berggren_martin skrev:
Har för mig att jag mer eller mindre blev påtjatad VISA från banken för 5 år sen och idag måste man tydligtvis synas till skinnet för att få det. Vad har hänt?
Bankerna har tröttnat på sliriga snubbar som inte kan betala sina räkningar kanske?
För att den här diskussionen skall vara relevant så måste man ju hålla isär begreppen, det är skillnad på betalkort kopplade till ett konto (t.ex ett VISA-kort utan kredit), ett betalkort enbart för onlinebetalning (t.ex VISA Electron) och ett kreditkort (t.ex American Express).
Visst är det så att Amex inte funkar i vissa butiker (t.ex ICA-butiken där jag handlar

), men huvudsyftet med Amex är inte att använda det som ett betalkort. Jag har ett Amex Corporate Card som jag använder när jag t.ex reser i tjänsten, på så sätt så slipper jag ligga ute med privata pengar för biljetter och liknande och just för resor/hotell/taxi/restauranger etc så funkar Amex
alltid och inkluderar försäkringar etc.
VISA-Electron kan man säkert tjata sig till även om man inte är tillräckligt gammal, detta kort kan bara användas när terminalen har en direktkontakt med banken och på så sätt så är det i princip omöjligt att övertrassera kortet. Att tjata sig till ett "äkta" VISA-kort om man är för ung/tjänar för lite kan dock vara svårare eftersom banken vill ha någon sorts säkerhet vid eventuell övertrassering.