite ont om plats bakåt.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Fick pipan svetsad igår, och nu ska jag "bara" polera den också... Ojojoj vad kul det ska bli. Eller inte. En sån tur att jag ska till päronen ikväll då, så jag kan sno med mig farsans Dremel.

Svingbyggaren pratade jag med igår. Allt är svetsat och klart, men den skulle glasblästras lite lätt och sedan elpoleras (det skulle gjorts i veckan som gick) men snubbarna som skulle blästra och polera den hade tagit semester hela veckan, så de är inte tillbaka på jobbet förrän på tisdag. Men på tisdag ska de få sätta tänderna i min sving, så till nästa helg ska den vara polerad också! :tummenupp

Bifogat

• 92_liten.jpg
    92_liten.jpg
    61.3 KB · Visningar: 101

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Lite nya bilder. Svingen är fortfarande obehandlad, men som jag skrev i förra inlägget så ska den elpoleras i veckan som kommer. Då ska den bli som en spegel! Fin va? :) Vi gick ifrån ritningen lite. Det blev inte dubbla rundrör på grund av svetstekniska skäl. Ska man lägga två så långa sömmar på varje sida så drar det sig väldigt lätt, och en millimeter hit eller dit längst ut gör mycket.
Böjarna girades ihop, eftersom min studentekonomi inte tillåter bockning. Byggaren kunde inte bocka dess rör själv, och de som kunde göra det ville ha över 1000:- för två 90-graders böjar i dessa rör. Sen skulle böjarna vid förlängarna också göras, så det blev för dyrt. Så kanske 1500-2000:- för att böja rör. Låter kanske inte så mycket för vissa, men jag är student.

Nu har han tydligen redan börjat planera sving nummer två... han skulle köpa ett servostyrt bord till sin plasmaskärare, och då skulle han kunna skära ut en massa roliga grejor för att kunna göra en fetingsving i GP-stil... :) Han ser glad ut på bilden. Snus i hela huvudet :D

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    55 KB · Visningar: 142
  • 2.JPG
    2.JPG
    67.3 KB · Visningar: 157
  • 3.JPG
    3.JPG
    64.4 KB · Visningar: 202
  • 4.JPG
    4.JPG
    89 KB · Visningar: 114
  • 5.JPG
    5.JPG
    39.4 KB · Visningar: 168

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Sving

Nice!! Ser grymt bra ut! :tummenupp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nästan så det kilar när man ser något så vackert !

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Snyggt som fan men jag vidhåller nog att du måste ha stagning framåt till svingaxeln , Blir nästan läskigt klent vid tvärstaget annars

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Kul att ni gillar den! Det gör jag också :)

Snyggt som fan men jag vidhåller nog att du måste ha stagning framåt till svingaxeln , Blir nästan läskigt klent vid tvärstaget annars

Tackar! Jag ringde byggaren nyss, och han ska fixa de förstärkningarna imorgon.

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tyckte svingen kändes avlägsen sist vi snackade och nu är den redan klar! Frekkt:)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Tyckte svingen kändes avlägsen sist vi snackade och nu är den redan klar! Frekkt:)

Ja, men byggaren är snabb när han väl drar igång :) Han fick tydligen lite tid över. Gick väl ner från 16 timmars arbete per dag till 14 timmar... Så nästa helg sitter svingen förhoppningsvis på hojen!

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Äntligen rejäla bildbevis på den smått mytomspunna svingen! :tummenupp Efter mycket snack, CATIA-modeller och taskiga bilder på mobilen, så är den verklighet. :födelseda
Gör inget att du inte kunde bocka. Tycker det ser jä-ligt rääser ut nu :yoparty
Så då hinner du med bänkning föra fotografering?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år