Vinterprojekt: XJR1300

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hade kunnat gå men mätaren vill inte vara med i spelet. Har kopplat den efter alla instruktioner som finns att tillgå men den vill inte gå igång. Vet inte om den är defekt eller på något sätt skadad i frakten.

I övrigt ser hojen jävligt fet ut när den står på golvet. Kommer lägga upp lite bilder senare inatt / imorn om vi blir klara...

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hade kunnat gå men mätaren vill inte vara med i spelet. Har kopplat den efter alla instruktioner som finns att tillgå men den vill inte gå igång. Vet inte om den är defekt eller på något sätt skadad i frakten.

I övrigt ser hojen jävligt fet ut när den står på golvet. Kommer lägga upp lite bilder senare inatt / imorn om vi blir klara...

Rappa på !!!!:fakta :tummenupp

walpen

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2004
Hoj
1986 Yamaha SRX-6
ja, snabba på med bilder, har blivit som en sjukdom att sitta och dregla över detta överhäftiga bygge.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj

ja, snabba på med bilder, har blivit som en sjukdom att sitta och dregla över detta överhäftiga bygge.

Jaja, här kommer väl en bild då. Detta var status as of 11:00 idag.

DSC_0002-3.jpg

Spoiler och kåpa är inte monterade av praktiska skäl (markfrigång och eljobb).

Här är lite bilder på vad vi gick miste om: Strålande sol och motorcyklister.

DSC_0004-1.jpg

DSC_0005-5.jpg

Hade varit en underbar Majrunda med tanke på vädret men det är ju inte sista turen på året direkt... å andra sidan tycker jag det är för lite folk med något "eget". De allra flesta kör HD och japscustoms i alla utföranden man kan tänka sig och allt är ju givetvis factory. Kul att köra med 10-20 andra som har exakt samma hoj... :va

Fanns några hojar som var trevliga dock, speciellt en orange Trike. Superfinish var det på den.

Jo, fick förresten ordning på mätaren. Jag tyckte jag hade jordat ordentligt, men yrvaken som jag var där efter 7-8 timmars mekande så hade jag jordat helt tokigt. Hips vips kopplade jag jorden till ett annat ställe och då hörde jag ett litet surr från mätaren, jag tänkte "Kan det vara sant?" (vi trodde den var död). Framför mig uppenbarades en blått lysande display, varpå jag utbrast vrålande "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!" - farsan trodde jag blivit tokig.

Ska försöka få till alla smådetaljer nu på mätaren (alla indikatorlampor att fungera) sedan blir det att programmera och ut och provköra. Bör nog hinna klart i helgen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ja, då var vi väl i princip klara då. Jag har lite eljobb kvar för mätaren men orkade inte vänta så på åkte lyktglaset, kåpan och spoilern. Både jag och farsgubben är väldigt nöjda med resultatet, över förväntat blev det med tanke på att vi aldrig gjort ett liknande projekt tillsammans och farsan byggde senast om en hoj för 20 år sen. Ska göra ett fäste för bromsvätskebehållaren också, men utöver det så är allt klart.

Nu är det bara ut och provköra och finjustera stötdämpare och lite annat. Mindre prat och mera bilder nu. Ska försöka få lite foton i solljus dagarna framöver, men tills vidare får detta duga.

Tror det blev ett rätt så eget stuk. :)

DSC_0013-2.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0014-3.jpg

Och en bild på instrumenteringen. Väldigt trevlig är den. :tummenupp

DSC_0027-1.jpg

Kommentarer och feedback välkomnas varmt!

Nästa projekt blir en hoj åt mig, vi får se vad det blir, men i dagsläget står det mellan en GSX1100E -85 eller en VF750F -84. Blir nog att göra liknande operation som vi gjort på farsans, dvs. byta sving (enarms), gaffel (USD) och lite annat pyssel. Helt enkelt "pimpa" hojen lite och göra den mer modern.

När?

I sommar förhoppningsvis, men arbetslös som jag är kan det bli körigt, kanske får sälja bort stereon...? :(

Dr.Bike

Guest
:yoparty :yoparty :yoparty Jäääädrar så grym!

Helt min typ av muskel-retro! :tummenupp
Var det Lawson eller Spencer som körde en liknande i AMA Superbike eller nåt när det begav sig?

Man skulle näääääästan kunna tänka sig att köra en Yamma! :D

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
:tummenupp börjar nog bli gammal när man gillar retrostuket,
ljuddämparen är det enda som sticker i ögona lite ,ser ut som burken hamnar långt ut när den ligger så lågt utanför svingen,lätt fixat med en v-h burk a la 80-tal om man vill å andra sidan

Last edited:

walpen

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2004
Hoj
1986 Yamaha SRX-6
fy fan vad bra det blev, tänka sig att en gammal RD kåpa kan funka så klockrent

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hojarnas urfader !
Fin som faen.

