Virago 1100 -96 dör efter några minuter på högre varv.

thomten

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2021
Hoj
intruder 1400
Som rubriken lyder så dör hojen efter ett litet tag på högre varv typ 4-5k. Den startar lätt och går bra i övrigt. Stark och lättstartad.
Det är samma symptom som soppatorsk.

Det jag har gjort är:
Har tagit isär förgasarna, rengjort och blåst munstycken. Justerat flottörnivån, bytt nålventiler mm.
Har testat att köra med tanklocket öppet för att utesluta vakuum i tanken.
Bytt soppafilter.
Konstaterat att soppapumpen fungerar.

vad tycker ni att jag ska kika på nu?

hur fungerar soppakranen på styret? kan det vara den som spökar?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Är förresten 4-5krpm toppvarvet för den där? Kan inget om virago men förstår ju att det inte är en högvarvande räser.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Som rubriken lyder så dör hojen efter ett litet tag på högre varv typ 4-5k. Den startar lätt och går bra i övrigt. Stark och lättstartad.
Det är samma symptom som soppatorsk.

Det jag har gjort är:
Har tagit isär förgasarna, rengjort och blåst munstycken. Justerat flottörnivån, bytt nålventiler mm.
Har testat att köra med tanklocket öppet för att utesluta vakuum i tanken.
Bytt soppafilter.
Konstaterat att soppapumpen fungerar.

vad tycker ni att jag ska kika på nu?

hur fungerar soppakranen på styret? kan det vara den som spökar?
Soppakran på styret? Hur ser den ut?
Soppafilter är det något eftermarknads? Bensintanken, hur ser den ut invändigt?
Något stryper bensinen från tank till motor.
 

thomten

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2021
Hoj
intruder 1400
Soppakran på styret? Hur ser den ut?
Soppafilter är det något eftermarknads? Bensintanken, hur ser den ut invändigt?
Något stryper bensinen från tank till motor.
Är en switch på styret, men efter att ha kikat på det lite närmre så är det ingen soppakran utan en switch för soppapumpen när det börjar sina i tanken.

"All fuel flows from the main tank, through the lower tank, through a fuel filter, to the fuel pump. It is one continuous system. The fuel pump (a low pressure “on-demand” type pump) then pumps fuel to the carbs. There is no physical reserve fuel supply."

Filtret är ett som motsvarar original.
Tanken är "hyffsat" ren. Ska ta isär allt ikväll och gå igenom alla slangar från tank till förgasare
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mina luftfilter såg inte ut att vara igensatta. :fakta
Jag hade varit på allt annat utan resultat men efter byte var problemet löst och jag kunde varva hur mycket som helst. Jag säger inte att det löser ditt problem bara att det man tror inte behöver stämma... ;)

Lycka till!
Enklast är ju då för TS att bara ta bort sitt luftfilter och köra en runda.
Han behöver ju inte välja den dammigaste vägen.
Efter att ha läst systembeskrivningen så ser jag att det inte finns någon bränslekran egentligen, men frågan är vad "on demand" inebär i detta fallet? Elektrisk signal, vakuum, mekanisk givare, flottörnålen stoppar och det återcirkulerar? Felet kan ligga i den funktionen.
"Filtret är ett som motsvarar original" är också en osäkerhet, är det ett kvalitetsfilter typ Mahle eller PingPong?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
gammal vikt bensinslang kommer så det räcker på lågfart men klarar inte något värst flöde,
så kolla dragning av slangar
 

thomten

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2021
Hoj
intruder 1400
testat att koppla förbi bränslefiltret för att se om det var stock i det. det var det inte, den beter sig likadant ändå. Samma sak med luftfiltret, ingen skillnad. Har tagit isär allt och följt alla slangar, allt ser bra ut och inga veck.
Tog isär förgasarna igen och inspekterade allt, ännu en gång. tyckte att nålarna såg lite annorlunda ut än original så jag böt tillbaka till gamla nålarna. Ingen skillnad.. dör ändå efter ett tag på höga varv.
Ska testa byta batteri nu, laddar ut väldigt fort. Soppapumpen kanske inte orkar med pga det :unsure:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har du kollat att inte tankventilationen sitter igen, så pumpen helt enkelt bygger undertryck i tanken om kravet blir för stort? Allt annat verkar under kontroll.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

thomten

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2021
Hoj
intruder 1400
Har du kollat att inte tankventilationen sitter igen, så pumpen helt enkelt bygger undertryck i tanken om kravet blir för stort? Allt annat verkar under kontroll.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Testade köra med tanklocket öppet men den dog ändå :unsure:
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
det är inte tändspolen som lägger av när den blir varm/kortis.
, när spolen kallnar funkar den igen , så har du kollat att du fortfarande har gnista när den stannar:va
 

thomten

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2021
Hoj
intruder 1400
Mätte på batteriet när jag varvade ca 5000varv, den laddade alldeles för mycket så jag böt laddrelät. nu laddar den runt 14,5. Men problemet är kvar. Var ute nyss och provkörde och när den dog så ville den inte gå runt på startmotorn. soppapumpen började arbeta upp tryck när jag vred på tändningen. jag sprang igång den och den gick att köra hem på låga varv..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju vara så att ditt batteri är kortslutet/uppeldat. På högre varv kan tändsystemet kräva mer strömming och då orkar det inte med efter en stund, men på låga varv så orkar generatorn leverera. Jag har liknande problem på en hoj, spänningen sjönk ju mer jag varvade, och det var generatorn som hade tackat för sig. Det var en hoj med insprutning däremot, så det är mer som måste jobba hårdare vid högre varv/belastning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top