Vinterpyssel med Ducati Monster

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Du har inte funderat på att kolla ventilerna själv? Du förefaller ju vara rätt händig så det går säkert bra.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Hur mkt påslag blir det mellan tummen och pekfingret ?

kul tråd :)

Minns inte exakt vad jag fick pynta men det blev typ 50 dollars i frakt och tullfan tog en tusing också! :huvet

Gör nya slavcylindern någon större skillnad eller är det mest en visuell grej? Vet att den väger lite mindre men det känns inte som hela grejen :)

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

sportbike

Guest
Gör nya slavcylindern någon större skillnad eller är det mest en visuell grej? Vet att den väger lite mindre men det känns inte som hela grejen :)

Den har en något större diameter på kolven, vilket gör att kopplingshandtaget blir lite lättare att dra i.

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Den har en något större diameter på kolven, vilket gör att kopplingshandtaget blir lite lättare att dra i.

Det är med andra ord en visuell uppgradering ;)

Ni har båda så rätt haha
Hittade den för en rimlig peng så det var bara handla, sen är kopplingen lite trög original och visst är den fin att se på!

Har dock en liten fråga som någon kanske kan svara på om den
Det följde med en liten distans som ska sitta i mitten av kolven ca 10mm lång med en o-ring på, sitter alltså i hålet där kopplings staget går in. Vad är den till för? Måste den användas?

Skulle säkerligen inte vara några problem att fixa ventilkollen själv, men jag saknar kunskap och verktyg för det, lika bra att lämna bort det så slipper jag ligga sömnlös om nätterna :D

Han på B I G har slängt iväg ordern på förgasarna igår, lite kul att han beställde från ca-cycleworks även som företag och inte från tillverkaren eller annat lager. Men desto bättre då de har väldigt gott rykte just när det kommer till förgasare och inställningar.

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Nu har förknasarna landat i Götet och läggs på posten imorgon för att åka sista biten ner till Malmö.
Bör dyka upp i början på nästa vecka

Helgen vart precis vääldigt lång haha, känner mig som ett barn som väntar på (h)jul afton :D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du kommer garanterat inte bli missnöjd med förgasarna. Hojen blir en dröm att köra med rullagrade flatslides. :)

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Du kommer garanterat inte bli missnöjd med förgasarna. Hojen blir en dröm att köra med rullagrade flatslides. :)

Kommer garanterat bli tok nöjd!
Har läst på rätt rejält innan dessa handlades, inte en ända negativ kommentar utan folk är helt saliga :tummenupp

Folk i min omgivning som inte håller på med hoj eller inte något motoriserat alls för den delen tycker man är helt tappad som lägger strax under 10k på något liknande, går liksom inte att förklara det för någon som inte är insatt...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer garanterat bli tok nöjd!
Har läst på rätt rejält innan dessa handlades, inte en ända negativ kommentar utan folk är helt saliga :tummenupp

Folk i min omgivning som inte håller på med hoj eller inte något motoriserat alls för den delen tycker man är helt tappad som lägger strax under 10k på något liknande, går liksom inte att förklara det för någon som inte är insatt...

Tror inte jag heller kan anmärka på något med dom. Visserligen har jag inte en Monster men det är samma förgasare. :)

Jag tycker det är svårt att förklara hur verkligt stor skillnad det är även för en insatt. Man vet inte riktigt förens man provat, men har man väl provat så går det inte att byta till något annat. :tummenupp

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
PAKET ÖPPNING!!

Känns riktigt genuina, mycket beskrivningar och handböcker följde med.
Även reservdels lista med art nr från tillverkaren

Fick en beskrivning på modifikationer som måste göras på luftburken för att det ska lira ordentligt.
Om jag förstått det rätt så ska hela locket kapas av ovanför där klämmorna som håller ner filtret sitter. Sen ska ett 25mm hål tas under filtret och en liten plupp med skumgummi i sättas dit och limmas fast, sen var det nått mer som skulle kapas för att gaswiren skulle gå där.

