Vintertester 2007/08.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Reflektionsdämpare= Stor burk med en massa mellanväggar där gaserna krockar och därmed dämpas ljudet. Används bla på R6-06 och div Suzuki av sen årsmodell. Vanligt trick för att få ner ljudet men är mer tveksamt ur strömmningshänseende.

R6-06 har en liten absorbtionsdämpare, man ser rakt igenom den! Det som sitter under motorn är en katalysator som väl iofs är en reflektionsdämpare! Den ger ca. 98 dB utan ljuddämpare iaf!
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
:D som sagt blev mkt fulare nu med på den. fett stor burk! meningslöst tycker ja vafan vikten osv bullernivån borde de skita i?

Det finns väl ändå ett visst intresse av att ligga inom den dB gräns som gäller för respektive klass, eller hur tänker du ?
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
inte fan har jag koll på vilka gränser det där systemet ligger på..antagligen lågt dådå för den klassen självklart.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
inte fan har jag koll på vilka gränser det där systemet ligger på..antagligen lågt dådå för den klassen självklart.

Du kan nog vara tryggt förvissad om att ingen tillverkare gör avgasystem som är tystare än nödvändigt. I detta fall fann Honda att en lång absorbationsdämpare var det som gav mest effekt och samtidigt höll ljudnivån i schack. Funktion före form....

AMA reglementet säger 107 dB/A med + 3dB/A då mätning sker efter race, detta är rätt generöst om man jämför med Sverige
 

sandstream

Guest
Originalburken är ju inget man dregglar på direkt så den långa baugetten är nog inte så tokig.

CBR1000RR83_w800.jpg


BTW: Det har sagts förr men man får nog ha druckit sin välling i en nappflaska från Honda för att ens fundera på att köpa nya Bladen :3freak
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Originalburken är ju inget man dregglar på direkt så den långa baugetten är nog inte så tokig.

CBR1000RR83_w800.jpg


BTW: Det har sagts förr men man får nog ha druckit sin välling i en nappflaska från Honda för att ens fundera på att köpa nya Bladen :3freak
bättre så här ?

CBR1000RRedit.jpg
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Paul Youngs kommentarer kring SC Triumph teamets tester på Losail:
I'm glad to see that the Triumph involvement in the coming WSS season is sending this site into fever pitch once again. I haven't seen so many postings in such a short time, since at least a couple of years ago!

Anyway, just thought i'd shed some light on the 3 day test that was completed today, from my perspective.

Just incase you all thought I've let the side down and had my doors blown off by everyone at the test. Don't write me off just yet! What the media doesn't report when they quote the lap times is how many laps each rider has actually done.

Unfortunately Team Triumph-SC were only able to build one bike for this test, which meant that it had to be shared between Gary and myself. Seeing that this really wasn't going to work very well, and would possibly hinder the teams progress, I offered to take a back seat and let Gary get on with the job. This meant me getting a total of 40 odd laps over the 3 days, but I think you'll all agree by Gary's lap times it was the right thing to do. The boy was well and truly on it!

Most of my time ended up being spent on getting the team up to speed on technical info about the bike. In fact, Franco Farne had me under full interrogation for 3 days armed with his note book. I think I'm now definately on his Christmas card list.

I won't go into any more details about the test as I know there will be an official team press release shortly.

Finally, I'd like to say that the responsibility of this project is in very good hands, and that I look forward to testing with Team Triumph-SC again in the near future. Though next time I hope to have the opportunity to do a lot more riding!

Youngy

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=15822
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några toppfarter från AMA testet på Daytona från 2 dec.

Ben Spies, Suzuki Superbike 194 mph
Mat Mladin, Suzuki Superbike, 192 mph
Eric Bostrom, Yamaha Superbike, 191 mph
Jamie Hacking, Kawasaki Superbike, 189 mph
Jason DiSalvo, Yamaha Superbike, 187 mph
Akira Yanagawa, Kawasaki Superbike, 183 mph
Aaron Yates, Suzuki, 183 mph
Neil Hodgson, Honda FX, 172 mph
Josh Hayes, Honda FX, 171 mph
Ben Bostrom, Yamaha Supersport, 169 mph
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Trodde nog att Kawasakin skulle toppa den listan.

skulle en yoshi suzuki från ett flerfaldigt mästerskaptvinnande team, under modellens andra år,, få smisk av en nysläppt hoj från ett icke vinnande team?
eller vadå, stog det på sh att den gick fort eller :tungan
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Trodde nog att Kawasakin skulle toppa den listan.

Tror kawa körde med standardmotorer mer eller mindre. Hojarna kom flong nya från japan o hade inte rullat en meter.

Och om det är så så är jag snarare imponerad av att dom klockar 189mph!!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Några toppfarter från AMA testet på Daytona från 2 dec.

Ben Spies, Suzuki Superbike 194 mph

Hej vad det går! För några år sedan snackade de om att ta ner toppfarten för Superbikarna på daytona efter några grymma däckexplosioner i toppfart. Tror det bla. var Jason di Salvo som fick sig en helsikes resa!
Men det verkar vara historia nu...
 

sandstream

Guest
Tror kawa körde med standardmotorer mer eller mindre. Hojarna kom flong nya från japan o hade inte rullat en meter.
Och om det är så så är jag snarare imponerad av att dom klockar 189mph!!
Är det så är jag också imponerad. Trodde de trimmat dem lika "mycket" som konkurrenterna.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top