VISA-kort

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Var på banken häromdan och tänkte byta upp mig till ett VISA kort.
Den första frågan jag får av en inte så LITE överlägsen slipskille som för övrigt inte såg en dag äldre ut än mig är.

-Har du fast jobb
Jag svarar
-Nej men jag vill bara VISA inte någon kredit eller liknande
Han säger
-Det spelar ingen roll våran bank har som policy att inte ge ut VISA till timanställda loosers, det sista va nog vad han menade mer.

Aja jag går snällt och snopet ut och tänker, jag har ju massa kompisar med VISA kort som inte ens har ett jobb eller haft.

Så idag gör jag ett nytt försök, denna gången på en annan bank.

Där får jag frågan direkt.
-Duger inte ditt vanliga kort
-Nej jag skulle vilja ha ett kort som jag kan använda på internet

Hon tittar nu på mig som en idiot och frågar, vart hade du tänkt använda det?
Eftersom jag inte direkt vill säga rakt ut att jag vill lättare föra över pengar till mitt ladbrokes konto så säger jag.
-Handla i allmänhet, skivor osv...

Får efter detta en 10min lektion i hur farligt internet är när det gäller att ge ut sitt kortnummer osv, så jag får i princip lova henne att jag inte ska handla på internet men får ett VISA kort hemskickat till mig i veckan.

Nu till frågan, är det så farligt att handla på internet med sitt kortnummer?
Ska inte banken skita i vad man gör med sina pengar, jag betalar ju trots allt för deras tjänster.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Japp dom ska skita i det iallafall så länge du ej har kredit,är ofarligt så länge du handlar av större företag som du hört talas om.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Skaffa Paypal. (kräver bankkort eller kreditkort)

Ska vara säkrare sägs det.

Ruggit enkelt ialla fall.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Har handlat ett oräkneligt antal gånger på internet utan att det hänt något så det är relativt tryggt. Jag har iofs. ett speciellt konto till transaktioner över internet som endast innehåller den summa jag tänkt föra över. Men så är jag ganska paranoid :)

:tomten

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Sergeant skrev:
Har handlat ett oräkneligt antal gånger på internet utan att det hänt något så det är relativt tryggt. Jag har iofs. ett speciellt konto till transaktioner över internet som endast innehåller den summa jag tänkt föra över. Men så är jag ganska paranoid :)

:tomten

Har du två kort då? Ett bundet till det och ett till det vanliga?

Det kan ju va en väldigt säker lösning, å andra sidan har jag ju endå aldrig några större summor på mitt konto. Men vore ju lite tråkigt om någon kommer över mitt nummer och handlar saker för hela min lön.

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
landen skrev:

Det kan ju va en väldigt säker lösning, å andra sidan har jag ju endå aldrig några större summor på mitt konto. Men vore ju lite tråkigt om någon kommer över mitt nummer och handlar saker för hela min lön.

Det stämmer. Har funkat bra för mig.

:)

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Haha får väl gå in till snälla tjejen igen och öppna ett nytt konto samt be om ett till VISA kort :D

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Fick väl bankomatkort vid ~11, betalkort ~15 och visakort ~18 (på gymnasiet alltså)...konstigt att de kan va så tjuriga mot vissa :va

Använder mitt VISA kort på internet minst en gång i månaden. Tex tågbiljetter måste man ju nästan göra så, men visst, tanten på banken höll på att skita på sej när jag berättade det :kocko

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Anledningen till att bankerna inte är så positivt inställda till att man handlar med sitt kort på nätet är att de är skyldiga att återbetala alla pengar som felaktigt har dragits från ditt konto. Således är det banken som sedan får gå i tvist med det aktuella företaget. De får i många fall inte tillbaks sina pengar, i synnerhet om det rör sig om ett utländskt företag.

Det är företaget som ska bevisa att du har köpt saker av dem, inte du som ska bevisa att du INTE har gjort det.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
VISA-kort har kredit på så vis att en butik inte måste ligga online för att kunna genomföra ett köp, till skillnad från t.ex. maestro som bara kan användas om butiken är online.

genom att butiken inte måste ligga online kan man alltså inte kolla saldot vid köp = VISA går i god för att pengar finns vilket kan liknas vid en typ av kredit (i alla fall om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot vid inköpstillfället).

Måste du ha visa eller duger det med vanligt betalkort?

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Sergeant skrev:
Jag har iofs. ett speciellt konto till transaktioner över internet som endast innehåller den summa jag tänkt föra över. Men så är jag ganska paranoid

Har jag med !

landen skrev:

Jag har 3 konto kopplade till ett visa kort, när jag ska ta ut på minuten så får jag välja vilket konto jag vill ta ut på. Fast när jag handlar på kortet så går det alltid på mitt service konto, så det gäller att sätta in pengar på det så att det räcker !

MikkE

Guest
dom har egentligen ingen rätt och hålla på att fråg om VAD man ska ha kortet till. Om man inte får beror det i så fall att man inte e 18 eller har jobb.

Jag hade i alla fall inga problem när jag skaffade mitt VISA-kort på Nordea. De gav mig istället massor med erbjudanden, som typ internettjänsten SOLO osv.

Jag har betalat MASSOR med räkningar, DVD filmer osv. med SOLO resp. online. Funkar prima

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Verkar som om bankerna har börjat lära sig att va lite restriktiva med kreditkort o dyl.Men jag blev oxå paff när jag skulle skaffa kreditkort o kvinnan i kassan frågade"vad ska du använda det till"Det är ju för mig ganska uppenbart att jag ska betala med det istället för med kontanter.Jag svarade att brudarna på min stambordell inte gillade när man kom släpandes med sedelbuntar,utan ville hellre att man betalade med kort.Sen flinade jag brett för att hon skulle förstå att jag drev med henne,men det va inte uppskattat kan jag lova.Blev värsta kollen på mig o min kreditvärdighet,dom ringde inte upp föränns efter fyra dagar,då hade jag redan fixat ett annat kort på sparbanken istället.E ju lite sjukt att man inte kan hyra bil o förköpa tågbiljetter m.m utan att ha ett kort.Cash e ju rena pesten på vissa ställen.

Rocco

Guest
Skaffa ett American Express kort så är du helt säker från allt. Bästa försäkringen och allt. Är man student/timanstäld looser :D så kan man ansöka om AMEX Blue och bara tuta på :tummenupp

Diversion

Guest
Har använt VISA på internet sedan 1997. Har alltid funkat bra. Håller man sig bara till seriösa företag skall det gå bra. Har visserligen inte kredit och kortet är kopplat till ett konto speciellt för sådant, men har som sagt aldrig blivit lurad.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Alikzus skrev:
Jopp, åtminstone om man har internetbanken. Jag använder alltid e-kort då jag handlar online...

Men om man ska handla från olika företag var man ju tvungen att ansöka om flera E-kort, tyckte jag lät förbannat grångligt. Sen så räckte det ju bara en månad med. Jag vill ha enkelheten med bara ett nummer, sen är det klart.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...