Vinterpyssel med Ducati Monster

DUCATIMECCANICA

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Syd
Hoj
Ducati 750ss -96/900ss -93.
Vet hur det är, habegäret är oftast större än plånboken.
Dyk upp på någon av fikorna med ditt monster, antingen Lund eller Malmö, kolla på hemsidan....för du är väl medlem i Ducatiklubben..;)
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Jag bytte munstycken på min förra säsongen, var första gången jag skruvade förgasare för mig också. Gick utan större bekymmer.
Jag har en hyfsad verkstadsbok på pdf om du är intresserad.
 

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Jag har ett par Keihin 41 mm + slipon + poddfilter det ger 82 hp på bakhjulet vilket känns helt rätt för en enkel modd :tummenupp
Man lär sig snabbt att byta munstycken på standard mikuni38:eek:rna som sitter på.. det är dock tradigt med luftburken...av på av på .....
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Det lät inte helt fel, en helt okej effekt med tanke på vad de levererar från fabrik/på pappret.

Så det är möjligt för mig som glad amatör att byta munstycken utan att plocka av förgasarna?
Några tips & trix? Bilder från ett byte kanske till och med?
Sitter och läser mig igenom manualen nu :)

Jag har ett par Keihin 41 mm + slipon + poddfilter det ger 82 hp på bakhjulet vilket känns helt rätt för en enkel modd :tummenupp
Man lär sig snabbt att byta munstycken på standard mikuni38:eek:rna som sitter på.. det är dock tradigt med luftburken...av på av på .....
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Underbart, var precis en sådan guide jag trånade efter!
Ja ett par Keihin 39/41 hade vart grädden på moset känns det som, men som sagt tidigare så är det lite för mycket utgifter just nu. Men om inte suget för en ny hoj blir för stor så inhandlas de nog under säsongen :)

Följ denna guide så får du lite info http://www.ducatisuite.com/jetkit.html, passa på att göra rent fuggarna när du ändå har dem av... eller ännu bättre köp Keihin FCR 41:eek:r :tummenupp
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Nu har jag avklarat 25% av jobbet :D
Efter en tur upp till BRH för att hämta hem munstyckena så satte jag igång
Fick av luftburken efter lite pill, hade stor nytta av länken som jag vart tipsad om.

Så nu sitter förgasarna där och bara väntar på morgondagen, då åker de loss och förhoppningsvis så får jag det rätt innan solen går ner. Har inte tillgång till garage så det är innergård med wellpapp under hojen som gäller.

På undersidan av förgasarna är det 4(?) slangar som är fästa, ser ut att komma från oljekylaren, är dessa bara att skruva av?
Annars så verkar det inte vara några större problem, men dom visar nog sig imorgon
 

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Det är väl 2 svarta slangar från förgasaren, överskottet/luftning från bensin har jag för mig rinner ut där. Inget vad jag vet ska sitta ihop med kylaren..
Det finns tappskruvar på undersidan så du kan tömma ut bensinen innan du plockar av dem, var försiktigt när du har isär dem, det finns en liten axel i aluminium som gärna vill hoppa ut som håller fast flottören men det märker du nog.
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Okej, det har du förmodligen helt rätt i
Måste jag strypa bränsleslangen någonstans för att det inte ska rinna bensin eller är det bara tuta och köra?
Ska hålla koll på axeln! Har suttit och läst manualen och kollat länken gång på gång så nu känner jag mig hyfsat redo, men det är förmodligen enklare "hands on"
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Går att "värma" förgasarna vid kyligt väder, sitter en kran vid oljekylaren för det ... därav ledningarna från denna till förgasarna.
Tanken är väl att leda varm olja i en extraslinga via förgasarna för att värma dem så det inte bildas isproppar etc.

Borde finnas med i din manual hur det ser ut och är tänkt att funka.
 

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Går att "värma" förgasarna vid kyligt väder, sitter en kran vid oljekylaren för det ... därav ledningarna från denna till förgasarna.
Tanken är väl att leda varm olja i en extraslinga via förgasarna för att värma dem så det inte bildas isproppar etc.

Vilken grej hade ingen aning om det, kollade verkstadshandboken, fanns inget om det, ingen kran på min kylare heller eller slangar när jag hade mikuni orginalen. Kanske nån innan mig hade plockat bort.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Vilken grej hade ingen aning om det, kollade verkstadshandboken, fanns inget om det, ingen kran på min kylare heller eller slangar när jag hade mikuni orginalen. Kanske nån innan mig hade plockat bort.

Finns med i manualen till min hoj, sitter ett litet vred på oljaledningen vi oljekylaren.

Vet inte om det kom på alla hojar eller om det är en feature på något sätt, min såldes ny i Sverige ... kanske var specad för norrland ;)
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Nu är det gjort

Efter många djupa andetag och tysta svordomar så kom dom av, bestyckades om och sedan på igen. Fortfarande stor hjälp av länken.
Fick ihop den för en dryg timme sedan, startade på en gång utan läckage osv

Vet inte om det är placebo effekt eller nått men jag tycker mig känna en markant skillnad nu när det är ny bestyckat och öppet filter, fick mycket lättare gasres på 1'an och enklare att koppla upp på baken på 2'an. Kort och gott, jag är riktigt nöjd!

Det enda som ska finjusteras är tomgången och ena gasvajern som vart lite hårt spänd.


@kiko - Mycket riktigt var det oljevärmare för förgasarna, stod i manualen att man kunde/skulle koppla om så om den brukades under vintertid
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Kör 150 / 42,5 nu (tror jag), glömde naturligtvis skriva upp det innan jag satte dit dom. Får köra på det här ett tag nu och se hur det fungerar.
Lite sugen på att beställa 14 taggars framdrev för att få det där lilla extra också, kör mestadels i stan och 70/90 vägar, så en toppfart runt 200 är mer än lagom.

Kul att det funkade, vilken bestyckning kör du på nu ?
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Då det är lite halvkast väder idag och jag är mitt uppe i en flytt så flydde jag fältet för att göra lite små saker på hojen då min kära sambo är på jobbet :D

- Monterat nya fotpinnar
- Monterat tank dekalen
- Ställt tomgången
- Fusk tvättat med en liten svamp och en pet-flaska på innergården

Ska beställa tankdekal till andra sidan tanken och leta på ett par backspeglar som kan ersätta musse pigg öronen


Lite bilder
 

Bifogat

  • DSCN6877a.jpg
    DSCN6877a.jpg
    171.6 KB · Visningar: 276
  • DSCN6878a.jpg
    DSCN6878a.jpg
    200.3 KB · Visningar: 249
  • DSCN6879a.jpg
    DSCN6879a.jpg
    163.9 KB · Visningar: 222

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fan vad cool den blir! Det är inte utan att jag blir lite avunds. Söker med ljus och lykta efter ett äldre monster (900). De är så härligt råa.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top