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Undrar om det finns något superlativ som kan passa in på Ert bygge:va

Bra som fasen vart det i alla fall:tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jäklar vad najs!! :yoparty

Bara att skicka en bild till Yamahas designavdelning så de ver hut 2010 års XJR ska se ut. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Totalt megagrymt, bra jobbat!:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Stort tack alla. Kul med alla positiva kommentarer! Man blir riktigt glad efter allt slit. :D

sundström: Jag tror det med ljuddämparna bara är som det ser ut på bilderna. Dom sitter inte speciellt lång ut från sving / stötdämpare, en par centimeter i värsta fall.

walpen: Den är lite ombyggd (förlängd för att ha annan ruta) av föregående ägare som hade den på en Ducati Monster. Den är inte riktigt 100% original, men den är fin ändå. :)

Got Torque?: Haha, kul att du tycker det! :hihi

PutteLiten: Kanske får ta och göra det. Tanken var då i alla fall att lägga upp den på Yamaha USA:s hemsida. Där har dom nån form av tävling för lite små-moddade Yamaha-hojar. :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
grymt med RD kåpan men den där plattan bak för lådan passar inte in.
inte så mycket gjort på den egentligen men många små saker gjorde den riktigt grym och ändå lite egen.. mitt betyg :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
grymt med RD kåpan men den där plattan bak för lådan passar inte in.
inte så mycket gjort på den egentligen men många små saker gjorde den riktigt grym och ändå lite egen.. mitt betyg :tummenupp

Du tänkte på "bygeln" (eller vad man ska kalla den) som sitter mellan gaffelkronorna och håller lyset, kåpan och mätaren? Den är högst tillfällig som det är just nu, men farsan ville ha hojen i ordning tills dess att det började bli väder ute (nu), så vi fick kompromissa lite. Kommer ju en nästa vinter också, måste ha något att göra då.

Eller tänkte du på pakethållaren? Den stannar av praktiska skäl. Är ju en touringhoj trots allt. ;)

Vad gäller cykeln som sådant så är det som du säger, inte någon större ombyggnation, bara en uppgradering till modernare fjädring och bromsar, vilket var målet med det hela. Givetvis så var ju målet också att ändra stuket och få den lite mer tilltalande.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ser riktigt bra ut, men dra dit den där röda stripen på tanken igen, den passade in. :tummenupp

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Sånt här gillar jag. Man skulle kunna bli osäker på om det är en "special edition" från fabrik eller ett ombygge.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ja, då var vi väl i princip klara då. Jag har lite eljobb kvar för mätaren men orkade inte vänta så på åkte lyktglaset, kåpan och spoilern. Både jag och farsgubben är väldigt nöjda med resultatet, över förväntat blev det med tanke på att vi aldrig gjort ett liknande projekt tillsammans och farsan byggde senast om en hoj för 20 år sen. Ska göra ett fäste för bromsvätskebehållaren också, men utöver det så är allt klart.

Nu är det bara ut och provköra och finjustera stötdämpare och lite annat. Mindre prat och mera bilder nu. Ska försöka få lite foton i solljus dagarna framöver, men tills vidare får detta duga.

Tror det blev ett rätt så eget stuk. :)

DSC_0013-2.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0014-3.jpg

Och en bild på instrumenteringen. Väldigt trevlig är den. :tummenupp

DSC_0027-1.jpg

Kommentarer och feedback välkomnas varmt!

Nästa projekt blir en hoj åt mig, vi får se vad det blir, men i dagsläget står det mellan en GSX1100E -85 eller en VF750F -84. Blir nog att göra liknande operation som vi gjort på farsans, dvs. byta sving (enarms), gaffel (USD) och lite annat pyssel. Helt enkelt "pimpa" hojen lite och göra den mer modern.

När?

I sommar förhoppningsvis, men arbetslös som jag är kan det bli körigt, kanske får sälja bort stereon...? :(

Den här gillar jag skarpt :tummenupp Precis i min smak. Har alltid gillat XJR:n liksom lagom modernt men ändå 'rätt' modell av hoj. Har du måtten på R1:ans gaffelben, total längd, övre och undre diameter?

/U

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Stiligt! Säg nu åt far din att han ska köra den på jobbet på nästa måndag så man får kika på den live(jobbar inte fm förrän då).

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...