Om någon här redan gjort den här modden eller monterat dessa förgasare över huvud taget så mottager jag gärna tips och trix!
Kanske någon som sitter på en how-to guide för installationen som man kan ögna igenom

Spontan handlade ett kolfiber skydd till tändningslåset här i veckan också
Så nu väntar jag bara på herrarna i Lödde med mina slangar så ska allt monteras och göra service så är vi klara för säsongsstart!

Bifogat

• IMAGE_059.jpg
    IMAGE_059.jpg
    143.2 KB · Visningar: 175

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Ännu en trevlig dag för mitt mc ägande
Fick års uppdateringen från Länsförsäkringar, efter som jag var en snäll ung man så blev min försäkring sänkt med 3000kr/år :)

Phillip

Guest
Fina förgasare :tummenupp! Nu längtar vissa ännu mera till våren förstår jag :D.

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Fina förgasare :tummenupp! Nu längtar vissa ännu mera till våren förstår jag :D.

:D

Ja nog fan kliar det i högerhanden, men behöver lite mer tid att få allt klart!
Räknar fortfarande med att vara rullande i slutet på mars, hoppas det ska vara runt 10+ då. Men idag sjönk vårkänslorna då vi i Malmö vaknade till halv snöstorm :gnissla

Ska försöka ta mig till hojen någon dag efter jobbet nu i veckan alternativt till helgen för att börja göra vid luftfiltret lite, kapa burken och göra plats för gaswiren

Phillip

Guest
:D

Ja nog fan kliar det i högerhanden, men behöver lite mer tid att få allt klart!
Räknar fortfarande med att vara rullande i slutet på mars, hoppas det ska vara runt 10+ då. Men idag sjönk vårkänslorna då vi i Malmö vaknade till halv snöstorm :gnissla

Ska försöka ta mig till hojen någon dag efter jobbet nu i veckan alternativt till helgen för att börja göra vid luftfiltret lite, kapa burken och göra plats för gaswiren
Kan trösta dig med att Göteborg inte heller bjuder på några direkta vårtecken.

Blir det stor skillnad med de nya förgasarna?

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Blir det stor skillnad med de nya förgasarna?

Vad jag har läst mig till så ska det bli mycket bättre gensvar på gasen, den ska bli rappare och med en jämnare effektkurva + mindre bränsleförbrukning!
Sen blir det några extra hästar som en bonus

Läst rätt mycket om dom sen 1½ år tillbaka på diverse forum och inte stött på någon som har nått dåligt att säga :tummenupp

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Nu sitter förgasarna på plats!
Har börjat modda luftburken också, klippt/sågat/slipat upp plats för gaswiren och nästa vecka ska toppen av locket sågas av, burken ska tätas om och nytt k&n filter ska på plats.
Adaptrarna mellan förgasare och luftburk ska kortas ner och passas in sen är det bara att koppla in soppa slangen och avluftningen, plugga gamla flottör värme slangarna ska göras också. Sen är den biten avklarad

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Oj satan, här var det länge sen man uppdaterade haha
Sommaren har mig i ett järngrepp!

Gasarna sitter på plats, burken är moddad och klar och fungerar
Slangarna är på plats och ny slavcylinder
Råkade däremot ut för ett litet missöde, kopplingen slutade frikoppla vid första turen och kom på att det var kvar sen jag ställde bort den i höstas, det var skruvarna i botten på korgen som hade gängat ur sig så den inte kunde expandera så mycket som den skulle för skallarna tog i, när den revs ur så knäckte jag av misstag ena staget som fjäderskruven sitter i, beställde nytt och sen dess har orken bara tagit slut...

Ska plocka upp delarna på BRH som väntat på mig läänge nu, sen ska det bara ihop och ut och köras!
Lär rycka upp mig nu, tappat suget som fan men det är för dyrt att bara ha den ståendes, vill inte sälja heller.
Kommer lite bilder/video när det hela är klart, förhoppningsvis till nästa helg :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln